Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-18, 01:55   #1
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
När maxade ni i gymmets olika maskiner?

Ni som tränar i maskiner på gymmet hur lång tid av träning tog det för er att maxa dessa maskiner ni tränar? Alltså efter hur många månaders styrketräning klarade ni att lyfta alla viktskivor inklusive hjälpvikter i maskinerna.

Jag förstår att de säkert varierar från maskin till maskin men kanske kan ni skriva något genomsnitt eller efter hur lång tid ni maxade i första maskinen respektive senaste maskinen ni maxade i. Dessutom kanske de varier från maskin till maskin och gym till gym hur mycket vikt varje maskin har som max. Men säg säg 143 kg vilket ett par maskiner på SATS där jag tränar har som maxvikt.

Själv har ligger jag på runt 70-85 kg i de maskiner jag lyfter tyngst i och förväntar mig att sakta bygga upp mig till att klara dessa maskiners max inom överskådlig tid, oklart när. Hundrastrecket bör, med samma progression som idag eller lite långsammare än idag, troligtvis passeras under kvartal ett 2023 gissar jag.

Så efter hur lång tid från att ni började träna seriöst maxade ni i olika maskiner oavsett vad maxvikten ligger på? Samt efter hur lång tid lyfte ni 143 kg i maskinerna där dessa vikter eller högre finns?
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-18 klockan 02:01.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 08:35   #2
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Aldrig? Alltså på hotellgym och liknande brukar jag kunna maxa bröstpressen men på mitt ordentliga gym så är vikterna så pass tunga att jag inte kommer att nå 6-12 reps med bra form på de tyngsta vikterna. De övriga maskinerna har viktplattor jag lägger på. Där kommer jag heller aldrig att maxa.

Hoppas att du lyckas få lika linjär progression som du ser framför dig, för det är inte så vanligt.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 08:36   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Vill du jämföra vikter eller veta hur stark du är är det bra att göra det i övningar som är jämförbara.

Prova knäböj, bänkpress och marklyft.

En maskin på mitt gym kan vara dubbelt så tung som en på ditt,
Och 143kg är helt olika tungt beroende på hur maskinen är konstruerad
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 13:56   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Hur tung är en vikt i en maskin och hur långt är ett snöre?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 14:17   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vi hade en stående vadpress på mitt första gym där vi var några gymnasieelever som maxade efter bara några veckor. Många kommer jag aldrig maxa i… Omöjlig fråga att svara på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2022-11-18 klockan 14:18.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 14:36   #6
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Jag känner att när vikterna ökar mkt i maskiner så tar andra muskler över än målmuskeln. T ex bröstpress med moderata vikter träffar pecs bra men sen blir det mer triceps. Men i hantelpress känns stimulansen jämnare.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 15:07   #7
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Det går ju inte att svara på men jag skulle säga att man behöver vara en nivå över "stark", att träna bänkpress på 80-100 kg räcker inte utan träningsvikterna behöver nog vara 120-140 för att man kunna maxa maskinerna.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 15:43   #8
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Har aldrig maxat nån maskin och räknar inte med att göra det under min livstid heller.
För det första så har jag aldrig gillat maskiner. Tycker att det är mest obekvämt med alla dessa påtvingade rörelsbanor. Föredrar att använda fria vikter och röra mig så som min kropp är byggd.

För det andra så börjar jag närma mig 40år och ser inget nöja med att maxa. Är långt ifrån någon toppform så jag prioriterar att hålla mig skadefri och skyndar lååångsamt. Så långsamt att jag aldrig kommer att maxa någon maskin.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 19:36   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Kan jag ta spjärn och rycker och drar allt jag kan maxar jag i de flesta, ett par tre rep iaf.
Rätt nice när nubz och rehabgubbar klara knappt en tredjedel.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 20:12   #10
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Första gången jag provade. Förutom bensparken och bencurlen, där är en eller två plattor fortfarande tungt.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 20:28   #11
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Efter ett par år så gick det att maxa ganska många maskiner. Då fixade jag kanske 140 i böj 115 i bänk och 180 i marklyft.

Inte superstark då men ändå starkare än många.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 10:07   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Upplever att MGA89 har missuppfattat träningen, men det är vanligt bland gymmare. När det gäller maxningar tror jag att det ska göras i styrkeövningarna dvs millitärpress, bänkpress, knäböj och marklyft.

Träning i maskiner handlar om att utmana relativt isolerat specifika muskler och att få full träff mer än göra maxlyft i dem. Maxlyft förtar maskinens målsättnning.

Med tiden så kör man sina reps på fullt magasin och är ofta tvungna att hänga på vikter, om det är möjligt, för att få rätt belastning för träningen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 11:46   #13
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Aldrig åkte ju till gymmet för att snacka skit
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)