Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-27, 18:55   #1
squat2x
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Förstör löpning knäböj?

Är ny här så egentligen kanske borde kolla om nån redan har ställt den här frågan men har funderat en del på om löpning förstör knäböj ökningar. Dom få gångerna jag har tränat knäböj ostört från löpning tycker jag att jag har ökat som bäst. Vet inte om det hade varit lättare att bygga på kontinuerligt men 2.5 kg ökning ganska frekvent om löpningen inte störde? I juni så ökade jag från att ha klarat typ 115 i knäböj till 135 på några veckor. Nu efter att ha mixat med löpning några veckor är jag nere på 120 igen....

Uppskattar att mina knäböj max med tillräckligt djup hade sett ut ungefär såhär. Är lite avundsjuk på folk som verkar kunna öka med 40 kg på ett år.
2017: 100
2018: 110
2019: 120
2020: 135
squat2x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:03   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Ja. Det går inte att bli bäst i båda samtidigt. Men man kan helt klart bli riktigt bra i båda på samma gång.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:07   #3
squat2x
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ja. Det går inte att bli bäst i båda samtidigt. Men man kan helt klart bli riktigt bra i båda på samma gång.
Är det jag satsar på för ÄLSKAR båda.
squat2x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:13   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Denna snubbe gjorde exempelvis 227,5kg böj och en engelsk mil under 5 min på samma dag.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:17   #5
squat2x
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Denna snubbe gjorde exempelvis 227,5kg böj och en engelsk mil under 5 min på samma dag.
Coolt =) Tror jag hade klarat 127.5 och en mile under 6 min sanna dag =) Men hade gärna legat på hans nivå. Känns skönt att se att det är möjligt =)
squat2x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:23   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag vet inte om löpträning i sig direkt gör att man får sämre ökningar av knäböj (eller annan styrekträning). Jag tror det finns diverse studier som visar på att så inte är fallet. Eller iaf att den negativa effekten inte är jättestor.

Det största problemet är snarare att det är svårt att träna både löpning och knäböj samtidigt. Mycket knäböj (som ju behövs för att öka i den övningen) gör att man ständigt är trött i benen och har svårt att träna löpning särskilt effektivt.

Kör man i stället fullt fokus på löpningen och springer 6 dagar i veckan (varav 2 pass är kvalitet, och ett pass är ett långpass) så vill du inte vara trött i benen under dessa nyckelpass, och därför kan du inte göra knäböj dagen innan. Det kan kanske tom vara så att man inte vill göra tuffa pass med knäböj två dagar innan pga träningsverk. Så då får man nöja sig med att köra tuffa böjpass dagen efter kvalitetspassn (och då är man trött i benen från löpningen och böjpassen blir troligen inte optimala).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:32   #7
squat2x
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte om löpträning i sig direkt gör att man får sämre ökningar av knäböj (eller annan styrekträning). Jag tror det finns diverse studier som visar på att så inte är fallet. Eller iaf att den negativa effekten inte är jättestor.

Det största problemet är snarare att det är svårt att träna både löpning och knäböj samtidigt. Mycket knäböj (som ju behövs för att öka i den övningen) gör att man ständigt är trött i benen och har svårt att träna löpning särskilt effektivt.

Kör man i stället fullt fokus på löpningen och springer 6 dagar i veckan (varav 2 pass är kvalitet, och ett pass är ett långpass) så vill du inte vara trött i benen under dessa nyckelpass, och därför kan du inte göra knäböj dagen innan. Det kan kanske tom vara så att man inte vill göra tuffa pass med knäböj två dagar innan pga träningsverk. Så då får man nöja sig med att köra tuffa böjpass dagen efter kvalitetspassn (och då är man trött i benen från löpningen och böjpassen blir troligen inte optimala).
Aa okej bra. Aa exakt. Jag kan inte springa jättemycket pga smärta så på så vis är det egentligen tur att jag har något att variera med. Men hade gärna satsat så hårt jag kunde på båda grejerna om det var möjligt. Jag försöker typ varva 3-4 dagars perioder med löpning+simning+lite överkropp sen 3-4 dagars perioder med ben+överkropp+lite simning.
squat2x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:40   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av squat2x Visa inlägg
Aa okej bra. Aa exakt. Jag kan inte springa jättemycket pga smärta så på så vis är det egentligen tur att jag har något att variera med. Men hade gärna satsat så hårt jag kunde på båda grejerna om det var möjligt. Jag försöker typ varva 3-4 dagars perioder med löpning+simning+lite överkropp sen 3-4 dagars perioder med ben+överkropp+lite simning.
Själv har jag aldrig lyckats kombinera löpning och styrketräning på nåt vettigt sätt. Simning och styrketräning har dock gått förvånansvärt bra att kombinera. Annars kan man ju tycka att simning ju kräver så mycket av ryggmusklerna att det borde bli svårt att träna detta samtidigt som man gör mycket överkroppsträning. Men för mig har detta funakt bra. Det kan ju kanske iofs bero på att jag varit på relativt usel nivå i simningen, och att samma problem som vid löpning skulle uppstå ifall man är på högre nivå i simningen än att öht orka simma frisim kontinuerligt i mer än 1km utan att behöva stanna och vila.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 19:49   #9
squat2x
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Själv har jag aldrig lyckats kombinera löpning och styrketräning på nåt vettigt sätt. Simning och styrketräning har dock gått förvånansvärt bra att kombinera. Annars kan man ju tycka att simning ju kräver så mycket av ryggmusklerna att det borde bli svårt att träna detta samtidigt som man gör mycket överkroppsträning. Men för mig har detta funakt bra. Det kan ju kanske iofs bero på att jag varit på relativt usel nivå i simningen, och att samma problem som vid löpning skulle uppstå ifall man är på högre nivå i simningen än att öht orka simma frisim kontinuerligt i mer än 1km utan att behöva stanna och vila.
Jag brukar vara 5 kg svagare i bänkpress, 10-15kg svagare i knäböj och 3-5 reps svagare i chins om jag har simmat samma dag eller dagen innan men får också helt okej kontakt i framförallt överkroppen ändå. Jag pallar inte heller crawla mer än 1km utan stopp. Men aa visst om körde typ 5km tre dar i rad borde man nog vara rätt svag i överkroppen efter det.

På tal om kontakt och överkropp brukar jag dock alltid få dålig muskelkontakt i stångrodd, framförallt när jag kör tungt. Är det normalt för den övningen eller gör jag något fel?

Senast redigerad av squat2x den 2020-07-27 klockan 19:54.
squat2x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 20:47   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av squat2x Visa inlägg
Jag brukar vara 5 kg svagare i bänkpress, 10-15kg svagare i knäböj och 3-5 reps svagare i chins om jag har simmat samma dag eller dagen innan men får också helt okej kontakt i framförallt överkroppen ändå. Jag pallar inte heller crawla mer än 1km utan stopp. Men aa visst om körde typ 5km tre dar i rad borde man nog vara rätt svag i överkroppen efter det.

På tal om kontakt och överkropp brukar jag dock alltid få dålig muskelkontakt i stångrodd, framförallt när jag kör tungt. Är det normalt för den övningen eller gör jag något fel?
Stångrodd är väl överlag rätt lätt hänt att det blir till en "helkroppsövning" ifall man har lite för tungt och inte riktigt kan hantera vikten med enbart de avsedda musklerna. Själv tycker jag alltid det känns som att jag reser mig upp då det blir tungt.

Så det kan ju hända att det känns bättre att minska på vikterna lite. Eller byta utförandet lite. Det finns ju femtioelva varianter. Jag föredrar egentligen bröststödd rodd i kabelhiss.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 21:11   #11
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Löpträning är utan tvekan negativt för min benutveckling. Man jag tycker det är värt det.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 21:48   #12
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Skulle säga att i längden så kommer det inte förstöra så mycket. Gäller ju att vänja benen med den volymen. Själv ökat från ca 100kg till 160kg med löpning 4ggr i veckan minst. Handlar om tajming, inte jogga dagen innan passet. Men vem vet hade kanske varit uppe på enu högre vikter annars, dock fetare och med sämre kondition :p

Har gjort såhär länge nu och benen är vana, brukar löpa 20 min dirr efter benpasset, back in the days blev benen helt skakis efter passen. Körde 30 set ben härom veckan, och kunde endå sticka ut på löpning efter, känns som att det är helt olika typer av belastning så krockar inte så mycket. Man vänjer sig
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 15:59   #13
squat2x
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Skulle säga att i längden så kommer det inte förstöra så mycket. Gäller ju att vänja benen med den volymen. Själv ökat från ca 100kg till 160kg med löpning 4ggr i veckan minst. Handlar om tajming, inte jogga dagen innan passet. Men vem vet hade kanske varit uppe på enu högre vikter annars, dock fetare och med sämre kondition :p

Har gjort såhär länge nu och benen är vana, brukar löpa 20 min dirr efter benpasset, back in the days blev benen helt skakis efter passen. Körde 30 set ben härom veckan, och kunde endå sticka ut på löpning efter, känns som att det är helt olika typer av belastning så krockar inte så mycket. Man vänjer sig
Kul att det verkar vara möjligt, att klara 150-160 är ett mål jag har.

Själv brukar jag försöka vila minst 40 timmar mellan löpning och knäböj men det har tidigare funkat okej att springa efter benpassen också. Kanske har varit 2-3 minuter långsammare på 5 km än vanligt.
squat2x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 16:31   #14
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Ta en rejäl styrkeperiod där du skrämmer upp böjen en klar bit och sedan upprätthåller du den styrkan medan du tar dig an löpningen.

Du får periodisera.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 09:26   #15
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Bygg upp din böj tills du är nöjd och deffa ner dig sen. Sen kan du lägga 2 mån på att sätta dina löptider. Kondition på medelnivå går fort att bygga upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)