Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-30, 09:30   #16
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Gummiband ger bra pump och tryck. Jag kan nog härleda det till att jag har högre reptempo och gör flera reps, och även kortare vila samt möjligheten till att cheata försvinner när det börjar ta emot, det går ju inte nyttja momentet på samma sätt.

Senast redigerad av MasterChief den 2020-03-30 klockan 09:32.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 17:22   #17
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Testade golvpress med band idag. Det rekommenderas starkt. Grönt + blått band var verkligen inte lätt. Jag fick kämpa med utlåsningen och då har jag ändå bänkat 180. Använde ett gammalt bordsben från Ikea som stång. Oklart hur mkt ett sopkvast eller liknande klarar av.

Även "stången" till två ställbara hantlar fungerade bra att använda och trä banden över om man använder minst två stycken. Det är dock lite bökigt att fixa när man ligger ner om man inte har någon som hjälper till, men funkar bra att hålla i banden direkt också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Senast redigerad av Köttis den 2020-03-30 klockan 17:27.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 07:18   #18
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Testade golvpress med band idag. Det rekommenderas starkt. Grönt + blått band var verkligen inte lätt. Jag fick kämpa med utlåsningen och då har jag ändå bänkat 180. Använde ett gammalt bordsben från Ikea som stång. Oklart hur mkt ett sopkvast eller liknande klarar av.

Även "stången" till två ställbara hantlar fungerade bra att använda och trä banden över om man använder minst två stycken. Det är dock lite bökigt att fixa när man ligger ner om man inte har någon som hjälper till, men funkar bra att hålla i banden direkt också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Det kan jag verkligen tänka mig! Hur "fäste" du gummibanden? Låg du ovanpå dem?
Jag får vika mina dubbelt om jag ska göra en floor press där det är jag som är "ankaret" för att de är så satans långa

Ja, det är för liknande anledning jag har en stålstång - Jag försökte göra Inverted Rows med ett kvastskaft. På ca 115kg. Det gick sådär
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 08:24   #19
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Det kan jag verkligen tänka mig! Hur "fäste" du gummibanden? Låg du ovanpå dem?

Jag får vika mina dubbelt om jag ska göra en floor press där det är jag som är "ankaret" för att de är så satans långa



Ja, det är för liknande anledning jag har en stålstång - Jag försökte göra Inverted Rows med ett kvastskaft. På ca 115kg. Det gick sådär
Jag bara låg på det och trädde ändarna över stången.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 12:27   #20
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Skönaste bröstövningen med band är flyes med en arm tycker jag. Har man möjlighet att sätta upp två band tillräckligt långt ifrån varandra funkar det nog lika bra också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Gjorde den här nyss, en arm i taget.
Måste hands down vara den bästa bröstövningen med gummiband (förutom gummibands-nedtyngda armhävningar), och mycket bättre än Flyes med hantlar eller i cable enligt mig.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 13:45   #21
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Bra ställe att köpa gummiband från? Prisvärda alternativ.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 14:46   #22
nettt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Bra ställe att köpa gummiband från? Prisvärda alternativ.
Undrar detsamma. Och ifall ni kan rekommendera nåt bra youtubeklipp som visar hur och vad man gör. Detta är helt främmande för mig.
nettt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 15:25   #23
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Bra ställe att köpa gummiband från? Prisvärda alternativ.
Dessa var de jag köpte, en av varje:
https://gymkompaniet.se/power-bands-...otstandsnivaer

Priset när jag köpte dem (kanske är samma nu, vet ej) var ungefär som på andra platser.
So far känns gummibanden stabila. De -verkar- ha lite mindre "give" än t.ex. Elitelifts men jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att vara säker på det.

Citat:
Ursprungligen postat av nettt Visa inlägg
Undrar detsamma. Och ifall ni kan rekommendera nåt bra youtubeklipp som visar hur och vad man gör. Detta är helt främmande för mig.
Jag tittade en del på James Grange för att få in tänket. Jag gör en del som han gör det, en del gör jag på mitt sätt, men han är bra på att ge exempel på saker som är lika det man gjort i gymmet.

Lite exempel:

Chest:


Shoulders:


Legs:


Back:


Gunz:


Verkar som att han stängt av embedding, klicka på titeln för att komma direkt till videon.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 22:52   #24
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Dessa var de jag köpte, en av varje:
https://gymkompaniet.se/power-bands-...otstandsnivaer

Priset när jag köpte dem (kanske är samma nu, vet ej) var ungefär som på andra platser.
So far känns gummibanden stabila. De -verkar- ha lite mindre "give" än t.ex. Elitelifts men jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att vara säker på det.



Jag tittade en del på James Grange för att få in tänket. Jag gör en del som han gör det, en del gör jag på mitt sätt, men han är bra på att ge exempel på saker som är lika det man gjort i gymmet.

Lite exempel:

Chest:


Shoulders:


Legs:


Back:


Gunz:


Verkar som att han stängt av embedding, klicka på titeln för att komma direkt till videon.
Grymt! Nu har jag något att utgå ifrån imorgon när banden anländer hos postutlämningsställe. Jag ser att i många videos sätter han fast bandet i tunga stationära vikthållare för att kunna dra i.

Jag får vara kreativ och använda ett pianostativs fot med bandet under som jag sedan står på samtidigt för övningar där jag drar upp bandet i exempelvis biceps och triceps.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 10:35   #25
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Blir väldigt intresserad av att läsa detta. Kommer ni gå tillbaka till gymmet efter corona är över eller kör ni på? Finns det studier på gummibandsträning som styrketräning?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 10:44   #26
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Blir väldigt intresserad av att läsa detta. Kommer ni gå tillbaka till gymmet efter corona är över eller kör ni på? Finns det studier på gummibandsträning som styrketräning?
Gå tillbaka till gymmet men mycket möjligt att det blir mer träning hemma de dagar jag inte är på gymmet.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 19:09   #27
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Blir väldigt intresserad av att läsa detta. Kommer ni gå tillbaka till gymmet efter corona är över eller kör ni på? Finns det studier på gummibandsträning som styrketräning?
Jag skaffade mig gummibanden för att slippa gymmet då jag inte trivdes med gymträningen längre, så jag kommer förhoppningsvis inte behöva gå tillbaka till gymmet. Än så länge känner jag inte av något som får mig att känna att min träning är sämre nu, utan snarare bara annorlunda, så det ligger ju väl i hand för att kunna fortsätta.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 19:44   #28
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Biltema verkar ha billiga band. Står inget motstånd angivet i kilo dock utan de benämns som lätt, medel och tung. Någon som testat dem?
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 20:30   #29
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur definierar man vikten på ett gummiband? Det måste ju ha att göra med hur långt man sträcker ut det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 20:51   #30
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Biltema verkar ha billiga band. Står inget motstånd angivet i kilo dock utan de benämns som lätt, medel och tung. Någon som testat dem?
Om det är de jag tror så är det tyngsta de har där bara snäppet tyngre än mitt lättaste. Ska inte svära på att det är dem dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur definierar man vikten på ett gummiband? Det måste ju ha att göra med hur långt man sträcker ut det?
Det kan du egentligen inte göra. Jag utgår från upplevd ansträngning snarare, med gummibanden som "gränsbildare".
Det är rätt mycket mind-muscle connection.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)