Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-26, 18:33   #1216
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Utan att ha tänkt igenom det två varv så förstår jag inte hur det är okej att snylta på någon annan.

Har hon lön som bara täcker basic leverne och inga resor, resturangbesök eller finare kläder. Då får hon väl se till att öka sina inkomster? Kan hon inte? Tråkigt!
edit: Har hon inte så att hon ens kan täcka sin egna räkningar? Om tvättmaskinen går sönder eller så menar du Läskeblask? Då är det ännu mer dags för henne att ordna sin ekonomiska situation!

Det är väl ingen mänsklig rättighet att åka till Thailand eller till Bert i Ursand.

Ett scenario som kan inträffa om Läskeblask betalar för hennes utbildning och lyx är att hon tackar för kaffet och gör slut när hon väl har fått ett mer välbetalt jobb. Kul att ha gett massa pengar i massa år då.
+1.
Borde vara sticky i dejtingtrådne och ingå i hemkunskapen i grundskolan.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 19:20   #1217
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag studerar och jobbar mycket, det finns barn i huset och hon har jobbat som sekreterare i 15 år. Att hon i dagsläget skulle hitta ett jobb som ger såpass mycket mera lön att ett byte skulle löna sig ser inte troligt ut. Studera är ju svårt om budgeten är tajt. Hon förstörde sin ekonomi vid skillsmässan tror jag. Fasta utgifterna steg massor och åt upp ekonomin + att det uppstod problem efter huset var sålt som ledde till skulder.

Det är väldigt tråkigt att se nån gå omkring och vara ledsen pga ekonomin. Dock så kan man ju inte själv fungera som en sedelautomat. Jag är inte snål men när man betalar räkningar, reparationer osv som enligt mig borde vara 50/50 så blir man lite trött
Later som problemet redan var dar från början, hon klarade sig inte pa egen hand i sitt tidigare förhållande heller gissar jag pa? Har man inte rad att gifta sig och ga pa smekmånad, ger man varandra sina ord om att älska varandra tills döden skiljer dem at. Har man inte rad att bo i slott bor man i en koja osv, dock vill jag inte vara for snabb med att domma utan att veta detaljerna

Jag hade dock förväntat mig nan form av historia dar hon har gatt hemma och tagit hand om hushållet (småbarn etc.), jobbat deltid och att ni har haft nan form av överenskommelse

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hur kan det vara så lite pengar över på två heltidslöner?
Precis det jag har försökt luska ut hos medelsvensson!
Jag har fatt en uppfattning om att minimum- och medellönen i Sverige anda ligger pa en någorlunda mänsklig niva, att den ena måste leva sig in pa den andra pa det viset som Blasken beskriver verkar inte rimligt

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hon är faktiskt försiktig med att fråga om pengar. Hittade nyss en räkning på 4k som hon köpt julklappar för. Frågade om jag ska betala den men fick inte så nån slags stolthet finns där. Hon skulle aldrig ha råd att på ensam med barnen. Hon satsar ej på sig själv, javisst nån handväska eller jeans nångång men inte mycket trots allt
Har har man inte rattat munnen efter planboken

Jag befinner mig i en liten situation, just därför spenderades £50 per skalle julen 2020 och julklappar var endast till de närmsta.
I hennes fall hade det betytt en present till dig, era 3 barn och en till sig själv pa sin höjd. 2,000SEK later mer rimligt i mina oron...

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
el 1000-2500
vatten 800
försäkringar 1000/ mån
vård 2500
barnens hobbyn 1000
två bilar

Hon har en massa mystiska räkningar som dyke upp, typ på möbler och skit som hon köpt för länge sedan. Det blir stora summor om det är flera 500-1000 räkningar. Vill inte skylla ifrån mig eller försvara henne heller men som jag skrev så många bäckar små leder till att summorna blir stora. Det är väl en rätt typisk situation. Lågavlönad som missbedömmer sina levnadskostnader, köper saker på avbetalning (för att summorna är små ju), sen kommer dt lite överraskningar på det och plötsligt är summorna stora.
Vill inte verka som nan Lyxfällan, men...
Varför skiljer elen sa mycket? Ar det vinter vs sommar?
Vatten later rimligt for 5 pers, försäkringar verkar lite imho

Finns det behov av två bilar ar ju mitt största frågetecken...
(vi snackar ju om skatt, bensin, reparationer etc etc etc)

Forlat om jag verkar hard utan detaljer, men jag måste ifrågasätta min egen levnadsstil om jag inte kan lagga undan 500SEK i månaden samtidigt som jag kor bil och köper julklappar for 4,000SEK

offtopic edit: Sitter pa tjejens dator och har upptäckt att vissa ord autokorrigeras med de svenska bokstäverna, hipp hipp hurraaaaa (äntligen!!)
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 19:35   #1218
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
offtopic edit: Sitter pa tjejens dator och har upptäckt att vissa ord autokorrigeras med de svenska bokstäverna, hipp hipp hurraaaaa (äntligen!!)
Det går väl att lägga till fler språk som du snabbt kan switcha mellan? Finns på win o linux åtminstone.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 19:50   #1219
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Hur man kan vara gift och inte ha gemensam ekonomi förstår jag inte. Varför är man gift?
Trodde det var för att man vill leva tillsammans.
In med lönerna på ett konto.
Betala alla räkningar från detta konto.
Sätt av en peng till bådas pensioner, sparande, investeringar etc.
Bestäm en summa för "månadspeng" som man kan köpa vad som helst för.
Månadspengen kan då vara stor eller liten, beroende på situation.
Hur enkelt som helst.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 19:56   #1220
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Hur man kan vara gift och inte ha gemensam ekonomi förstår jag inte. Varför är man gift?
Trodde det var för att man vill leva tillsammans.
In med lönerna på ett konto.
Betala alla räkningar från detta konto.
Sätt av en peng till bådas pensioner, sparande, investeringar etc.
Bestäm en summa för "månadspeng" som man kan köpa vad som helst för.
Månadspengen kan då vara stor eller liten, beroende på situation.
Hur enkelt som helst.
Tycker du även att man ska dela på allt man äger också? T.ex. om någon ägde en lägenhet innan äktenskapet? Blir det att splitta 50/50 på den vid en skillsmässa?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 20:05   #1221
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Tycker du även att man ska dela på allt man äger också? T.ex. om någon ägde en lägenhet innan äktenskapet? Blir det att splitta 50/50 på den vid en skillsmässa?
Var det inte sa Tiger Woods blev mindre rik nar han skiljde sig och Elin Nordegren blev dollarmiljonar?
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 20:09   #1222
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Tycker du även att man ska dela på allt man äger också? T.ex. om någon ägde en lägenhet innan äktenskapet? Blir det att splitta 50/50 på den vid en skillsmässa?
Ingången får väl vara att man vill leva tillsammans resten av livet, och då går lägenheten in som gemensam egendom. Så jag får väl svara ja på den frågan.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 20:25   #1223
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Ingången får väl vara att man vill leva tillsammans resten av livet, och då går lägenheten in som gemensam egendom. Så jag får väl svara ja på den frågan.
I verkligheten är det en stor andel giftemål som slutar i skiljsmässa.
Jag skulle säga att det är naivt att blunda för den risken.

Det blir som en kniv mot strupen den andra kan använda som hot vid minsta bråk om man "gett bort" en halv bostad värd flera miljoner. Ett potentiellt lagligt rån som kan användas av den som gifte till sig bostaden.

Inte rättvist och inte en bra idé att ge bort det man själv skrapat ihop under ett halvt liv.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 20:48   #1224
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Det blir som en kniv mot strupen den andra kan använda som hot vid minsta bråk om man "gett bort" en halv bostad värd flera miljoner.
Mycket bättre att själv leva livet och ha det fett medans partnern har det knapert. Låter som ett förhållande som kommer att hålla länge.
Gift (eller bli sambo)er inte med första bästa trash

Sen förstår jag också att det kan bli skillsmässa oavsett. Men att ha något annat som ingångsvärde känns helt orimligt.
Har inte heller några direkta problem att välja att detta är mitt och det är ditt.
Men att leva tillsammans och inte ha gemensam ekonomi som vuxen känns mycket märkligt.

Senast redigerad av Spiffy den 2021-02-26 klockan 20:52.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 20:58   #1225
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Mycket bättre att själv leva livet och ha det fett medans partnern har det knapert. Låter som ett förhållande som kommer att hålla länge.
Partnern ansvarar för sitt liv och sina val, och därmed sin ekomoni.
Räcker det inte till mer än havregrynsgröt så är det så, men det har partnern själv valt. Någon ofterkofta på partnern för att en annan har slitit och kämpat för en bättre ekonomi tycker jag inte sitter snyggt.

Men visst, jag fattar din poäng. Jag hade väl kanske själv bjudit till en del, men inte så mycket att det blir påtagligt begränsande för mitt liv som det verkar vara för Läskeblask.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 21:12   #1226
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Nu blir det svartvitt. Klart fan ekonomin är mer eller mindre delad. Hur man delar den är upp till en själv och partnern. I grund och botten är du ändå ansvarig flr din del av tårtan.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 21:25   #1227
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Mina föräldrar har varit ihop i 50 år, finns inget som är separat. Inkomsterna slås ihop och fördelas därefter på bådas intressen, de har inga gemensamma intressen. Ibland är de oense om vad pengar gått till och då diskuteras / argumenteras / "talas högt" om det, men resultatet blir aldrig "nämen ta din lön och gör din grej så gör jag mitt med min lön", utan det är ett partnerskap och pengarna är gemensamma, basta.

Det har jag färgats av, och ovanstående "filosofi" är det som är min utgångspunkt och perspektiv när det väl blir mer aktuellt för min del... men folk är olika och en del kanske vill vara ihop men hålla allt isär, don't TOUCH my money!!!
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 22:58   #1228
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Ingången får väl vara att man vill leva tillsammans resten av livet, och då går lägenheten in som gemensam egendom. Så jag får väl svara ja på den frågan.
Ska man leva ihop hela livet så gör det ju inget att bostaden fortsätter stå i den enskilda partens namn
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 23:20   #1229
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Ska man leva ihop hela livet så gör det ju inget att bostaden fortsätter stå i den enskilda partens namn
Har man inget behov av att använda pengarna så visst.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 08:10   #1230
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Chidde: två bilar är ett måste i nuläget men skall testa med en senare. El, vatten osv är i sin ordning. Skillnaden beror på vinter/ sommar.
Altså om du tjänar normalt eller under så får man se vad man köper fastän vi talar om normala inköp. Det är små saker som gör skillnad. Måste du gå till krogen 2 ggr/månad? Måste du köpa jeans för 1200kr? Många tänker ju att "alla andra gör det" och inser inte att man inte har råd. Tänker nu på ungdomar i allmänhet.

Vad jag vill få människan att förstå att man måste kämpa lite. Betala bort skulderna och gör upp nån sorts budget. Spara en viss summa varje månad. Jag kan betala mera men då vill jag se att även den andra lägger undan slantar
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)