Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-23, 18:31   #1441
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nope, för drygt att googla och copy pasta. Så, kanske tokigt av mig att säga att indexfonder är sisådär, men sånt sparande verkar åtminstone inte lika lukrativt som vissa framställer det.
Nej det är det väl inte i regel men nu har det ju varit lite annorlunda det senaste året rent allmänt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 18:34   #1442
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nej det är det väl inte i regel men nu har det ju varit lite annorlunda det senaste året rent allmänt
Hm? Vad är i regel inte och vad har varit annorlunda?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 20:53   #1443
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Hm, månadsspara i indexfonder verkar va lite sisådär, efter att ha kollat siffror. Med S&P 500 som proxy för "index" så fick jag fram att månatliga köp sedan feb 1993 (yahoos siffror) gett avkastning om 4.3% per år. Kanske är liknande för OMX30, Russell 3000, MSCI ACWI osv. CAGR är högre men det är en annan femma.
Låter som du har räknat fel. Alternativt lagt in ett antagande om att du vid början av året har hela årets investeringar tillgängligt och sedan pytsar ut i delar varje månad. Följt av att du räknar individuella år och bortser från tidigare investeringar.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2021-03-23 klockan 20:54.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 21:23   #1444
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Låter som du har räknat fel. Alternativt lagt in ett antagande om att du vid början av året har hela årets investeringar tillgängligt och sedan pytsar ut i delar varje månad. Följt av att du räknar individuella år och bortser från tidigare investeringar.
Dubbelkollar imorrn.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 21:23   #1445
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Hm, månadsspara i indexfonder verkar va lite sisådär, efter att ha kollat siffror. Med S&P 500 som proxy för "index" så fick jag fram att månatliga köp sedan feb 1993 (yahoos siffror) gett avkastning om 4.3% per år. Kanske är liknande för OMX30, Russell 3000, MSCI ACWI osv. CAGR är högre men det är en annan femma.
Mycket möjligt att din beräkning är rätt och isåfall så är det viktiga ju som någon redan påpekade innan huruvida det är sämre än andra metoder man istället hade kunnat använda. Men jag körde en snabb googling och det finns calculators för detta, och om jag slår in Jan 1993 till Jan 2021 så får jag en annualized return på 9.2%, så kan ju hända att du helt enkelt räknat fel också
https://dqydj.com/sp-500-periodic-re...tor-dividends/
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 22:35   #1446
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Men jag körde en snabb googling och det finns calculators för detta, och om jag slår in Jan 1993 till Jan 2021 så får jag en annualized return på 9.2%, så kan ju hända att du helt enkelt räknat fel också
https://dqydj.com/sp-500-periodic-re...tor-dividends/
Nice sida. Jag slog in feb 93 till mar 20 (typ samma som jag hade från Yahoo) och fick 7.979 annualized.

Ja, "vad vore alternativet" är nog rätt inställning här. Undra om skillnaden mellan 7.979 och 4.3 beror på det som zh skrev en gång om de stora förlusternas inverkan på en portfölj.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 22:59   #1447
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nice sida. Jag slog in feb 93 till mar 20 (typ samma som jag hade från Yahoo) och fick 7.979 annualized.

Ja, "vad vore alternativet" är nog rätt inställning här. Undra om skillnaden mellan 7.979 och 4.3 beror på det som zh skrev en gång om de stora förlusternas inverkan på en portfölj.
Fast förlusterna bör ju vara medräknade där också, så det tror jag inte är orsaken.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 23:04   #1448
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Ja måste blivit något helt galet, skillnaden på 4 eller 8% avkastning per år blir ganska extrem på 20 års tid.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 14:10   #1449
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Låter som du har räknat fel. Alternativt lagt in ett antagande om att du vid början av året har hela årets investeringar tillgängligt och sedan pytsar ut i delar varje månad. Följt av att du räknar individuella år och bortser från tidigare investeringar.
Kollade nu, det var inga fel. Inte säker på vad du menar med dina invändningar eller vad du baserar dem på, men det är liksom enkel räkning, givet en tidsserie x_1,...,x_n och en indexmängd I så är avkastningen |I|x_n / sum_{i \in I} x_i osv. Men men, använd lordens länk istället, där kan man ju lägga till att investeringarna ska öka över tid, skatt m m, riktigt nice.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 15:55   #1450
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Kollade nu, det var inga fel. Inte säker på vad du menar med dina invändningar eller vad du baserar dem på, men det är liksom enkel räkning, givet en tidsserie x_1,...,x_n och en indexmängd I så är avkastningen |I|x_n / sum_{i \in I} x_i osv. Men men, använd lordens länk istället, där kan man ju lägga till att investeringarna ska öka över tid, skatt m m, riktigt nice.
Du får fel värde, alltså har du räknat fel...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 17:34   #1451
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Du får fel värde, alltså har du räknat fel...
Vad är rätt värde?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 19:15   #1452
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Vad är rätt värde?
Du får väl skriva ut o länka hur du gjort för att få fram dina siffror så kan säkert någon visa på vad du gjort för fel.

Rätt värde är antagligen 9.2% eftersom den calculatorn som eternallord visar det och tittar man på bara snitt uppgången för S&P 500 per år sen 93 så är den på ungefär 10%. Din return om du lägger in månadsvis blir ju såklart lägre än så istället för om du lägger in allt direkt. Men den blir inte 4%...
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-28, 01:01   #1453
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Jävlar vad hooked jag är. Suttit med näsan i börsdata konstant nu en vecka och analyserat aktier och lärt mig nyckeltal och hur att använda de haha. Känns som att jag är pånyttfödd och har funnit mitt kall.

Legat en 2% plus dagligen på 1000000 i en vecka nu så lite kul som amatör.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-03-28 klockan 01:07.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-28, 09:31   #1454
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Jävlar vad hooked jag är. Suttit med näsan i börsdata konstant nu en vecka och analyserat aktier och lärt mig nyckeltal och hur att använda de haha. Känns som att jag är pånyttfödd och har funnit mitt kall.

Legat en 2% plus dagligen på 1000000 i en vecka nu så lite kul som amatör.
Jag har också börjat fastän jag haft fonder tidigare men dessa har varit dyra och inte riktigt haft nån avkastning heller så lämnade bara kvar gossens fond.
Det är dessutom mycket mer motiverande att spara geom att köpa aktier, ETF osv än att lägga in det på nåt sparkonto.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-28, 10:26   #1455
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har också börjat fastän jag haft fonder tidigare men dessa har varit dyra och inte riktigt haft nån avkastning heller så lämnade bara kvar gossens fond.
Det är dessutom mycket mer motiverande att spara geom att köpa aktier, ETF osv än att lägga in det på nåt sparkonto.
Jag har ju från att ha köpt några kåkar, kletat färg på väggarna för att sedan sälja skiten med vinst gått till det här. Kräver ju betydligt mer engagemang ifall man ska kunna hålla avkastningen hög känns det som men roligt är det. Inte använt hjärnan så här pass på säkert tio år likt nu de senaste veckorna. Känns som att jag för första gången på ett decennium hittat en del av mig själv.

En nolla ska visst bort från vad jag pyttsat in på börsen från mitt förra inlägget haha. Så vågad känner jag mig inte än blanda in de summorna.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-03-28 klockan 10:28.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)