Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-15, 23:08   #37936
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Ett par frågor relaterat till det här. Trodde jag var helt återställ när jag inte kännt nåt symptom sedan i fredags. Tränade söndag och måndag, var på långpromenad i lugnt tempo igår. Nu har jag ont i halsen och i örat igen.
1) Kan det bli så av både bakterie-, och virusinfektion? D.v.s. att man får "återfall".
2) Kan man ha bakterieinfektion utan att CRP är förhöjt?

Blir väl nog att gå till företagshälsovården igen men är less på att gå dit då attityden är att man bara kommer för att få sjukledigt.
Låter nästan som mononukleos med tanke på förloppet och tiden. Har du testat för Epstein-Barr?

(För de som anser att mjälten ska vara svullen och jävlig: det behöver den inte vara, även om det är en stark indikator.)
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 23:09   #37937
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Nä, diklofenak
Coolt. Jag svkyr diklofenak, pga. att jag...vi kan säga magen blir lite udda. Men gissar att du slipper det när du fick den i spruta
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 06:41   #37938
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Låter nästan som mononukleos med tanke på förloppet och tiden. Har du testat för Epstein-Barr?

(För de som anser att mjälten ska vara svullen och jävlig: det behöver den inte vara, även om det är en stark indikator.)
Tror inte det. Följande testades och allt var inom referensvärden (ingen aning om vad de är och kan vara finska förkortningar).
B-Leuk, B-Eryt, B-Hb, B-HKR, E-MVC, E-MCH, B-Trom, E-RDW
Eftersom jag ansåg jag kan jobba och inte behöver sjukledigt så fick jag det enkla rådet att bara ta det lungt och undvia fysisk ansträngning.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:16   #37939
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Coolt. Jag svkyr diklofenak, pga. att jag...vi kan säga magen blir lite udda. Men gissar att du slipper det när du fick den i spruta
Yes.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:16   #37940
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Nu var det några år sen jag jobbade på lab men är nästan helt säker på att mono är ett eget test.

Senast redigerad av Angel den 2019-08-16 klockan 07:18.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:22   #37941
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Nu var det några år sen jag jobbade på lab men är nästan helt säker på att mono är ett eget test.
Jepp, antingen ett patientnära snabbtest eller serologi
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:22   #37942
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Hur länge "håller" nykokat kaffe i rumstemperatur innan det blir "dåligt"? Alltså inte smakmässigt då, utan mer hälsomässigt dåligt; typ möglar eller förlorar sina hälsobefrämjande egenskaper? 🤔
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:30   #37943
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Hur länge "håller" nykokat kaffe i rumstemperatur innan det blir "dåligt"? Alltså inte smakmässigt då, utan mer hälsomässigt dåligt; typ möglar eller förlorar sina hälsobefrämjande egenskaper? ��

Bra fråga. Ett par dagar är nog ingen fara.

En gång tog jag fel köp-kaffe-mugg i bilen och fick kaffe som stått i bilen i minst en vecka.

Kan inte med hundra procent säkerhet säga att det berodde på just detta, men antagligen. Cirkus 20 min efter intaget så satt jag och blåste ur rövhålet på en toalett.

Så, försök ligga under en vecka är nog en första rekommendation.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:46   #37944
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Drack nyss kaffe från i förrgår, som stått i en termoskanna. Det blir ju en lite trist smak på kaffe som stått längre än några timmar, men det funkar om man gör kaffe-latte av det. Tror jag druckit kaffe ur termoskanna som stått tre-fyra dagar utan problem. Tror inte jag väntat så länge som en vecka dock.

Ifall kaffet står i en termoskanna så kommer det ju inte in en massa grejer från omgivningen och då håller det sig nog längre än om det skulle stått i en öppen kaffekopp på bordet. Så det kanske håller sig lite längre.

Det finns väl inte så mycket näring för mögel och liknande i rent kaffe, så det borde ju kunna stå rätt länge tycker jag. Kanske att en del av oljorna kan härskna?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:48   #37945
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Nu var det några år sen jag jobbade på lab men är nästan helt säker på att mono är ett eget test.
Det var det inte för mig. Mitt förlopp var bekräftelseprov av Epstein-Barr, i form av benmärg för att utesluta andra orsaker, och höjda neutrofiler. Osäker på om man verkligen kan bekräfta mono med prov? Det finns väl ett gäng prover med olika träffsäkerhet?

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-17 klockan 11:51.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:49   #37946
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Gör nytt kaffe era snåljåpar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:53   #37947
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Gör nytt kaffe era snåljåpar!
Aldrig att jag häller bort kaffe om jag har i termosen!

Jag har dessutom tre-fyra gamla datorer (plus oräkneliga gamla datordelar) som jag tänkt att jag ska plocka ihop till en fungerande maskin nån gång. Men nu har skiten stått minst fem-tio år, så frågan är väl om det ens blir en användbar dator av det hela...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:29   #37948
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Åkte faktiskt på ett rejält fall mononukleos i just Spanien förra våren. Sex påsar dropp och två sprutor senare var jag frisk som en nötkärna, helt sjukt vilka potenta grejer de har där nere
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 13:03   #37949
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det var det inte för mig. Mitt förlopp var bekräftelseprov av Epstein-Barr, i form av benmärg för att utesluta andra orsaker, och höjda neutrofiler. Osäker på om man verkligen kan bekräfta mono med prov? Det finns väl ett gäng prover med olika träffsäkerhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jepp, antingen ett patientnära snabbtest eller serologi
( http://referensmetodik.folkhalsomynd...6s_mononukleos )
Patientnära provet är ganska dåligt, men serologin är bra (vid rätt tidsfönster).
I tillägg kan även nämnas att PCR finns uppsatt.

EBV kan ge en ganska udda blodbild, så har man lite otur kanske det kan behöva bli benmärgsbiopsi
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 03:29   #37950
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Är det värt att ta ett CSN lån även fast man inte behöver det? Om vi utgår ifrån att man inte spenderar det på trams utan lägger in det i någon aktie/fond eller spelar det riktigt säkert och bara lägger in det på något sparkonto med 1-2% ränta och sedan använda det som en eventuell kontantinsats för en lgh/hus? Tänker på att räntan är sinnessjukt låg (0.16%). Är det något jag missat? Kommer ett CSN lån i kreditupplysningen hindra en från att få banklån när man ska köpa hus/lgh eller hus ser banker på det?

Har ni andra tips om vad man kan göra (om svaret är ja dvs) för att få pengarna att växa så säg gärna till! Handlar om 40-60k/termin.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)