Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-09-24, 09:56   #46
MuskelMasen
Registered User
 
MuskelMasens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Avesta, Dalarna
Inlägg: 544
Tjena, skulle uppskatta lite hjälp kring köp av laptop.
Har tänkt mig något för runt 10k, datorn ska användas för bildbehandling, fotografi, och skolarbeten.
Jag är öppen för olika operativsystem.
Vet att det inte är opti med laptop för bildbehandling mm men jag är trött på stationär då man aldrig har möjligheten att ta med sig den, till skolan tex.
Har kollit på en MacBook Pro retina13", vilket har mycket bra färgåtergivning och verkar hänga med i svängarna.
Några andra tips?
MuskelMasen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 13:07   #47
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Min laptop hemma har gett upp. Fundera på att byta till en Surface Pro istället. Har dock behov av större skärm mellan varven då jag sköter bokföring m.m. Går det att ansluta både en extern skärm (hdmi) och en printer (usb) till en Surface? Övriga familjemedlemmar skulle även säkert uppskatta mus men den delen kan vi tumma på.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 17:42   #48
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Min laptop hemma har gett upp. Fundera på att byta till en Surface Pro istället. Har dock behov av större skärm mellan varven då jag sköter bokföring m.m. Går det att ansluta både en extern skärm (hdmi) och en printer (usb) till en Surface? Övriga familjemedlemmar skulle även säkert uppskatta mus men den delen kan vi tumma på.
En surface pro har samma operativsystem som en stationär/bärbar dator och är mer eller mindre en laptop utan permanent tangentbord. Du kan installera skrivare och koppla in externa skärmar om du vill. Fråga försäljaren om du får med en minidisplay port- till hdmi-kabel och använd din vanliga skrivare som vanligt.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 09:11   #49
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
En surface pro har samma operativsystem som en stationär/bärbar dator och är mer eller mindre en laptop utan permanent tangentbord. Du kan installera skrivare och koppla in externa skärmar om du vill. Fråga försäljaren om du får med en minidisplay port- till hdmi-kabel och använd din vanliga skrivare som vanligt.
Tack. Såg även att Nokia Lumia 2520 verka likna rätt mycket. Office verka även ingå med dom. Får ta mig in till en elektronikaffär och jämföra.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 09:28   #50
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Tack. Såg även att Nokia Lumia 2520 verka likna rätt mycket. Office verka även ingå med dom. Får ta mig in till en elektronikaffär och jämföra.
nej, lumian är bara surfplatta, inte dator
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 08:33   #51
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
nej, lumian är bara surfplatta, inte dator
Men vad är det som är den stora skillnaden egentligen, är det vilken mjukvara man kan installera? Finns ju annars både keyboard (tilläggsutrustning) och mini-hdmi så man kan använda extern skärm. Men är det så att man t.ex. inte kan installera en printer till denna?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 09:24   #52
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Men vad är det som är den stora skillnaden egentligen, är det vilken mjukvara man kan installera? Finns ju annars både keyboard (tilläggsutrustning) och mini-hdmi så man kan använda extern skärm. Men är det så att man t.ex. inte kan installera en printer till denna?
Mjukvara är nog den största skillnaden. Du ska kunna använda USB-printers (och även nätverksprinters) och externa hårddiskar med USB med windows RT, men hur bra det faktiskt fungerar i praktiken vågar jag inte säga.

http://www.microsoft.com/surface/en-...mouse-and-more

Den största nackdelen är som sagt mjukvara, där det finns väldigt mycket mjukvara som inte finns till windows RT. Lär också vara sämre stöd för multimedia, osv.

Visserligen, ska man bara surfa och se på film och skriva ut något dokument så lär windows RT räcka till.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 09:38   #53
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Tänkte köpa en laptop dedikerat endast för att spela upp video på TV'n
Behöver man något drag i cpun för att spela upp 1080?
Hur är det med windorf 8, minst 8gb ram? Finns en hel del laptops med 4gb ram
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 09:52   #54
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Tänkte köpa en laptop dedikerat endast för att spela upp video på TV'n
Behöver man något drag i cpun för att spela upp 1080?
Hur är det med windorf 8, minst 8gb ram? Finns en hel del laptops med 4gb ram
Varför en laptop? Det finns NUC:s och HTPC med betydligt trevligare formfaktor om den nu bara ska användas för det ändamålet.

Och fullHD klarar i princip alla datorer idag, även asbilliga NUC:s. 8GB RAM är absolut inget krav för Windows 8 eller 7 för den delen.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 09:55   #55
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Varför en laptop? Det finns NUC:s och HTPC med betydligt trevligare formfaktor om den nu bara ska användas för det ändamålet.

Och fullHD klarar i princip alla datorer idag, även asbilliga NUC:s. 8GB RAM är absolut inget krav för Windows 8 eller 7 för den delen.
Jag vill kanske ta med den nånstans tänkte jag, och spela upp på laptopen. Så jag skrev lite fel i inlägget ...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 10:31   #56
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag vill kanske ta med den nånstans tänkte jag, och spela upp på laptopen. Så jag skrev lite fel i inlägget ...
Är bara att köpa billigaste bärbara du hittar på prisjakt, och sen installera windows/linux om den kommer med chrome OS... eller så kör du på chrome OS, då det bör finnas mediaspelare även på chrome OS.

På prisjakt finns det bärbara från 2000~

Alternativt så fungerar det också med en tablet, typ nexus 7
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 11:41   #57
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Är bara att köpa billigaste bärbara du hittar på prisjakt, och sen installera windows/linux om den kommer med chrome OS... eller så kör du på chrome OS, då det bör finnas mediaspelare även på chrome OS.

På prisjakt finns det bärbara från 2000~

Alternativt så fungerar det också med en tablet, typ nexus 7
Det går alltså att spela upp en 1080 även med sunkigaste Celeron processorn?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 11:55   #58
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Beroende på vad du har för gpu i den så behöver inte cpun göra mycket. En raspberry pi kan spela upp 1080.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 12:13   #59
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Beroende på vad du har för gpu i den så behöver inte cpun göra mycket. En raspberry pi kan spela upp 1080.
beror också på bitrate, men alla vanliga releaser man hittar på torrentsiter och liknande bör fungera. Kanske att det blir problem om man vill kolla på blue-ray releaser som är på 20-30 gig... eller om de kör ljudet i FLAC eller andra konstigheter.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 12:15   #60
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag vill kanske ta med den nånstans tänkte jag, och spela upp på laptopen. Så jag skrev lite fel i inlägget ...
Jag tycker att det viktigaste är att datorn är ljudlös om man ska titta på film. Jag har en svettig gammal AMD E300-processor i min bärbara dator och den klarar av 1080-upplösning, men fläkten drar igång och väsnas något gräsligt så jag använder den inte till att se på film med. Syrran har en laptop med en Intel Celeron-processor och fläkten går knappt nånsin igång, och när den väl går igång så låter den knappt hälften så mycket som min. Så välj med omsorg om du vill ha en ljudlös dator, första bästa laptop kan spela upp HD idag men om den väsnas är det nog värt att leta en stund till eller att betala några hundralappar extra.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)