Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-24, 10:32   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Hela eller halva repetitioner: vilken metod bygger muskler bäst?

Hela eller halva repetitioner: vilken metod bygger muskler bäst?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 17:04   #2
Toljanen
Registered User
 
Toljanens avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 278
Det är bra att ha det i åtanke att full rörelselängd i en övning oftast inte betyder full rörelselängd för muskeln.
Ex för bröst så är cableflyes där man korsar armarna i toppläget en övning som är = full rörelselängd för muskeln. Alla pressövningar + pec deck är inte det.
Så dom flesta övningar är egentligen partiella rörelser för muskeln.
__________________
Go on. But trick us again,child, and your suffering will
be legendary even in Hell.
Toljanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 20:30   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Toljanen Visa inlägg
Det är bra att ha det i åtanke att full rörelselängd i en övning oftast inte betyder full rörelselängd för muskeln.
Ex för bröst så är cableflyes där man korsar armarna i toppläget en övning som är = full rörelselängd för muskeln. Alla pressövningar + pec deck är inte det.
Så dom flesta övningar är egentligen partiella rörelser för muskeln.
Det är också viktigt att tänka på att det ROM man tänkt köra i faktiskt är belastat och har en vettig belastningskuva.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 20:42   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Sen måste man verkligen ta hänsyn till hur övningen utförs. När man ser folk reppa, i tex knäböj, är det inte sällsynt direkt att folk faller och stutsar sig igenom en stor del av rörelsen och större delen av belastningen kommer knappt quadsen till nytta.
Sen vill gärna många börja bryta upp stången om den inte kan med att gå djupt och då vill ju gärna röven jobba hårdare.
Så resultatet här är ju inte så förvånande.

Här vore det faktiskt bättre om de jämförde i benspark än med knäböj.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 21:31   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Toljanen Visa inlägg
Det är bra att ha det i åtanke att full rörelselängd i en övning oftast inte betyder full rörelselängd för muskeln.
Ex för bröst så är cableflyes där man korsar armarna i toppläget en övning som är = full rörelselängd för muskeln. Alla pressövningar + pec deck är inte det.
Så dom flesta övningar är egentligen partiella rörelser för muskeln.
Betvivlar fullt ut att du har koll på det här. Vad du gör är att du överextenserar leden och inte målmuskeln. Leder lätt till skador i ledkapselns strukturer.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 23:56   #6
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Betvivlar fullt ut att du har koll på det här. Vad du gör är att du överextenserar leden och inte målmuskeln. Leder lätt till skador i ledkapselns strukturer.
Soft start på en diskussion, tryck ner person direkt.
Så du menar att man överextenserar leden om man kör mer än 90 grader horisontal flexion (adduction? eller vad det nu blir?)? Och då är 90 grader generöst om man kollar på en vanlig bänkpress. Leden kommer ju röra sig efter 90 grader, vilket är typ hela meningen med axelns struktur.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 23:59   #7
Toljanen
Registered User
 
Toljanens avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Betvivlar fullt ut att du har koll på det här. Vad du gör är att du överextenserar leden och inte målmuskeln. Leder lätt till skador i ledkapselns strukturer.

Vad jag gör eller tycker har du ingen aningen om eftersom jag inte har skrivit det någonstans.
Många är väldigt anala med att övningar ska utföras med fullt rörelseutslag för att muskeln ska arbeta i hela dess längd, men det är väldigt få övningar som arbetar i hela muskelns längd.
Jag lägger ingen vikt vid hur andra utför sin övningar det är upp till dom att bestämma detta.
Inlägget var bara en upplysning om att det kan vara skillnad i rörelselängd mellan övning och muskel.
Själv kör jag nästan aldrig med fullt rörelse utslag utan vänder strax innan ändlägen för att ha konstant spänning i muskeln under settet.
__________________
Go on. But trick us again,child, and your suffering will
be legendary even in Hell.
Toljanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 10:59   #8
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Betvivlar fullt ut att du har koll på det här. Vad du gör är att du överextenserar leden och inte målmuskeln. Leder lätt till skador i ledkapselns strukturer.
Hur tar sig då leden ut till sitt ytterläge om det inte med hjälp av muskeln menar du? I det här fallet har du inte gravitationen till hjälp.

Lägg gärna fram belägg för att ledkapselns strukturer tar skada av kontrollerat successivt ökad belastning (dvs. adekvat styrketräning) i ledens fulla rörelseomfång.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 17:01   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk Visa inlägg
Hur tar sig då leden ut till sitt ytterläge om det inte med hjälp av muskeln menar du? I det här fallet har du inte gravitationen till hjälp.

Lägg gärna fram belägg för att ledkapselns strukturer tar skada av kontrollerat successivt ökad belastning (dvs. adekvat styrketräning) i ledens fulla rörelseomfång.
Tränar du någonting alls eller hänger du bara här och briljerar...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 17:03   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Toljanen Visa inlägg
Vad jag gör eller tycker har du ingen aningen om eftersom jag inte har skrivit det någonstans.
Många är väldigt anala med att övningar ska utföras med fullt rörelseutslag för att muskeln ska arbeta i hela dess längd, men det är väldigt få övningar som arbetar i hela muskelns längd. Jag lägger ingen vikt vid hur andra utför sin övningar det är upp till dom att bestämma detta.Inlägget var bara en upplysning om att det kan vara skillnad i rörelselängd mellan övning och muskel.
Själv kör jag nästan aldrig med fullt rörelse utslag utan vänder strax innan ändlägen för att ha konstant spänning i muskeln under setet.
Accepterar din förklaring.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 22:57   #11
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tränar du någonting alls eller hänger du bara här och briljerar...
Jag tränar mer än vad jag hänger här om det nu har någonting med saken att göra. Jag antar att du bytte ämne för att du inte kunde komma med ett vettigt svar.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)