Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-05, 20:53   #1336
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
2018 fick jag orangea kuvertet till Kivra feb 26,
2019 fick jag orangea kuvertet till Kivra feb 25,
2020 fick jag orangea kuvertet till Kivra feb 27,
idag är det mars 5 och jag har ännu inte fått det.

Zup?
Din sista siffra är ändrad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 20:58   #1337
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Vad är det för sista siffra och hur ändras den?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 21:00   #1338
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Vad är det för sista siffra och hur ändras den?
Sista siffran i dina fyra siffror efter födelsedatum. Har för mig att den kan avgöra i vilken ordning du får besked.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 21:02   #1339
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Sista siffran i dina fyra siffror efter födelsedatum. Har för mig att den kan avgöra i vilken ordning du får besked.
Ja det ante mig, men occams rakblad säger att det inte är svaret.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 22:07   #1340
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
fick typ 5200 kr i skatteåterbäring, trodde på mer men min årslön har varit ganska hög så antar att det är därför.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 22:25   #1341
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
fick typ 5200 kr i skatteåterbäring, trodde på mer men min årslön har varit ganska hög så antar att det är därför.
Beskattas inte ISK på deklarationen? Vad jag hört av dig så har du väl en del pengar i ISK konton så kanske därför du inte får så mycket tillbaka?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 23:01   #1342
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Beskattas inte ISK på deklarationen? Vad jag hört av dig så har du väl en del pengar i ISK konton så kanske därför du inte får så mycket tillbaka?
Sant! Tittade inte mer noggrant än vad jag skulle få tillbaka. Får ta mig en närmare titt, bra tips! Trodde jag skulle få mer tillbaka då jag gått ur svenska kyrkan för något år sedan eller två och det har kostat mig typ 6k per år
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 08:05   #1343
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
2500. Synd att egna firman inte haft jobb, för kunde man skriva upp lite extra km, avdrag för kläder och lite annat smått och gott
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 09:47   #1344
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Innebär det även att man får upp sin SGI om den var låg första året? Min sambo ligger på miniminivå iom att hon hade arbetat för få månader i Sverige.
Om hon jobbar. En SGI ska baseras på den förväntade inkomst man förlorar, så har hon en tillsvidareanställning som kan förväntas fortgå mer än sex månader framåt bör hennes SGI kunna baseras på det.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Finns där några begränsningar på hur länge man måste varit bosatt hemma i Sverige? Annars kan man ju alltid flytta hem ett par år när man ska skaffa barn
Man ska generellt vara folkbokförd i Sverige. Har man inte arbetat i Sverige får man föräldrapenning på grundnivå och lägstanivå. Har man hunnit arbeta kan man ha rätt till större ersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hur lång är perioden? Ett kalenderår?
Se ovan. En SGI ska man kunna få efter ett halvårs jobb alternativt om man anses ha haft för avsikt att jobba minst sex månader.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 10:01   #1345
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Nu när räntan på uppskov av vinst vid försäljning av bostad är borttagen så har jag begärt uppskov i efterhand. Får betala 5000 för ränta åren 2015-2020 men får då tillbaka 47k som jag tänker slänga in på börsen. Borde löna sig många gånger om på lång sikt mot för att låta skatteverket behålla pengarna.
JamesD är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 11:42   #1346
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Nu när räntan på uppskov av vinst vid försäljning av bostad är borttagen så har jag begärt uppskov i efterhand. Får betala 5000 för ränta åren 2015-2020 men får då tillbaka 47k som jag tänker slänga in på börsen. Borde löna sig många gånger om på lång sikt mot för att låta skatteverket behålla pengarna.
Önskar att jag vågade göra samma när jag sålde och köpte nytt för 5 år sen. Låter som en bra idé sålänge man har koll på riskerna osv.

Får tillbaka 5k på skatten. alltid fint med lite överraskande pengar även fast det bara är för att man egentligen skattat för mycket.

Senast redigerad av Snobbe den 2021-03-06 klockan 11:45.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 15:06   #1347
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Om hon jobbar. En SGI ska baseras på den förväntade inkomst man förlorar, så har hon en tillsvidareanställning som kan förväntas fortgå mer än sex månader framåt bör hennes SGI kunna baseras på det.


Man ska generellt vara folkbokförd i Sverige. Har man inte arbetat i Sverige får man föräldrapenning på grundnivå och lägstanivå. Har man hunnit arbeta kan man ha rätt till större ersättning.


Se ovan. En SGI ska man kunna få efter ett halvårs jobb alternativt om man anses ha haft för avsikt att jobba minst sex månader.
Min sambo har fast anställning inom IT med lön en bra bit över 40. Hade arbetat i Sverige drygt fyra månader innan födseln. Vi har gemensamt barn och har för avsikt att fortsätta bo i Sverige närmsta åren. Hon får minimiersättning. Avsikt och förlorad inkomst skiter de totalt i. Kan man överklaga och i så fall hur?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 15:13   #1348
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Min sambo har fast anställning inom IT med lön en bra bit över 40. Hade arbetat i Sverige drygt fyra månader innan födseln. Vi har gemensamt barn och har för avsikt att fortsätta bo i Sverige närmsta åren. Hon får minimiersättning. Avsikt och förlorad inkomst skiter de totalt i. Kan man överklaga och i så fall hur?
konstigt. En väns tjej hade enskild firma och hade bara jobbat typ 4 månader på den, under dessa månader gjort typ 10 - 15 k i månaden samt jobbat som lärarassistent under tiden, då gjorde dom så att de tog hennes lön, delat med antal månader och gånger 12 för att få årsinkomst och räknade detta plus hennes jobb som lärarassistent. Hon fick närmare maxad SGI trots att hon borde legat på 300 årslön annars.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 20:19   #1349
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
konstigt. En väns tjej hade enskild firma och hade bara jobbat typ 4 månader på den, under dessa månader gjort typ 10 - 15 k i månaden samt jobbat som lärarassistent under tiden, då gjorde dom så att de tog hennes lön, delat med antal månader och gånger 12 för att få årsinkomst och räknade detta plus hennes jobb som lärarassistent. Hon fick närmare maxad SGI trots att hon borde legat på 300 årslön annars.
Wtf...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 13:04   #1350
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Jag gick ur romersk-katolska kyrkan under 2020. åkte till en närliggande kyrka där jag lämnade in utträdesblankett och visade upp ID. Någon vecka senare fick jag ett brev hem där det stod att jag har blivit utskriven.

Men nu på deklarationen såg jag att kyrkoskatten på 1% ändå hade dragits. Har jag blivit blåst av katolska kyrkan? xD. Eller är det någon teknikalitet att skatten dras klart för det året o sen behöver man inte betala i fortsättningen?

Kommer tyvärr inte ihåg vilket månad exakt jag gick ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)