Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-13, 12:44   #1
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Sladdrig buk efter viktnedgång

Jag har inte varit biggest loser-fet, men magen bekymrar mig efter viktnedgången. Jag är en klassisk viktpendlare, drygt 50 och 180 cm lång.
Har styrketränat periodvis hela livet och pendlat mellan 78-108 kg i vikt.

De senaste 20 åren så har nog min medianvikt varit mellan 95-98 kg, där det mesta är fettvikt. Har i perioder varit under 90 strecket, men efter ett tag krupit upp igen. Efter semestern 2020 vägde jag 96 kg. Nu i coronatider har jag dragit ner på gymträningen (underhåll 1-2 ggr/v.) och tar promenader varje dag efter jobbet och äter betydligt mindre kcal, så jag väger in på 83 kg. Målet är 80 kg till midsommar. Men skillnaden nu mot vid tidigare viktnedgångar är att magen är kvar, slapp och sladdrig. Även om jag inte kan räkna med att få den "perfekta" kroppen i min ålder så undrar jag om magen kommer att bli bättre med tiden eller kommer jag alltid få gå omkring med en sladdrig buk fast jag inte är tjock i den meningen. Jag fattar ju att en person som är 140 kg fet under stora delar i livet har svårt för att komma ifrån överskottshud, men så fet har jag ju inte varit. Någon med erfarenheter?

Senast redigerad av Strixen den 2021-03-13 klockan 12:47.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 12:54   #2
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Jag har också börjat min viktresa neråt efter att haft lite för mycket fett på kroppen under många år, så att få en "sladderbuk" som inte vill försvinna känns inte kul. Jag har heller inte varit grisfet, men man är ju inte 20 längre vilket kan ställa till problem. Vet inte om det tajtar till sig med tiden fast det tar längre tid? Har inga egna erfarenheter (än) tyvärr.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 14:41   #3
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Dessvärre tror jag att "sladderbuk" inte går bort av sig självt. Man måste operera.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 15:07   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Har ni hudbristningar? I sådana fall kan huden inte dra ihop sig. Då förlorar den elasticiteten permanent. Annars blir det säkert bättre, men det kan ta tid, och resultatet blir inte som i ungdomens glansdagar.

Ett annat problem är om man skaffar sig fler fettceller och sedan går ned. Då är de nya fettcellerna kvar, och resultatet blir en sladdrig skinnpåse fylld med halvtomma fettceller.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 15:40   #5
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har ni hudbristningar? I sådana fall kan huden inte dra ihop sig. Då förlorar den elasticiteten permanent. Annars blir det säkert bättre, men det kan ta tid, och resultatet blir inte som i ungdomens glansdagar.

Ett annat problem är om man skaffar sig fler fettceller och sedan går ned. Då är de nya fettcellerna kvar, och resultatet blir en sladdrig skinnpåse fylld med halvtomma fettceller.
Nopp, inga bristningar, så fet har jag inte varit. Antar att man får inse att det tar tid även om slutresultatet inte blir "perfekt" ..
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 16:24   #6
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har ni hudbristningar? I sådana fall kan huden inte dra ihop sig. Då förlorar den elasticiteten permanent. Annars blir det säkert bättre, men det kan ta tid, och resultatet blir inte som i ungdomens glansdagar.

Ett annat problem är om man skaffar sig fler fettceller och sedan går ned. Då är de nya fettcellerna kvar, och resultatet blir en sladdrig skinnpåse fylld med halvtomma fettceller.

Går det att bestämma /förutse ungefär när fettcellerna ökar i antal markant? Finns det någon BMI gräns?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-15, 16:29   #7
benk3
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 49
Är lite orolig för samma sak...
benk3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-25, 18:16   #8
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Jag tror de flesta män kan uppnå en ganska bra fysik efter en viktnedgång, även om man är lite äldre. Har man varit väldigt fet i många år och gått ner 40 kg på 1 år, så är det nog ofrånkomligt att inte allt tajtar till sig, eller om man har otur i gen-lotteriet. Drabbas man av hudbristningar så kommer de områdena att bli svåra, men har man sluppit detta är oddsen ändå goda. Mycket av sladdret som finns kvar efter 20 kg viktnedgång är trots allt fett som finns kvar, så det gäller att hålla i och samtidigt träna mage och ben. Ben och röv tenderar också att bli lite sladdriga efter viktnedgång så man måste hjälpa till med muskeluppbyggnad och cardio.

Senast redigerad av DonFlex den 2021-03-25 klockan 18:19.
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)