Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-15, 19:54   #15601
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Det går att tillägga att Garmin betalar igen sig i längden. Jag har haft min Garmin Forerunner 305 i åtta (!) år nu, fungerar fortfarande felfritt.
+1
Min Garmin Forerunner 920XT är min näst bästa vän efter maken. Den är min träningspartner, den vet allt, den håller koll på mina träningspass, och den vet var jag är någonstans.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 08:56   #15602
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Det blev 6km utan att stanna igår. Det längsta jag har sprungit sen jag tränade inför ett hinderbanelopp ett par år sedan. Jag känner att det är jäkligt mycket pannben det här. Inte som bänkpressen direkt. Det finns nog inget bättre sätt att öva pannben än att försöka pressa mig mer för varje långsväng jag gör.

Springer nog igen på söndag, då kanske intervaller enligt något schema.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 09:18   #15603
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Det blev 6km utan att stanna igår. Det längsta jag har sprungit sen jag tränade inför ett hinderbanelopp ett par år sedan. Jag känner att det är jäkligt mycket pannben det här. Inte som bänkpressen direkt. Det finns nog inget bättre sätt att öva pannben än att försöka pressa mig mer för varje långsväng jag gör.

Springer nog igen på söndag, då kanske intervaller enligt något schema.
Inget jag har prövat, men att kombinera löpning med gång är ett vanligt råd om man har problem med att springa längre sträckor.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 09:23   #15604
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Inget jag har prövat, men att kombinera löpning med gång är ett vanligt råd om man har problem med att springa längre sträckor.
Jodå, hade jag sprungit en mil så hade jag fått gå en hel del. Däremot känns det som att jag lär mig att ge upp ifall jag börjar gå när det blir jobbigt, då jag känner att jag behöver öva tvärtom. Så det får bli regelbundna intervaller med löpning och gång i så fall.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 14:36   #15605
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Tränar inte löpning, kör bara crosstrainer 20 min innan styrkepassen. Testa i förrgår att springa på bandet, körde på 15 km/h och 3,5 incline i 10 min, det var jobbigt, men inte mördande. Undrar om detta är bra, vittnar det om okej kondition? Kör bara crosstrainern för att hjärtats skull hehe. Är 22 år gammal.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 15:23   #15606
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan Visa inlägg
Tränar inte löpning, kör bara crosstrainer 20 min innan styrkepassen. Testa i förrgår att springa på bandet, körde på 15 km/h och 3,5 incline i 10 min, det var jobbigt, men inte mördande. Undrar om detta är bra, vittnar det om okej kondition? Kör bara crosstrainern för att hjärtats skull hehe. Är 22 år gammal.
Bra för dig eller bra som prestation?

Frågan behöver ju sättas i kontext innan den kan besvaras. Om vi utgår från att bandet visar rätt tid och sträcka samt lutning så beror det ju på vem du vill jämföras med.

En genomsnittlig man: då är det riktigt bra.

En i din ålder som kör kondition och styrka några gånger i veckan: då är det troligtvis en genomsnittlig prestation.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 15:55   #15607
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jag har tänkt tävla i milen på två månader. Jag är för närvarande ingen löpare utan skulle väl klara 5 km på vilja en bra dag. Kanske håller för hög hastighet, vet inte.

Men tror ni detta är ett bra schema eller är det för hårt? Vill gärna ha en hyfsad tid.
http://jogg.se/Program/Program.aspx?id=30

Väger 80+ på 180 cm och är en "lyftare" annars så jag känner mig hyfsat tung nu när jag springer. Men jag antar att det ger med sig. Annars är det nog värt att gå ner några kg för att lättare ta mig runt.

Tips? Synpunkter?
Så här står det i programmet:

Riktar sig till dig som tränar 2-4 pass per vecka med en mängd som varierar från 2 till 4 mil.

Hade du rekommenderat en räka som aldrig sett en skivstång att tävla i bänkpress inom 8 veckor?

Om räkan skulle tävla, hur borde han då lägga upp träningen?

Tänker du 5x5 tre gånger i veckan där man pressar på till högre vikter oavsett teknik?

Dit jag vill komma är att i all träning mår man ofta bra med att "bekanta sig"/bana in rörelser med rimlig belastning i rimlig omfattning. Börja med acceptabel sträcka tre gånger i veckan. Säg 15-20 min/pass.

Till en början är det mest intressant att få upp volymen och få till korta tempoökningar. Tänk på att genomsnittshastigheten ökar rätt fort med säg 10-20% vilket påverkar belastningen genom både antal steg och kraft.

Man kan också tänka så här. Vad är rimligt att öka i löpning på ett år för DIG? Om du sprungit regelbundet i 12 månader, hur mycket tror du att du kunnat springa då? Vi säger att du kanske skulle kunna komma upp i 5-6 mil/vecka om du inte är för tung i kroppen och belastningstränad från styrketräning. Det är ungefär 1 km ökning / vecka.

Så tänk så här:

- Börja med 3 pass á ca 15-20 min (kanske 3-4 km)
- Öka varje pass med ca 0.5 km/vecka (totalt 1.5 km vilket är högre än tidigare nämnd siffra men säkert OK om du inte kommer fortsätta ökningen i 12 månader)
- Ett av passen gör du tre fartökningar á ca 100 meter (nästa vecka 4 st, veckan därefter 5 st osv)
- Efter 3-4 veckor kör du två pass med fartökningar (börja med 3 st här med och öka sedan)
- När fartökningarna är uppe i säg 6-7 x 100 m så kan du ersätta med 4 x 200 m och fortsätta öka. Kanske något lägre fart. Nästa vecka kör du 4 x 300 meter i högre tempo sedan 4 x 400 m.
- Efter 8 veckor är upp i ca 3 x 7-8 km och hade du stannat på den här nivån några månader hade du nog varit redo för ett "tävlingsprogram" du hittat på nätet.

Vill man bli världsbäst på milen räcker inte 8 veckor. =/ Det viktiga är att du ökar volym på ett sådant sätt att du håller dig skadefri.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 16:21   #15608
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Bra för dig eller bra som prestation?

Frågan behöver ju sättas i kontext innan den kan besvaras. Om vi utgår från att bandet visar rätt tid och sträcka samt lutning så beror det ju på vem du vill jämföras med.

En genomsnittlig man: då är det riktigt bra.

En i din ålder som kör kondition och styrka några gånger i veckan: då är det troligtvis en genomsnittlig prestation.
Tänkte om det är tillräckligt bra för att säga att hjärtat är i god form och man inte behöver noja för att det inte skulle vara det
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 14:17   #15609
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jodå, hade jag sprungit en mil så hade jag fått gå en hel del. Däremot känns det som att jag lär mig att ge upp ifall jag börjar gå när det blir jobbigt, då jag känner att jag behöver öva tvärtom. Så det får bli regelbundna intervaller med löpning och gång i så fall.
Är av liknande uppfattning.Ser det som en förlust och misslyckande om man börjar gå för att man inte orkar längre,fortsätter hellre springa till kollaps då det åtminstone visar på pannben.
MEN! Planerade sträckor med gång är en helt annan sak,det blir en form av intervaller och är inte alls lika mentalt förnedrande utan ger istället möjligheten att pressa sig med klockan eller distanser som mål att nå,vilka i det långa loppet leder till bättre förmåga att springa fort och långt uthålligt.
Jag vet att jag troligen inte har den effektivaste eller ens i närheten av bästa inställningen till det hela men det är mentalt utmanande och en modell som gör det intressant och kul under längre tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 15:05   #15610
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Är av liknande uppfattning.Ser det som en förlust och misslyckande om man börjar gå för att man inte orkar längre,fortsätter hellre springa till kollaps då det åtminstone visar på pannben.
MEN! Planerade sträckor med gång är en helt annan sak,det blir en form av intervaller och är inte alls lika mentalt förnedrande utan ger istället möjligheten att pressa sig med klockan eller distanser som mål att nå,vilka i det långa loppet leder till bättre förmåga att springa fort och långt uthålligt.
Jag vet att jag troligen inte har den effektivaste eller ens i närheten av bästa inställningen till det hela men det är mentalt utmanande och en modell som gör det intressant och kul under längre tid.
Det finns många scenarion där man förmodligen tjänar på att prommenera ett litet tag istället för att fortsätta springa. Det kan ju vara ungefär samma sak som att man fortsätter springa i ett planerat tempo fastän man tröttnat och verkligen får kämpa för att hålla farten. Ifall det inte är tävling tjänar man ju då ofta på att justera tempot istället för att envisas.

Men jag har samma problem. Har ofta kommit på mig själv med att ta i allt för hårt på pass som borde varit mycket lugnare. Ibland har detta säkert bidragit till att ge överbelastningsskador också, och ibland "bara" lett till överträning och försämrad träning under några veckor.

Det är svårt att få kombinationen av pannben och hjärna att bli helt optimal...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 15:13   #15611
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det är en av anledningarna till att en utomstående person som styr ens träningsvolym kan vara guld värt. Att låta någon annan bestämma hur mycket pannben man ska applicera behövs för vissa av oss .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 15:52   #15612
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det är en av anledningarna till att en utomstående person som styr ens träningsvolym kan vara guld värt. Att låta någon annan bestämma hur mycket pannben man ska applicera behövs för vissa av oss .
Jag tycker pannbenet mest kommer fram under passet. Dvs man springer snabbare än man bestämt sig för innan. Eller man håller det förutbestämda tempot fastän man har en dålig dag och inte var lika återhämtad som man trodde sig vara.

Jag tycker inte det är några problem att planera träningen. Det ska vara om man har tränaren med sig på löppassen då, och kan säga ifrån...

Men det är klart har man svårt att även känna efter ordentligt mellan passen och inse då det är dags för vilodagar eller återhämtningspass så kanske det kan hjälpa...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 15:27   #15613
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Så här står det i programmet:



Hade du rekommenderat en räka som aldrig sett en skivstång att tävla i bänkpress inom 8 veckor?

Om räkan skulle tävla, hur borde han då lägga upp träningen?

Tänker du 5x5 tre gånger i veckan där man pressar på till högre vikter oavsett teknik?


Vill man bli världsbäst på milen räcker inte 8 veckor. =/ Det viktiga är att du ökar volym på ett sådant sätt att du håller dig skadefri.
Tack för ditt långa svar. Nädå, jag hade rekommenderat något långt basprogram och börja lugnt för att få in grunderna.

Men i mitt fall så kommer jag att vara med i en tävling, ett lopp. Jag kommer att vilja prestera på loppet, så jag vill hitta något som tar mig från noll till det bästa jag kan prestera på den korta tiden. Nu sprang jag 6 km i torsdags utan att stanna och det gick bra. Snittade över 9 kmh iallafall.


Att hålla mig skadefri är såklart det viktigaste. Skador skulle betyda att jag inte kan vara med. Men jag känner efter och jag har inte ens känt mig sliten än så länge.

Men i det långa loppet såklart, då bör jag bara ta det lugnt och få in teknik och dylikt.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 15:32   #15614
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan Visa inlägg
Tänkte om det är tillräckligt bra för att säga att hjärtat är i god form och man inte behöver noja för att det inte skulle vara det
Om du är intresserad av din syreupptagningsförmåga kan du springa ett cooper-test på löpband eller ute om du kan kontrollmäta distansen. En friidrottsarena i hyggligt lugnt väder är det bästa för att standardisera testet. Band visar fel, temperatur och vind påverkar.

Tyvärr kan du nog inte eliminera alla eventuella hjärtfel genom ett sådant test.

Varför inte fortsätta träna med kombinerad styrka och kondition om du tycker det är roligt? Tillsammans med god kost och inte noja i onödan så har du gjort en fin investering för framtiden!
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 16:01   #15615
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg

Så tänk så här:

- Börja med 3 pass á ca 15-20 min (kanske 3-4 km)
- Öka varje pass med ca 0.5 km/vecka (totalt 1.5 km vilket är högre än tidigare nämnd siffra men säkert OK om du inte kommer fortsätta ökningen i 12 månader)
- Ett av passen gör du tre fartökningar á ca 100 meter (nästa vecka 4 st, veckan därefter 5 st osv)
- Efter 3-4 veckor kör du två pass med fartökningar (börja med 3 st här med och öka sedan)
- När fartökningarna är uppe i säg 6-7 x 100 m så kan du ersätta med 4 x 200 m och fortsätta öka. Kanske något lägre fart. Nästa vecka kör du 4 x 300 meter i högre tempo sedan 4 x 400 m.
- Efter 8 veckor är upp i ca 3 x 7-8 km och hade du stannat på den här nivån några månader hade du nog varit redo för ett "tävlingsprogram" du hittat på nätet.

Glömde kommentera detta. Ska spara ned det i träningsanteckningarna och testa på vid tillfälle. Intressant att höra hur du/ni lägger upp schema råder någon ny att träna. 0,5 km per pass känns som att jag skulle kunna klara av att öka.

Det är inte så att man blir väldigt trött av fartökningar? Hur mycket snabbare kan de vara? Från 10 till 12 på band t.ex.?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)