Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-03, 12:04   #16
Krisz
Registered User
 
Kriszs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 168
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Varje gram kolhydrat som lagras i kroppen binder 2,7g vätska. Alltså, om du minskar ett kilo på kolhydratsintaget på en vecka så förlorar du även 2,7kg vatten. Har du skurit ner på kolhydratsintaget så pass mycket och dessutom har bakgrund som aktivt konditionstränande (och därmed har hög förmåga att lagra kolhydrater) så ska du se att det är därifrån dina kilon förloras.

Deffguiden innehåller allt man behöver veta, och mätthet/hunger har inget med uppgång eller nedgång att göra vid olika metoder med samma kaloriintag.
Jag tror att det är 1 gram glykogen som binder 2,7 g vatten. Dvs inte att du automatiskt får 2,7 kg vatten lagrat i kroppen om du äter 1 kg kolhydrater. Man kan lagra ca 500 g glykogen i lever och muskler, så det är alltså 1350 g vatten som man tappar. Och det är då en "engångsviktförlust", så om man fortsätter tappa vikt även efter första dagarna/veckan när glykogenet är slut så är det inte längre vatten viktförlusten består av.
Krisz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 12:06   #17
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor_Balck Visa inlägg
Visste inte att LCHF var en hatad diet men säger du det så, omdiskuterad är väl mer rätt.

Det som kan bli problemet, precis som Jwzrd säger, är att en sån diet kan bli jobbig att hålla under en längre tid, jag personligen skulle aldrig klara det. Men under korta perioder så fungerar det säkert kanon och visst går man ner i vikt, fast det tror jag å andra sidan att du hade gjort med en "normal" kost om du hade haft bättre koll på ditt kalori in kontra kalori ut. Sen känns 3 kg på två veckor inte så konstigt med tanke på det låga kolhydratintaget.

Hoppas dock att det fortsätter att fungera bra för dig
Jag menade inte att den skulle vara svår att hålla utan bara att man inte ser resultat efter två veckor. Det man ser efter så kort tid är konsekvenserna av att utesluta kolhydrater bara.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 12:15   #18
Söta
Registered User
 
Sötas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Uppland
Inlägg: 25
Härligt Zikoria!

Själv har jag ätit LCHF sedan början av 2008 och känner att jag aldrig vill sluta. Har aldrig mått så bra, haft så stabilt humör, så lugn mage, så fina naglar och bra hår. Och bäst av allt: inget sötsug alls!

Säger som några tidigare i tråden, det är sannolikt "vattenkilon" du tappat dessa två första veckor (men det gör det väl inte mindre kul att bli av med för det ). Kör hårt babe, så länge du mår bra!
__________________
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke...
Söta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 12:59   #19
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Härligt att det funkar och att du mår bra!

Sen att LCHF skulle vara hatat håller jag inte med om, ifrågasatt och diskuterat är det helt klart. Det är snarare förespråkarna för LCHF som utmålar sig som en hatad och ständigt ifrågasatt grupp, i vilket syfte de gör det får man spekulera i. Det finns så många olika sätt att förhålla sig till kost, man kan som jag, ha ett yrkesmässigt förhållande till kost, man kan ha ett beroendeförhållande, ett kärleksförhållande, ett "nödvändigt ont" förhållande. eller ett likgiltigt förhållande. Den enda grupp jag upplever som påfrestande är de som har ett religiöst förhållande till sin kost, dit räknar jag veganer, LCHF, levande föda osv OM de är missionerade. Dvs de lägger massor av tid och energi på att tala om för alla andra att de minsann gör fel.

Självklart förstår och respekterar jag folks olika kostläggningar, på samma sätt som jag förstår och respekterar olika religioner, men missionärer är tröttsamma oavsett om det är Jehovas eller LCHF som vill frälsa mig.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 14:23   #20
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor_Balck Visa inlägg
Men under korta perioder så fungerar det säkert kanon och visst går man ner i vikt
Hela grejen med LCHF är som sagt tvärtom, det är inte primärt en viktminskningsmetod. Folk går ofta ner i vikt, inte bara vätskevikt utan rejäla viktnedgångar, och fortsätter sedan med den kosthållningen.

Precis som för dig så lockar det inte heller mig, men jag tycker det är intressant dock och jag läser en del om det. Time will tell om det är "en fluga" eller om fler och fler upptäcker det och mår bättre precis som trådskaparen samt många andra gjort.

För övrigt ett mycket bra inlägg av Mental!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 14:36   #21
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
För övrigt ett mycket bra inlägg av Mental!
+1
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 14:37   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Hade jag varit glutenintolerant hade jag också gjort det valet du gjort. Hoppas att det går bra! Skriv igen om en månad eller så.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 17:44   #23
Lefnart
Registered User
 
Lefnarts avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 196
Skoj att du hittat en diet som passar dig, grattis och keep it up!

Själv passerade jag -50kg för någon vecka sedan. Har kört med en hel del dieter(som alla funkat eftersom jag skött allt till punkt och pricka), och personligen tycker jag att LC-dieter som Atkins och paleolitisk kost fungerar bäst. Allra bäst var den paleolitiska kosten, då var jag aldrig hungrig, aldrig sugen på massa saker, aldrig trött och kunde träna mycket mer med färre kcal i kroppen utan att bli yr och svimfärdig. Men nu är jag fattig student och kan inte längre köra det... :/

Lycka till med viktraset!

Lelle
Lefnart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 18:36   #24
NuclearWinter
A-människa
 
NuclearWinters avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 182
Citat:
Ursprungligen postat av Zikoria Visa inlägg
Frukost: 2 ägg och ½ paket bacon eller 10% Kesella med kanel och linfrön eller en stor kopp kaffe med röd mjölk.

Lunch: 2 burkar avrunnen makrill med en klick majonnäs eller Avokado med skagenröra eller Omelett.

Middag: Tigerräkor med aioli eller biff med bearnaise eller laxpudding.

Kvällsfika: En stor bit av min favoritost (blåmögel eller brie) eller 50 g hallon med vispad grädde.
I senaste numret av Läkartidningen publicerades en artikel som pekade på en kraftigt ökad risk för att drabbas av bland annat hypokalemi om man kombinerade träning med Atkins. Och LCHF är väl ungefär samma kosthållning.
NuclearWinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 18:48   #25
NuclearWinter
A-människa
 
NuclearWinters avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 182
"Kolhydratfattig diet, lakrits, spinning och sprit – livsfarlig kombination"
http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=10400 Artikeln om någon är intresserad.
NuclearWinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 18:57   #26
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av NuclearWinter Visa inlägg
I senaste numret av Läkartidningen publicerades en artikel som pekade på en kraftigt ökad risk för att drabbas av bland annat hypokalemi om man kombinerade träning med Atkins. Och LCHF är väl ungefär samma kosthållning.
"Kraftigt ökad risk" är väl ändå att ta ?. Det diskuteras utifrån EN fallbeskrivning där dieten varit i kombination med mycket träning (svettningar) samt tidigare högt alkohol- och lakritsintag (han hade fortsatt att käka mycket lakrits efter avslutad diet dessutom).

Inte ens författarna verkar ju tycka att deras artikel pekar på så starka samband som du:

Citat:
Det beskrivna fallet är sannolikt unikt men intressant, inte minst ur perspektivet livsstilsförändring. Vi misstänker att intensiv träning i kombination med hypokalemi var de primärt utlösande faktorerna till rabdomyolysen.

[...]

Vi identifierade fyra tänkbara orsaker till hypokalemin: diuretika, lakrits, alkoholabstinens och Atkinsdiet. Av dessa faktorer var de två senare nytillkomna. Vi noterade att diuretikabehandlingen innehöll en kaliumsparande komponent. Patienten uppgav att han strikt följt Atkinsdieten och var vid akutbesöket positiv för ketoner i urinen. En extremt kolhydratfattig diet kan utlösa hypokalemi. Patienten hade tidigare missbrukat alkohol, vilket kan vara en såväl primär som sekundär orsak till rabdomyolys [9, 10]. Alkoholmissbruk kan dessutom ge elektrolytrubbning under både pågående missbruk och upp till fyra veckor in i abstinensfas [8].
Jag har läst om samma sak när det gällde en 16-årig tjej också, men även där var det mycket oklarheter kring vad som var den främsta faktorn samt hur mycket flickan i fråga faktiskt talade sanning vad gällde t.ex. bulimi, användning av laxermedel o.s.v.


Men oavsett hur pass stor riskökningen är för gemene man är det ju definitivt värdefullt för den som av flera andra anledningar redan kan tänkas lida av en rubbad elektrolytstatus. Då kan säkert en lågkolhydratkost bli "droppen som får bägaren att rinna över".

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-10-05 klockan 19:00.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 19:07   #27
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Mycket av det som kritiseras när det gäller dieten är väl att de främsta (de som skriker högst) oftast snackar mycket skit. Men det är helt klart trevligt att den passar dig och hoppas den håller i längden.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 19:36   #28
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
+ / - 1 och en fråga...

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
+1
+1

men -1 för mentals "yrkesmässiga" dissning av veganer - de missionerar inte om kost utan ett moralfilosofiskt (riktigt) förhållningssätt till djuren

Fråga: varför är LCHF:are så besatta av att äta fett, och speciellt mättat sådant? Det är tydligt visat att i stora drag så inducerar omättade fetter fettoxidation i större utsträckninga än mättade. De borde ju i alla fall förespråka enkelomättat fett som är mest neutralt i de flesta avseenden, jmf. m. såväl fleromättat som mättat fett...
Men det som jag är mest fundersam till är varför man vill ha de extra kalorierna när man ska ner i vikt...? Borde man inte bara köra på protein och grösaker, borde ju gå fortare...?
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 20:11   #29
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Borde man inte bara köra på protein och grösaker, borde ju gå fortare...?
Därför att det inte går ut på snabb viktnedgång utan en övertygelse om vilken kost som är mest hälsosam för att håla resten av livet.

Och angående fettsammansättningen handlar det mest om att det ska komma från animalier, gärna ekologiska källor från fritt gräsätande djur etc. Det blir ju en relativt hög andel mättat fett men det är inte så att ens LCHF innebär "ju mer mättat desto bättre".
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 20:28   #30
NuclearWinter
A-människa
 
NuclearWinters avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 182
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
"Kraftigt ökad risk" är väl ändå att ta ?. Det diskuteras utifrån EN fallbeskrivning där dieten varit i kombination med mycket träning (svettningar) samt tidigare högt alkohol- och lakritsintag (han hade fortsatt att käka mycket lakrits efter avslutad diet dessutom).

Inte ens författarna verkar ju tycka att deras artikel pekar på så starka samband som du:


Men oavsett hur pass stor riskökningen är för gemene man är det ju definitivt värdefullt för den som av flera andra anledningar redan kan tänkas lida av en rubbad elektrolytstatus. Då kan säkert en lågkolhydratkost bli "droppen som får bägaren att rinna över".
Man ska väl snarast se det som att man bör vara väldigt uppmärksam med sin elektrolysbalans. Jag tycker inte att det är något fel med att skriva att det tyder på en kraftigt ökad risk, med tanke på att risken hos en person som inte utsätter sig extrem alkoholkonsumtion, stora mängder lakrits, atkins och konditionsträning samtidigt troligen har en mycket liten risk för att drabbas om personen i fråga i övrigt är frisk.
Självklart är det bara en studie och inga klara bevis, men om det finns en risk för att atkins+träning kan ge samma problem som överintag av alkohol är nog en idé att vara väldigt uppmärksam. Alkohol förknippas med en mängd sjukdomar, LCHF gör det inte. (Utom av de som håller dieten och i media uttrycker sig som martyrer).
NuclearWinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)