Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-10-18, 20:37   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Blixtrade till REJÄLT i ryggen. Ryggskott?

Gjorde i fredags ett PB på 12 reps i böjen. Kändes bra, ländryggen blev muskulärt trött. Testade lite lätta sumomark efter, och under uppvärmningen så hann stången knappt lämna marken då det högg till, eller snarare blixtrade till från ryggen ut i hela kroppen.

Vid tillfället var jag osäker på om jag ens kunde resa mig upp. Det gick och har sedan dess haft en brutal värk i ryggen. Denna smärtan är lokaliserad endast till en liten punkt på höger sida av ländryggen. Det jag kan förklara stället med är att man har en "kula" på vänster och höger sida långt ned på ländryggen. Jag har smärta runtomkring den högra kulan. Gör mycket ont att gå, kan ligga smärtfritt och sitta smärtfritt i vissa positioner, ofta med lätt svank. Gör endast ont då jag tar ett steg med högra benet.

Värktabletter och tigerbalsam hjälper inte mot smärtan, men idag provade jag att göra lite rygglyft på marken med kort rörelselängd, samt omvända rygglyft på soffan, och när jag fått lite blodcirkulation i ländryggen då minskar smärtan REJÄLT, för att sedan återvända då jag blir kall igen.

Vad tror ni att detta rör sig om? Är som sagt en väldigt koncentrerad smärta, och strålar inte ut eller liknande i ben. Smärtan försvinner mycket med ökad blodcirkulation i ländryggen. Bör jag fortsätta med att pumpa blod i ländryggen ett par gånger per dag? Gör mycket ont att gå så det är jag inte så sugen på. Kan tillägga att jag har varit lite lätt irriterad i ländryggen på samma ställe under lång tid, men detta är ingen jag känt förutom om jag har "känt efter" efter smärta i ländryggen så att säga...

Senast redigerad av smerk den 2020-10-18 klockan 20:38.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-18, 20:55   #2
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Haft ryggskott en gång och sett folk som haft ryggskott och då kan man inte stå rakt för musklerna krampar
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-18, 21:08   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Låter som något ryggskott. Borde successivt bli bättre kommande 1-2 veckorna. Försök lev normalt. Åkte på liknande efter ett böjset, fick gå i 1kmh som en pingvin till bilen, och sen försöka sätta mig ned i en låg bmw haha. Det blev lite bättre för var dag som gick.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 19:33   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Låter som något ryggskott. Borde successivt bli bättre kommande 1-2 veckorna. Försök lev normalt. Åkte på liknande efter ett böjset, fick gå i 1kmh som en pingvin till bilen, och sen försöka sätta mig ned i en låg bmw haha. Det blev lite bättre för var dag som gick.
Om det är ryggskott som jag har åkt på, betyder det nödvändigtvis att jag vid tillfället hade bristfällig teknik på gymmet eller liknande? Tänker om jag ska kontakta sjukgymnast och kolla om det är något som går att förhindra i framtiden?
Jag åkte på något liknande fast mycket mildare för ett samt två år sedan också..

(Filmade mina böj innan jag skadade mig i marklyftet, och vad som går att ses så ser inte tekniken skadlig ut..)

Senast redigerad av smerk den 2020-10-19 klockan 19:36.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 19:36   #5
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Man kan ju fucka saker även med bra teknik, men troligen något som kom fel. Frågan är vad det var exakt bara.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 19:42   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Man kan ju fucka saker även med bra teknik, men troligen något som kom fel. Frågan är vad det var exakt bara.
Smärtan är på höger sida av ländryggen. Jag har även varit lite lätt irriterad där under lång tid. Vet att jag varit smått skev i böjen tidigare, kanske kan ligga något i det?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 19:47   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
jag var lite sned och översvankig i toppläget när jag skadade mig för några år sen. Coren är sanslöst viktig.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 07:19   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag var lite sned och översvankig i toppläget när jag skadade mig för några år sen. Coren är sanslöst viktig.
Låter exakt som jag. Du poängterade att jag svankade lite mycket en gång när jag lade upp ett klipp vet jag.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 14:50   #9
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag var lite sned och översvankig i toppläget när jag skadade mig för några år sen. Coren är sanslöst viktig.

Bör man röra sig så mycket som möjligt vid alla typer av ryggbesvär? Jag känner ingenting när jag ligger ned, och mycket lite när jag sitter. När jag går gör det riktigt ont, tycker även att smärtan blir värre efter att jag har rört mig också..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 13:15   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Du kan försöka hålla dig så aktiv du kan, men får du ont av att gå runt och belasta kan du ju dra ner lite på det också.

Nu är det ju 10 dagar sen; hur mår du idag?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 15:23   #11
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du kan försöka hålla dig så aktiv du kan, men får du ont av att gå runt och belasta kan du ju dra ner lite på det också.

Nu är det ju 10 dagar sen; hur mår du idag?
Smärtan är nästan borta. Är i kontakt med en sjukgymnast för att försöka förebygga att det händer igen. Sjukgymnasten trodde eventuellt att "buttwink" i knäböj kan vara orsaken men vi har knappt börjat reda ut det.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 15:50   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
jag gillar denna video om det är höftrörlighet som fattas. Kikar igenom vad de går igenom för rörelser.
https://www.youtube.com/watch?v=pfJVhDaKrPw
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)