Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-27, 09:11   #23146
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Är i början på årets löparkarriär och kanske körde lite för hårt i fredags. Känner av en molande smärta under hålfoten, i valvet eller vad man ska säga.

Är övningar som tåhävningar bra rehab och prehab för det? Eller är vila bäst?

Jag tänker att jag lika gärna skulle kunnat få en sån smärta av de skor jag går i till vardags eller att jag kört mycket marklyft, tunga böj i platta hårda skor där jag gjort en satsning på sistone med. Eller en blandning av allt. Men tänker att ni är experterna för just att ta hand om fötterna vid överansträngning. Tips?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 09:20   #23147
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Är i början på årets löparkarriär och kanske körde lite för hårt i fredags. Känner av en molande smärta under hålfoten, i valvet eller vad man ska säga.

Är övningar som tåhävningar bra rehab och prehab för det? Eller är vila bäst?

Jag tänker att jag lika gärna skulle kunnat få en sån smärta av de skor jag går i till vardags eller att jag kört mycket marklyft, tunga böj i platta hårda skor där jag gjort en satsning på sistone med. Eller en blandning av allt. Men tänker att ni är experterna för just att ta hand om fötterna vid överansträngning. Tips?
En fråga: har du kollat upp dina fötter i någon vettig sportbutik? Jag var på Stadium och hade turen att få hjälp av en kille som verkade väldigt kunnig. Fick stå på en maskin som visade att jag enbart lägger tryck på foten vid hälen samt närmare tårna, vid hålrummet du nämner så kunde man få in en linjal. Köpte ilägg som hade en upphöjning vid det området för att få en jämnare tryckyta.

Vet inte om det hör ihop med dina funderingar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:10   #23148
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
En fråga: har du kollat upp dina fötter i någon vettig sportbutik?
Vet inte om det hör ihop med dina funderingar.
Näe, har väl inte känt att det är någon panik med det. Jag har gjort löparsatsningar tidigare år och har inte haft några problem med fötterna då. Samma skor som jag tycker om. Vet att de kan bli gamla och sämre men jag tycker att de känns sköna och bra än.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:16   #23149
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Näe, har väl inte känt att det är någon panik med det. Jag har gjort löparsatsningar tidigare år och har inte haft några problem med fötterna då. Samma skor som jag tycker om. Vet att de kan bli gamla och sämre men jag tycker att de känns sköna och bra än.
Yes. Jag kan dock rekommendera att göra det ändå bara för att få mer kunskap om hur du fungerar. Det är gratis. Jag hade sprungit tre år utan den typen av ilägg utan att få några direkta besvär. Nu har jag förhoppningsvis förebyggt framtida bekymmer genom att använda dessa ilägg. Jag minns inte Stadium-killens exakta ord men det var något i stil med att fotvalvet kunde rasera när man hade min typ av fot.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:45   #23150
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes. Jag kan dock rekommendera att göra det ändå bara för att få mer kunskap om hur du fungerar. Det är gratis.
Låter som en bra idé. Jag litar kanske inte på Stadium men vi har en butik just för sportskor här i stan så kanske kikar in på den och frågar om sulor.

Men annars. Vet du av övningar för rehab/prehab för fotvalvet eller är vila bättre?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:48   #23151
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Låter som en bra idé. Jag litar kanske inte på Stadium men vi har en butik just för sportskor här i stan så kanske kikar in på den och frågar om sulor.

Men annars. Vet du av övningar för rehab/prehab för fotvalvet eller är vila bättre?
En specialbutik är väl ännu bättre, på t.ex. Stadium ska man väl ha lite tur med vem man får hjälp av.

Jag vet tyvärr inget om detta. Känns dock sannolikt att någon annan i tråden har bättre koll
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 11:06   #23152
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
I Uppsala fanns det en affär som hette Gå & Löpkliniken för 15 år sedan. Om den finns kvar kan jag rekomendera den. Jag tror den ingick i en mindre kedja av butiker, så det kanske finns på några andra orter också.

Jag blev rekomenderad att gå dit av min sjukgymnast (jag hade kronisk hälseneinflammation). De gjorde en riktigt grundlig analys av mina fossingar och kom fram till att jag kunde ha nytta av inlägg. Jag tror snubben som gjorde den analysen var ortoped, iaf inget vanligt butiksbiträde som gått en helgkurs bara.

De gjuter också av fötterna med gips och tillverkar skräddarsydda inlägg.

EDIT: Hittade en länk till deras hemsida. Verkar finnas i Fjollträsk, Umeå och Östersund också. https://gaochlopkliniken.se/

Senast redigerad av svenbanan den 2020-01-27 klockan 11:08.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 11:25   #23153
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag vet ingenting om hur legitima de här övningarna är men det finns uppenbarligen övningar för foten och för fotvalvet. Kan ju vara värt att testa även om jag tycker att du ska kolla upp dina fötter oavsett.

https://runnersworld.se/3-enkla-ovni...starka-fotter/

Jag har en grej som jag har funderat en del på och det är hur specifik ultraträning ser ut. Fram tills april kommer jag att träna som jag gör nu, ett kort och ett riktigt långt långpass i syfte att lägga en grund för UV. Resten är utfyllnad eller snabb 10K-träning. Trivs otroligt bra med nuvarande upplägg och får en volym på 70-75 km per vecka. Tidigast i april och kanske senast i juni vill jag dock gå all in för UV och träna så specifikt som jag kan för detta. Bortsett en hög volym, hur gör man detta?

Ska jag t.ex. sikta på att springa fler långpass varje vecka? Typ 15, 20 och 30 km. Jag hittade medan jag skrev detta ett program för 100 km. Det verkar, som jag precis skrev, vara flera längre pass varje vecka där det långa långpasset löps under helgen. Varannan vecka är det ~tre mil och varannan vecka är det riktigt jävla långt(längre än marathon). En gång i månaden är det back to back-pass(typ 25 km på lördag och 25 km på söndag). Detta vet jag är omdiskuterat, t.ex. Sage har uttryckt sin tveksamhet till detta. Men generellt, låter det vettigt? Jag skulle ju kunna sno det generella upplägget rakt av från det programmet.

https://trana.marathon.se/kopia-av-1...8-95-timmar/11
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 13:11   #23154
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Så mycket som jag gillar att man hjälps åt över internet: men är inte det bästa oftast att ta sig till en fysio? Lite lotteri där med, men luska lite på orten var en idrottsintresserad landstingsansluten fysio finns så tror jag det är den bästa vägen.

Jag som har lite marknadsliberala drag tycker inte staten ska behandla mina träningsrelaterade lyxproblem så billigt, så jag brukar okynneskonsumera så det kommer in moms åtminstone efter jag varit, men det är ju en annan femma.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 16:09   #23155
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Absolut, hade jag varit mer bekymrad än jag är just nu så hade jag kollat upp det med någon som är utbildad. Men jag brukar försöka lösa mindre krämpor själv. Det är på den nivån nu.

Excentrisk tåhävning lät som ett väldigt bra tips på den listan Macke. Excentriska övningar fungerar bra på andra muskler som hamstring så borde vara fint här med. Går även att utföra på arbetet.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 11:48   #23156
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag har bestämt mig för att i grova drag följa det program som jag länkade till ovan i träningen inför UV. Är fortfarande intresserad av era åsikter rörande back to back-pass. Programmet är skrivet av Anders Szalkai och b2b-pass är ganska vanligt förekommande. Jag vet att det bland åtminstone ultramotionärer är ganska vanligt förekommande. Det är liksom logiskt, du över på att springa långt med sega ben. Sage Canaday har dock nämnt att han anser det vara onödigt påfrestande och att riskerna är större än belöningarna.

Vissa b2b i programmet kan jag köra, det är liksom inte direkt livsfarligt att springa två mil två dagar i rad. Däremot finns det mer extrema exempel så som 23 följt av 37 km, 22 följt av 28 km och 20 följt av 42 km.

Detta är det enda jag finner tveksamt med upplägget. Det finns extremhöga veckor volymmässigt(120, 100, 101 km) men de är relativt få och följs alltid upp av snällare veckor. Snittvolymen för den del av programmet jag har tänkt följa är 82 km/vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 13:12   #23157
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har bestämt mig för att i grova drag följa det program som jag länkade till ovan i träningen inför UV. Är fortfarande intresserad av era åsikter rörande back to back-pass. Programmet är skrivet av Anders Szalkai och b2b-pass är ganska vanligt förekommande. Jag vet att det bland åtminstone ultramotionärer är ganska vanligt förekommande. Det är liksom logiskt, du över på att springa långt med sega ben. Sage Canaday har dock nämnt att han anser det vara onödigt påfrestande och att riskerna är större än belöningarna.

Vissa b2b i programmet kan jag köra, det är liksom inte direkt livsfarligt att springa två mil två dagar i rad. Däremot finns det mer extrema exempel så som 23 följt av 37 km, 22 följt av 28 km och 20 följt av 42 km.

Detta är det enda jag finner tveksamt med upplägget. Det finns extremhöga veckor volymmässigt(120, 100, 101 km) men de är relativt få och följs alltid upp av snällare veckor. Snittvolymen för den del av programmet jag har tänkt följa är 82 km/vecka.
Ser ut som att längden på b2b-passen stegras upp successivt och är man förberedd fysiskt för den volymen så ser jag inte varför det inte skulle funka, givet att man håller sig till det angivna tempot, sköter återhämtning och kost etc.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 13:27   #23158
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Ser ut som att längden på b2b-passen stegras upp successivt och är man förberedd fysiskt för den volymen så ser jag inte varför det inte skulle funka, givet att man håller sig till det angivna tempot, sköter återhämtning och kost etc.
Det gör dom mycket riktigt. När jag tänker efter lär det väl också vara mer skonsamt att köra 20+42 km än att t.ex. köra 10+52 km. Det är bara det att konceptet i sig inte är något glasklart koncept som är rekommenderat utav alla.

Jag får väl följa rekommendationerna så gott det går och i värsta fall skruva lite på det så att volymen blir någorlunda korrekt men jag slipper b2b-passet. De är oftast tänkta att gå av stapeln på söndagar och då blir man ju bra jävla låst med vad man har möjlighet att göra utanför träningen den veckan. Jag vill förvisso vara seriös men kanske inte för den sakens skull binda upp mig totalt och leva som ett wannabe-proffs
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 16:52   #23159
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tycker det verkar rimligt att man kan bli tvungen att köra en del träning på trötta ben ifall man tränar för en ultra. För det är väl det träningen syfter till?

Man kan ju kanske tycka att 80km/vecka är i minsta laget ifall man vill kunna prestera bra på en tävling som är ungefär lika lång. Men det är säkerligen tillräckligt för att man ska kunna "ta sig runt" någorlunda i alla fall. Jag tänker mig att springa på trötta ben då gör att den relativt låga volymen kan bli jämförbar med en högre volym där man inte behöver springa på trötta ben i lika stor utsträckning. Så kanske kan 80km med b2b-pass bli värt 85-90km utan.

I övrigt tror jag inte det behöver vara nån större fara med att springa på trötta ben. Långpass (särskilt i lugnt tempo) är ju typiskt något som man brukar anses kunna göra även om man kört ett tröskelpass eller intervallpass rätt nära inpå. Det som brukar anses som nåt man ska undvika är väl främst att köra intensivare pass (intervaller och tröskelträning/tempoträning) ifall man är väldigt seg i benen sedan tidigare pass.

Jag kan tänka mig att Sages rekomendation om att inte köra b2b kanske hänger ihop med att han själv väl tränar med en rätt hög volym. Dvs att det kan vara onödigt slitsamt om man redan ligger på gränsen till vad för volym man klarar av.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 16:54   #23160
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
När jag tänker efter lär det väl också vara mer skonsamt att köra 20+42 km än att t.ex. köra 10+52 km.
Det skulle jag också tro.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)