Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-09, 17:35   #31
Spelevink
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Va? Vad har jag missat? Sist jag kollade var "calisthenics" engelska för "kroppsviktsträning", ingen himla rörelse.
Nu tycker jag att jag dumt nog skapade en ickefråga, men för att svara på frågan..

Mja, det "calisthenics" som du pratar om är väl snarare gymnastik som gymnastik man tränar i skolgympa eller "kroppslig aktivitet". Inte gymnastik så som romerska ringar, bygelhäst eller saltmortaler.

Googlar du på calisthenics så får du troligtvis upp många fler träffar om det som jag pratar om. En relativt modern undergroundrörelse som "grundades" eller "populariserades" kring lekparker. Att använda lekparkernas utbud som syfte till styrketräning, tex dips, chins/pullups, frontlevers, backlevers, human flag m.m.
Tror ett annat namn för utövandet också är "street workout"
Det är den betydelsen av "Calisthenics" som jag tror att tråden syftar rikta sig in på också.

Tråden kommer nog inte ha något med gymnastik-gymnastik (eller gymnastik i den bemärkelsen jag skriver överst i detta inlägg) att göra, vilket var varför jag funderade på om man kunde ha en mer passande titel.

Men som sagt så tycker jag i efterhand att det är lite av en ickefråga som jag skapade.
Spelevink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 18:41   #32
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Något bra ställe för vuxna nybörjare i gymnastik i centrala Stockholm?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 19:39   #33
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Spelevink Visa inlägg
Nu tycker jag att jag dumt nog skapade en ickefråga, men för att svara på frågan..

Mja, det "calisthenics" som du pratar om är väl snarare gymnastik som gymnastik man tränar i skolgympa eller "kroppslig aktivitet". Inte gymnastik så som romerska ringar, bygelhäst eller saltmortaler.

Googlar du på calisthenics så får du troligtvis upp många fler träffar om det som jag pratar om. En relativt modern undergroundrörelse som "grundades" eller "populariserades" kring lekparker. Att använda lekparkernas utbud som syfte till styrketräning, tex dips, chins/pullups, frontlevers, backlevers, human flag m.m.
Tror ett annat namn för utövandet också är "street workout"
Det är den betydelsen av "Calisthenics" som jag tror att tråden syftar rikta sig in på också.

Tråden kommer nog inte ha något med gymnastik-gymnastik (eller gymnastik i den bemärkelsen jag skriver överst i detta inlägg) att göra, vilket var varför jag funderade på om man kunde ha en mer passande titel.

Men som sagt så tycker jag i efterhand att det är lite av en ickefråga som jag skapade.
Ah ok! Du kanske har rätt i att TS menade rörelsen, iofs. Annars hade han väl använt det svenska ordet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 20:49   #34
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Trådtiteln är ändrad nu i alla fall!

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 21:18   #35
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Något bra ställe för vuxna nybörjare i gymnastik i centrala Stockholm?
Kolla in dessa länkar:

http://www.gymnastik.se/Distrikt/GF-...uxengymnastik/

Osäker om nedan enbart tar emot studenter dock, fick inget svar när jag var i svängarna och frågade.

http://www.stockholmsstudentersif.se/redskapsgymnastik/
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 21:23   #36
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Tackar, Bob. På den nedre länken står det "1740 kr för övriga studenter och ickestudenter. (En obligatorisk försäkringsavgift tillkommer om 150 kr/verksamhetsår)".
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 21:28   #37
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Tackar, Bob. På den nedre länken står det "1740 kr för övriga studenter och ickestudenter. (En obligatorisk försäkringsavgift tillkommer om 150 kr/verksamhetsår)".
Åh fasen, skarpsynt! Så stod det inte för några år sedan
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-12, 13:19   #38
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Intressant podcast mellan gymnastikcoach Christopher Sommer och Tim Ferriss.

Nån annan här förresten som följer just GST / Foundation-träningskonceptet (eller rings, handstand m.m.)?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 02:50   #39
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Intressant podcast mellan gymnastikcoach Christopher Sommer och Tim Ferriss.

Nån annan här förresten som följer just GST / Foundation-träningskonceptet (eller rings, handstand m.m.)?

Jag gillade podden skarpt.
Kör Foundation, handstand och Stretch serien, eller har gjort i omgångar. Har ägt F1 och hs1 sedan de kom ut, men har tyvärr haft alldeles för dålig disciplin för att fullfölja. Har alltid slutat med att jag tröttnat för att de går så långsamt framåt.

Sedan typ 3 månader bakåt har jag dock kört uteslutande kört efter programmet och jag måste säga att jag aldrig mått bättre. Tyvärr råkade jag bryta foten igår så nu blir det till att börja om från början igen kanske.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 08:29   #40
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Fan va najs tråd. Jag kör summer of calisthenics 2016. Lovat mig själv att undvika central belastning och spinal load större delen av sommaren. Så jag undviker gym/vikter och satsar på att bli bra på utomhus-calisthenics. Jobbar lite lågintensivt på handstand, walks och slackline mellan de intensiva passen:

Handstand walk och slackline-pistols
https://www.instagram.com/p/BF0fHxBk...en-by=optiholm

Slackline-flow och stillastående handstand
https://www.instagram.com/p/BGSQpjBE...en-by=optiholm

Lite youtube-klipp på varierande calisthenicsträning

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Fatbar Muscle-ups + Chest2Bar
5+5
4+4
3+3
2+2
1+1



Handstand Push-ups
5 reps x 10 set

L-Sit Pull-ups
5 reps x 10 set

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg

försöker simma utan att svimma


Inga överdrivet coola moves men vi är på väg!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 17:37   #41
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Jag gillade podden skarpt.
Kör Foundation, handstand och Stretch serien, eller har gjort i omgångar. Har ägt F1 och hs1 sedan de kom ut, men har tyvärr haft alldeles för dålig disciplin för att fullfölja. Har alltid slutat med att jag tröttnat för att de går så långsamt framåt.

Sedan typ 3 månader bakåt har jag dock kört uteslutande kört efter programmet och jag måste säga att jag aldrig mått bättre. Tyvärr råkade jag bryta foten igår så nu blir det till att börja om från början igen kanske.
Nice, har också börjat med dessa. Testade det för 3 år sedan efter ett diskbråck men efter lite handstå-fipplande så fick jag tydligt förvärrade symtom så har mest tramsat runt med lättare kroppsviktsövningar fram tills för några månader sedan då jag började lite mer med dessa program mer strukturerat. Kul som fan

Bryta foten låter ju inte alls kul... här sitter jag och grinar över en förkylning då jag inte kunnat träna på snart en vecka, men allt är väl relativt.

Har i princip tagit bort alla gamla övningar med skivstänger och hantlar och tar med mina romerska ringar och hänger upp i gymmet och kör lite blandning av foundation, ringar och sådant samt töjning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 17:38   #42
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det ser ju riktigt grymt ut RassK ^^ Är summer of calisthenics nått specifikt program eller någon du själv komponerat ihop?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 17:47   #43
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Illa att det inte finns några såna här boxar eller dylikt på gymmet:


Denna facebooksida, som en gren till GymnasticBodies, har en del inspirerande videos för övrigt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 10:21   #44
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nice, har också börjat med dessa. Testade det för 3 år sedan efter ett diskbråck men efter lite handstå-fipplande så fick jag tydligt förvärrade symtom så har mest tramsat runt med lättare kroppsviktsövningar fram tills för några månader sedan då jag började lite mer med dessa program mer strukturerat. Kul som fan

Bryta foten låter ju inte alls kul...
Vad kör du för upplägg? Hur långt har du kommit med progressionerna? Hänger du nånting på GB forumet?

Nej jag hade väldigt lätt att hålla mig för skratt
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 14:45   #45
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Vad kör du för upplägg? Hur långt har du kommit med progressionerna? Hänger du nånting på GB forumet?

Nej jag hade väldigt lätt att hålla mig för skratt
Jag har börjat med deras periodiseringsupplägg i alla fall, men sedan kör jag för närvarande ungefär push, legs, pull med diverse av deras övningar inlagda där, kör i princip inte med maskiner/vikter alls längre. Har inte kommit långt alls i progressionerna än så länge... slänger in lite egna coreövningar och dylikt också. Jag kör med foundation 1, rings 1, handstands 1 men gammal axelskada som spökar med handstands samt psykisk barriär då det förvärrade mitt diskbråck så illa sist ^^ Jag tar det ganska försiktigt med framstegen där dvs. Fixade precis ett par sådana där LARS straps idag för flyes och supported rings hold och dylikt, så det säger väl en del om att jag inte kommit så långt.

GB-forumet läser jag en del men har inte skrivit något själv. Vore ju f.ö. intressant att delta i någon sådan 2-dagars workshop om det kommer någon framöver i trakten, typ Stockholm.

Det får ta de år det tar att utvecklas till "avancerad" nivå dock, så länge det är kul.

Hur är upplägget själv?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)