Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-20, 10:57   #226
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Äter man rött kött, så brukar semivegetarianer inte hålla med, men det är ju iså fall en egen tolkning av ordet semi-vegetarian isf.
Äter man fisk så är man inte vegetarian över huvud taget. Äter man fågel så är man inte vegetarian över huvud taget. Precis som när man äter all annan form av kött. Jävla idioti.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 11:55   #227
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Äter man fisk så är man inte vegetarian över huvud taget. Äter man fågel så är man inte vegetarian över huvud taget. Precis som när man äter all annan form av kött. Jävla idioti.
Tack för att du inte kalla mig idiot.
Semivegetarian kan man vara av hälsomässiga skäl.
Isf försöker man leva ett renlevnadsliv.
Rött kött är den enda form NNR-2012 rekommenderar att man tar det försiktigt med. Även om jag försöker hålla fisk till 75g per dag.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 12:25   #228
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Tack för att du inte kalla mig idiot.
Semivegetarian kan man vara av hälsomässiga skäl.
Isf försöker man leva ett renlevnadsliv.
Rött kött är den enda form NNR-2012 rekommenderar att man tar det försiktigt med. Även om jag försöker hålla fisk till 75g per dag.
Kallar någon sig själv vegetarian och äter animalier så är det ju om inte idiotiskt så åtminstone väldigt fel.
Jag kan köpa lakto-ovo-vegetarianer då det i namnet ganska tydligt beskriver kosthållningen. Men "semivegetarian" det låter bara som en person som är desperat att dela in sig själv i ett fack.
Alla som inte lever på enbart animalier (alltså gissningsvis ALLA människor) skulle kunna kalla sig semivegetarianer.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 14:01   #229
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Alla som inte lever på enbart animalier (alltså gissningsvis ALLA människor) skulle kunna kalla sig semivegetarianer.
Jag ar ocksa semivegitarian, bara halva mitt energiintag kommer fran kott.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 16:58   #230
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Jag ar ocksa semivegitarian, bara halva mitt energiintag kommer fran kott.
Det borde betyda att du ingår i min definition av "alla"
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 20:11   #231
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Kallar någon sig själv vegetarian och äter animalier så är det ju om inte idiotiskt så åtminstone väldigt fel.
Jag kan köpa lakto-ovo-vegetarianer då det i namnet ganska tydligt beskriver kosthållningen. Men "semivegetarian" det låter bara som en person som är desperat att dela in sig själv i ett fack.
Alla som inte lever på enbart animalier (alltså gissningsvis ALLA människor) skulle kunna kalla sig semivegetarianer.
Håller med dig till fullo! Tror det är lite av en trend idag att antingen ha någon speciell kosthållning eller något annat individuellt utmärkande. Finns ju t.o.m dom som skryter om sina bokstavskombinationer.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-21, 22:41   #232
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Förklaringen av olika vegetarianer finns ju på första sidan.

& klart och tydligt är det att ingen vegetarian äter kött, men ett tillägs ord före kan äta lite allt möjligt.

Från början användes ordet vegetarian till dom som inte åt något ö-h från djurriket, i dagens läge använder man vegan istället och en vegetarian i dagsläget används mestadels till dom som inte äter kött men mjölkprodukter.
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 00:18   #233
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Vegetarian tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Det borde betyda att du ingår i min definition av "alla"
Thats the joke.


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 07:16   #234
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
Förklaringen av olika vegetarianer finns ju på första sidan.

& klart och tydligt är det att ingen vegetarian äter kött, men ett tillägs ord före kan äta lite allt möjligt.

Från början användes ordet vegetarian till dom som inte åt något ö-h från djurriket, i dagens läge använder man vegan istället och en vegetarian i dagsläget används mestadels till dom som inte äter kött men mjölkprodukter.
Men vegan är ju mer än så. Det handlar ju inte bara om vad man äter.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 07:28   #235
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Men vegan är ju mer än så. Det handlar ju inte bara om vad man äter.
Det behöver inte betyda något mer än kost. Men det uppmuntras till att även undviker djurprodukter i övrigt, men det är inget krav.

__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2016-08-22 klockan 07:32.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 09:18   #236
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Men vegan är ju mer än så. Det handlar ju inte bara om vad man äter.
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Det behöver inte betyda något mer än kost. Men det uppmuntras till att även undviker djurprodukter i övrigt, men det är inget krav.

Ni har båda rätt - allt beror på vem man frågar I Nordamerka finns det väldigt strikta grupper - jag vet eftersom en stor del av mina kaninvänner är superstrikta veganer och aktivister.

Här är några sammanfattade ord om detta:

Citat:
Can you become a vegan through diet alone? Absolutely, since, as we will see in the next section, vegan was originally defined purely in dietary terms.

A handful of vegans (usually abrasively) insist that veganism is a lifestyle, not a diet. In other words, you don’t get to join the vegan club until you go beyond food to purge your life of leather, wool, and animal-derived cosmetics. Oftentimes, these vegans are doing the animals a grave disservice by defining the vegan concept in the most rigid and exclusionary way possible. These are people would love to revoke your vegan card if they find out you haven’t yet taken your 10-year-old leather snow-boots to the thrift store.

Vegan.com/making vegan easy


En skön sammanfattning av Donald Watson från samma websida:

Citat:
We should all consider carefully what our Group, and our magazine, and ourselves, shall be called. ‘Non-dairy’ has become established as a generally understood colloquialism, but like ‘non-lacto’ it is too negative. Moreover it does not imply that we are opposed to the use of eggs as food. We need a name that suggests what we do eat, and if possible one that conveys the idea that even with all animal foods taboo, Nature still offers us a bewildering assortment from which to choose. ‘Vegetarian’ and ‘Fruitarian’ are already associated with societies that allow the ‘fruits’ (!) of cows and fowls, therefore it seems we must make a new and appropriate word. As this first issue of our periodical had to be named, I have used the title “The Vegan News”. Should we adopt this, our diet will soon become known as a VEGAN diet, and we should aspire to the rank of VEGANS. Members’ suggestions will be welcomed. The virtue of having a short title is best known to those of us who, as secretaries of vegetarian societies have to type or write the word vegetarian thousands of times a year!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 09:33   #237
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Jag brukar hellre definiera mig för vad jag äter och inte köper/använder i nuläget. Om någon frågar mig:

-Så du äter inte kött?
-Nej, jag äter vegan wholefood plantbased (eftersom jag måste prata svengelska ).

Jag köper inga produkter såsom är testade på djur tvål, rakkräm osv. osv. andvänder denna appen om jag är osäker:

Cruelty Free App - Apple
Cruelty-Free App - Android

Det är långsökt men val vi ibland måste göra - köpa produkter från THE BODY SHOP - de säljer inte produkter testade på djur men ägs av LOREAL som testar på djur. PETA skrive om det HÄR KLICKLÄNK

Detta är ett bra tecken att leta efter på produkter:
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 19:03   #238
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Men vegan är ju mer än så. Det handlar ju inte bara om vad man äter.
Har inte sagt annat jag sa hur ordet brukas i dagsläget.
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 12:55   #239
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Kikärtor kom på tal i en annan tråd och jag tänkte att mina frågor kanske passar bättre i denna istället.
Jag skulle vilja få in mer bönor, linser och liknande i min kost, och kikärtor verkar smidigt att börja med.

1. Kan man äta en "större" mängd utan att få ont i magen? Typ som motsvarar 100g okokt ris eller nått sånt
2. Är det ett billigt livsmedel? utgår då från att man får köpa torra och blötlägga själv
3. Vilka sätt är de vanligaste / godaste / smidigaste att tillaga dessa? Rosta i ugn / stekpanna med lite olja och kryddor?

Bonusfråga:
Blir man allmänt rätt gasig i magen av bönor och linser (har fått för mig detta) i större mängd? "Borde" man ha med dem som tillägg till potatis / ris eller kan man ersätta dem helt om man känner för det?
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 14:00   #240
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee Visa inlägg
Kikärtor kom på tal i en annan tråd och jag tänkte att mina frågor kanske passar bättre i denna istället.
Jag skulle vilja få in mer bönor, linser och liknande i min kost, och kikärtor verkar smidigt att börja med.

1. Kan man äta en "större" mängd utan att få ont i magen? Typ som motsvarar 100g okokt ris eller nått sånt
2. Är det ett billigt livsmedel? utgår då från att man får köpa torra och blötlägga själv
3. Vilka sätt är de vanligaste / godaste / smidigaste att tillaga dessa? Rosta i ugn / stekpanna med lite olja och kryddor?

Bonusfråga:
Blir man allmänt rätt gasig i magen av bönor och linser (har fått för mig detta) i större mängd? "Borde" man ha med dem som tillägg till potatis / ris eller kan man ersätta dem helt om man känner för det?
Tycker kikärter är ganska snälla mot magen jämfört med en hel del andra bönor. Nu har jag i.o.f.s. inga större problem med några baljväxter överhuvudtaget.

Det godaste man kan göra med kikärter är, i min mening, Hummus och/eller Falafel!

För tillfället käkar jag dem (som nämnt i den andra tråden) oftast rostade eller "otillagade" (Endast förvällda) för att hålla nere kaloriintaget under viktminskning.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-08-23 klockan 14:04.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)