Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-29, 07:01   #11701
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag har ingen vidare aning om %. Men i min erfarenhet har du det hårdaste jobbet framför dig nu. Jag gick ner från 105 till 75 på ett år, EZPZ. Men att gå ner från 75 till 68 (då var jag ungefär så hård som Richter på den bilden) tog också ett år, och krävde betydligt mer beslutsamhet, struktur och planering än vikttappet på 30kg...
Ja jag märker av det. Ner hit gick det ganska lätt. Nu har jag kört fast på 77 kg. Tror jag måste ta det lite lugnt innan jag kör på igen.

Hur lång är du? Hur mycket kcal åt du ungefär när du gick från 75-68?

Kan du beskriva lite om din beslutsamhet struktur och planering?

Behöver lite motivation.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo

Senast redigerad av spoon den 2021-03-29 klockan 07:04.
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 10:17   #11702
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Basalomsättningen ökar väl första 72 timmarna man fastar för att sedan sjunka, så efter 3 dagar skulle jag säga!

Råkade hitta en pizza i frysen torsdag kväll.

Fredag 26:e februari:
~98 kg morgon kv(Vägde 98,9 kg med kläder lolz)
~105 cm midja

Lördag 27:e februari:
95,5 kg morgon kv
102,5 cm midja
Tar upp detta igen lite. Borde inte detta innebära att du kan köra låg kalori eller fasta eller whatever i 3 dagar sen köra en dag balans sen samma igen utan att bromsa eller motsvarande?
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-15, 21:39   #11703
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ja jag märker av det. Ner hit gick det ganska lätt. Nu har jag kört fast på 77 kg. Tror jag måste ta det lite lugnt innan jag kör på igen.

Hur lång är du? Hur mycket kcal åt du ungefär när du gick från 75-68?

Kan du beskriva lite om din beslutsamhet struktur och planering?

Behöver lite motivation.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Jag är jävligt sen på pucken och nu har du ju pausat projekt magrutor men jag svarar ändå.

För min del handlade det om att hitta ett tillvägagångssätt som jag och min omgivning kunde stå ut med. Det var också viktigt för mig att det inte bara skulle bli en svält ner till rutor och att jag sedan skulle lägga på mig en massa igen. Hade varit fet i fyra år och inte tränat på tre när jag började vid 105 nämligen.
Iaf, när jag märkte att jag tappade fettmassa mycket långsammare böt jag till ett upplägg som kändes mentalt hållbart. Åt 2000 på vardagar och 2500 på helger (balans för mig är runt 2600-2700). En vecka varannan månad åt jag efter kaloribalans, kanske lite på plusssidan för mental återhämtning. Efter cirka 8måmader var jag nere på 70, där stannade jag helt. Testade att äta ner mot 1700 men inget hände. Sedan gick jag över till vegansk kost och 2kilo liksom rann av och rutorna dök upp @68kg. Så för min del handlade det där sista mycket om att ha tålamod och en långsiktig plan som jag kände att jag skulle orka med. Men det är mycket jobb att hålla reda på den typen av periodisering i kosten, tyckte jag iaf. Och att hålla på och väga allt, det behövde jag inte för att ta mig ner till 75. Då kunde jag bara väga lite ibland och så ögonmåtta lite grovt.
Jämfört med att behöva väga och räkna ALLT på slutet. Idag väger jag ca 77 och skulle aldrig lägga det jobbet för lite rutor igen. Kul att ha varit där ett kort tag dock.

Senast redigerad av blåvitt den 2021-04-15 klockan 21:40.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-15, 23:05   #11704
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Tack för input blåvitt! Har du några bilder från då eller ligger det kanske i nån gammal journal?

Jag har också kommit fram till liknande slutsatser. Jag orkar inte pusha mig för hårt för länge. Utan jag får dieta dom dagarna som jag kan.

När jag är ledig med ungarna så måste jag äta. När jag jobbar så kan jag dieta.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 05:10   #11705
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tror inte att de kan hittas i en journal tyvärr, jag ska se om jag kan hitta bilder på någon gammal hårddisk eller så. Flera år och mobiler sen vid det här laget tyvärr har jag aldrig vågat lägga upp den typen av bilder på sociala medier heller, förutom kanske i unga tonåren

Ja, den rakaste vägen mot sitt mål är inte alltid den enklaste får man tänka. Kan inte tänka mig hur det är att dieta med barn, jag var singel och bodde själv

Senast redigerad av blåvitt den 2021-04-16 klockan 05:11.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 12:16   #11706
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Har gått ner väldigt sakta och unnade mig en chokladbit efter en ganska saftig lunch. Så nja jo, det får jag kompensera med i övrigt jävligt strikt kost.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-18, 20:14   #11707
onkel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 3
Slänger in en fråga här.

Har kört deff i cirka 12-13 veckor, ligger nu på 66 kg.
Tyvärr något keff deff då alla gym är stängda. Så har fått köra låg kcal och explosivitet/kondis i karantän.

Startvikt: 77.20 kg
Nuvarande: 66.40 kg

Jag har i stort sett en liten liten liten mage kvar, känns typ som en slapp ballong - möjligtvis vätska?

Tror ni jag kan köra en saltladdning och tömning denna vecka för att avsluta deffen?
Eller bättre att mjölka standard låg kcal 1-2 veckor till?

Tacksam för svar ��
onkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-18, 21:57   #11708
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av onkel Visa inlägg
Slänger in en fråga här.

Har kört deff i cirka 12-13 veckor, ligger nu på 66 kg.
Tyvärr något keff deff då alla gym är stängda. Så har fått köra låg kcal och explosivitet/kondis i karantän.

Startvikt: 77.20 kg
Nuvarande: 66.40 kg

Jag har i stort sett en liten liten liten mage kvar, känns typ som en slapp ballong - möjligtvis vätska?

Tror ni jag kan köra en saltladdning och tömning denna vecka för att avsluta deffen?
Eller bättre att mjölka standard låg kcal 1-2 veckor till?

Tacksam för svar ��
Vad förväntar du dig att få ut av en vätsketömning? Varför vill du avsluta din deff på det viset? Så att du ser extra bra ut 2-3 dagar för att sen bli ännu mer deprimerad när vätskan kommer tillbaka och dessutom du börjar lagra på dig fett (vilket är vad som händer när man avslutar en deff)?
Är det inte en tävling eller någon slags modellfotografering som är målet så finns det ingen mening med att göra en vätsketömning... eller visst, vill man prova så är det inget fel med det, men var medveten om att effekten är kortvarig och antagligen inte värt det om man inte har ett speciellt mål. Man får springa på toa för att pissa typ en gång i timmen och för vad? Så att du kan vara lite nöjd när du kollar i spegeln ett par dar?

Vätska är inget som lägger sig på magen som någon sorts kamelpuckel. Vätska har man under huden på hela kroppen, en vätsketömning gör att huden så att säga ser tunnare ut, det gör inte att en slapp ballong på magen försvinner.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 12:14   #11709
onkel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vad förväntar du dig att få ut av en vätsketömning? Varför vill du avsluta din deff på det viset? Så att du ser extra bra ut 2-3 dagar för att sen bli ännu mer deprimerad när vätskan kommer tillbaka och dessutom du börjar lagra på dig fett (vilket är vad som händer när man avslutar en deff)?
Är det inte en tävling eller någon slags modellfotografering som är målet så finns det ingen mening med att göra en vätsketömning... eller visst, vill man prova så är det inget fel med det, men var medveten om att effekten är kortvarig och antagligen inte värt det om man inte har ett speciellt mål. Man får springa på toa för att pissa typ en gång i timmen och för vad? Så att du kan vara lite nöjd när du kollar i spegeln ett par dar?

Vätska är inget som lägger sig på magen som någon sorts kamelpuckel. Vätska har man under huden på hela kroppen, en vätsketömning gör att huden så att säga ser tunnare ut, det gör inte att en slapp ballong på magen försvinner.
Tack Langster!
Det är lätt att man blir uttråkad i lockdown. Så har i stort sett fått jobba efter personliga mål under tiden för att ej bli helt deprimerad.
Förra året 2020 bjöd även på samma härligheter och då droppade jag från 86 kg till 67 kg Mars - Juni.

Detta året börjar jag känna mig färdig, rutorna är där men saknas lite lite kamelpuckel dvs - förmodligen sista fettet!

Börjar redan känna mig relativt nöjd, så kör nog veckan ut sen är det dags att lägga sig på balans.
Det som är djävligt härligt med att ligga lågt på fett är att man känner sig lätt. Skuggboxning blir lite som att röra sig som en ninja istället för en sengångare.

Vad händer egentligen om man skulle köra 1 dag med högt saltintag för att sedan skippa saltet dagen efter? Pinkande-rännebajs-på-toa dagen efter?
Dock djävligt intressant att känna/se hur kroppen fungerar!

Tack igen!
onkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 12:27   #11710
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av onkel Visa inlägg
Tack Langster!
Det är lätt att man blir uttråkad i lockdown. Så har i stort sett fått jobba efter personliga mål under tiden för att ej bli helt deprimerad.
Förra året 2020 bjöd även på samma härligheter och då droppade jag från 86 kg till 67 kg Mars - Juni.

Detta året börjar jag känna mig färdig, rutorna är där men saknas lite lite kamelpuckel dvs - förmodligen sista fettet!

Börjar redan känna mig relativt nöjd, så kör nog veckan ut sen är det dags att lägga sig på balans.
Det som är djävligt härligt med att ligga lågt på fett är att man känner sig lätt. Skuggboxning blir lite som att röra sig som en ninja istället för en sengångare.

Vad händer egentligen om man skulle köra 1 dag med högt saltintag för att sedan skippa saltet dagen efter? Pinkande-rännebajs-på-toa dagen efter?
Dock djävligt intressant att känna/se hur kroppen fungerar!

Tack igen!
Jag är inte expert på vätsketömning, har bara gjort en i hela mitt liv.
Men jag tror inte att en dag högt och en dag utan gör någon stor skillnad, jag kan dock ha fel. Som jag gjorde så ökade jag på saltet under en vecka och drack mycket mot slutet av veckan sen kapades saltet och vätskeintaget hölls högt. Konstant pissnödig typ, inte kul att sätta sig på tunnelbanan och sånt då... panik.
Men det funkade.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 12:43   #11711
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag är inte expert på vätsketömning, har bara gjort en i hela mitt liv.
Men jag tror inte att en dag högt och en dag utan gör någon stor skillnad, jag kan dock ha fel. Som jag gjorde så ökade jag på saltet under en vecka och drack mycket mot slutet av veckan sen kapades saltet och vätskeintaget hölls högt. Konstant pissnödig typ, inte kul att sätta sig på tunnelbanan och sånt då... panik.
Men det funkade.
Finns det bra guider för vätsketömning eller fibertömning? Har sökt lite på det där men inte hittat någon bra info.

Visst, det är helt värdelöst egentligen bara för att se extra rippad ut ett par dagar. Men om det kanske är min sista deff jag gör innan jag ska hålla mig i hyfsad form resten av livet kan det väl vara kul ändå. Lida pin ett par dagar gör mig inget.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 07:30   #11712
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Här kommer en uppdatering på min första deff som jag påbörjade 1 mars.

Dag 51/90
Start: 75,3kg (17,3-17,6% enligt våg)
Nuvarande: 70,9kg (14,5-14,8% enligt våg)
Använder mig av en Withings våg och tar fett% med en nypa salt - huvudsaken är att siffran minskar.

Jobbar på kontor och det har varit väldigt lugnt senaste tiden vilket har varit till stor fördel för min deff, humör och energi
I det stora hela har det hela varit enklare än vad jag trodde, har typ haft 3 eller 4 dagar som varit piss. Funderar på att droppa intaget av kalorier med 100 varje vecka sista månaden.

Dagligt intag: 2400 kcal
Kör en cheat day per månad och nu på lördag blir det burgare från Funky Chicken Foodtruck, trerätters middag och alkohol, kan säga redan nu att jag kommer somna tidigt den kvällen.

Genomförd cardio sedan start:
7 pass x 150 kcal
4 pass x 200 kcal
4 pass x 250 kcal
4 pass x 300 kcal
10 pass x 400 kcal

Återstående cardio:
15 pass x 400 kcal
12 pass x 500 kcal

Genomförda styrketräningspass:
Push: 15
Pull: 14
Legs: 10 (har inte haft motivation till benpass 2 vissa söndagar så har fått blivit vilodag istället därav bortfallet av 4 benpass.

Diverse tankar/kladd som jag skrivit ned:
Känner att jag kommer uppskatta "den dagliga" energin mycket mer efter detta när jag lägger mig på balans/överskott.

Jag vill äta mer för att få mer energi och inte för att jag är hungrig eller sugen på mat. Kommer uppskatta mat/energin jag får av mat mer efter detta och blir motiverad till att äta och bygga upp mig själv på gymmet, bli stakare.

Det är svårt att multitaska, hjärnan hänger inte med hela tiden. Måste pausa och tänka ibland innan jag fortsätter prata för att inte tappa tråden typ.

Vecka 6: Trött varje morgon, kommer knappt upp ur sängen och iväg till jobbet - så här kändes varje morgon förut när jag levde ohälsosamt i övervikt.
Vecka 7: Känner att jag kommit till en punkt där jag inte kan utveckla min styrka och fortsätta öka på vikt som jag gjort fram tills denna vecka.

Senast redigerad av Anomali den 2021-04-20 klockan 07:34. Anledning: fett%
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 12:35   #11713
onkel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Finns det bra guider för vätsketömning eller fibertömning? Har sökt lite på det där men inte hittat någon bra info.

Visst, det är helt värdelöst egentligen bara för att se extra rippad ut ett par dagar. Men om det kanske är min sista deff jag gör innan jag ska hålla mig i hyfsad form resten av livet kan det väl vara kul ändå. Lida pin ett par dagar gör mig inget.
Finns en hel del att hitta, vill ej länka genom Kolo.
Men bara att söka på saltladdning och tömning.
Jag startade igår med att smälla i mig extra havssalt men kom på att, varför lida ännu mer än vad deffen redan gjort?

Möjligtvis är det lättare att gå på balans en period för att sedan pröva. Men självklart kan det vara skoj att se hur bra form man faktiskt kan komma till, även om det bara är för ett par snabba bilder till sitt album. Annars får man ringa en fotograf!

Så jag kör vidare på standard deff istället för ligga med hjärtklappning under tömning
onkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 13:30   #11714
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 721
Står mest stilla nu. Går ner i veckan och upp på helgen hahaha. Tror det beror på att jag kör väldigt lite kolhydrater i veckan och ganska mycket/normal mängd under helgen så det är nog både kalorier, men framför allt vätska.

Känns nästan dumt att deffa på diet med lite kollisar eftersom man går upp så fort man äter dem igen. Kanske smartare att bara ligga på ett underskott, men äta allt typ??

Sen har jag märkt att PF funkade jättebra ett tag, men nu verkar kroppen ha vant sig. Kanske dags att gå tillbaks till 4-5 mindre måltider om dagen istället för bara 1-2?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 14:14   #11715
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg

Känns nästan dumt att deffa på diet med lite kollisar eftersom man går upp så fort man äter dem igen. Kanske smartare att bara ligga på ett underskott, men äta allt typ??

Så gör jag. Men jag går ner väldigt sakta. Att inte ha några regler alls gör att jag måste se till att ha hög kvalitet på maten så att jag blir riktigt mätt och inte överäter. Väger mig varje dag för att se att det går åt rätt håll sakta men säkert.

Just nu väldigt mätt.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)