Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-27, 23:08   #1246
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Hade i längden fått ett nervöst sammanbrott om min sambo hade skulder som jag inte var insatt i.

Inser att det är tufft om man kommer med bagage och att det är måttligt roligt att betala av deras gamla synder men någonstans ligger det ju i ens eget intresse att förhållandet har en ordnad ekonomi om man vill köpa en egen bostad eller liknande. Om ens partner förlorar livsglädjen och sätter sig i soffan eller blir sjuk så säger man ju inte "trist läge men jag är frisk så jag drar på semester nu". Något tillspetsat, men ett förhållande handlar ju om att två blir ett.

Sedan ska man inte bara agera bankomat utan det handlar om att hitta en väg framåt tillsammans.
+1. Har hört talas om det där med separata semestrar men vet inte hur utbrett det är i Sverige. Ok vegas med boysen, men vem har tid till sånt som gift man med barn? Och själv själv, ptja, hur roligt är det? Men som sagt, folk är olika, vi gillar olika.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 23:49   #1247
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hur mycket kostar hushållet per månad och vad får ni in? Det är rimligt att först lägga undan pengar, sen betala fakturor och sen leva på det som är kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Låter ju som en helt ok totalinkomst som inte borde ge några ekonomiska problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag betalar mera och hjälper gärna om jag vet att människan strävar efter en balanserad budget
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
För bådas skulle ska ju ens ekonomi vara tillräckligt bra om man skulle separera för att kunna klara sig.
Haller med ceejay om mycket har, om hushallet drar in 45,000SEK och ditt boende kostar 10,000SEK sa bor det finnas en hacka over om ni bada jobbar at samma riktning

Jag forstar att ni inte ligger back varje manad men att det inte heller finns mycket kvar att gora roliga saker for ifall nat ovantat maste repareras i hemmet, det ar helt forstaeligt om du ar trott for att du alltid ar den som betalar, och med all ratt. Du ar ocksa en manniska, du vill ju ocksa bli bjuden pa nagot nan gang aven om det bara ar McDonald's

Man maste anda ha nan form av gemensam grund i vissa fragor och varderingar for att funka som par i langden. Om man ar en person som alskar att resa och upptacka varlden ska det mycket till for att fa det att funka med en som aldrig varit utanfor Sveriges granser

Ni vet det vi pratar om pa jobb- och lonetradar dar man ska tycka om det man gor, bra lon, bred utveckling, trevliga kollegor etc gor att man stannar lange

Samma galler privatekonomi, det ar (imho) en av grundpelarna i ett forhallande pararellt med hobby, matvanor, livsvarderingar, fysisk attraktion, religion etc
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 23:57   #1248
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Har hört talas om det där med separata semestrar men vet inte hur utbrett det är i Sverige.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 08:29   #1249
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
För bådas skulle ska ju ens ekonomi vara tillräckligt bra om man skulle separera för att kunna klara sig.
+1
En av dem många misslyckandena som samhället gör vilket obönhörligen leder till att det får kvinnor att behöva stanna hos våldsamma män.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 08:53   #1250
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Visst, men nu är det på väg åt andra hållet.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 09:10   #1251
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Problemet är väl att hon inte inser att man måste ha en buffert. T.ex så "tvingade" jag henne att spara en tid och hon lade pengarna på en hund. Rätt eller fel är väl upp till var och en men man måste förstå att man måste ha en stabil grund. Alla förstår ju att det tar på att vara snål i längre tider men man måste komma in i sparandet.
Vi diskuterade saken i fredags. Jag sade att jag kan betala lite fler räkningar och att hon bör ta tag i sin ekonomi. Jag sade att vi är beroende till 100% av mig och att jag kommer jobba/ studera för försäkra mig om jobb och pengar i framtiden. Som skrevs så skulle ju en skillsmässa också vara sorglig ifall man hade lagt ut en massa pengar man aldrig får tillbaka.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 11:24   #1252
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Det känns som att hon mycket väl vet hur det ligger till men mår dåligt över det. Är hon glad och livlig eller är det lite mörkt? Är man låg så blir det lätt att man skjuter saker framför sig och inte "orkar" försöka förbättra saker. Dagarna kan kännas meningslösa och man går i en dimma.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 11:58   #1253
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det känns som att hon mycket väl vet hur det ligger till men mår dåligt över det. Är hon glad och livlig eller är det lite mörkt? Är man låg så blir det lätt att man skjuter saker framför sig och inte "orkar" försöka förbättra saker. Dagarna kan kännas meningslösa och man går i en dimma.
Jo hon är medveten om det. Jag förstår situationen, det käns ju inte kul när det blir 5000 eller vad fan det blir kvar av månadslönen efter allt är betalat. Det påverkar hennes mående. Hon har dock inte sagt nåt dessto mera.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 16:14   #1254
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Summera plz
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 17:02   #1255
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Summera plz
Ett skämt om att alla kineser ser lika dana ut men det får man inte säga i det här landet.

Han är rätt underhållande och borde vara edgy på rätt sätt för folket på den här brädan, kanske lite för snällt material dock.

Gillade hans frukt på pizza gag, men har lite svårt för att han inte kan hålla sig allvarlig utan fnissar åt sina egna skämt hela tiden
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 17:32   #1256
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Problemet är väl att hon inte inser att man måste ha en buffert. T.ex så "tvingade" jag henne att spara en tid och hon lade pengarna på en hund. Rätt eller fel är väl upp till var och en men man måste förstå att man måste ha en stabil grund. Alla förstår ju att det tar på att vara snål i längre tider men man måste komma in i sparandet.
Vi diskuterade saken i fredags. Jag sade att jag kan betala lite fler räkningar och att hon bör ta tag i sin ekonomi. Jag sade att vi är beroende till 100% av mig och att jag kommer jobba/ studera för försäkra mig om jobb och pengar i framtiden. Som skrevs så skulle ju en skillsmässa också vara sorglig ifall man hade lagt ut en massa pengar man aldrig får tillbaka.
Jag tycker inte du ska berätta för henne att du kommer ordna allt dvs "jobb och pengar". Det kan vara bra att både inskärpa allvaret i situationen och få henne att ta ansvar för sin egen situation. Att ta ansvar brukar man växa av. I det fall hon är deppig och inte enbart handfallen hade jag nog bett henne boka ett möte med någon som har som yrke att hjälpa till i sådana situationer, det är ju en kostnad men om det får upp henne på banan igen så är det väl spenderade pengar.

En annan risk med att ta hela ansvaret är att du bränner ut dig och då är både ni två såväl som era barn i en väldigt dålig sits, bättre då att inskärpa att ni båda har ansvar för er ekonomi. Det är hennes ansvar att berätta hur hennes ekonomiska situation ser ut och det är sitt ansvar att släppa in henne i det ekonomiska beslutsfattandet och inte bara betala hennes räkningar. Låt henne förstå HUR ekonomin ser ut och varför ni inte kan åka på resa, skaffa djur etc. just nu och få henne att känna att ni är ett team som fattar goda ekonomiska beslut tillsammans. Att lita på någon nog för att släppa in denne i beslutsfattandet eller att blotta sina forna ekonomiska väl är svårt men ni är båda vuxna och ska kunna klara av detta.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 17:59   #1257
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Spontant känns det som att det borde vara en idé att söka ett jobb som ger runt 20 efter skatt istället. Det skulle göra enormt mkt för hennes ekonomi.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 18:35   #1258
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ja det ligger sanning i det. Jag tror nog jag gjorde klart hur situationen ser ut. Hon är bra på nästan alla sätt men just en sån person som inte fattar att om man söker jobb så bölar man inte för att ingen svarade, man skickar 20 nya ansökningar istället. Denna sommar så drar jag på semester med sonen, jag kan inte heller låta bli att göra sånt bara för att alla inte kan åka. Hon vet att jag inte är nån pengmaskin så hon har nog aldrig levt i nån värld där hon tror att jag fixar allt.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 19:57   #1259
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Ja det ligger sanning i det. Jag tror nog jag gjorde klart hur situationen ser ut. Hon är bra på nästan alla sätt men just en sån person som inte fattar att om man söker jobb så bölar man inte för att ingen svarade, man skickar 20 nya ansökningar istället. Denna sommar så drar jag på semester med sonen, jag kan inte heller låta bli att göra sånt bara för att alla inte kan åka. Hon vet att jag inte är nån pengmaskin så hon har nog aldrig levt i nån värld där hon tror att jag fixar allt.
Ar det verkligen en bra ide?
Jag antar att sonen ar ditt barn...?

Hur kommer de andra tva barnen kanna sig?
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 20:08   #1260
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Ar det verkligen en bra ide?
Jag antar att sonen ar ditt barn...?

Hur kommer de andra tva barnen kanna sig?
Ja det har jag funderat på men vadfan..är det rätt att ingen får nånting? Man måste dra nån gräns ändå. Julklappar osv går jämnt ut.

Jag måste ta mig en funderare nu över denna situation. Tackar för era åsikter. Egentligen så har jag gjort och gör vad jag kan men måste ännu gå igenom och försöka få henne att börja räkna lite eller göra nån slags budget
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)