Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-15, 16:20   #22351
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gummigaloscher är alltså typen man trär på. Broddband är i min värld den typen med kardborre och ett spänne. Ingendera funkar särskilt bra för mig.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 16:27   #22352
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Gummigaloscher är alltså typen man trär på. Broddband är i min värld den typen med kardborre och ett spänne. Ingendera funkar särskilt bra för mig.


Detta är iaf det jag kallar för broddband. Jag kan inte erinra mig att jag sett några med kardborre på, förutom kanske sådana som är lite klumpigare och mer avsedda för promenadskor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 16:36   #22353
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


Detta är iaf det jag kallar för broddband. Jag kan inte erinra mig att jag sett några med kardborre på, förutom kanske sådana som är lite klumpigare och mer avsedda för promenadskor.
Och för mig är det gummigaloscher.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 16:47   #22354
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
potäjto potato
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 17:39   #22355
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Jag har samma definition som svenbanan. Galoscher är ju något man drar över skor som inte tål väta.

När man väl behöver broddar är det ju inte ren asfalt så jag tycker det funkar helt ok. Är det inte väldigt halt ute så springer jag utan.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 17:47   #22356
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du med "failure"?

Varför vill du inte köra ett enklare upplägg, som 4x4min med 3min vila?

Intervallträning med syfte att öka VO2max ska du inte köra såpass lång tid i såpass hört tempo att du blir tvungen att sänka tempot i de sista intervvallerna (eller i slutet av varje intervall).

Ifall du kör så hårt att du inte kan hålla samma tempo i sista intervallen som du hade i första så blir det mer åt anaeroba inervaller. Dvs du tränar dig mer att tåla mjölksyra. Denna typ av träning är myyycket mer slitsam och kräver mycket längre återhämtning mellan passen än VO2max- intervaller.

Oftast brukar man säga att VO2max-intervaller bör vara minst 3min långa och som mest 6min långa (i alla fall nåt i det häradet). Typiskt är väl 4-6x4min med 3-4min vila.

Anlednignen till att inte köra för korta intervaller är för att man behöver en viss stress, och alltså måste bibehålla det höga tempot tillräckligt länge för att denna stress ska hinna påverka de aktuella strukturerna. Kör man för länge i detta jobbiga tempo så kommer hela systemet blir fullt av slaggprodukter (mjölksyra kan man kalla det för enkelhetens skull) och man kan inte hålla samma höga tempo i resten av intervallerna.

Skillnaden på tex tröskelintervaller och VO2max-intervaller är att vid tröskelintervaller försöker man hålla nere tiden på vilopauserna för att kunna få så hög metabol stress som möjligt (men ändå hinna vila upp sig lite mellan varje arbetsinsats). Vid VO2max-intervaller brukar det anses vara helt okej att vila lite längre ifall man märker att den stipulerade vilotiden inte räcker till. Det är inte "tillåtet" vid tröskelintervaller. Sen kan man köra korta intervaller i typ VO2max-tempo (eller ännu lite snabbare) och med riktigt lång vila (typ 4x30s i VO2max-tempo och med 4-5min vila). Då är syftet mer att aktivera snabba muskelfibrer och man vill ha så lite metabol stress som möjligt. Så då kör man såpass korta intervaller att inga slaggprodukter hinner bildas och såpass lång vila att alla energisystem hinner fyllas upp igen.

Men vid VO2max intervaller vill man ha en del metabol stress, men man vill också hålla stress/återhämtning såpass under kontroll att man kan hålla en högre intensitet än vid tröskelintervallerna (för att få rätt träningseffekt). Men "kör man skiten ur sig" på sådana intervaller kommer man antingen inte kunna få tillräcklig träningsvolym vid den höga intensiteten eller så blir det mjölksyratålighet av det (och då kommer du dels träna upp fel system i kroppen och dels kommer det dröja för länge tills du kan köra nästa träningspass).

Med allt detta sagt så finns det lite specialvarianter av VO2max-intervaller där man kör betydligt kortare intervaller än minimigränsen (typ 30s-2min) och man kör också kortare vila, och betydligt fler intervaller. Dessa kan vara upplagda på så vis att man ska hinna springa en viss sträcka på 30s (om ditt VO2max-tempo är 3:30 (vilket motsvarar en kapacitet på 5k på ungefär 18min) så ska du hinna 143m på 30s.). När du inte längre klarar att ta dig hela sträckan på dina 30s så är passet över. Du kan googla på "Billat intervals" om du vill hitta mer info om detta.

Jag tycker puls är rätt trubbigt att använda vid såpass högintensiva intervaller (och jag vet att Frustrator tycker annorlunda ). Speciellt om man inte är helt säker på vad man har för maxpuls. Hur vet du vad din maxpuls är?

Du kan lista ut vad ditt VO2max-tempo är genom att springa en någorlunda kort distans (2-5km kanske) som om det vore tävling och mata int resultatet i nån online kalkylator. Du kan säkert få hyggliga resultat även ifall du inte har en maxning på en såpass kort distans men har ett resultat på 8-15k. Men eftersom VO2max-tempo typiskt hamnar kring tävlingsfart på 2-4k så ger resultat på ungefär dessa distanser lite bättre värden. Men VO2max-tempo är alltså det lägstatempo där man når upp till sin maximala syreupptagning (ökar man farten så ökas inte mängden syre som pumpas ut till musklerna). Typiskt så klarar man inte av att hålla detta tempo längre än 6-12min ungefär. Detta motsvarar ungefär 5k-tempo ifall man är väldigt vältränad (och springer 5k på 15min eller snabbare), eller 3k-tempo ifall man behöver ungefär 10-12min för att ta sig runt 3k.
1000 tack för infon !
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 17:50   #22357
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jag har samma definition som svenbanan. Galoscher är ju något man drar över skor som inte tål väta.

När man väl behöver broddar är det ju inte ren asfalt så jag tycker det funkar helt ok. Är det inte väldigt halt ute så springer jag utan.
Största problemet tycker jag är det där med att man måste hitta rätt kombination av broddar, storlek och skomodell. Vissa av mina skor funkar inte broddbanden alls på.

Jag har tänkt att jag skulle testa sådana kit med metallspikar som man skrivar i sina vanliga dojor, men det har inte blivit av. Jag skulle ju tro att dessa förmodligen är nåt snäpp bättre än broddband/galoscher. Men risken är väl att man sabbar sina vanliga skor kanske.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 18:04   #22358
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
“I’m concentrating purely on recovery and I have not given any thought for any other challenge. It’s too early to tell (about the Olympics).

“I’ve never said that I’ll no longer run (a marathon) but I’m going to first recover and then decide which race to run.”

https://www.reuters.com/article/us-a...-idUSKBN1WS0NR

Alltså, jag vill verkligen verkligen verkligen att han ställer upp i OS. Hoppas inte att han är mätt. Det är ju på ett sätt perfekt att avsluta karriären nu efter sub tvåan men OS blir inte samma sak om inte han är med. Får jag bestämma så springer han OS och kör sedan Berlin marathon där han putsar sitt vr till en nästintill oslagbar nivå - därefter lägger han skorna på hyllan.
Ställer han upp så visar han upp nästan lika stor psykisk styrka som fysisk. Han har väldigt mycket att förlora om han ställer upp. Och lite att vinna. Förutom guldet i sig Allt annat än OS-guld kommer putta ner honom lite från legendtronen.

Han kommer därför inte vara med, det är jag helt säker på. Hoppas jag har fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2019-10-15 klockan 18:05.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 18:06   #22359
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Största problemet tycker jag är det där med att man måste hitta rätt kombination av broddar, storlek och skomodell. Vissa av mina skor funkar inte broddbanden alls på.



Jag har tänkt att jag skulle testa sådana kit med metallspikar som man skrivar i sina vanliga dojor, men det har inte blivit av. Jag skulle ju tro att dessa förmodligen är nåt snäpp bättre än broddband/galoscher. Men risken är väl att man sabbar sina vanliga skor kanske.


Kör isf på ett par som är på gränsen till uttjänta. Dobbarna kan du skruva ut och sätta på andra skor nästa säsong.

Med det sagt så fick inte jag till det. Dubbade lite för tunna skor så de stack upp i foten. Upplevde även att de inte riktigt satt utan liksom dallrade omkring.

Så själva dubb-upplevelsen funkade bättre i mina Salomon spikecross, men som inte riktigt passar min fot. Blir nog ett par icebug. Att de är lite vattenavvisande odyl skadar ju inte heller.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 18:15   #22360
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Kör isf på ett par som är på gränsen till uttjänta. Dobbarna kan du skruva ut och sätta på andra skor nästa säsong.

Med det sagt så fick inte jag till det. Dubbade lite för tunna skor så de stack upp i foten. Upplevde även att de inte riktigt satt utan liksom dallrade omkring.

Så själva dubb-upplevelsen funkade bättre i mina Salomon spikecross, men som inte riktigt passar min fot. Blir nog ett par icebug. Att de är lite vattenavvisande odyl skadar ju inte heller.
Intressant input.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 18:23   #22361
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Ställer han upp så visar han upp nästan lika stor psykisk styrka som fysisk. Han har väldigt mycket att förlora om han ställer upp. Och lite att vinna. Förutom guldet i sig Allt annat än OS-guld kommer putta ner honom lite från legendtronen.

Han kommer därför inte vara med, det är jag helt säker på. Hoppas jag har fel.
Fast jag är inte säker på att elitidrottare på den nivån faktiskt tänker på det sättet. Ifall Usain Bolt skulle ha tänkt på det viset skulle han ju ha lagt av direkt efter han satte världsrekord. Och han tävlade ju i grenar som är betydligt mer svårkontrollerade. Det räcker ju med att tjuva ut sig i försöken så är du helt borta, eller ta ett enda steg lite fel i starten så halkar man fem meter efter. Men han verkar aldrig ha funderat i de banorna.

Jag tror inte man kan bli sådär superbäst ifall man tänker i sådana "riskminimeringsbanor". Så jag tror Kipchoge kommer vara med på OS.

Det är ju inte alls många som vunnit OS två gånger i maraton. Så lyckas han är han ju verkligen på en helt egen skala. Jag tror helt klart han ser fler fördelar än nackdelar med att delta.

Men sen finns ju alltid den där brasklappen om att maratonlöpare kanske inte rankar OS lika högt som atleter i andra grenar. Men Kipchoge lär ju inte vara riktigt lika driven av att tjäna ännu mer pengar som alla andra fattiga afrikaner. Så han kanske har större driv för OS guld.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 18:24   #22362
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Ställer han upp så visar han upp nästan lika stor psykisk styrka som fysisk. Han har väldigt mycket att förlora om han ställer upp. Och lite att vinna. Förutom guldet i sig Allt annat än OS-guld kommer putta ner honom lite från legendtronen.



Han kommer därför inte vara med, det är jag helt säker på. Hoppas jag har fel.


Jag förstår hur du resonerar, men jag undrar om han resonerar så? Kanske övertolkar det lite flummiga "jag gör det här för mänskligheten"-pratet men han känns ganska prestigelös.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 18:39   #22363
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag förstår hur du resonerar, men jag undrar om han resonerar så? Kanske övertolkar det lite flummiga "jag gör det här för mänskligheten"-pratet men han känns ganska prestigelös.
Ja du har kanske rätt. Hoppas det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 19:40   #22364
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Kör isf på ett par som är på gränsen till uttjänta. Dobbarna kan du skruva ut och sätta på andra skor nästa säsong.

Med det sagt så fick inte jag till det. Dubbade lite för tunna skor så de stack upp i foten. Upplevde även att de inte riktigt satt utan liksom dallrade omkring.

Så själva dubb-upplevelsen funkade bättre i mina Salomon spikecross, men som inte riktigt passar min fot. Blir nog ett par icebug. Att de är lite vattenavvisande odyl skadar ju inte heller.
Icebug brukar man ju definitivt kunna hitta billigt. Både rea på nya och bättre begagnade på blocket eller nån fäjsbookgrupp. Dessutom behövs ju bara dubbar när det är halk-isigt vilket gör att skorna oftast håller länge.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 20:37   #22365
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Appropå broddar och spikskor och halka. Är det nån som har nån lösning för ifall det är ett par centimeter snöslask eller ifall det kommit rejält med nysnö? Jag upplever att broddar inte funkar i dessa förhållanden eftersom själva spikarna aldrig får nåt fäste, pga att det är för mycket snö eller snöslask ovanpå.

Nån som har nån teori om vad som kan tänkas fungera?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)