Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-27, 10:12   #1
Karkkan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 59
Träningen går inte bra.

Hej.

Kille 34år 180cm 82kg.

Har tränat flera år och aldrig kännt att det gått riktigt bra. Har testat typ alla olika program genom åren och för ca ett år sedan så tog jag första bästa program på Google bilder. allt gick väldigt bra för en gång skull i de 16 veckor jag testade programmet.

Ökade mitt max i bänk 120kg till 125kg har inte hänt på 5 år, gjorde 10or på 100kg, 3x3 på 120kg.
Knäböjen flög nästan upp marklyft var väl sådär. Sen gick allt åt skogen, började känna under några veckor att passen gick sämre och sämre. Nu ett halvår senare så har jag gått ner 6kg 88kr till 82 i vikt trots att jag äter, bänken har jag tungt med 100kg nu. knäböjen känns bara att glömma.

Ingen kraft alls i musklerna, tryckte som fanns förr finns inte längre, man blir bara förbannad och det känns skit. Musklerna försvinner och man bli bara fetare, trotts att jag har ett aktivt jobb, cyklar till jobbet, joggar, samt regelbunden styrketräning, har aldrig fuskat med basövningar eller försökt hålla mig i form men ändå går allt emot en.

Läkarna hittar inga fel alls på blodproverna förutom lite knas med njurarna men det har jag haft i 6 år nu. ligger stabilt inom gränsen som är ok för mina problem så att säga.

Tar inga proteintillskott eller kreatin för det såg dom direkt på proverna att jag tog, så det var inge bra. dock äter jag normalt med protein. Ligger nog lite över i kolhydrat är väl därför magen börjar växa till sig.

Vad ska man göra.
Karkkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 10:36   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Blir du fetare och går ned i vikt samtidigt, medan du dessutom tränar, är det något allvarligt fel och du bör uppsöka läkare igen. Om du nu inte överdriver förstås.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 11:00   #3
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Karkkan Visa inlägg
Har tränat flera år och aldrig kännt att det gått riktigt bra.

Dom med "dåliga gener" måste lägga in dubbelt så mycket tid och arbete för att få hälften av resultatet, det är tyvärr så orättvist det ligger till. Är det här något som du kommer ha svårt att acceptera skulle jag mentalt ställa om från att försöka få så stora resultat som möjligt till att helt enkelt se på träning som en del av vardagen och något mindre viktigt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 11:20   #4
Karkkan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 59
Ja det kanske är så. i början av karriären så gick det bra, låg stabilt på 92kg för typ 8 år sen och då kändes träning rätt bra. markade typ 220kg, idag är 150kg svintungt, så jag tror ju att nånstans har jag muskler och styrkan. Det känns liksom so sockerdricka i musklerna.

Energidrycker och PWO är helt uteslutet, kaffe går ju bra änsålänge att köra på.

Dom flesta säger att man gått ner i vikt.

Har fått nå knas med magen oxå så det kanske påverkar näringsupptaget. är lite under utredning för det. annars har dom tagit prover på gluten, laktos, lipid, sköldkörtel, samt massa annat pga av njurarna, dock sa njurläkaren att jag hade lite förhöjt blodvärde så det måste dom kolla upp igen om det var bara tillfälligt.

Kanske är så enkelt att man äter för lite och för dåliga mat val, trots mestadels normal husmanskost.
Karkkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 11:23   #5
Karkkan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 59
Kanske är avsaknaden av pump och tryck i kroppen som gör att man känner sig fetare, men magen har blivit fetare det märken man.
Karkkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 11:24   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Det är resultat att förvänta sig som vanlig människa och antar att du har tränat för mycket efter första perioden och du är övertränad eller något åt det hållet.

I din vikt så är bänken den vikt som många har naturligt i sin potential .

Lycka till med fortsättningen tror att du ska börja tänka mer träning för att estetik och inte styrka i majoritet av årsträningen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 11:33   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det är resultat att förvänta sig som vanlig människa
Att gå ner i vikt (kräver kaloriunderskott), ett kilo i månaden, och lägga på sig fett samtidigt som man styrketränar är vad man kan förvänta sig?

Nej.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 12:36   #8
Karkkan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 59
dom menar att jag ska sätta fokus på lite bodybuilding stuk. Tycker det är roligare att köra tungt, och får mindre ont i axlar och knän om jag håller nere repsen.

Jag plockade bort en macka innan jobbet det var väl typ då allt gick sämre, men en dubbel lingongrova mindre kan väl inte ställa till det så inni helvete.
Karkkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 12:41   #9
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Jag antar att han menar att han blir smalfet, det som sker när du börjar gå ner i vikt och armar, ansikte släpper först och mage sist. Dvs du har kvar samma midjemått som när du började gå ner i vikt men allt annat har försvunnit.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 13:00   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det är resultat att förvänta sig som vanlig människa och antar att du har tränat för mycket efter första perioden och du är övertränad eller något åt det hållet.

I din vikt så är bänken den vikt som många har naturligt i sin potential .

Lycka till med fortsättningen tror att du ska börja tänka mer träning för att estetik och inte styrka i majoritet av årsträningen.
Pratade om styrkan i första hand och orsaken till stagnationen. Fettutvecklingen orsakas ofta av stresshormoner pga av det påverkar(brist uppstår) tillväxthormon som reglerar det här. Vilket kan ge sarkopeni och ökad inlagring av fettmassa lönnfeta stressade Ultra/långdistanslöpare är ett typiskt exempel
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 10:26   #11
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Något annat som förändrats i livet som gör att träningen kanske inte har samma effekt? Hur är återhämtningen? Har du någon sexualdrift kvar?
Sömnbesvär?

När jag fick mitt första barn, 28 år gammal, så tycker jag att jag bara steg i vikt och blev fetare, trots "normal dos träning" för mig, när jag fick ordning på sömnen gick jag ner i vikt igen.
Om du känner igen dig i något av ovanstående så var säker på att ta upp det med läkaren också.

mvh
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 11:03   #12
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Du måste ju få det utrett vad det är för fel på din mage. Om du har problem med tarmarna så kan du glömma att du tar upp det du behöver. Det är självklart att det är det som är ditt problem. Det krävs väldigt lite problem med magen för att det ska bli väldigt stor effekt på prestationsförmågan.

Senast redigerad av DiktatorN den 2021-03-30 klockan 11:05.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 11:49   #13
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Du måste ju få det utrett vad det är för fel på din mage. Om du har problem med tarmarna så kan du glömma att du tar upp det du behöver. Det är självklart att det är det som är ditt problem. Det krävs väldigt lite problem med magen för att det ska bli väldigt stor effekt på prestationsförmågan.
Allt är inte svart eller vitt.. Men bör utredas.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 14:44   #14
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Pratade om styrkan i första hand och orsaken till stagnationen. Fettutvecklingen orsakas ofta av stresshormoner pga av det påverkar(brist uppstår) tillväxthormon som reglerar det här. Vilket kan ge sarkopeni och ökad inlagring av fettmassa lönnfeta stressade Ultra/långdistanslöpare är ett typiskt exempel
Kan du visa ett par exempel på "lönnfeta stressade Ultra/långdistanslöpare"? Gärna i någotsånär samma ålder som TS.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 17:27   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Kan du visa ett par exempel på "lönnfeta stressade Ultra/långdistanslöpare"? Gärna i någotsånär samma ålder som TS.
Problemet med dig är att du är i så sälig form så att du själv inte ser eländet lönnfet liten joggare med byggarambitioner.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)