Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-01-08, 02:17   #16
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Citat:
Ursprungligen postat av Clyde Visa inlägg
Poängen är att PBN tar bra mycket mer på "hela" axeln, än vad pressar frampå gör. Speciellt på mellersta delen. Pressar frampå tycker jag mest känns i endast framsidorna.

Allra bäst tycker jag dock det känns att pressa med hantlar. Då behöver man inte gå ned varken bakom eller frampå.
Det må vara sant att det laterala huvudet assisterar mer i press bakom nacken än press framför (där mer assistans brukar komma från pectoralis istället). Frågan är vad det spelar för roll, eftersom man antagligen inkluderar en övning för laterala huvudet också (typ hantellyft åt sidan) som är mycket effektivare för detta ändamål. Både press framför och bakom nacken är ju främst övningar för frontdeltan.

Jag håller helt med när det gäller hantelpressar för övrigt. Min nya favorit är alternerande hantelpress, stående.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 04:19   #17
Anonym112
Keson står i kylen
 
Anonym112s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 772
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Jag har väldigt svårt att se vitsen med att någonsin pressa bakom nacken om jag ska vara ärlig. Framför allt har jag väldigt svårt att förstå varför somliga pressar både framför och bakom nacken.

Om någon har ett bra argument för varför man bör pressa bakom nacken så är jag idel öra (att pressande över huvudet - helst utan ryggstöd - är bra betvivlar jag förstås inte, det jag ifrågasätter är att det finns någon poäng med att gå ned bakom huvudet).
Förstår inte vad det är du inte fattar.. *
Blir en annan vinkel och en "ny" övning. Tar även mycket mer på "hela" axeln som en vis kille nämnde ovan.
Har du stagnerat i militärpressen så varför inte ge PBN en chans?

Som att folk varierar mellan hantelrodd och skivstångsrodd t.ex.


Bra ju.
__________________
No fail, no fun.
Anonym112 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 06:03   #18
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Jag kör den i smith främst för att komma extra långt bak och såsätt minimera fusk.

Jag kör den hellre lätt med bra kontakt än dyngar på en massa vikt, dyngandet gör jag hellre med hantlar isf.
Ja, +1 som det heter.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 08:13   #19
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
Kör det stående, pressande med fri stång bakom nacken.
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 08:33   #20
bushwakko
Registered User
 
bushwakkos avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Sthlm
Inlägg: 133
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Jag kör den i smith främst för att komma extra långt bak och såsätt minimera fusk.

Jag kör den hellre lätt med bra kontakt än dyngar på en massa vikt, dyngandet gör jag hellre med hantlar isf.
precis så!
bushwakko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:06   #21
Überbiffen
Custom User Title
 
Überbiffens avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Inlägg: 1 276
Press bakom nacke kör jag i smith och då med lätta vikter och fler repetitioner. Får sjukt bra kontakt. Tungt kör jag i pressar framför och hantlar.
Überbiffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:26   #22
psirus
Registered User
 
psiruss avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 264
Citat:
Ursprungligen postat av blekfet2 Visa inlägg
Kör det stående, pressande med fri stång bakom nacken.
Jag brukar också kö den stående bra för stabiliteten och balansen, man får ju sänka vikterna lite men men.
psirus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:41   #23
Stab
Banned
 
Stabs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: K-Town
Inlägg: 1 115
Citat:
Ursprungligen postat av Clyde Visa inlägg
Poängen är att PBN tar bra mycket mer på "hela" axeln, än vad pressar frampå gör. Speciellt på mellersta delen. Pressar frampå tycker jag mest känns i endast framsidorna.

Allra bäst tycker jag dock det känns att pressa med hantlar. Då behöver man inte gå ned varken bakom eller frampå.
Men Militärpressen är en större massabyggare likaså som bänken>hantelpressen och det är inte upp för disskution.

Brettgrepp på Militärpress framför, sitta hel rakt. Träffar mitten med mycket assist från lat delt, man verkligen känner hur det bränner i lat delts. Medans att köra PBN så visst det tar fint det med, men det invecklar baksida axlar till en större del och iaf för mig lat delt till en lite mindre del. Samt att skaderisken fan är högre på PBN.
Stab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:51   #24
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
Citat:
Ursprungligen postat av psirus Visa inlägg
Jag brukar också kö den stående bra för stabiliteten och balansen, man får ju sänka vikterna lite men men.
japp, men funkar fint.
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 23:41   #25
barda
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 309
Jag kör olika bröstpressar före axlar så för mig är det nödvändigt att köra PBN för att få rätt mängd träning på hela huvet. Framsidorna tränas tillräckligt av de andra pressarna. eller?
barda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 09:48   #26
Clyde
Registered User
 
Clydes avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Stab Visa inlägg
Men Militärpressen är en större massabyggare likaså som bänken>hantelpressen och det är inte upp för disskution.

Brettgrepp på Militärpress framför, sitta hel rakt. Träffar mitten med mycket assist från lat delt, man verkligen känner hur det bränner i lat delts. Medans att köra PBN så visst det tar fint det med, men det invecklar baksida axlar till en större del och iaf för mig lat delt till en lite mindre del. Samt att skaderisken fan är högre på PBN.
Nej, militärpressen är nödvändigtvis inte en bättre massabyggare för alla under alla omständigheter. Som för mig tex, mina axlar växer bättre av PBN och hantelpressar. Givetvis har man testat samtliga och utvärderat.

Brett grepp tycker jag för övrigt endast kortar ner rörelseomfånget och känns skumt. PBN är som sagt en kontroversiell övning, vissa gillar den, andra inte.
Jag tillhör gruppen som gillar den, men hävdar inte att militärpressar är en sämre massbyggare för alla under alla omständigheter för den sakens skull.
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 14:48   #27
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Citat:
Ursprungligen postat av barda Visa inlägg
Jag kör olika bröstpressar före axlar så för mig är det nödvändigt att köra PBN för att få rätt mängd träning på hela huvet. Framsidorna tränas tillräckligt av de andra pressarna. eller?
Press bakom nacken är fortfarande först och främst en övning för framsidan av axeln. Det gäller samtliga pressövningar.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 15:18   #28
Sparrisen
Registered User
 
Sparrisens avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Södertälje
Inlägg: 2 573
Själv kör jag aldrig press bakom nacken. Kör istället sittandes hantelpress och stående militärpress (framför). Funkar fint det med; axlar är en av mina bästa muskelgrupper. Därtill sidres efter pressarna. Inleder alltid med en övning för baksida axlar.
__________________
Nick Auger och Brad Wannabe...
Sparrisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 20:02   #29
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Bump

Hur tränar ni för MAXIMAL styrka i press bakom nacke? Jag har legat på en platå ett bra tag nu. Tidigare har jag kört med mycket smalt grepp, och är starkast i det, men mixar upp lite och kör med brett grepp nu. Är svagare i det, tyder det på någon viss svag länk man kan träna upp?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 20:05   #30
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Man måste köra bredare i och med att armbågarna endast kan gå lodrätt ut från kroppen(i princip)
Press framför så kan man fälla in armbågarna framför kroppen. Jag håller nästan vid ringarna om jag kör bakom nacken.

Maximal styrka? Som med alla andra övningar man vill toppa upp styrkan i. Att man har adekvat rörlighet är en självklarhet.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)