Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-20, 12:58   #1
robbob
Registered User
 
robbobs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 356
Situps och ryggresningar som uppvärmning

Jag har stött på endel träningsprogram på nätet som innehåller ryggresningar och/eller situps som uppvärmning till pass med tunga ryggövningar.

Det som slog mig är att det känns lite kontraproduktivt att trötta ut ryggen innan ex militärpress, marklyft knäböj osv. Men efter lite motion av den grå massan insåg jag att det kanske inte är ett så dumt sätt att värma upp på. Det är ju relativt lätta övningar och de ska ju såklart köras rätt lungt.

Så till mina frågor:

Är det någon här som kör så och tycker ni det fungerar bra?

Finns det andra bättre alternativ?

Vad har ni för tankar kring det?
robbob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 13:01   #2
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Skulle helst undvika isolationsövningar före basövningar, framför allt bålövningar.
Föredrar att vara utvilad, bättre alternativ är imo att köra bålövningar sist.

Men man kan säkert göra som du säger och få det att fungera.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 13:38   #3
1911
Registered User
 
1911s avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 678
Att dra några reps är ju bra för att vara "igång" i korsryggen, magen. Att köra arbetsset vore kanske inte lika smart.

Känns inte så smart att vara stel i ryggen när man kör tunga vikter.
1911 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 14:09   #4
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Jag tror att det räcker bra att värma upp med basövningarna själva, fast på låga vikter så klart. Sedan stega upp till arbetsvikten. Ser du till att ha bra teknik under uppvärmningsseten så blir ju alla musklerna uppvärmda på ett bra sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 14:50   #5
robbob
Registered User
 
robbobs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 356
Tack för synpunkterna! Som ni nämnt är även jag tveksam till att ta ut sig innan man kör sina basövningar, men ett par reps för att få lite värme blod till musklerna vore nog inte så dumt. Förutsatt att man inte tar ut sig och där med försvagar sig innan de tunga övningarna. Det vore väldigt dumt.

Kalliban jag brukar också köra uppvärmningsset innan övningarna och oftast tycker jag det räcker mer än väl men ibland är man ju lite stel och seg.
robbob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 14:54   #6
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Att värma upp ser jag inget konstigt med, inte heller att köra lite medeljobbigt träning. Att köra några maxset kanske är jobbigare men å andra sidan går det att köra böj innan mark om man anpassar sig till det så man ska kanske inte göra för stor affär av den här varianten heller.

Angående uppvärmning i allmänhet gillar jag att värma hela kroppen innan man börjar med specifika övningar, om det är bättre vet jag inte men kroppen är i alla fall igång.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 15:33   #7
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av robbob Visa inlägg
Kalliban jag brukar också köra uppvärmningsset innan övningarna och oftast tycker jag det räcker mer än väl men ibland är man ju lite stel och seg.
Ja då tycker jag absolut att det är bra. Att värma hela kroppen tycker jag är skönt just om man exempelvis gått till gymmet i kylan och känner sig kall och stel. För mig är det dock oftast knäna som behöver lite extra omsorg innan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)