Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-23, 14:52   #1651
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av lugnet Visa inlägg
Hej Anders!

Jag har en fråga om sittande rodd, jag älskar att köra den full-rom att man lutar sig framåt maximalt och avslutar i lätt bakåtlutande läge. Har du något tips på hur man kan förhindra slitage på axlarna på "tillbakavägen", när jag drar vikten emot mig så känns det bra, men när jag släpper vikten så känns jag inte lika stark och det känns som att axlarna och skuldrorna inte håller sig stabila och fixerade utan liksom "åker" lite fram och tillbaka på tillbakavägen. Att jag helt enkelt inte har kontroll på vikten på tillbakavägen utan att det rycker lite i axlarna och skuldrorna även om jag försöker gå långsamt

Kör jag på för tung vikt eller har fel vinkel på armbågarna kanske?
Armbågarna in eller ut emot kroppen?

Jag kör med ett litet "V-handtag" och drar vikten mot nedre magen
Tror att du ska försöka låta bli att översträcka i bottenläget menar att du ska undvika att översträcka axelleden så att du nästan dislokaliserar axeln det ger instabilitet i led och rörelsebana vilket ofta ger impegmentering(vanlig skada hos spjutkastare). Det gäller även chins-liknande övningar.

I stället försöker du bara sträcka ut ryggmuskeln med en översträckning där du fortfarande känner att du har leden tight.

Tänk på att ha en vikt som gör att du klarar av att använda målmuskeln och inte enbart biceps och rörelsedynamiken.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-05-23 klockan 14:58.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-23, 18:45   #1652
lugnet
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att du ska försöka låta bli att översträcka i bottenläget menar att du ska undvika att översträcka axelleden så att du nästan dislokaliserar axeln det ger instabilitet i led och rörelsebana vilket ofta ger impegmentering(vanlig skada hos spjutkastare). Det gäller även chins-liknande övningar.

I stället försöker du bara sträcka ut ryggmuskeln med en översträckning där du fortfarande känner att du har leden tight.

Tänk på att ha en vikt som gör att du klarar av att använda målmuskeln och inte enbart biceps och rörelsedynamiken.
Tack! Jag förstår precis vad du menar! Det är ungefär som om jag provar att sträcka upp armarna så långt jag kan, när man känner att latsen är fullt utsträckta så är det liksom som att det går att göra en till längre rörelse och det är i det läget jag hamnar när det inte känns bra.

ska prova att sänka vikten och att stanna när latsen/ryggen är fullt utsträckt och inte göra det där lila extra som känns som man nästan måste (t.ex i latsdrag) följa med upp en liten bit på slutet, eller i rodd inte stannar när latsen/ryggen är fullt utsträckt utan gör det där "lilla extra" så man når längre.
__________________
Min Journal 191 cm / 91 kg

Senast redigerad av lugnet den 2020-05-23 klockan 18:52.
lugnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 14:43   #1653
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 14
Tjena.

Styrketränat seriöst sen januari. Gått från SL, till greyskull lp och nu kör jag styrkelabbets minimalistiska. Har försökt att ligga på kaloribalans sen dag ett med bra mat. 187 cm och 75 kg. Sover som ett barn. minst 8 timmar per natt. Men tycker att det ger för lite. Ser fortfarande lite plufsig ut. Mina lyft ökar varje vecka skall dock tilläggas. Skall jag skita i kaloribalans och mitt försök till body recomp eller bara kriga på? Är nämligen inte sugen att gå ner i vikt eller gå upp i vikt då jag ligger på 15+ % BF.

Senast redigerad av Karla den 2020-05-26 klockan 14:46.
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 15:13   #1654
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
Tjena.

Styrketränat seriöst sen januari. Gått från SL, till greyskull lp och nu kör jag styrkelabbets minimalistiska. Har försökt att ligga på kaloribalans sen dag ett med bra mat. 187 cm och 75 kg. Sover som ett barn. minst 8 timmar per natt. Men tycker att det ger för lite. Ser fortfarande lite plufsig ut. Mina lyft ökar varje vecka skall dock tilläggas. Skall jag skita i kaloribalans och mitt försök till body recomp eller bara kriga på? Är nämligen inte sugen att gå ner i vikt eller gå upp i vikt då jag ligger på 15+ % BF.
Personligen tycker jag att du är tunn som ett sugrör samtidigt som du ligger på +15 % BF. Mitt råd är att fortsätta att träna konsekvent och försöker hålla dig till ett konstruktivt program följsamt under minst ett halvår innan några ändringar görs på programsidan. Mat då tror jag att du ska försöka äta clean och försöka få lite muskelmassa och samtidigt gå ned i fettvikt. Men tänk i det långa perspektivet på årsbasis.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 16:02   #1655
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tycker jag att du är tunn som ett sugrör samtidigt som du ligger på +15 % BF. Mitt råd är att fortsätta att träna konsekvent och försöker hålla dig till ett konstruktivt program följsamt under minst ett halvår innan några ändringar görs på programsidan. Mat då tror jag att du ska försöka äta clean och försöka få lite muskelmassa och samtidigt gå ned i fettvikt. Men tänk i det långa perspektivet på årsbasis.
Tack för ditt svar. Uppskattas. 15+ % kanske är en liten överdrift, men du är med mig. Ingen idé att öka kalorier och öka Cardio dom dagarna jag inte tränar? Vad är din definition av clean en dag?
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 18:51   #1656
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
187, 75 kg och >15% bf?

Bild?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 19:59   #1657
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
Tack för ditt svar. Uppskattas. 15+ % kanske är en liten överdrift, men du är med mig. Ingen idé att öka kalorier och öka Cardio dom dagarna jag inte tränar? Vad är din definition av clean en dag?
Jag tänker mig att du äter icke processad mat typ ägg, kyckling, nötkött, potatis, ris, sallad, gurka, tomater, blomkål, vitkål, broccoli, havregryn, nötter, frön,mjölk, bra bröd etcetera.

Dela upp kaloribehovet i lagom delar under dagen i det antal måltider som passar dig.

Jag tror på ett bra kvällsmål med kvalitativt bra proteininnehåll.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 07:55   #1658
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 14
Purewhey:

Druckit öl + diverse, ätit piss och skippat all form av träning från 16-29. så började med riktigt dålig kropp. Känner mig inte helt bekväm med bild. Tycker du det låter orimligt? Skulle la säga att 15% bf egentligen enbart rör bröst. Resten av kroppen är fine, framförallt ben börjar ta sig.

En dag nu kan se ut såhär.

12:00 första mål mat. Kyckling, grönsaker, lite nudlar. "pad thai style" hemlagat.
16:00 Gym + whey 80
17:30 - stor tallrik hemlagad pallak paneer med halloumi. Hemlagat
20:00 whey 80

D-vitamin, omega 3 och magnesium innan läggdags. Cyklar varje dag 5 km fram och tillbaka till jobb, promenerar ofta vilodagar. Förstår att det tar lång tid att skapa en bra kropp. Men har självkänsla som säger att jag gör mycket rätt. Visst, lite cava och några mellis på helgen + 100 g marabou frukt och mandel på söndagar. Men fan inte sugen på att kapa allt. Eller måste jag bli militant? Ibland funtar jag på om jag äter för lite, men då jag varken går upp eller ner i vikt känns mitt matintag rimligt.

Anders: Den typ av mat jag äter. Har stort intresse av mat och matlagning. Visst skulle lätt kunna dra upp mina grönsaker. Haft någon ide om att äta första målet mat klockan 12. Men kanske bättre att dela upp det. Återigen vill jag bara tacka för svar. Uppskattas enormt.

Senast redigerad av Karla den 2020-05-27 klockan 07:57.
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 13:00   #1659
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Kan du inte slänga upp ett riktigt bra bicepspass med fokus på muskelvolym!?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 13:02   #1660
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Hade varit ballt att någon gång se en fysikbild på legenden Anders i sin prime.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 14:50   #1661
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hade varit ballt att någon gång se en fysikbild på legenden Anders i sin prime.
Lade han inte upp en svartvit överkropps bild för typ 10 år sedan?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 15:13   #1662
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hade varit ballt att någon gång se en fysikbild på legenden Anders i sin prime.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 15:39   #1663
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-27, 13:33   #1664
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att du ska försöka låta bli att översträcka i bottenläget menar att du ska undvika att översträcka axelleden så att du nästan dislokaliserar axeln det ger instabilitet i led och rörelsebana vilket ofta ger impegmentering(vanlig skada hos spjutkastare). Det gäller även chins-liknande övningar.

I stället försöker du bara sträcka ut ryggmuskeln med en översträckning där du fortfarande känner att du har leden tight.

Tänk på att ha en vikt som gör att du klarar av att använda målmuskeln och inte enbart biceps och rörelsedynamiken.
Det här var intressant. Jag har för andra gången i mitt liv nu åkt på inklämning (5-6 år sedan sist) och då blir det så att jag tränar mer dragövningar generellt medan jag rehabbar axeln. Började då med pullups och chinups igen - men där har jag lärt mig att man ska maximera rörelsen, dvs släppa skulderbladen kontrollerat i slutet. Menar du att man för att skona axeln alltså ska hålla kvar spänningen i skulderbladen hela vägen? Eller tänker du att man släpper skulderbladen men försöker hålla axeln tight ändå?
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 14:01   #1665
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Det här var intressant. Jag har för andra gången i mitt liv nu åkt på inklämning (5-6 år sedan sist) och då blir det så att jag tränar mer dragövningar generellt medan jag rehabbar axeln. Började då med pullups och chinups igen - men där har jag lärt mig att man ska maximera rörelsen, dvs släppa skulderbladen kontrollerat i slutet. Menar du att man för att skona axeln alltså ska hålla kvar spänningen i skulderbladen hela vägen? Eller tänker du att man släpper skulderbladen men försöker hålla axeln tight ändå?
Men det innebär inte att översträcka så att leden blir den bärande faktorn i det här fallet. Sträcka ut latsen så långt det går utan att du släpper kontakten
med latsen i rörelsen. Om det finns en skadeproblematik sedan tidigare bör översträckning helt undvikas.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)