Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-23, 15:09   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Hur snabbt kan man deffa utan muskelförlust?

Jag vill tappa ca 6kg kroppsfett, hur snabbt kan jag göra detta utan/med minimal muskelförlust?

Utgångsläget är 13-20% kroppsfett och 86kg kroppsvikt
Edit: här är bild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Edit 2: jag vill ner till hur jag såg ut på andra bilden. Räcker 6kg?

Senast redigerad av smerk den 2020-07-23 klockan 15:15.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 15:31   #2
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Hej. Mina cents.

Maxa proteinintaget, sprid på 3-4 tillfällen.

Minimera fettintaget, räcker med det som finns i magra proteinkällor under så kort tid. Ev nåt gram omega 3.

Träna riktigt hårt och håll dig så aktiv du bara kan. Dvs ”tvinga” kroppen att behålla så mycket muskler som möjligt.

Svårt att säga om x kg räcker enbart utifrån två bilder. 5-6 kg rent fett kommer nog göra en del dock.

Du kan nog gå ned 1,5-2 kg per vecka under en kort tid om du får i dig rejält med protein och håller dig högaktiv med hård träning för att behålla det du byggt upp.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 15:38   #3
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Bro-science kanske.
Men 1% av kroppsvikten i veckan är en siffra jag har hört på flera ställen.
Beror säkert en hel del på gener och startläge också. Men där npgonstans hade jag nog siktat i ditt läge.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 15:50   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Hej. Mina cents.

Maxa proteinintaget, sprid på 3-4 tillfällen.

Minimera fettintaget, räcker med det som finns i magra proteinkällor under så kort tid. Ev nåt gram omega 3.

Träna riktigt hårt och håll dig så aktiv du bara kan. Dvs ”tvinga” kroppen att behålla så mycket muskler som möjligt.

Svårt att säga om x kg räcker enbart utifrån två bilder. 5-6 kg rent fett kommer nog göra en del dock.

Du kan nog gå ned 1,5-2 kg per vecka under en kort tid om du får i dig rejält med protein och håller dig högaktiv med hård träning för att behålla det du byggt upp.
Detta låter ju bra.

Känns som att min kropp vill vara liten och rippad genetiskt. Jag var alltid tunn och rippad som liten och jag får pressa i mig mat för att gå upp långsamt nu.

En sommar gick jag från 81 till 76 och såg då ut som på andra bilden. Det enda jag gjorde var att äta minimalt med processad mat.

Har hällt i mig 1.5L röd mjölk per dag, så jag skulle ju typ kunna göra något så enkelt som att ersätta detta med lättmjölk? Samt göra som jag gjorde sist och bara äta icke-processad mat.

Ska ärligt talat bli skönt att inte tvinga i sig mat

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 15:59   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vet inte vad svaret är på fråga 1, men jag tror att 6 kg räcker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-24, 15:42   #6
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Är man villig att träna tillräckligt hårt kan man minska fettet väldigt snabbt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...tridstr%E4ning

Sen är det ju även många som haft goda framgångar med Wallengrens VLCD.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 15:27   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Vad tror ni, kan man droppa 5kg på en månad med minimal muskelförlust, förutsatt ett högt proteinintag samt hård träning? Från bild 1 till bild 2

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 15:58   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Är man villig att träna tillräckligt hårt kan man minska fettet väldigt snabbt.



http://www.kolozzeum.com/forum/showt...tridstr%E4ning



Sen är det ju även många som haft goda framgångar med Wallengrens VLCD.
Hur många på forumet har framgångsrikt utfört vlcd? Funkar det för att ta sig från 15 ned till 10 procent? Eller bör man ha mer hull för att ej tappa muskelmassa?

Dock så kan jag nog säga att jag är beredd på att tappa en pyttliten mängd muskelmassa om jag slipper dieta länge. Planen är att fokusera på att få runt 200g protein och sen får kalorierna hamna där de hamnar, kommer äta mycket potatis, havregryn och sådant som mättar. Lär ej hamna äver 2000kcal, låter detta rimligt med mina mål? Ligger vanligtvis på 3000-3500 kcal

Kommer även att träna styrketräning med hög volym, en redig byggarsplit. Kommer nog satsa på att gå mycket också
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Senast redigerad av smerk den 2020-07-25 klockan 16:05.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 16:56   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Smerk tänk långsiktigt det är lätt att tappa muskelmassa om man har för bråttom. Satsa på att lyckas på ett halvår. Med rätt kostupplägg och träning ger det ofta mer muskelmassa jämfört med innan för väldigt många som gör den här resan.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 17:34   #10
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur många på forumet har framgångsrikt utfört vlcd? Funkar det för att ta sig från 15 ned till 10 procent? Eller bör man ha mer hull för att ej tappa muskelmassa?

Dock så kan jag nog säga att jag är beredd på att tappa en pyttliten mängd muskelmassa om jag slipper dieta länge. Planen är att fokusera på att få runt 200g protein och sen får kalorierna hamna där de hamnar, kommer äta mycket potatis, havregryn och sådant som mättar. Lär ej hamna äver 2000kcal, låter detta rimligt med mina mål? Ligger vanligtvis på 3000-3500 kcal

Kommer även att träna styrketräning med hög volym, en redig byggarsplit. Kommer nog satsa på att gå mycket också
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629

Finns många i den tråden som lyckats väldigt väl. Finns mycket bra info där om hur man kan lägga upp det också. Var dock beredd på att det är galet tufft mentalt. Ska du köra den metoden kan du glömma allt vad både potatis, havregryn och mättnad heter.

Ska du köra en "vanlig" deff enligt det upplägget du beskriver skulle jag höja proteinintaget till åtminstone 260 g. Det kommer inte finnas något stort utrymme för potatis och havregryn om du ska täcka ditt protein- och fettintag, men ska man ligga så lågt på kalorierna är det ett pris man blir tvungen att betala.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 19:36   #11
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629



Finns många i den tråden som lyckats väldigt väl. Finns mycket bra info där om hur man kan lägga upp det också. Var dock beredd på att det är galet tufft mentalt. Ska du köra den metoden kan du glömma allt vad både potatis, havregryn och mättnad heter.



Ska du köra en "vanlig" deff enligt det upplägget du beskriver skulle jag höja proteinintaget till åtminstone 260 g. Det kommer inte finnas något stort utrymme för potatis och havregryn om du ska täcka ditt protein- och fettintag, men ska man ligga så lågt på kalorierna är det ett pris man blir tvungen att betala.
Finns det någon sammanfattning vad man bör tänka på? Är ett par hundra sidor

Jag kan grunderna, dvs att kasein, eaa intas 4ggr/dag samt multivitamin, omega 3 samt psyllium. Funkar det att dricka svart kaffe?

Skulle passa bra med en vlcd närmsta veckorna, har väldigt.mycket plugg och det hade varit skönt att slippa lägga tid på mat under denna period.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 20:30   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629



Finns många i den tråden som lyckats väldigt väl. Finns mycket bra info där om hur man kan lägga upp det också. Var dock beredd på att det är galet tufft mentalt. Ska du köra den metoden kan du glömma allt vad både potatis, havregryn och mättnad heter.



Ska du köra en "vanlig" deff enligt det upplägget du beskriver skulle jag höja proteinintaget till åtminstone 260 g. Det kommer inte finnas något stort utrymme för potatis och havregryn om du ska täcka ditt protein- och fettintag, men ska man ligga så lågt på kalorierna är det ett pris man blir tvungen att betala.
Hur kommer det sig att du rekommenderar 260g protein vid en vanlig lågkalorideff medan det är 160g i Olas VLCD? Är det mer optimalt med 160g från pulver?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 21:09   #13
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Finns det någon sammanfattning vad man bör tänka på? Är ett par hundra sidor

Jag kan grunderna, dvs att kasein, eaa intas 4ggr/dag samt multivitamin, omega 3 samt psyllium. Funkar det att dricka svart kaffe?

Skulle passa bra med en vlcd närmsta veckorna, har väldigt.mycket plugg och det hade varit skönt att slippa lägga tid på mat under denna period.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur kommer det sig att du rekommenderar 260g protein vid en vanlig lågkalorideff medan det är 160g i Olas VLCD? Är det mer optimalt med 160g från pulver?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Bakpulver och salt ingår också i Olas upplägg. Tror han hade refeed runt dag 5-6 om jag inte missminner mig. Helkroppspass med myoset typ var 4:e dag. Svart kaffe är inga problem.
Skulle dock starkt avråda från vlcd om du ska studera eller göra något annat som kräver mental skärpa, man blir både ofokuserad, slö och trög under dieten.

Rådande riktlinjer i dagsläget är upp till 3.3 g protein/kg vid kaloriunderskott. Att Olas upplägg har mycket lägre gissar jag på är en kompromiss för att få ner kalorimängden, det är dock bara spekulation, kan hända att han har någon annan tanke med det.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 22:13   #14
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Smerk tänk långsiktigt det är lätt att tappa muskelmassa om man har för bråttom. Satsa på att lyckas på ett halvår. Med rätt kostupplägg och träning ger det ofta mer muskelmassa jämfört med innan för väldigt många som gör den här resan.
Hur hade du lagt upp det, endast ett fåtal kalorier i underskott samt träna på hårt med högt protein?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 23:55   #15
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Moderat underskott 5-6 dagar i veckan + modifierad heldagsfasta ā la Grub 1-2 dagar i veckan då du inte tränar? Ett kilo i veckan är fullt rimligt.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)