Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-06-30, 07:39   #196
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av raramuri Visa inlägg
Funderat på detta ett tag men finner inga bra svar:

Vad är den minsta fettmängden man måste äta? Hade tänkt lägga om min vegetariska kost och sluta med nötter, avokado och frön och ersätta med mer frukt, grönsaker och bär.

Räcker det med omega 3-6-9 och hur mycket för en person som mig? 64 kg, 174 cm. Springer 5-7 gånger i veckan, annan konditionsidrott 1-2 gånger i veckan och 1-2 lätta styrkepass.
Jag äter ungefär 0,3-0,5 gram fett per kilo kroppsvikt, eller runt 10% fett av totala kalorintaget. Ibland lite under, ibland mot 20 E%.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-30, 09:22   #197
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Vad är det för människor? Jag har raka motsatsen "over here" - umgås och känner stora mängder veganer som verkligen hjälpt mig förstå.

Har aldrig haft det minsta problem att gå från omnivore till vegan. Upplever bara fördelar min läkare och dietist är oerhört positiva när de ser mina blodprover och test resultat. (Diabetiker sedan 11 års ålder, 42 år).


Tippar att de är lika okunniga som alla andra och egentligen bara gissar, alternativt kokar ihop sin egen sanning utifrån vad de vill att vegetarianism ska vara. Och då blir det ju svårt att få fram vad som är sant, när de ska blanda in en massa ovidkommande tyckande också.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-30, 16:41   #198
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg

Tippar att de är lika okunniga som alla andra och egentligen bara gissar, alternativt kokar ihop sin egen sanning utifrån vad de vill att vegetarianism ska vara. Och då blir det ju svårt att få fram vad som är sant, när de ska blanda in en massa ovidkommande tyckande också.
Nailed it

Många veganer exempelvis är helt skogstokiga

Diskussion i en vegan grupp jag är medlem i: -Jag skall ge min katt vegankost!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-30, 19:17   #199
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Nailed it

Många veganer exempelvis är helt skogstokiga

Diskussion i en vegan grupp jag är medlem i: -Jag skall ge min katt vegankost!
Stackars katt...
Jag känner inga renodlade veganer vad jag vet, och jag misstänker att de som påstår sig äta vegetariskt i min närhet egentligen bara är entusiastiska omnivorer som äter mer grönt än de flesta utifrån mina nyvunna kunskaper i ämnet.
En dam jag känner är vegetarian, men hon äter fisk också... En annan hävdar att hon är vegetarian, men har inga problem med rätter som innehåller grädde, ägg och smör t ex. Jag blir lite trött, irriterad och sympatiserar med Sheldon i de fallen.

Jag misstänker att förvirringen är betydligt större ute i landet, bland svenssons, än man först tror faktiskt. Och jag tror att många tror att vegetarianer lever enbart på groddar, sallad, gurka och tomater.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-01, 09:26   #200
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Stackars katt...
Jag känner inga renodlade veganer vad jag vet, och jag misstänker att de som påstår sig äta vegetariskt i min närhet egentligen bara är entusiastiska omnivorer som äter mer grönt än de flesta utifrån mina nyvunna kunskaper i ämnet.
En dam jag känner är vegetarian, men hon äter fisk också... En annan hävdar att hon är vegetarian, men har inga problem med rätter som innehåller grädde, ägg och smör t ex. Jag blir lite trött, irriterad och sympatiserar med Sheldon i de fallen.

Jag misstänker att förvirringen är betydligt större ute i landet, bland svenssons, än man först tror faktiskt. Och jag tror att många tror att vegetarianer lever enbart på groddar, sallad, gurka och tomater.
Jepp som sistens när vi käkade på midsommar så tyckte vissa som vanligt ät nu flintasteken...
& då ställde jag motfrågan du som kallar dig renodlad köttätare och hatar vegansk kost då kan du också ge fan i potatisen, chipsen (saltade potatischips veganska), salladen, brödet & jordgubbarna och dina falcon bew öl m.m

Fick bara svaret så kan du ju inte jämföra... why not? han var ju emot allt veganskt...
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-01, 09:35   #201
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
Jepp som sistens när vi käkade på midsommar så tyckte vissa som vanligt ät nu flintasteken...
& då ställde jag motfrågan du som kallar dig renodlad köttätare och hatar vegansk kost då kan du också ge fan i potatisen, chipsen (saltade potatischips veganska), salladen, brödet & jordgubbarna och dina falcon bew öl m.m

Fick bara svaret så kan du ju inte jämföra... why not? han var ju emot allt veganskt...
Om det bara är ytliga bekanta kan man ju ignorera det, men är det nära släkt måste man ju nästan utbilda dem lite annars går det ju inte att umgås!
Om inte annat inympa lite folkvett...
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-05, 23:17   #202
Datyd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 34


Plockade hem denna 2kg:s säck med Oumph från personalbutiken på jobbet (matgrossist) för bara 15:-!
Datyd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 21:06   #203
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Ätit veganstuvade makaroner i 3 dagar nu =) så gott stuvar dem i gogreens havregrädde med salt och steva & min hemgjorda sojafärssås och nybakat bröd...

Känner mig som liten igen och älskar makaroner
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-14, 15:47   #204
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Vilken vegansk rätt (samt fri från soja) har den bästa balansen god/enkel och innehåller 40g protein cirka?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-14, 16:19   #205
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Vilken vegansk rätt (samt fri från soja) har den bästa balansen god/enkel och innehåller 40g protein cirka?
Beror väl helt på mängden mat?
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-14, 16:26   #206
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Beror väl helt på mängden mat?
Förstår inte riktigt din fråga, med "rätt" menar jag alltså en portion för en person!

En portion mat i rimlig storlek
40g protein
vegansk + ingen soja
hyfsat god, hyfsat enkel

är alltså kriterierna
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-14, 16:51   #207
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Förstår inte riktigt din fråga, med "rätt" menar jag alltså en portion för en person!

En portion mat i rimlig storlek
40g protein
vegansk + ingen soja
hyfsat god, hyfsat enkel

är alltså kriterierna
Aha, ursäkta.

Bönröra?
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-14, 17:29   #208
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Aha, ursäkta.

Bönröra?
Låter gott, men vilka bönor, vilken kryddning, vilket tillvägagångssätt?

Behöver lite inspiration och idéer, har inte så mycket rutin av att laga mat med bönor, linser osv, men vill hemskt gärna börja, och fasa ut lite animaliska produkter ur kosten
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-14, 17:59   #209
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Låter gott, men vilka bönor, vilken kryddning, vilket tillvägagångssätt?

Behöver lite inspiration och idéer, har inte så mycket rutin av att laga mat med bönor, linser osv, men vill hemskt gärna börja, och fasa ut lite animaliska produkter ur kosten
Bönmix- Stek på låg värme och krossa successivt bönorna. Krydda under tiden. När röran når önskad konsistens så är det klart!

Använder ofta dragon, cayennepeppar, pepparblandning och flingsalt.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 00:21   #210
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Oh she Glows har fantastiska recept.

Näringsmässigt sett, kör allt i My Fitness Pal för en ide om innehållet.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)