Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-29, 13:38   #106
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag skulle säga att det är ren uppvärmning (set 1,2) samt aktivering av nervsystem (set 3 och ev 4) för att vara maximalt redo för det tunga setet, utan dessa set skulle du prestera sämre i maxsetet.
Ja, jag håller med. När jag hoppar över stegrande set och typ bara värmer upp, är jag svagast i det första arbetssetet. Inte förrän 2a och 3e setet känner jag mig starkare.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 15:35   #107
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Men hur såg Dorians träning ut i praktiken?
"Blood&Guts" finns ju på youtube



Det här ska tydligen vara så äkta det blir, inga omtagningar och inget extra för kameran.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 15:43   #108
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Lätt uppvärmnings set på 10-12 reps
Svårt men inte omöjligt sett på 10-12 reps
Överjävligt svårt set på 6-8 reps, total fail
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 16:08   #109
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Ska kika. Men intressant att hans leder verkade hålla bra. Var väl nån biceps som rupturerade på honom som mest?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 17:42   #110
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ska kika. Men intressant att hans leder verkade hålla bra. Var väl nån biceps som rupturerade på honom som mest?
Biceps 94, triceps 97.

Men tror han är ganska skröplig oavsett.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 20:33   #111
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
"Blood&Guts" finns ju på youtube



Det här ska tydligen vara så äkta det blir, inga omtagningar och inget extra för kameran.
Oj, var det en triceps som lossnade också?

Har sett den nu. Han (och Coleman) tränade nog hårdast av alla på den tiden - 0 rir i de flesta set och beyond i vissa övningar. Runt 3-4 övningar per muskel fick jag det till, så 3-4 högintensiva arbetsset. Smart att inte ligga nära 0 rir i mark och andra högrisk-övningar.

Hans gymkompis är verkligen duktig på att peppa ^^

Periodvis kör jag 0 rir i iaf hälften av min träningsvolym men då tränar jag muskeln två ggr i veckan. När jag ser denna video blir jag ju lite peppad att testa men vid närmare eftertanke, nä, jag vågar mig inte på denna metod. Skulle slita ut mig helt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-03, 10:11   #112
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Du kan ju träna så hårt, men mest troligtvis kommer du inte på lagligt sätt kunna återhämta dig ordentligt från det för att få ut något vettigt av det.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-04, 10:54   #113
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Fynd av King Grub:

Citat:
Varken fördelar (annat än tid) eller nackdelar med dropset.

https://journal.iusca.org/index.php/...ticle/view/135

Senast redigerad av -squat- den 2022-12-04 klockan 10:56.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-04, 11:54   #114
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Du kan ju träna så hårt, men mest troligtvis kommer du inte på lagligt sätt kunna återhämta dig ordentligt från det för att få ut något vettigt av det.
Jo det funkar utan problem att träna så hårt, jag har gjort det under 20+ år och det har gett resultat men på kostnad av en massa skador och förslitningar.

Ren kommer du aldrig använda lika tunga vikter som Yates gjorde vilket gör att det sliter mycket mindre.

Senast redigerad av Mats J den 2022-12-04 klockan 11:56.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-04, 12:04   #115
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Du kan ju träna så hårt, men mest troligtvis kommer du inte på lagligt sätt kunna återhämta dig ordentligt från det för att få ut något vettigt av det.

Isolation till fail tycker jag funkar rätt ok.
Eventuellt bröst också. Men sen är det stopp. ^^
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-04, 12:06   #116
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jo det funkar utan problem att träna så hårt, jag har gjort det under 20+ år och det har gett resultat men på kostnad av en massa skador och förslitningar.

Ren kommer du aldrig använda lika tunga vikter som Yates gjorde vilket gör att det sliter mycket mindre.

Knäböj kör jag till 0 rir ibland. Men där är ju många muskler involverade så stimulansen är någorlunda spridd. Hade det varit benpress hade 0 rir varit jobbigare då quadsen lägger av först.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-04, 14:38   #117
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jo det funkar utan problem att träna så hårt, jag har gjort det under 20+ år och det har gett resultat men på kostnad av en massa skador och förslitningar.

Ren kommer du aldrig använda lika tunga vikter som Yates gjorde vilket gör att det sliter mycket mindre.
Jag skrev aldrig att det är omöjligt att träna så hårt, det jag pratade om är den minst lika, om inte viktigare återhämtningen efteråt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-05, 08:52   #118
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Periodvis kör jag 0 rir i iaf hälften av min träningsvolym men då tränar jag muskeln två ggr i veckan. När jag ser denna video blir jag ju lite peppad att testa men vid närmare eftertanke, nä, jag vågar mig inte på denna metod. Skulle slita ut mig helt.
Men vad menar du är skillnaden att köra enligt Yates, är ju endast 1 max set istället för 2-3. Jag har testat men tycker det blir för lite oavsett jag pressade det setet till fail och sedan vidare till jag inte kunde rubba vikten 1 mm kändes det för mesigt.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-05, 08:58   #119
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Men vad menar du är skillnaden att köra enligt Yates, är ju endast 1 max set istället för 2-3. Jag har testat men tycker det blir för lite oavsett jag pressade det setet till fail och sedan vidare till jag inte kunde rubba vikten 1 mm kändes det för mesigt.

Jag blev nog delvis förblindad av de vikter han hanterar i filmen. Och han får ju hjälp med den koncentriska delen i flera övningar.
Men jo, om jag bortser från de vikter han kör med skulle jag kanske klara av att köra 1 maxset i många övningar men då med högre reps. Jag hade dock fått skära ner på vikten radikalt för övning nummer två om jag gav allt i övning 1.
T ex körde jag 3 set latsdrag igår varav 1 set till 0 rir. I nästföljande övning, rodd i maskin, använde jag typ 30kg och gjorde 11 reps till fail i det första setet. Så den första övningen tröttade ut mig nästan maximalt. Jag hade inte orkat köra en tredje övning för lats.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-05, 09:02   #120
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Något uppenbart som jag har insett är att allt lull-lull runtomkring träningen inte ger något. Alltså, när man är 16 så levde man ju träningslivet, man skulle ha rätt kläder, man gick runt och tänkte på träning hela tiden, rätt kosttillskott, pratade om träning, var på gymmet i 3 timmar om dagen, etc. Inget av dessa sakerna har knappt något med resultat att göra överhuvudtaget; det är bara träningen som spelar roll.

"Men Rikard, att vara på gymmet i 3 timmar är ju själva träningsdelen!" Nej, man kan ju vara på gymmet i 3 timmar utan att göra ett skit.

Det tar nog cirka 5 timmar i veckan att maxa ens träning innan man börjar ens gains börjar bli väldigt diminished efter mer tid än så. Den siffran är ju bara tagen ur röven, men om man kör 3 stycken 1-timmars pass som är brutala, ett push, ett pull, ett ben, sen ett styck 2-timmars helkropp med högt tempo där man har 90+ i puls hela tiden, så kommer man få maximala resultat och bli/förbli väldigt vältränad. Resterande 163 timmar i veckan kan man helt strunta i/glömma bort gymmet.

Det här är nog det största problemet för folk som tröttnar efter att ha tränat i 10-20 år. De börjar träna slappt, bara för att de inte orkar med hela träningslivet och allt som hör till. Grejen är dock att om man bara kör ordentligt när man väl är på gymmet så är det allt som räknas.

En cheatcode är annars promenader med viktväst. Det är helt sjukt hur mycket det gör för fysiken/prestationsförmågan utan att knappt vara jobbigt. Nackdelen är ju att det tar upp en del tid, men man kan kalla det för meditation eller nöje istället för träning om det hjälper.
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2022-12-05 klockan 09:04.
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)