Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-15, 10:21   #31
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Till er som blickar tillbaka och ångrar att ni avstått från sociala aktiviteter samt fest, alkohol osv, till vilken grad snackar vi här? Jag närmar mig 25 och har helt lagt av med att gå ut på klubb, och hela den livsstilen. Dock tycker jag att det är riktigt trevligt att träffas med vänner någon gång i månaden och ta några öl/glas vin hemma hos någon. Även trevligt att avnjuta lite chark och en flaska vin med tjejen på fredag/lördag. Menar ni alltså att ni avstått från samtliga sociala aktiviteter som skulle kunna innebära spår av alkohol, eller lite onyttigare mat?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:37   #32
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Till er som blickar tillbaka och ångrar att ni avstått från sociala aktiviteter samt fest, alkohol osv, till vilken grad snackar vi här? Jag närmar mig 25 och har helt lagt av med att gå ut på klubb, och hela den livsstilen. Dock tycker jag att det är riktigt trevligt att träffas med vänner någon gång i månaden och ta några öl/glas vin hemma hos någon. Även trevligt att avnjuta lite chark och en flaska vin med tjejen på fredag/lördag. Menar ni alltså att ni avstått från samtliga sociala aktiviteter som skulle kunna innebära spår av alkohol, eller lite onyttigare mat?
Ja jag menade det i mitt inlägg. För 10-30 år sedan skulle jag ha tackat nej till en middag pga det inte innehöll rätt mängd eller ha tagit med egen mat oavsett om det var föräldrar, vänner eller någon intressant tjej som bjöd. Om jag ändå gjorde något socialt sneglade jag konstant på klockan för när det var dax att smyga iväg för att äta eller avsluta och åka hem för att sova oavsett hur kul det var. Tom på begravningar har jag haft med mat/proteinpulver som jag ätit i kyrkan. Exakt varje dag skulle jag kunna bocka av att jag gjort allt optimalt för träningen.

Nu i efterhand kan jag ångra detta, eftersom det verkligen inte gjorde att träningen gick speciellt mycket bättre än med en mer avslappnad attityd - tvärtom. Numer (sista 10 åren) har jag en sundare inställning och förhållande till träning och mat, missar jag några pass är det inte hela världen och skulle aldrig hoppa över sociala grejer för träning eller kosthållning blir lidande. Tar igen en hel del av det jag missade förr genom att göra väldigt mycket numer med min fru, få helger vi inte gör saker eller umgås med andra. Men kan inte undgå att känna en viss bitterhet när vad vi än ska göra har min fru redan gjort det eller rest dit medans jag är som en tonåring som upplever allt för första gången.. konserter etc.

Senast redigerad av Mats J den 2020-07-15 klockan 10:44.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:42   #33
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Ja jag menade det i mitt inlägg. För 15 år sedan skulle jag ha tackat nej till en middag pga det inte innehöll rätt mängd eller ha tagit med egen mat oavsett om det var föräldrar, vänner eller någon intressant tjej som bjöd. Om jag ändå gjorde något socialt sneglade jag konstant på klockan för när det var dax att smyga iväg för att äta eller avsluta och åka hem för att sova oavsett hur kul det var. Tom på begravningar har jag haft med mat/proteinpulver som jag ätit i kyrkan. Exakt varje dag skulle jag kunna bocka av att jag gjort allt optimalt för träningen.

Nu i efterhand kan jag ångra detta, eftersom det verkligen inte gjorde att träningen gick speciellt mycket bättre än med en mer avslappnad attityd - tvärtom. Numer (sista 10 åren) har jag en sundare inställning och förhållande till träning och mat, missar jag några pass är det inte hela världen och skulle aldrig hoppa över sociala grejer för träning eller kosthållning blir lidande. Tar igen en hel del av det jag missade förr genom att göra väldigt mycket numer med min fru, få helger vi inte gör saker eller umgås med andra.
Jaha, det var så pass. Om man ska se det ur en positiv synvinkel så kanske det var bra för dig att du hade optinojan i tidigare år eftersom du nu verkar ha släppt den och kan hitta annat kul i livet. Hade du gjort något halvdant till en början så kanske du fortfarande hade travat på med ångest för att du inte lever helt optimalt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:50   #34
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jaha, det var så pass. Om man ska se det ur en positiv synvinkel så kanske det var bra för dig att du hade optinojan i tidigare år eftersom du nu verkar ha släppt den och kan hitta annat kul i livet. Hade du gjort något halvdant till en början så kanske du fortfarande hade travat på med ångest för att du inte lever helt optimalt.
Jag tror man innerst inne själv vet om det är en osund besatthet. Jag VILLE göra saker, jag VILLE gå på fester, ha kul, träffa vänner, gå på dejter etc. men optinojan var för stark och gjorde att jag avstod, vilket tillslut gjorde mig deprimerad och likgiltig.


Ja försöker se framåt och trivs toppen med livet och även träningen numer.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:55   #35
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu tror jag att Robban går på ketoner och är euforisk och snackar i nattmössan. Klart att han har lärt sig träna genom hur tex. Oldenmark tränade på gymmet som var en av Robbans tidiga hjältar i hemma i Norrtälje.

Studier handlar inte om något praktiskt i träningsvärlden utan är till största delen en del i utbildningen för blivande fysiologer etcetera. De arbetar med en hypotes och allt säkerställs statistiskt. Det ger ett väldigt trångsynt resultat. I bland spekulerar de på forum etcetera kring det och i de fallen kan det komma fram delar som kan ha en påverkan på resultaten.

Andras erfarenheter är en av de viktigaste faktorerna för att lyckas med sin satsning. Tränare som tar in egen och andras erfarenheter är guld värda för de som tränar och vill bli bättre. Artiklar skrivna av andra idrottsmän är värdefulla dokument.

Men att sitta på sin kammare och tro att det går att hitta gralen och lyckas med sin träning, eller det man har företagit sig, är oftast helt misslyckat. I vissa fall med stor ärvd begåvning kan det gå vägen om kammarmönstret bryts i tid.
Tja, oavsett om man nu tar hjälp av studier eller andra tränande så kommer man snabbt till en punkt där det inte gör några större under då det egentligen bara finns SÅ mycket som går att säga om att lyfta en vikt, sänka den och sen repetera och ha en proteinfylld kost.

Triceps pushdowns är ju trots allt inte någon raketforskning som går att optimera i all oändlighet även om man skulle kunna tro det med fitnessgurus på YouTube som liksom gör 15 olika videos om det. Det är inte kvantmekanik.

Efter några månader på gymmet bör vem som helst ha tillräckligt med kunskap. Och diverse tweaks man sen lär sig på vägen inom BB gör nytta men är samtidigt inget som har någon avgörande roll så till vida du ämnar till att stå på pallen i Mr Olympia.

Faktum med att de flesta hade kunnat gå tillbaka till att utföra samma övningar som man gjorde sin första vecka på gymmet och med halvkass teknik och få i princip samma resultat bara man följer några enkla regler:

- Ha proteinintaget över en viss nivå
- Träna kontinuerligt
- Ha progression i träningen
- Sov ett visst antal timmar per natt

Sköter man bara enkla reglerna ovan så kan man spendera all tid som man nu spenderar på att lära sig nya träningstweaks osv. på något annat istället och få skulle se någon skillnad på den kropp du får om du bara fokuserade på att följa de reglerna och den kropp du får om du spenderar flera timmar i veckan på att diskutera träning med andra och leta träningstweaks som egentligen gör kattpiss i det stora hela.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-07-15 klockan 11:00.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 11:05   #36
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Detta är ju ett problem som man löser genom att gå ner på individnivå. Människors historier kommer skilja sig mycket åt. Ha ordning på livet. Var ödmjuk mot andra människor. Utbilda dig.

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2020-07-15 klockan 11:15.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:36   #37
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Att få infallsvinklar är bra, sen ska man göra ngt med dem. Inte sitta här o babbla o förlöjliga, håna, mobba, dryga, diskutera och ordbajsa.

Jag tycker det här forumet är rätt patetiskt helt ärligt.

Jag pratar på gymmet och utbyter kunskaper, idéer och får uppslag. Jag kan också kolla lite på yt eller så men det jag tycker suger är de antingen hetsande/krigande diskussionerna eller de pk-glidande babblet om att allt är rätt, man vet inte men man bör kanske göra så här, studierna säger...

Välj en linje, kör! Utvärdera! Det du upplever är ju det som gäller! Inte vad ngn säger är det som hände, inte hände osv. Kriga inte om det heller. Träna, sköt kosten, få resultat, offra inget, ha familj, barn osv lev livet. Se filmer, bio, tv, ät ute, drick lite vin t ex då och då, träna hårt. Jag gör ALLT detta, jag är 44 år i oktober och jag tror inte ngn kommer diskutera till sig ngn fysik någonsin!

Precis detta Anders lärde Johan mig! Det bästa tipset någonsin, dvs tänk själv! Gör det som passar just dig.

Alltså hänga här 1h, kolla yt 1h, läsa böcker 1h och lyssna på poddar 1h. Sen säga jag hinner inte träna bra, sköta kosten och ha familj osv... alltså e folk helt slut i pallet på riktigt?

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-07-16 klockan 12:44.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 13:19   #38
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Fast en del gillar ju att diskutera mer än träna. Träna är ju jobbigt.
Och alla kanske inte riktigt har samma mål med träningen heller.

Och nej, väldigt många personer ska INTE tänka själva. De som ska det gör det.
Problemet blir när man börjar lyssna på för många personer på en och samma gång. Även om de flesta iprincip säger samma sak blir det kaoz bara för någon inte lägger baksida axlar på ryggdagen.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 13:41   #39
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Att övertänka och filosofera angående träningssystem är ju kul. Många tror ju att dom stora gossarna lever som munkar och har hemligheter ingen vet om. 5-6 timmar styrketräning och en någotlunda balanserad kost kommer man långt med om man orkar göra det i åratal seriöst.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 13:45   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
5-6 timmar styrketräning... kommer man långt med om man orkar göra det i åratal seriöst.
Om dagen, förstås.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 13:54   #41
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Är det någon på detta forum som tränar med ett minsta möjliga träning för att uppnå majoriteten av potentiella gains i långsammare takt över tid?.

Undrar hur ett sådant schema skulle se ut, helkropp 2-3 tillfällen per vecka med 1-2 tunga set för varje muskelgrupp nära fail?

Senast redigerad av kvarnis den 2020-07-16 klockan 13:56.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 16:32   #42
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Är det något jag borde ångra är det kanske att jag faktiskt inte tagit träningen till högre nivåer med mer tävlande osv.
Ångrar du att du aldrig tog anabola ste... Hoppsan, höll på att bryta mot forumreglerna där, menar såklart: Ångrar du att du aldrig tog det som man måste ta om man ska bli proffs, wink wink, nudge nudge?

Jag menar, med tanke på hur bra du blivit ren, vem vet hur långt du hade kommit om du gått på norsk astmamedicin?

Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Är det någon på detta forum som tränar med ett minsta möjliga träning för att uppnå majoriteten av potentiella gains i långsammare takt över tid?.

Undrar hur ett sådant schema skulle se ut, helkropp 2-3 tillfällen per vecka med 1-2 tunga set för varje muskelgrupp nära fail?
Ja, Slartibartfast.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 20:04   #43
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Vet inte om jag riktigt tycker det är fel att träningen blir allt, vad är alternativet? Sitta hemma och glo på TV? Sånt är ju "egentligen" inte bra heller.

Att röra på sig 1-2 timmar om dagen är ju säkert enligt många att vara besatt men det är ju vad rekommendationerna ligger på.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 20:06   #44
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Vet inte om jag riktigt tycker det är fel att träningen blir allt, vad är alternativet? Sitta hemma och glo på TV? Sånt är ju "egentligen" inte bra heller.

Att röra på sig 1-2 timmar om dagen är ju säkert enligt många att vara besatt men det är ju vad rekommendationerna ligger på.
Måla tavlor, umgås med höns och gå på dejter, givetvis. Meka med sin cykel om ingen annan hinner före.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 20:20   #45
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Vet inte om jag riktigt tycker det är fel att träningen blir allt, vad är alternativet? Sitta hemma och glo på TV? Sånt är ju "egentligen" inte bra heller.

Att röra på sig 1-2 timmar om dagen är ju säkert enligt många att vara besatt men det är ju vad rekommendationerna ligger på.
Nu är det att ha distans till sitt liv och att du väljer aktivt att göra saker som du känner ger mervärde i ditt liv. Det tycker jag är bra. Men att det även kan vara bra att även att skapa annat intresse eller andra intressen som ger per automatik distans till det vardagliga som fyller livet. Tror att oavsett vad det är som man, har företagit sig, fastnat för så är det viktigt att försöka bryta mönster som begränsar ens liv som människa...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)