Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-03, 12:07   #46
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Det kan du ha rätt i. Men samtidigt är det mkt spekulation även från andra hållet. På internetmedicin läser jag att mindre än 8 sannolikt är brist. Över är sannolikt normalt. Jag kan också ta substanser och förändra mig själv. Men eftersträvar man autenticitet i sitt liv så rekommenderar jag att rulla med smällarna som rod stewart sjöng. Ställa diagnoser på sig själv är en skakig väg. Men i grunden önskar jag dig bara lycka till.
Märklig inställning tycker jag. Har man dragit en genetisk nitlott så ska man alltså bara finna sig i det tycker du?
Å 8 hit 8 dit, vad är det för jäkla gräns. Bra nivåer är ju närmare 30, jag hade då verkligen inte velat ligga i lägre delen av skalan av vad som klassas som "normalt".
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 12:08   #47
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Vet ni inte att det enda moraliskt rätta är att acceptera en sämre livskvalitet och ett fysiskt förfall efter 40, trots att det går att motverka eller förhindra med minimala biverkningar?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 12:34   #48
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vet ni inte att det enda moraliskt rätta är att acceptera en sämre livskvalitet och ett fysiskt förfall efter 40, trots att det går att motverka eller förhindra med minimala biverkningar?
Håller med. Ska genast avbryta behandlingen och återgå till att vara en vandrande zombie och rulla med smällarna. Är alldeles för omoraliskt att behandla ett dåligt mående.

Om jag någon gång får cancer kommer jag även då att välja bort all tänkbar behandling förutom eventuellt rosenrot, vill absolut inte tappa min autencitet.
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 12:45   #49
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Märklig inställning tycker jag. Har man dragit en genetisk nitlott så ska man alltså bara finna sig i det tycker du?
Å 8 hit 8 dit, vad är det för jäkla gräns. Bra nivåer är ju närmare 30, jag hade då verkligen inte velat ligga i lägre delen av skalan av vad som klassas som "normalt".
Har inte skalan på vad som är "normalt" dessutom sänkts ett fåtal gånger? Kan minnas fel.

Kan tänka mig en framtid där alla män snittar 10 och referensskalan blir 1-20 där man klassas som sjuk om man har 30 nmol/L.
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 13:06   #50
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Håller med. Ska genast avbryta behandlingen och återgå till att vara en vandrande zombie och rulla med smällarna. Är alldeles för omoraliskt att behandla ett dåligt mående.

Om jag någon gång får cancer kommer jag även då att välja bort all tänkbar behandling förutom eventuellt rosenrot, vill absolut inte tappa min autencitet.
Ja eller varför inte börja späka dig själv för att bli riktigt autentisk, lidande är ju bra för själen sägs det.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 19:00   #51
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag inte emot det utan för det men behöver det inte trots ålder. Säkert har jag lägre nivåer än vid 20 men ser till att inte krascha som åldring med andra metoder. Om jag däremot skulle vilja ha det så har jag under de senaste 10 åren endast haft en för mig realistiskt möjlighet till det under 3 år av dem pga bostadsort. Av en rad orsaker.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 10:23   #52
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Håller med. Ska genast avbryta behandlingen och återgå till att vara en vandrande zombie och rulla med smällarna. Är alldeles för omoraliskt att behandla ett dåligt mående.

Om jag någon gång får cancer kommer jag även då att välja bort all tänkbar behandling förutom eventuellt rosenrot, vill absolut inte tappa min autencitet.
Lugna dig. Tål du inte en diskussion?
Läser man på lite om cancerbehandling så inser man att allt inte heller där är svart eller vitt. Därtill är livet tänkt att ta slut. Åldrande kanske är en bra förberedelse ?
Dåligt mående bör man göra något åt, det jag ställer mig frågande till är i vilken grad det kan kopplas till testosteron och inte livssituation. Jag ifrågasätter inte dig.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 10:28   #53
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Mår man dåligt och får testosteron utskrivet så absolut. Jag ser inte att riskerna är höga. TRT har inget med doping att göra även om endel som snackar om trt egentligen dopar sig. Man måste dock förstå att bara för att man är trött och bitter så betyder det inte att man är i behov av trt automatiskt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 10:54   #54
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Man måste dock förstå att bara för att man är trött och bitter så betyder det inte att man är i behov av trt automatiskt
Tror nog att de flesta förstår det.
Låga t-nivåer och symptom som trötthet och bitterhet hänger dock ihop.

Och varför ska man behöva ha det utskrivet från läkare för att ta testosteron tycker du? Om man vet vad man gör och anser sig vara i behov av TRT, varför ska man då inte få snickra ihop sin egen TRT?

Vilka är dessa "en del" som egentligen dopar sig?

Senast redigerad av goddag den 2021-04-04 klockan 10:56.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 11:22   #55
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Tror nog att de flesta förstår det.
Låga t-nivåer och symptom som trötthet och bitterhet hänger dock ihop.

Och varför ska man behöva ha det utskrivet från läkare för att ta testosteron tycker du? Om man vet vad man gör och anser sig vara i behov av TRT, varför ska man då inte få snickra ihop sin egen TRT?

Vilka är dessa "en del" som egentligen dopar sig?
Jag misstänker att dessa individer inte har djupgående kunskaper i endokrinologi?
https://www.fokus.se/2019/11/dold-sj...ligt-aldrande/
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 12:15   #56
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Och varför ska man behöva ha det utskrivet från läkare för att ta testosteron tycker du? Om man vet vad man gör och anser sig vara i behov av TRT, varför ska man då inte få snickra ihop sin egen TRT?
Det är väldigt lätt att tro sig veta vad man gör, när man egentligen bara har en nypa kunskap i ämnet. Lite som när personer tror sig veta hur man kopplar starkström hemma i huset utan att ha behörighet, men det blir rent livsfarligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 14:22   #57
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Tror nog att de flesta förstår det.
Låga t-nivåer och symptom som trötthet och bitterhet hänger dock ihop.

Och varför ska man behöva ha det utskrivet från läkare för att ta testosteron tycker du? Om man vet vad man gör och anser sig vara i behov av TRT, varför ska man då inte få snickra ihop sin egen TRT?

Vilka är dessa "en del" som egentligen dopar sig?
Vad jag menar är att i första hand fixa via läkare på recept. Jag köper hellre från apotek än UG_garageolja.

Problem som kan uppståmed trt är b.la högre östrogen och HB så det är ju nice om läkaren håller koll på det

I dagens värld så kan trt betyda upp till 500mg testo för vissa vilket inte ha nåt med trt att göra

Senast redigerad av Läskeblask den 2021-04-04 klockan 14:23.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 15:14   #58
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Det är väldigt lätt att tro sig veta vad man gör, när man egentligen bara har en nypa kunskap i ämnet. Lite som när personer tror sig veta hur man kopplar starkström hemma i huset utan att ha behörighet, men det blir rent livsfarligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Vad jag menar är att i första hand fixa via läkare på recept. Jag köper hellre från apotek än UG_garageolja.

Problem som kan uppståmed trt är b.la högre östrogen och HB så det är ju nice om läkaren håller koll på det

I dagens värld så kan trt betyda upp till 500mg testo för vissa vilket inte ha nåt med trt att göra
Sak samma om man vet vad man sysslar med eller inte (även om det inte verkar vara så svårt att göra det på egen hand, utifrån vad förstått) - varför ska ni ha rätten att bestämma vad någon annan gör med sin kropp? Måste vara av väldigt bra anledning för att ni ska inskränka någon annans frihet så.

Edit: Var inte riktat till dig i första hand, Läskeblask. Håller med om att det nog är bra om en läkare har koll på det hela men då det verkar vara svårt att få hjälp av sjukvården i Sverige - de har ju sina riktlinjer att gå efter - så har ju många inget annat val än att ta saken i egna händer.

Senast redigerad av goddag den 2021-04-04 klockan 15:16.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 15:16   #59
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Sak samma om man vet vad man sysslar med eller inte (även om det inte verkar vara så svårt att göra det på egen hand, utifrån vad förstått) - varför ska ni ha rätten att bestämma vad någon annan gör med sin kropp? Måste vara av väldigt bra anledning för att ni ska inskränka någon annans frihet så.
Vem har sagt att jag bryr mig? Väljer man att göra det så gör man det ordentligt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-04, 15:32   #60
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Vem har sagt att jag bryr mig? Väljer man att göra det så gör man det ordentligt
Nä ursäkta men tyckte du verkade komma och moralisera som många andra i ditt tidigare inlägg och just det stör mig rätt mycket.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)