Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-04-21, 12:44   #11716
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Står mest stilla nu. Går ner i veckan och upp på helgen hahaha. Tror det beror på att jag kör väldigt lite kolhydrater i veckan och ganska mycket/normal mängd under helgen så det är nog både kalorier, men framför allt vätska.

Känns nästan dumt att deffa på diet med lite kollisar eftersom man går upp så fort man äter dem igen. Kanske smartare att bara ligga på ett underskott, men äta allt typ??

Sen har jag märkt att PF funkade jättebra ett tag, men nu verkar kroppen ha vant sig. Kanske dags att gå tillbaks till 4-5 mindre måltider om dagen istället för bara 1-2?

Hur menar du? Varför går man upp i vikt direkt bara för man äter lite kolhydrater? Det är väl det totala som spelar roll? Om man vräker i sig stora mängder mat efter en vecka då deffen är klar då kan jag förstå att vikten direkt ökar. Men om man successivt lägger till lite kolhydrater kan väl inte göra så vikten ökar direkt?
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 15:02   #11717
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Hur menar du? Varför går man upp i vikt direkt bara för man äter lite kolhydrater? Det är väl det totala som spelar roll? Om man vräker i sig stora mängder mat efter en vecka då deffen är klar då kan jag förstå att vikten direkt ökar. Men om man successivt lägger till lite kolhydrater kan väl inte göra så vikten ökar direkt?
Jag har märkt att jag tappar jättemycket vätska när jag kapar kolhydrater. När jag sen äter kolhydrater lägger jag på vätskan igen. I det långa loppet går jag ändå ner, men så fort jag slutar käka kolhydrater tappar jag typ 2kg. Så fort jag åter kolhydrater går jag upp igen.

Vätska som sagt.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 16:42   #11718
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Jag har märkt att jag tappar jättemycket vätska när jag kapar kolhydrater. När jag sen äter kolhydrater lägger jag på vätskan igen. I det långa loppet går jag ändå ner, men så fort jag slutar käka kolhydrater tappar jag typ 2kg. Så fort jag åter kolhydrater går jag upp igen.

Vätska som sagt.

Ah! Så det är inte liksom fett? Tack för förklaringen
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 08:12   #11719
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Ah! Så det är inte liksom fett? Tack för förklaringen
"Faktum är att varje gram kolhydrat binder ca 2-4 gram vatten, vilket gör att när vi stryper kolhydratintaget så förlorar vi dels vikten av en hel del inlagrade kolhydrater, men också vikten av allt vatten som de binder. Alltså, dessa 3-5 kg som förloras första veckan vid ett byte till kost liknande LCHF (low carbohydrate, high fat), eller bara generellt ett signifikant lägre intag av kolhydrater, är nästan enbart vätskevikt."

https://tyngre.se/artikel/hur-ar-det...v-kolhydrater/
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-26, 23:50   #11720
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Deffen går otroligt bra. Magrutorna börjar bli mer och mer tydliga. Ligger på 1600 kalorier per dag. Tränar 7 dagar i veckan plus cardio efter varje pass både HIIT på cykel och incline på gåbandet.

Ligger ungefär på 5-700 kalorier brända varje dag. Vikt nu är 75.2. Mitt mål är snart nått då jag ville ner till 75 men långsiktiga målet va är att bli klar i maj. Har dock kört väldigt hårt och det har i sin tur gått lite snabbare än vad jag förväntat mig. Men jag fortsätter till slutet av Maj så jag får bort det sista som är kvar vilket inte är mycket nu.

Kriga på alla där ute!
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 06:38   #11721
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Deffen går otroligt bra. Magrutorna börjar bli mer och mer tydliga. Ligger på 1600 kalorier per dag. Tränar 7 dagar i veckan plus cardio efter varje pass både HIIT på cykel och incline på gåbandet.

Ligger ungefär på 5-700 kalorier brända varje dag. Vikt nu är 75.2. Mitt mål är snart nått då jag ville ner till 75 men långsiktiga målet va är att bli klar i maj. Har dock kört väldigt hårt och det har i sin tur gått lite snabbare än vad jag förväntat mig. Men jag fortsätter till slutet av Maj så jag får bort det sista som är kvar vilket inte är mycket nu.

Kriga på alla där ute!
Bra kämpat.. Alla är ju olika och så men jag blir för förbluffad när jag läser om hur grovt underskott folk ligger i.
Hur mycket går du ner i veckan? Är du inte rädd för att förlora muskelmassa som tagit månader/år att bygga? Hur lång är du? Är du tjej?

Jämför jag med mig själv så ligger jag på 2400/dag och går i snitt ned 0,6 i veckan.. kör 5 cardio pass i veckan där jag bränner 400 kalorier per pass och sedan 5-6 gympass så bränner 400-800 nästan varje dag.
Började för 2 månader sedan på den vikten du ligger på idag och jag väger nu 70,4~

Senast redigerad av Anomali den 2021-04-27 klockan 06:43.
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 07:33   #11722
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Deffen går bra. Känner mig i stort sett färdig. Har gått ner från 85-76. Har aldrig sett ut såhär förr. Vågen säger 13 %

Jag jobbar 5-skift. Så jag har bestämt mig för att deffa när jag jobbar (10dagar) sedan hålla vikten när jag är ledig (7dagar)

Att få äta 2400 kcal istället för 1800 i en vecka när man har deffat i ett halvår känns som himmelen. Överåt i lördags för att maxa på 15 km löpning på söndagen. Åt väl 4000-5000 kcal. Det var gott

Persade sedan med 5 min på rundan.

Men att gå under 10 %bf hägrar. Gissar att jag måste ner mot 72 för att fixa det. Får se om jag löser det innan sommaren.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 08:28   #11723
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Anomali Visa inlägg
Bra kämpat.. Alla är ju olika och så men jag blir för förbluffad när jag läser om hur grovt underskott folk ligger i.
Hur mycket går du ner i veckan? Är du inte rädd för att förlora muskelmassa som tagit månader/år att bygga? Hur lång är du? Är du tjej?

Jämför jag med mig själv så ligger jag på 2400/dag och går i snitt ned 0,6 i veckan.. kör 5 cardio pass i veckan där jag bränner 400 kalorier per pass och sedan 5-6 gympass så bränner 400-800 nästan varje dag.
Började för 2 månader sedan på den vikten du ligger på idag och jag väger nu 70,4~

Tackar!

Jag är kille 186 lång. Vägde cirka 82 när jag började och var väl det man kallar skinny fat. Tränat på gym cirka 3 år lite längre innan jag börja deffa. Jag bestämde mig att verkligen få bort fettet sen om lite muskler försvann brydde jag mig inte så mycket om. Mådde extremt dåligt av att se ut som ett päron liksom. Sen innan jag började med deffen så skötte jag inte träningen så bra och hade inte alls bra koll på kost och vad bulka osv var. Kröka varje helg och åt skräpmat och godis typ varje helg samt ibland på vardagar med.

Så därav körde jag såhär hårt som jag gjort sen tänker ja fokusera på lean bulka med ett litet överskott på typ 300 till att börja med. Och även ha en bra balans när de kommer till att äta både godis och skräpmat. Kommer nog bara dricka några öl kanske Max en gång i månaden med. Lärt mig oroligt mycket om kost och hur min kropp fungerar med. Sen vet jag inte jag tycker inte jag förlorat så mycket i muskelmassa heller, skött kosten och träningen bra.

Det blir ju en utmaning sen att hålla formen. Men det ska jag klara av vill inte tillbaka till den kroppsform jag hade innan.


Bra jobbat du själv med

Senast redigerad av wick08 den 2021-04-27 klockan 08:31.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 09:04   #11724
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Har hållt på en vecka! Gått bra hittills, men har väl varit lite hungrig vid något tillfälle, och lite sötsugen vissa kvällar.

Äter 3200 kcal, styrketränar typ 5 gånger i veckan. Tar en del lunchpromenader också.

Längd: 187 cm
Startvikt: 94-95kg
Målvikt: Strax under 90 borde vara bra.

Tar målvikten med en nypa salt. Det är alltid så jävla svårt, tappar alltid massa vikt när jag börjar deffa (mindre kolhydrater -> vätsketapp I guess). Detta binder man ju upp en del av när man lägger sig på balans igen dock. Går mest efter det visuella/att det känns bra.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 09:39   #11725
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Jag gör väl samma som xcv här och spaltar upp:

Morgonvikt: 80,4 kg
Längd: 180 cm
Startvikt: 83kg
Målvikt: Vet inte om det blir lägre än 75.


Deffar sakta. Bygger gärna muskler samtidigt. Vill ogärna tappa styrka. Hoppas ändå bli rätt trimmad.

15 juli är slutet på min deff oavsett resultat, så är bestämt. Den dagen kommer jag att äta!

Jag har inga hårda regler. Äter lite nyttigare, gör lite mer cardio. Kommer väl öka på ju närmre slutet det blir. Kommer att avsluta med varannandagsfasta.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 11:48   #11726
Den Tjocke
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 32
Gått upp 15kg på ett år.. lite träning och mycket skräpmat och stillasittande.

Började deffen för 3v sedan och även första gången på gymmet på 4 månader.

5/4 108kg (åt som en gris fram till detta datum)
9/4: 105,3kg (började träna och ta kreatin)
Igår: 105,4kg

190cm och målet är att komma ner till 90kg igen.

3v och ingen viktnedgång på vågen när jag snittat 1700 kcal/dag över perioden, dvs lite under målet som är 1850 gymdagar och 1600 vilodagar. Kör PPL 6 dagar i veckan (ca 45min pass) och snittat 7000 steg per dag, vilket ju inte är bra men inte heller katastrof.

Grymt motiverande att se vågen stå stilla så här länge... Som tur är syns det ju dock lite skillnad.

Förmodar att det främst är kreatinet som "ställer till det" (?)

Senast redigerad av Den Tjocke den 2021-04-28 klockan 11:49.
Den Tjocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 20:17   #11727
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 040
Citat:
Ursprungligen postat av Den Tjocke Visa inlägg
Gått upp 15kg på ett år.. lite träning och mycket skräpmat och stillasittande.

Började deffen för 3v sedan och även första gången på gymmet på 4 månader.

5/4 108kg (åt som en gris fram till detta datum)
9/4: 105,3kg (började träna och ta kreatin)
Igår: 105,4kg

190cm och målet är att komma ner till 90kg igen.

3v och ingen viktnedgång på vågen när jag snittat 1700 kcal/dag över perioden, dvs lite under målet som är 1850 gymdagar och 1600 vilodagar. Kör PPL 6 dagar i veckan (ca 45min pass) och snittat 7000 steg per dag, vilket ju inte är bra men inte heller katastrof.

Grymt motiverande att se vågen stå stilla så här länge... Som tur är syns det ju dock lite skillnad.

Förmodar att det främst är kreatinet som "ställer till det" (?)
Se till att du verkligen räknar rätt på kalorierna, känns spontant som att du borde gå ner mer med det intaget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 21:21   #11728
Den Tjocke
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Se till att du verkligen räknar rätt på kalorierna, känns spontant som att du borde gå ner mer med det intaget.
Håller med, tycker också att det borde hända mer på vågen, framför allt sista veckan då jag kört 15-20g kreatin från start så det borde varit på ok nivå sedan iaf en vecka tillbaka.
Men jag är supernitisk och väger allt och använder Myfitnesspal. Snittar 175g protein per dag, vilket känns som en Ok nivå.

Känner inte att jag kan göra så mycket mer i dagsläget, så även om det känns tråkigt, så får jag fortsätta och bara ge det mer tid.

Alternativet är att tvinga in fler steg, även om jag egentligen inte tycker att det ska behövas.
Den Tjocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 02:44   #11729
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 040
Citat:
Ursprungligen postat av Den Tjocke Visa inlägg
Håller med, tycker också att det borde hända mer på vågen, framför allt sista veckan då jag kört 15-20g kreatin från start så det borde varit på ok nivå sedan iaf en vecka tillbaka.
Men jag är supernitisk och väger allt och använder Myfitnesspal. Snittar 175g protein per dag, vilket känns som en Ok nivå.

Känner inte att jag kan göra så mycket mer i dagsläget, så även om det känns tråkigt, så får jag fortsätta och bara ge det mer tid.

Alternativet är att tvinga in fler steg, även om jag egentligen inte tycker att det ska behövas.
Samtidigt är vikten inte allt alla gånger, mäter du midja osv?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 10:09   #11730
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
5/4

87.4 kg

30/4

84.4 kg

Med tanke på att det är Ramadan och man har blivit bortbjuden på iftar 4 ggr under perioden så är jag väldigt nöjd!

PS. Nej, jag fastar inte.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)