Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-05, 08:35   #1321
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Jag skulle vilja ha lite tips gällande föräldraledighet. Eller främst kanske bara höra hur andra har lagt upp det. Jag och sambon väntar vår förstfödde om ett par månader och vi är inne på att splitta ledigheten ungefär jämnt mellan oss. Vi har båda ganska lika löner vilket gör det tacksamt för hushållets ekonomi när vi räknar på det. Målet är att på något sätt maximera den lediga tiden med barnet utan att gå i någon ekonomisk fallgrop. Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst det?
Jag skulle starkt rekommendera att ta så lite föräldraledighet ni bara kan (i rena pengar från FK alltså). Gå ned på lågvarv i ekonomin. Dagarna vill ni ha i framtiden för att förlänga sommarledigheterna. Bra att dela upp ledigheten, det är mer eller mindre a och o för anknytningen till barnet att man som pappa tar heltidsansvaret i en längre period så mammigheten släpper.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 09:12   #1322
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
En av de största fördelarna med att jobba i Sverige, i sina bästa år kan man få betalt långledigt ifrån jobbet. Här i Hongkong var dom generösa nog att förlänga pappaledigheten för ett par år sedan, ifrån 3 till 5 dagar.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 10:38   #1323
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Grattis egge!

Som flera andra sagt: ta så lite betalda dagar från Försäkringskassan ni kan första året. Efter barnets ettårsdag måste man ha full sysselsättning för att behålla sin SGI. Det kan man uppnå genom att ta fem föräldrapenningdagar/vecka, eller blanda föräldrapenning och jobb, eller studera med CSN. Distansstudier räknas såklart också.
Kolla om era jobb ersätter en viss del av lönebortfallet.
Efter att barnet fyllt fyra får ni bara ha kvar 96 dagar gemensamt så snåla inte för hårt med dagar.
Ni har rätt till arbetstidsförkortning. Om ni tar ut föräldraledighet är det med motsvarande procent. Om det är utan föräldrapenning är det upp till 25%. Detta gäller fram till barnet är 8.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 10:52   #1324
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Grattis egge!

Som flera andra sagt: ta så lite betalda dagar från Försäkringskassan ni kan första året. Efter barnets ettårsdag måste man ha full sysselsättning för att behålla sin SGI.
Innebär det även att man får upp sin SGI om den var låg första året? Min sambo ligger på miniminivå iom att hon hade arbetat för få månader i Sverige.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 12:12   #1325
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
En av de största fördelarna med att jobba i Sverige, i sina bästa år kan man få betalt långledigt ifrån jobbet. Här i Hongkong var dom generösa nog att förlänga pappaledigheten för ett par år sedan, ifrån 3 till 5 dagar.
Finns där några begränsningar på hur länge man måste varit bosatt hemma i Sverige? Annars kan man ju alltid flytta hem ett par år när man ska skaffa barn
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 12:22   #1326
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Finns där några begränsningar på hur länge man måste varit bosatt hemma i Sverige? Annars kan man ju alltid flytta hem ett par år när man ska skaffa barn
Tror inte det, företaget blir kanske mindre imponerande när man flyttar hem och går 1 år på pappaledighet, men det funkar nog att göra så . Kritiserade en gång bank-kollegorna som jobbat i London och vände hem till Sverige för att arbitrera systemet, de va inte en populär kommentar
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 12:28   #1327
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Tror inte det, företaget blir kanske mindre imponerande när man flyttar hem och går 1 år på pappaledighet, men det funkar nog att göra så . Kritiserade en gång bank-kollegorna som jobbat i London och vände hem till Sverige för att arbitrera systemet, de va inte en populär kommentar
Finns ju en betydande chans att man stannar i Sverige då under överskådlig framtid, så det går nog plus för landet ändå om man är välbetald.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 13:00   #1328
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Nu öppnar jag ett nytt spår här.

Hur går det med deklarationen. Själv ska jag betala in 2500kr men kommer via lite dubbelt boende kunna trixa till mig en återbäring tror jag. Man är som ett barn innan julafton innan deklarationen öppnar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 13:04   #1329
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Finns där några begränsningar på hur länge man måste varit bosatt hemma i Sverige? Annars kan man ju alltid flytta hem ett par år när man ska skaffa barn
Ja, du får minimiersättning om du inte jobbat tillräckligt länge i Sverige perioden innan födsel.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 14:17   #1330
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ja, du får minimiersättning om du inte jobbat tillräckligt länge i Sverige perioden innan födsel.
Hur lång är perioden? Ett kalenderår?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 14:46   #1331
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hur lång är perioden? Ett kalenderår?
Ingen aning, allt som har med försäkringskassan att göra är ett mysterium för mig.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 16:11   #1332
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Nu öppnar jag ett nytt spår här.

Hur går det med deklarationen. Själv ska jag betala in 2500kr men kommer via lite dubbelt boende kunna trixa till mig en återbäring tror jag. Man är som ett barn innan julafton innan deklarationen öppnar.
5118 kr att betala till Löven. Men ska dra resor oxå.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 17:39   #1333
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Gäller andra styckets sista mening för textblobben som helhet eller endast för andra stycket?

Citat:
Om du har använt cykel för resor mellan din bostad och din arbetsplats får du göra avdrag för dina utgifter. Du kan få avdrag med 250 kronor per år inkomståret 2019 och med 350 kronor per år inkomståret 2020.

Har du använt cykel för en del av sträckan mellan bostaden och arbetsplatsen får du avdrag för den sträckan. Du kan endast få avdrag om dina totala kostnader för resor till och från arbetet under året överstiger 11 000 kronor.
https://www.skatteverket.se/privat/s...7b9aa41be.html
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 18:27   #1334
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Tack för alla lyckönskningar! Jag ser verkligen fram emot det som kommer.
Svaren var precis vad jag var ute efter. Egna erfarenheter blandat med matnyttiga tips.
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Snåla med pengarna?
Does not compute. Har ju precis köpt bil och nu ska vi köpa dyraste barnvagnen!
Vi är ganska ekonomiska båda två så vi kommer absolut se över var vi kan spara in pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Grattis!!!
Det finns i det stora hela inte så mycket ni kan påverka. Det belopp ni får ut per dag ni tar ersättning från försäkringskassan på bestäms perioden innan ni går på ledighet så har ni haft jobb senaste sex månaderna är ni hemma där (taket där ersättningen per dag från FK stegrar upp till 27-28 000/mån, kolla upp SGI för exakt siffra om det är intressant).

Säga vad man vill om försäkringskassan men deras planeringsverktyg är ganska bra i den bemärkelsen att det blir tydligt vad du kommer få utbetalt varje månad.
Ett tips är att laborera mycket där för det skiljer sig om du tar ut ersättning på vardag/helg/helgdag så att lägga ner lite tid där.

Jag tolkar din ”maximera lediga tiden” som att vara ledig så länge som möjligt alt. få ut så mycket pengar som möjligt och svaret på båda är ovan planeringsverktyg för att se hur många dagar i veckan ni behöver ta ut för att få hushållsekonomin att gå ihop.
Om du inte vet det är det upp till dig att välja antalet dagar du tar ut från Försäkringskassan trots att du är ledig 100% från jobbet.
Tex ersättning för två dagar trots att du är ledig fem från jobbet (plus lör+sön) om du har ett mån-fre 8-17.
Planeringsverktyget på FK:s hemsida var förvånansvärt bra. Vi ska fortsätta laborera en hel del där för att se hur det påverkar månadskassan. Innan jag började läsa in mig på det här trodde jag att en föräldradag från jobbet = en ersättningsdag från F-kassan men att det inte är så öppnar ju upp för en mängd olika varianter på ledigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Arbetstidsförkortning
Kör ni det båda två (får man ens det?) och hur gör ni i praktiken? En ledig dag i veckan eller börja senare/sluta tidigare flera dagar?
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Stod inför samma planering för ~5mån sedan då vår kom. Det jag faktiskt inte hade en aning om innan vi började grotta var att man i teorin kan vara ledig UTAN någon som helst föräldrarpeng - om man vill/har ekonomi för det. Vet en kollega som gjorde så att hans sambo var hemma 1 år helt utan föräldrarpeng, tror det ledde till att de var hemma totalt 2 eller 2.5 år med barnet kombinerat.
Det man måste tänka på att ni, från det datum barnet fyller 1 år, måste plocka ut minst 5 föräldrardagar för att skydda ert SGI vilket man på alla sätt och vis generellt vill om man inte är gambler djupt in i själen, vilket kan påverka planeringen av dagar.
Jag och sambon kommer göra så att hon plockar ut 3 eller 4 föräldrarpengdagar i veckan under de första 12mån, sen 5 dagar i veckan månad 13-15 beroende på jobbsituation. Jag tar sedan 3-4mån med 5 dagar i veckan för att skydda SGI. Med denna "takt" beräknade vi att vi i princip har "så många dagar sparade som vi får" i slutänden om vi framöver förlänger jul och sommarsemester med 1-3v per skalle ungefär. Då är ju x antal dagar av dessa "lägstanivådagar" som man bör ha i åtanke rent ersättningsmässigt, men tid > pengar.
Efter 180 uttagna dagar kan man blanda låg + "ordinarie dagar" vilket nog är smart för att fördela det hela lite och inte stå med endast lågdagar kvar (men att som sagt se till så inget riskerar att brinna inne).

Ett annat tips är att försöka ta extra ledigt i början när barnet kommer! Jag kombinerade 10 pappadagarna man får med semester och arbetstidsförkortning och hade lite flyt med julen osv så det passade in bra, men sån tur har man ju inte alltid. Väldigt värdefullt för såväl mig som för sambo att vara hemma och kunna assistera i början ansåg vi själva i efterhand.

Tillägg: Med den takten vi plockar ut dagar behöver vi inte snåla mer än att dra in på hämtmat och annat, så vi hade nog i ärlighetens namn kunnat dra ner på antal dagar egentligen om man hade lagt om vanor lite, men samtidigt har vi generellt alltid varit ganska duktiga på att spara in på många andra delar osv så, allt beror ju på vilken standard man är van vid och kan tänka anpassa sig till!
Det låter som ett klokt upplägg. Vi kommer också kika på att inte ta ut alla dagar i veckan under första året för att kunna ha fler dagar längre fram.
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Grattis!

Jag och frugan räknade på det där och för vår del blev det rätt bra med att ta 3-4 dagar i vecka om jag kommer ihåg rätt - Första året. Du vill ha dagar sen för ingen kan neka föräldraledighet.

Med första grabben drog vi till Australien en månad när han var 18 månader.
Låter inte helt fel med en månad i Australien! Har vänner som gjort liknande resor med småbarn.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag skulle starkt rekommendera att ta så lite föräldraledighet ni bara kan (i rena pengar från FK alltså). Gå ned på lågvarv i ekonomin. Dagarna vill ni ha i framtiden för att förlänga sommarledigheterna. Bra att dela upp ledigheten, det är mer eller mindre a och o för anknytningen till barnet att man som pappa tar heltidsansvaret i en längre period så mammigheten släpper.
Ja, för vår del känns det självklart att dela någorlunda jämnt. Att snåla in och gå på lågfart i ekonomin kommer nog inte vara supersvårt. Dock slår det mig nu att en fördel med att skaffa villan innan ungen är att låneutrymmet så klart kan påverkas om en är hemma med minimal ersättning. Antingen får vi köpa hus under 2021 eller så får jag väl byta jobb för att få upp lönen!
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Grattis egge!

Som flera andra sagt: ta så lite betalda dagar från Försäkringskassan ni kan första året. Efter barnets ettårsdag måste man ha full sysselsättning för att behålla sin SGI. Det kan man uppnå genom att ta fem föräldrapenningdagar/vecka, eller blanda föräldrapenning och jobb, eller studera med CSN. Distansstudier räknas såklart också.
Kolla om era jobb ersätter en viss del av lönebortfallet.
Efter att barnet fyllt fyra får ni bara ha kvar 96 dagar gemensamt så snåla inte för hårt med dagar.
Ni har rätt till arbetstidsförkortning. Om ni tar ut föräldraledighet är det med motsvarande procent. Om det är utan föräldrapenning är det upp till 25%. Detta gäller fram till barnet är 8.
Skydda SGI verkar vara nyckeln för framtida ekonomis skull. När jag googlar lite snabbt så ser jag att högsta inkomst som man kan få sjukpenning för är 8 pbb. Det borde innebära att om jag via en kombination av lön och föräldrapenning kommer upp i den nivån så är SGI:n skyddad och jag skulle kunna ta ut föräldraledighet utan ersättning resterande dagar under det året. Är det ungefär rätt tänkt?
Bra tips om att vi bara får ha kvar 96 dagar efter fyra år. Det var sådana fallgropar jag var ute efter!
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 20:44   #1335
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
2018 fick jag orangea kuvertet till Kivra feb 26,
2019 fick jag orangea kuvertet till Kivra feb 25,
2020 fick jag orangea kuvertet till Kivra feb 27,
idag är det mars 5 och jag har ännu inte fått det.

Zup?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)