Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur förhålla sig till narkotika?
Hårdare straff på både bruk och försäljning 387 24.35%
Hårdare straff för försäljning 108 6.80%
Samma lagar och "moral" som nu 98 6.17%
Legalisera lättare droger typ marijuana 567 35.68%
Legalisera flera lättare droger 147 9.25%
Legalisera all privat användning av narkotika 215 13.53%
Tycker att sisu är rätt pantad 67 4.22%
Antal röster: 1589. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-01, 12:52   #61
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Vad i ditt liv tycker du att politiker borde reglera hårdare?
Ge exempel.
Sa inget om reglera hårdare. Menar att vi behöver regler i samhället och det gäller de flesta områden. T ex. hastighetsgränser, relger som säger vad som är mitt och vad som är ditt osv osv.

Tänker hur som helst inte ge mig in i den här legaliseringsdebatten. Samma argument om och om igen. Klistrat och klippt från www.legaliseraknarkotikum.kåm med samma ivriga debattörer som alltid.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:57   #62
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
... och dom största kostnaderna, och tragedierna, pga alkoholen - drogen du brukar och vars plats i samhället du försvarar?
Jag försvarar inte alkoholens plats i samhället. För mig kunde den gärna få försvinna. Vad är din poäng? Det allra sämsta argumentet för att legalisera ytterligare droger måste ju vara att vi redan har droger. Och?
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:58   #63
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
De stora missbrukskostnaderna ligger inte kring kriminaliteten, utan i vården. Både av de som brukar och de som råkar ut för de som brukar. Tragedierna har inget pris.
Det blir ju inte lättare att söka vård om det är kriminellt och allt det där; ja till man nått absoluta botten då. En sådan spillra blir dyr.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Ännu en subjektiv erfarenhet. Som till en del talar för att legalisera marijuana.
Lite grovt indelat vilka sorts missbrukare jag mött.

Alkoholister: Ofta socialt nedbrutna. Kan vara aggressiva i fyllan men som nyktra lugna. Oftast allvarliga leverskador. Alkoholister börjar dock vara lätt räknade eftersom alla börjar bli blandmissbrukare av främst läkemedel och alkohol.

Gräsrökare(sådana som sökt vård): Söker oftast vård för psykoser. Har dock mycket sällan våldsdomar eller annan kriminalitet bakom sig. Det enda men man märker efter varit nyktra en lång tid är att vissa av dem kan vara "slow" i tal och tänkande. Men jag svär inte på att detta är av gräset. Samt att man känner sig bittra mot samhället för att de inte förstår att alla skall röka gräs och leva i peace n love.

Tunga droganvändare: Alla har hepatit-C. Har alla grova våldsdomar och annan tung kriminalitet bakom sig. Stora leverskador. Även efter långvarig nykterhet har många ett våldsamt och kriminellt beteende vilket leder till att man börjar droga igen förr eller senare. Endast 13% av de tunga missbrukarna i Finland blir nyktra. Kanske nåt liknande i Sverige?
De tunga droganvändarna är ett jävla problem. Även gräsrökare som fått tag på starka grejer. Gräsrökare kan bli tröga men där skulle det vara lite kul att reda ut hur mycket som själva rökat har bidragit i den situationen, självmedicinering och människans "flykt från verkligheten" stör uppfattningen lite.

För samhället så är det viktiga att arbetarna inte går ner sig utan fortsätter producera och att hålla de kriminella elementen på en låg nivå. Hur det på bästa sätt uppnås verkar det råda delade meningar om och olika principer hålls på.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:01   #64
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Är du också villig att avstå läsk, kakor och stora portioner mat som, förvisso likt narkotika berikar många människor liv, men har lett till att ca 44% av den manliga populationen (Folkhälsoinstiutet) bara i Sverige är överviktig.
En epedemi som plågar hela världen och är långt värre ur hälsosynpunkt än lite narkotika.
Eller är egen njutning och "rätten" att få bygga en stor kropp med hjälp av pizza och plusmeny sådan att ni inte kan avstå något som hos grannen redan orsakat katastrof?

Eller tänker ni bara avstå saker som för er är lätta att avstå?
Glid inte undan från frågan. Vad är du villig att avstå från? Hur långt kan du sträcka dig för att minska lidandet i världen?
Och ja, det är lätt för de flesta av oss att avstå från narkotika. Att ändra ett invant välfärdsbeteende, när det gäller mat och levnadsstandard, kommer givetvis att ta ohyggligt mycket längre tid. Men vi har ju faktiskt ändrat våra livsstilsmönster kraftigt under de senaste hundra åren. Frågan är ju varför vi i såna fall skulle tillföra ytterligare skadeframkallande saker???
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:07   #65
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Jag är för en avkriminalisering av alla droger.

Anledningen till att jag vill avkriminalisera är för att jag tror att det skulle bli ett bättre slutresultat om man istället för att lägga alla pengar på att ta knarkare (stora som små) lägger pengarna på att sälja lättare droger (läs CB) samt stora satsningar på metadon-program, avgiftningar mer stöd åt brukarna och pengar till informationskanaler som inte kör med överdriven skräckpropaganda. Just dötsknarkhetsen från staten måste bort. Det fungerar inte på min generation när det tar fem minuter att motbevisa galenskaperna som vissa säger att cannabis orsakar vilket slutar i ett förakt mot staten.

Oavsett straffskala så kommer drogerna att finnas kvar men med en statlig försäljning av gräs minskas risken för en upptrappning då Kalle 20 som vill testa att röka på inte behöver träffa Drogan och samtidigt som han får sin CB blir erbjuden tyngre saker som benso och tjack. Samtidigt får den organiserade brottsligheten se ett hål i plånboken och polisen/tull kan få ökade resurser att plocka tyngre droger och förhoppningsvis klämma åt smugglarna av heroin och amfetamin.

Missbrukarna som redan är nere i träsket med tjack, heroin och liknande kan få bättre hjälp med nedtrappning, metadon och behandlingshem.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:11   #66
Da2
Registered User
 
Da2s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Örebronx
Inlägg: 799
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Glid inte undan från frågan. Vad är du villig att avstå från? Hur långt kan du sträcka dig för att minska lidandet i världen?
Och ja, det är lätt för de flesta av oss att avstå från narkotika. Att ändra ett invant välfärdsbeteende, när det gäller mat och levnadsstandard, kommer givetvis att ta ohyggligt mycket längre tid. Men vi har ju faktiskt ändrat våra livsstilsmönster kraftigt under de senaste hundra åren. Frågan är ju varför vi i såna fall skulle tillföra ytterligare skadeframkallande saker???
Svammel, svammel och återigen svammel. Tror du verkligen en legalisering av någonting betyder att det per automatik är mindre skadligt än något som är olagligt så har du fördummat dig själv i onödan. Alkohol är lagligt just på grund av att majoriteten av folket i vårt samhälle kan tänka sig bruka alkohol. Med andra ord vinner ett politiskt parti på att föra en alkohol-vänlig politik; på samma sätt som man vinner på att vara emot en eventuell legalisering av valfri annan drog.

Tycker du att det är viktigare kriminalisera droger än att försöka kämpa för människans rätt till frihet? Vem vill du skydda? Du, jag eller någon annan kan fortfarande själv bestämma om vi vill bruka eller inte. Så vad är du rätt för? Rädd för att ta ställning? Rädd för att ifrågasätta din egna moraliska ställning?

Märker du inte att du - i dina inlägg - bara skrapar på ytan av "problemet". Går du lite djupare så märker du snart att det ligger större frågor i botten.
__________________
http://zentimental.tumblr.com
Da2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:14   #67
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Da2 - fortfarande påtänd?
Var i helvete ligger friheten i att låta folk råka illa ut på grund av att du ska kunna röka på??????
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:15   #68
Psyla
Registered User
 
Psylas avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 296
Nej! Klart vi ska ha hårdare straff på cannabis (Både odlarna och läkemedelsföretagen vinner ju på det)

Sen kan vi låta langarna bestämma åldersgränsen och ge lite crack på köpet när dom köper livsfarlig cannabis, för glöm inte bort, cannabis är klassat som tung narkotika, precis som heroin, crack, morfin, etc, så det är lika farligt.

Ett bra exempel på det hela är när alkohol var olagligt (förgiftningen ökade med 600%, det fanns mer illegala krogar och spritbutiker än vad det gör idag).

Alkohol är skit, men folk skjuter inte varandra för att få tag på det.
Psyla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:16   #69
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Jag tycker att pengar har rätt liten betydelse när man talar om folks hälsa.Om vi säger att alla droger avkriminaliseras så skulle användarna blir flera, missbrukarna bli flera och flera människors liv och hälsa förstöras.Det finns en ide bakom alla förbud även om endel är onödigare än andra.Alkohol är förståss inte bra det heller men varför införa mer gift i samhället?
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:16   #70
Da2
Registered User
 
Da2s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Örebronx
Inlägg: 799
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Da2 - fortfarande påtänd?
Var i helvete ligger friheten i att låta folk råka illa ut på grund av att du ska kunna röka på??????
...och där spårade du ur igen. Vem har sagt att jag vill röka på?
__________________
http://zentimental.tumblr.com
Da2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:17   #71
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Glid inte undan från frågan. Vad är du villig att avstå från? Hur långt kan du sträcka dig för att minska lidandet i världen?
Och ja, det är lätt för de flesta av oss att avstå från narkotika. Att ändra ett invant välfärdsbeteende, när det gäller mat och levnadsstandard, kommer givetvis att ta ohyggligt mycket längre tid. Men vi har ju faktiskt ändrat våra livsstilsmönster kraftigt under de senaste hundra åren. Frågan är ju varför vi i såna fall skulle tillföra ytterligare skadeframkallande saker???
Berusningsmedel har varit en del av mänsklig kultur nästan lika länge som mat har varit det och betydligt längre än det du kallar "invant välfärdsbeteende", men ändå skulle detta vara enklare att förändra?
Att det är svårare att ändra borde ju förövrigt inte göra något för dig personligen, då någon ändå måste ta det första steget.
Så jag frågar igen, är du villig att ge upp pizzan och jätteportionen ris (eller motsvarande som är en del av din kost) för att samma leder till grannens fördärv?
Själv har jag inte några planer på att avstå och kommer därför utan frågan enkelt på det viset, då jag inte anser att absolutism av något slag är ett bra sätt att få en vettig förändring.

Man tillför inget genom att legalisera, allt som är förbjudet finns redan här, men istället göder man kriminella, terrorister och andra "elakingar" som ser sin chans att tjäna pengar på den enorma vinstmarginalen.
Tycker du att det vore bättre, i verkligheten, inte bara i teorin, att förbjuda alkoholen i samhällsuppfostrandesyfte och ge över marknaden till kriminella?
Bara för det är "fel" att berusa sig?
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:21   #72
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Jag tycker att pengar har rätt liten betydelse när man talar om folks hälsa.Om vi säger att alla droger avkriminaliseras så skulle användarna blir flera, missbrukarna bli flera och flera människors liv och hälsa förstöras.Det finns en ide bakom alla förbud även om endel är onödigare än andra.Alkohol är förståss inte bra det heller men varför införa mer gift i samhället?
På de få platser man legaliserat har missbrukarna blivit FÄRRE, fått BÄTTRE hjälp och BÄTTRE hälsa.

Välkommen till verkligheten, nu inte längre teoretisk.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:27   #73
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Jag försvarar inte alkoholens plats i samhället. För mig kunde den gärna få försvinna. Vad är din poäng? Det allra sämsta argumentet för att legalisera ytterligare droger måste ju vara att vi redan har droger. Och?
Du använder dig alltså av något som du inte tycker hör hemma i samhället, samt är bedrövad över hur mycket det ställer till med. Varför då, kan man fråga sig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:31   #74
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
På de få platser man legaliserat har missbrukarna blivit FÄRRE, fått BÄTTRE hjälp och BÄTTRE hälsa.

Välkommen till verkligheten, nu inte längre teoretisk.
Varför blir missbrukarna färre?Börjar mman genast satsa hutlösa summor på att hjälpa knarkare när drogerna avkriminaliserades?
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 13:36   #75
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Varför blir missbrukarna färre?Börjar mman genast satsa hutlösa summor på att hjälpa knarkare när drogerna avkriminaliserades?
Det har väl varit metoden som alla länder använt, flytta resurserna från polisen till att hjälpa narkomaner och att sakligt informera om skador och biverkningar.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)