Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-22, 20:58   #1
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Flexbar för golfarmbåge

Hejsan!

Jag har tidigare kunnat utföra back lever i ringar med benen i straddle, ca 10 sekunder. Detta var 2017. Under 2021, efter några år med annan träning än ringar, gav jag mig på back levern igen, med progression.

Vips en dag, för ca 14 månader sedan, gjorde det ont medialt i högra armbågen, i förbindelse med back lever-träning. Provade att chilla lite och gav mig på den igen efter en vecka, samma resultat. Utgick från att det var golfarmbåge och gjorde lite modifikationer; slutade med all träning i ringar, alla pull ups, press med belastad handled i dorsalflexion, köpte ett spänne på apoteket för nån slags kompression/avlastning över armbågen i förbindelse med träning, använde dragremmar för de få pull-övningar jag gav mig på. Gjorde x2-3 per vecka med handledscurls långsamt excentriskt, med progression i vikten långsamt, ej till failure. Det gick 1 år. Ingen vidare bättring. Fortfarande vardagliga saker som att dra ut en låda med högerarmen, öppna ett fönster genom att gripa tag och dra i en hasp och liknande gav genast en lätt smärta.

Uppsökte en sjukgymnast för första gången. Berättade om det jag gjort och han föreslog 10 dagar Ibuprofenkur följt av 5 vkr total vila för överkroppen. Nu har dessa 5 veckor gått och jag har absolut inte blivit bättre. Har läst på lite mer om tendinopati och förstått att total vila inte är rekommenderat.

På en hel del ställen har jag läst om flexbar/theraband och tänkte att detta blir väl nästa grej att prova. Tänkte därför höra om någon här har erfarenhet med denna för armbågetendinopati/golf/tennisarmbåge?

Mycket tacksam för input.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 07:35   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Har läst om det hjälpmedlet i studier men aldrig haft möjligheten att prova det. Om du provar så återkom gärna med resultat
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 19:54   #3
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Jag fick golfarmbåge vid armhävningar i ringar efter ett långt uppehåll. Fortsatt träna trots att det gjorde ont men anpassade såklart till övningar som kändes lite bättre och var noga med teknik, uppvärmning osv. Borta efter sisådär 2 år.

Gjorde aldrig en undersökning och kan inte rekommendera min metod då jag saknar kunskap men möjligtvis kan det hjälpa att börja träna smart och regelbundet.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 20:35   #4
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Har läst lite om teorier om att det finns 3 typer av golfarmbåge.

Mycket intressant, då jag utan tvekan känner mest smärta när jag flekterar i 4.e fingers PIP-led. Antar att jag kommer fokusera mer på finger curls då i min rehab

"1) Wrist Flexion Based

2) Proximal Interphalangeal (PIP) Joint Flexion Based (Flexing the middle Joint of your fingers)

3) Pronator Teres Pronation Based

They are easily confused because both all variants are caused by gripping cylindrical objects (tennis rackets, barbells, pull-up bars, golf clubs, suitcase handles) and cause pain at the same location but the joints and ranges of motion that cause them are distinct. And since tendonosis aggravation and rehab are specific to specific joints and motions, they must be treated distinctly.



Wrist Flexion Based Tendonosis

Cause: Wrist flexion with heavy resistance. Commonly "cocking" the wrist while, say, deadlifting or doing pull-ups

Testing: Wrist curl with heavy resistance causes inside elbow pain

Prevention: Keep the wrist straight while grabbing a bar

Rehab: Wrist curl negatives



PIP Joint (Finger) Flexion Based Tendonosis

Cause: Grabbing a bar with the middle phalanx opposite the direction of motion during deadlifting or doing pull-ups

Testing: Pressing into a table with your fingers, flexing the PIP joint, causes inside elbow pain, especially the ring finger

Prevention: Grab "deeper" into the bar so the proximal phalanx is opposite the direction of motion

Rehab: Wrist curl negatives with finger rolls, finger rolls, finger uncurls



EDIT: There appears to be a third type of Gofler's Elbow (Thanks to u/TheStudioKid for pointing this out):

Pronator Teres Pronation Based Tendonsis

Cause: Pronating the wrist for example applying top spin with a racket in tennis.

Testing: Hold a frying pan handle with the pan above the thumb. Rotating the wrist causes elbow pain.

Prevention: ?

Rehab: Hold a frying pan handle with palm facing down, pan on thumb side (or hold a stick with more stick on the thumb side.) Slowly rotate the pan/stick until your palm is facing up."
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 16:51   #5
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Jag hade troligtvis den sistnämnda.

Gjorde ont att lägga belastning på tex bänkpress och chins osv, men mycket ondare då det ingick stabilisering i momentet tex ringar, eller rep som är mer rörliga.

Inte mycket till hjälp då kanske men krya!
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 17:21   #6
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Tror fortfarande all aktivitet som belastar och aktiverar området kring armbågen och inte direkt skadar eller sliter kommer verka läkande pga blodtillförsel, muskel och styrkeökning osv. Tror inte du behöver göra fingercurls, men kanske hjälper.

Även en hälsosam testo/hormonbalans kan hjäpla det att läka snabbare, så om du är överviktig/underviktig eller tränar /äter fel kan du öka den genom att fixa dieten och träna bättre samt få god sömn osv. Lite brosience på denna men rätt säker på att det stämmer.

Tex benbuljong för att öka ditt kollagenintag, zink, magnesium osv påskyndar säkert processen. Finns nog lite forskning kring detta men har inga källor att hänvisa till.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-27, 10:45   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hej! Har du läst den här som jag skrev för ett tag sen?

https://www.styrkelabbet.se/armbagssmarta/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)