Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-01, 20:10   #31
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tror du verkligen att det kommer förändra någons liv totalt? Ingenting kommer göra det. Annat än möjligen en rejäl tragedi. Trots skyhöga testo-nivåer är det samma ansikte som möter dig i spegeln om morgonen.
Utan att veta så mkt om TS annat än vad beskrivs här så tolkar jag det som att vederbörande har andra problem än antalet nMol i blodet. Jag tycker det påminner om tankarna till människor som värderar att plastikoperera sig. "Efter nästa operation kommer jag vara nöjd och ha det självförtroende jag önskat mig."
Är det något sånt man råkat ut för? Medikalisering är ett vanligt begrepp nuförtiden, som ska stå för hur man problematiserar och behandlar naturliga tillstånd. Och som det skrivits tidigare, 30 är väldigt tidigt att börja planera för 40.
Lycka till allihop, önskar en man som passerat förtistrecket och fortfarande kan skymta sitt kön och dra sig uppåt för egen maskin
Trots det så ska du nog se att det blir bra mkt lättare att möta det där ansiktet varje morgon med höga nivåer.
Det finns nog inte mkt som har samma potential att göra en så stor skillnad som testo.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 23:13   #32
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Har läst erat bidrag, och jag tackar för det.

Borde nog ha förtydligat att 40 år bara är en symbolisk summa. Jag tänker ju självklart att det är hur nivåerna ser ut som avgör, inte själva åldern.

Fler av er 40+are säger att ni fortfarande kan prestera bra med träningen men det är inte träningsaspekten som jag är intresserad av, utan det är mentala energin, sexlusten, vardagsmotivering och likande som kan minska med med låga nivåer. När det gäller styrketräning så lyfter jag vikter på elit nivå och har tränat i 15 år så även om jag underhållstränar i 10 år så bör jag fortfarande kunna prestera bra.

Okej så låt oss ändra om frågan: Ifall dina nivåer är låga och du känner av en märkvärdig skillnad på ditt humör, din energi, sexlust, erektion och hur sitt kroppsfett sitter. Hade du tagit testo? Alltså lagligt via en läkare som vet vad han håller på med såklart. Och bara i syfte att normalisera dina nivåer.

Senast redigerad av Bifftek den 2021-04-01 klockan 23:15.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 01:18   #33
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Är äldre än så och kommer aldrig att ta saker jag blir beroende av resten av livet självmant av flera stora orsaker. Livet slutar ändå vid en viss tid och jag är inspirerad av vissa atleter och släktingar som har kämpat till döden med det de gör och var i bra form ända till slutet.

Trots allvarligare, skador så tränar jag det jag vill och ser över sömnen, samt matmängden, det bör man göra innan man börjar sätta in medicin ändå. Har lite problem med sömn men sover djupt åtminstone.

Med träningen så kör jag ben och stora muskelgrupper varje gång, så mycket muskler involverat i träningen som möjligt med så lite strul runt träningen som möjligt, det skall vara enkelt så återhämtningen enbart handlar om återhämtning i musklerna. Samt konditionsträning och andra aktiviteter som jag är bra på och får mig att känna mig bra.

Då funkar allt det där som jag annars kanske skulle förlorat pga ålder. Så, det gäller att ligga i och vila. Då kan man dricka alkohol, hålla bebis, lol, äta skitmat i bland och allt det där andra som nu skall sänka testot så himla mycket.

Dömer ingen annan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 05:59   #34
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Har läst erat bidrag, och jag tackar för det.

Borde nog ha förtydligat att 40 år bara är en symbolisk summa. Jag tänker ju självklart att det är hur nivåerna ser ut som avgör, inte själva åldern.

Fler av er 40+are säger att ni fortfarande kan prestera bra med träningen men det är inte träningsaspekten som jag är intresserad av, utan det är mentala energin, sexlusten, vardagsmotivering och likande som kan minska med med låga nivåer. När det gäller styrketräning så lyfter jag vikter på elit nivå och har tränat i 15 år så även om jag underhållstränar i 10 år så bör jag fortfarande kunna prestera bra.

Okej så låt oss ändra om frågan: Ifall dina nivåer är låga och du känner av en märkvärdig skillnad på ditt humör, din energi, sexlust, erektion och hur sitt kroppsfett sitter. Hade du tagit testo? Alltså lagligt via en läkare som vet vad han håller på med såklart. Och bara i syfte att normalisera dina nivåer.
Exakt, det är ju lite av de där effekterna som man vill åt fram för allt.
Glöm inte att det är väldigt bra för din mentala skärpa också. Och återhämtning!
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 16:13   #35
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Säger du samma sak till någon med mb Addison? Eller diabetes?
Eller svår artros? Eller katarakt?
Nä, de framstår mer som sjukdomstillstånd. Här letar man orsaker till något inbillat fel och har hittat en siffra samt ett reglage man vill vrida på. Så framstår det för mig. Men jag vill tillägga att jag inte avser att sänka eller döma er. Endast att jag inte tror på det.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 16:18   #36
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Nä, de framstår mer som sjukdomstillstånd. Här letar man orsaker till något inbillat fel och har hittat en siffra samt ett reglage man vill vrida på. Så framstår det för mig. Men jag vill tillägga att jag inte avser att sänka eller döma er. Endast att jag inte tror på det.
Och jag förmodar att du har upplevt hur det är att leva med testonivåer på 10 respektive 30 nmol/l, som du uttalar dig?
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 16:25   #37
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Sen att kalla lågt testosteron för ett sjukdomstillstånd kanske är lite långt att dra det, i de flesta fall. Snarare naturliga variationer det rör sig om. Men om man upplever att det är ett problem och vill göra något åt det, ska man naturligtvis göra det.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 17:18   #38
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Nä, de framstår mer som sjukdomstillstånd. Här letar man orsaker till något inbillat fel och har hittat en siffra samt ett reglage man vill vrida på. Så framstår det för mig. Men jag vill tillägga att jag inte avser att sänka eller döma er. Endast att jag inte tror på det.
Det spelar inte så stor roll vad du tror. Har man testosteronbrist så har man, oavsett om du tror på det eller inte.
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 17:28   #39
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Hur ser testosteronbrist ut ?

Ffa hur ser bristen ut när man blir äldre. Inte att man har mindre testosteron än när man var 22 år utan brist till den grad att kroppen inte uppför sig som den borde göra vid en viss ålder ?


Frågan är egentligen ny. Hur ska idrotten hantera veteraner som behandlas med testosteron ? Var går gränsen ? Att återställa nivåerna till den nivå som ger normalt åldrande, eller ??
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 17:39   #40
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur ser testosteronbrist ut ?

Ffa hur ser bristen ut när man blir äldre. Inte att man har mindre testosteron än när man var 22 år utan brist till den grad att kroppen inte uppför sig som den borde göra vid en viss ålder ?


Frågan är egentligen ny. Hur ska idrotten hantera veteraner som behandlas med testosteron ? Var går gränsen ? Att återställa nivåerna till den nivå som ger normalt åldrande, eller ??
För min del handlade det om diffusa symptom som, om de bara hållit sig dagar, veckor eller till och med månader hade kunna klassas som en dålig dag/vecka/månader. Men nu var det så att det höll i sig flera år. Gick från att vara som vem som helst till att behöva lägga mig och sova efter middagen varje dag direkt jag ätit för att kunna fixa alla åtaganden på kvällen, kände mig konstant morgontrött från det att jag vaknade tills det att jag la mig och sov, ingen som helst sexuellt intresse och när jag ändå var "tvungen" (då det ju förväntas i ett parförhållande) krävdes det enormt fokus - dvs det var inget som skötte sig själv. Gick från att kunna träna 5-6 pass i veckan till att känna att mig som att jag konstant tränade för mycket hur mycket jag än sänkte variabler som volym, intensitet etc. Ovanpå det kände jag mig aldrig glad, jag var inte deprimerad utan "avsaknad av glädje" stämmer in bättre. Lättirriterad och surgubbe helt utan anledning.

Om det generellt är så här vet jag inte, men för mig såg hypogonadism ut så. Blir lite provocerad när folk säger sig "inte tro på det."

Edit: jag hade ju såklart kunnat fortsätta leva så, jag hade nog inte dött av det. Men varför skulle jag?
__________________
Hej

Senast redigerad av Ribban den 2021-04-02 klockan 17:43.
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 17:52   #41
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur ser testosteronbrist ut ?

Ffa hur ser bristen ut när man blir äldre. Inte att man har mindre testosteron än när man var 22 år utan brist till den grad att kroppen inte uppför sig som den borde göra vid en viss ålder ?


Frågan är egentligen ny. Hur ska idrotten hantera veteraner som behandlas med testosteron ? Var går gränsen ? Att återställa nivåerna till den nivå som ger normalt åldrande, eller ??
"Uppför sig som den borde göra vid en viss ålder" - vad menar du med det här "borde" egentligen? Är det snarare "brukar" du menar?

Om man som äldre man kan gå från nivåer i det lägre spannet till att ha nivåer som är att ses som höga, varför skulle man då inte vilja göra det, om man godtar de smärre nackdelar som finns?
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 18:32   #42
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Testosteronet förändras under livet. Livet förändras också. Att mogna kallas det. Det bästa är nog att leva för dagen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 18:50   #43
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Testosteronet förändras under livet. Livet förändras också. Att mogna kallas det. Det bästa är nog att leva för dagen.
Där har du en poäng förstås. Man kanske inte blir nån "wise old man" om man trycker testo som gubbe.

Så om det är nåt man vill då så. Själv så förblir jag hellre ung så länge som möjligt och kör mitt eget race.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 19:13   #44
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det är anmärkningsvärt att det numera förväntas att man ska må dåligt, ha sämre sexliv och ha sämre livskvalitet när man passerat 40. Kanske är det någon form av uppskjuten ångest inför vuxenlivet som kommer sig av att dagens 30-åringar tänker att de fortfarande har några "ungdomsår" kvar innan det är dags att stadga sig?
Spelar man sina kort rätt och har har lite flyt så är tvärtom 40-50 potentiellt faktiskt de bästa åren. Ser man till att vara färdig med småbarnsåren, ordnat jobb/ekonomi, odlat sin trädgård och hittat sig själv så kan livet vara långt mycket bättre än det någonsin varit. Med lite tur så slipper man även stå på händerna och pissa i badkaret pga. morgonstånd...
Det här stöds faktiskt av statistiken inom utvecklingspsykologi. Till skillnad från vad dom flesta verkar tro så tenderar välmående och livstillfredställelse gå gradvis uppåt från tidig vuxendom till ~65-70 års ålder
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 11:32   #45
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Det spelar inte så stor roll vad du tror. Har man testosteronbrist så har man, oavsett om du tror på det eller inte.
Det kan du ha rätt i. Men samtidigt är det mkt spekulation även från andra hållet. På internetmedicin läser jag att mindre än 8 sannolikt är brist. Över är sannolikt normalt. Jag kan också ta substanser och förändra mig själv. Men eftersträvar man autenticitet i sitt liv så rekommenderar jag att rulla med smällarna som rod stewart sjöng. Ställa diagnoser på sig själv är en skakig väg. Men i grunden önskar jag dig bara lycka till.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)