Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-12-01, 09:12   #1
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Träna underarmar

Hej,

Kör idag 3-4dagar gymträning i veckan och vill utöver detta komplettera med en till två dagars underarmsträning som jag kör hemifrån.

Till mitt förfogande har jag hantlar, Captain of crunch grippers, sådana här gummiremmar där man trär in fingrarna och sträcker ut fingrarna, chinsräcke och en gyroball.

Målet är greppstyrka och ökad volym på underarmarna.
Hur skulle ni lägga upp underarmsträning baserat på dessa förutsättningar? Vill inte att det ska ta mycket mer än 20-30min.

Är det bättre att fokusera på fler repetitioner eller färre? Variera över tid?
Övningar som jag tänker är: handledscurls och omvända handledcurls. Hänga i chinsräcket, grippers både för repetitioner och negativa reps. Tips på andra övningar?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 09:47   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Lättare att svara om du även beskriver din gymträning!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 10:13   #3
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Idag kör jag
pass 1: bröst, axlar och armar.Bestående av: Bänkpress, lutande hantelpress, axelpress över huvud pec dec, Kabelcurl och triceps pushdown med rep.
Pass 2: rygg och armar bestående av: marklyft, ryggresning, chins eller lat pulldown, kabelrodd med smalt grepp, omvända flyes och bakåtlutande sittande bicepscurls med hantel.
Pass 3: ben och mage där de är böj eller benpress, benspark, bencurl, hängande benlyft och någon tricepsöving typ pushdown med stång/rep.

4e passet sker mer sporadiskt och då är det att jag vill träna alla muskler så kan vara hantelpress, frontböj/annan böjvariant och skivstångsrodd. Ev mage.

Oftast 3-4set/övning sedan rullar jag i fyra veckor där jag anpassar vikt och reps på följande sätt.
vecka 1: 12-15reps
Vecka 2: 8-11reps
Vecka 3: 6-8reps
Vecka 4: 3-6reps

Sedan rullar det på.

Nu blev det mkt text men typ så.

Senast redigerad av Vattenflaska den 2022-12-01 klockan 10:13. Anledning: Tillägg
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 11:20   #4
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Läste att de gummisakerna där man trär in fingrarna ska kunna motverka tennisarmbåge .Stämmer det eller bara nåt säljarna hittat på ?
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 11:35   #5
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Läste att de gummisakerna där man trär in fingrarna ska kunna motverka tennisarmbåge .Stämmer det eller bara nåt säljarna hittat på ?
När jag hade ont i underarmarna hjälpte det att minska smärtan för mig iaf. Ingen aning om jag hade tennisarmbåge eller någonting annat dock. Tror det kom främst från att ha ökat volymen med grippers för snabbt.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 11:46   #6
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
När jag hade ont i underarmarna hjälpte det att minska smärtan för mig iaf. Ingen aning om jag hade tennisarmbåge eller någonting annat dock. Tror det kom främst från att ha ökat volymen med grippers för snabbt.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Ok mitt har ju gått över fick stötvågsbehandling för det tänkte mest om man kunde motverka att få det igen
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-05, 02:17   #7
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Periodisera träning precis som du gör med all annan träning.

Börja med att göra många reps, försök öka linjärt till du stagnerar sedan byter du till högre motstånd och färre reps. Sedan tillbaka till högre reps etc.

Ta någon viloperiod också när du känner att du behöver det. Greppstyrka har väldigt mycket med styrka i senor, ligament, leder, skelett och sånt. Allt som sitter riktigt djupt med andra ord och det tar längre tid att läka än musklerna.

Tränar du för styrka så kommer musklerna växa också. Fast en övning som t.ex grippers är nog inte snabbast vägen till stora muskler. Du är det nog bäst att köra handledsträning i alla olika former. Fast grippers hjälper det också, så jag tycker definitivt att du ska köra det också.

Senast redigerad av DiktatorN den 2022-12-05 klockan 02:18.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)