Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-21, 19:17   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag skrev

"Omega-3 is on this list because of its health benefits. If it helps you gain muscle and strength, consider it a bonus. But don’t expect any miracles in that department".

Tidigare analyser visar att omega-3 i tillskottsform inte skyddar mot kardiovaskulära problem.

I år visade en ny metaanalys att den frånvaron av positiva effekter beror på för låga doser.

Fyrtio studier med 130 000 deltagare visar att "Cardiovascular disease remains the leading cause of death worldwide. Supplementation with EPA and DHA is an effective lifestyle strategy for CVD prevention, and the protective effect probably increases with dosage" - https://www.mayoclinicproceedings.or...985-X/fulltext

Du kanske behöver 2 000 mg per dag, och då inte 2 000 mg fiskolja, utan 2 000 mg EPA +DHA, vilket kan bli några kapslar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 22:09   #17
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skrev

"Omega-3 is on this list because of its health benefits. If it helps you gain muscle and strength, consider it a bonus. But don’t expect any miracles in that department".

Tidigare analyser visar att omega-3 i tillskottsform inte skyddar mot kardiovaskulära problem.

I år visade en ny metaanalys att den frånvaron av positiva effekter beror på för låga doser.

Fyrtio studier med 130 000 deltagare visar att "Cardiovascular disease remains the leading cause of death worldwide. Supplementation with EPA and DHA is an effective lifestyle strategy for CVD prevention, and the protective effect probably increases with dosage" - https://www.mayoclinicproceedings.or...985-X/fulltext

Du kanske behöver 2 000 mg per dag, och då inte 2 000 mg fiskolja, utan 2 000 mg EPA +DHA, vilket kan bli några kapslar.
Tack!
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 11:09   #18
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du kanske behöver 2 000 mg per dag, och då inte 2 000 mg fiskolja, utan 2 000 mg EPA +DHA, vilket kan bli några kapslar.
På min burk står det att 1 kapsel innehåller 480 mg EPA+DHA (290 + 190). 4 sådana kapslar per dag skulle alltså ge ca 1920 mg. Då landar jag nära 2000. Är det så jag ska tänka och räkna?
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 11:10   #19
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
vadå äter vi inte glutamin längre
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 08:38   #20
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Kom vi inte fram till att Omega 3 bara var för gamlingar?
https://leangains.com/omega-3-fatty-...ing-potential/

Gammal men rolig
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 18:42   #21
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skrev

"Omega-3 is on this list because of its health benefits. If it helps you gain muscle and strength, consider it a bonus. But don’t expect any miracles in that department".

Tidigare analyser visar att omega-3 i tillskottsform inte skyddar mot kardiovaskulära problem.

I år visade en ny metaanalys att den frånvaron av positiva effekter beror på för låga doser.

Fyrtio studier med 130 000 deltagare visar att "Cardiovascular disease remains the leading cause of death worldwide. Supplementation with EPA and DHA is an effective lifestyle strategy for CVD prevention, and the protective effect probably increases with dosage" - https://www.mayoclinicproceedings.or...985-X/fulltext

Du kanske behöver 2 000 mg per dag, och då inte 2 000 mg fiskolja, utan 2 000 mg EPA +DHA, vilket kan bli några kapslar.
Det här med för låga doser verkar ju vara ett återkommande problem, var väl samma sak med D-vitamin?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 19:11   #22
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Nu är referens nr 9 i artikeln gjord med etyl-ester av Omega-3-fettsyror.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3021432/

Formerna av fettet är olika. Vilket kanske gör olika undersökningar svåra att jämföra, ffa till fet fisk eller ren fiskolja.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 18:33   #23
tejpis
Registered User
 
tejpiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 787
Vet vi timingen på hur antioxidanter motverkar adaptionen till träning? Kan man t.ex. trycka Vitamin C/NAC på vilodagar utan att det påverkar muskeltillväxt och GIR? Ett par timmar innan träning?
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)