Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-21, 21:38   #1456
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jag funderar på att börja plugga eller titta på annan bransch i jobbväg inom 1-2 år kanske. Inte helt säkert att det blir av såklart. Men om ni hade sparat för en sån sak hur hade ni tänkt då?

Just nu är jag 31 har bra inkomst och sparar runt 10k i fonder per månad och sitter väl på en buffert på runt 80k. Borde jag spara mer till min buffert så jag har säkrade pengar till när jag väl ska göra detta? Kan ju såklart ta CSN lån eller kanske deltisjobba när jag pluggar. Men tänker om det är dumt att ha för mycket i fonder som man sen måste pilla av även fast det kanske går dåligt?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 05:20   #1457
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Jag hade fortsatt byggt fondsparandet och istället maxat CSN när det är dags för plugg. Räntan på CSN är så pass låg att du över tid har igen det på den avkastning du får från börsen.
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 08:05   #1458
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Jag funderar på att börja plugga eller titta på annan bransch i jobbväg inom 1-2 år kanske. Inte helt säkert att det blir av såklart. Men om ni hade sparat för en sån sak hur hade ni tänkt då?

Just nu är jag 31 har bra inkomst och sparar runt 10k i fonder per månad och sitter väl på en buffert på runt 80k. Borde jag spara mer till min buffert så jag har säkrade pengar till när jag väl ska göra detta? Kan ju såklart ta CSN lån eller kanske deltisjobba när jag pluggar. Men tänker om det är dumt att ha för mycket i fonder som man sen måste pilla av även fast det kanske går dåligt?
Beror ju helt på hur din situation ser ut i övrigt. Hur höga kostnader har du varje månad? 10k eller 30k?

Bästa är ju såklart om du kan extrajobba lite medan du pluggar, och ta CSN. Då kanske du kan gå runt och knappt behöva röra bufferten (som då inte behöver vara större än den är).

Om du har slut på CSN-terminer och/eller inte kommer kunna extrajobba så blir såklart situationen en annan. Då kanske du vill ha ett konto att ta några k från varje månad
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 08:06   #1459
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
och +1 på det Kamp sade ovan. Låna det du kan från CSN. Spelar ingen roll om det "inte behövs". Det är pengar du kan investera
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 08:14   #1460
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
och +1 på det Kamp sade ovan. Låna det du kan från CSN. Spelar ingen roll om det "inte behövs". Det är pengar du kan investera
Finns fortfarande tid att läsa komvuxkurser på heltid och ta ut bidrag, lån och tilläggslån medan fribeloppet är borta fram till sista juni i år
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 13:36   #1461
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Jag hade fortsatt byggt fondsparandet och istället maxat CSN när det är dags för plugg. Räntan på CSN är så pass låg att du över tid har igen det på den avkastning du får från börsen.
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Beror ju helt på hur din situation ser ut i övrigt. Hur höga kostnader har du varje månad? 10k eller 30k?

Bästa är ju såklart om du kan extrajobba lite medan du pluggar, och ta CSN. Då kanske du kan gå runt och knappt behöva röra bufferten (som då inte behöver vara större än den är).

Om du har slut på CSN-terminer och/eller inte kommer kunna extrajobba så blir såklart situationen en annan. Då kanske du vill ha ett konto att ta några k från varje månad
Låter vettigt, borde klara mig på CSN och kanske lite extrajobb eller ta lite från sparkassa. Men har inte jättehöga utgifter idag och kan ju såklart sänka dom en del om man vill.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 07:40   #1462
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Är i mitten av tjugoårsåldern, ny på arbetsmarknaden och bor i nuläget ensam med låga utgifter. Har börjat fundera seriöst över min privata ekonomi och tar gärna råd.

Har lagt undan 50k till buffert (oväntade utgifter samt om jag skulle bli arbetslös en kortare tid) samt lagt undan 20k till eventuella resor. Utöver detta har jag 15k disponibel inkomst (sparande & nöjen) per månad. Tänker i första hand spara till husköp/större lägenhet eller liknande om ca 5 år.
Har valt ut 5 fonder jag tänkte spara via ISK på. Tänker ca 5-10k per månad bör vara rimligt? Har 400k investerat i min nuvarande lägenhet som jag får ut om den säljs.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 11:33   #1463
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är i mitten av tjugoårsåldern, ny på arbetsmarknaden och bor i nuläget ensam med låga utgifter. Har börjat fundera seriöst över min privata ekonomi och tar gärna råd.

Har lagt undan 50k till buffert (oväntade utgifter samt om jag skulle bli arbetslös en kortare tid) samt lagt undan 20k till eventuella resor. Utöver detta har jag 15k disponibel inkomst (sparande & nöjen) per månad. Tänker i första hand spara till husköp/större lägenhet eller liknande om ca 5 år.
Har valt ut 5 fonder jag tänkte spara via ISK på. Tänker ca 5-10k per månad bör vara rimligt? Har 400k investerat i min nuvarande lägenhet som jag får ut om den säljs.
Med en sparhorisont på bara 5 år så hade jag inte satsat allt i fonder.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 11:53   #1464
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
motivation tycker jag många missar, Sätt undan allt som dyker upp på kontot och då får du mer motivation till att skaffa mer inkomster till mat och vatten
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 12:52   #1465
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är i mitten av tjugoårsåldern, ny på arbetsmarknaden och bor i nuläget ensam med låga utgifter. Har börjat fundera seriöst över min privata ekonomi och tar gärna råd.

Har lagt undan 50k till buffert (oväntade utgifter samt om jag skulle bli arbetslös en kortare tid) samt lagt undan 20k till eventuella resor. Utöver detta har jag 15k disponibel inkomst (sparande & nöjen) per månad. Tänker i första hand spara till husköp/större lägenhet eller liknande om ca 5 år.
Har valt ut 5 fonder jag tänkte spara via ISK på. Tänker ca 5-10k per månad bör vara rimligt? Har 400k investerat i min nuvarande lägenhet som jag får ut om den säljs.
Kör 50% sparkonto med sparränta på nischbank med ränta, sen 50% på 30/70 eller 40/60 portfölj på lysa??
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-25, 07:31   #1466
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Kör 50% sparkonto med sparränta på nischbank med ränta, sen 50% på 30/70 eller 40/60 portfölj på lysa??
Han har ju typ 40 år kvar att spara till pensionen om han är typ 25, då hade jag lagt allt i en globalfond eller bara sparat i lysa istället. Månadsspara så behöver han inte oroa sig för toppen eller botten.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-25, 07:39   #1467
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Han har ju typ 40 år kvar att spara till pensionen om han är typ 25, då hade jag lagt allt i en globalfond eller bara sparat i lysa istället. Månadsspara så behöver han inte oroa sig för toppen eller botten.
Han skulle ju spara till hus? Men bäst är väl att separera sitt sparande i minst 2 olika ISK beroende på hur långt sparmål man har, ett långt 20+, och ett på medel-lång sikt 5-10 år..
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-25, 08:52   #1468
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Intressant fakta i Credit Suisse årliga rapport:

* Sverige har 7.7% USD miljonärer, den siffran låg på 0.8% år 2000 (va ändå IT hype då)
* Sverige utgör 1% av världens USD miljonärer.

Världens tio rikaste länder (förmögenhet per person)
1. Schweiz: 674 000 dollar
2. USA: 505 000 dollar
3. Hongkong: 503 000 dollar
4. Australien: 484 000 dollar
5. Nederländerna: 377 000 dollar
6. Danmark: 376 000 dollar
7. Belgien: 351 000 dollar
8. Nya Zeeland: 348 000 dollar
9. Sverige: 336 000 dollar
10. Singapore: 333 000 dollar
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-25, 08:55   #1469
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Han skulle ju spara till hus? Men bäst är väl att separera sitt sparande i minst 2 olika ISK beroende på hur långt sparmål man har, ett långt 20+, och ett på medel-lång sikt 5-10 år..
Ah, missade det. Hade nog dock fortfarande sparat i aktier/fonder eftersom att bostadsmarknaden springer ifrån dig om du inte håller "jämna" steg med den via aktiemarknaden. Bostadspriserna går ju typ upp 10% per år ish, jag hade nog tagit risken och kört fonder etc ändå för annars blir man omsprungen och får sämre och sämre utgångsläge.. jätteproblematiskt är det men det är den situation som en av mina vänner hamnat i.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-25, 12:03   #1470
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Ah, missade det. Hade nog dock fortfarande sparat i aktier/fonder eftersom att bostadsmarknaden springer ifrån dig om du inte håller "jämna" steg med den via aktiemarknaden. Bostadspriserna går ju typ upp 10% per år ish, jag hade nog tagit risken och kört fonder etc ändå för annars blir man omsprungen och får sämre och sämre utgångsläge.. jätteproblematiskt är det men det är den situation som en av mina vänner hamnat i.
Jag tror inte att bostadspriserna kommer att fortsätta i samma takt. Sedan mitten på 1990-talet har trenden varit att hushållens skulder ökat mer än inkomsterna. Skuldkvoten ligger idag på en rekordhög nivå. Sverige tillhör de länder med lägst bolåneräntor, både vad gäller rörlig och bunden ränta.

Vad händer om räntan som har varit på rekordlåga nivåer plötsligt går upp igen? Bostadspriserna dyker.

Jag kan inte säga om räntorna kommer att fortsätta vara låga 20 år till, eller om de kommer att öka till en historiskt normal nivå, men det förefaller vara ett någorlunda djärvt drag att skuldsätta sig så mycket som ett fastighetsköp innebär idag, om man inte har rejäla marginaler.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2021-06-25 klockan 12:13.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)