Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-26, 17:03   #3166
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Hur får jag ihop vardagen med jobb, plugg och träning? Nu har jag valt att prioritera plugget upp emot 3-4 timmar dagligen efter jobbet. Nu jobbar jag 80% och slutar allt mellan 2-3 tiden på eftermiddagen (dragit ner från 100). Efter min arbetstid väljer jag att sitta kvar allt mellan 3-4 timmar och oftast pluggar jag fram till klockan 6 på kvällen. Därefter hem direkt, äter dvs kolhydratsladdar inför mitt styrkepass. Brukar kunna vara på gymmet lite innan 7 och därefter tränar jag fram till 9 på kvällen.

Problemet är att sedan jag började plugga ännu mer efter jobbet och mot kvällen har gympassen varit lidande, allmänt orklös och väldigt seg. Kan inte prestera likvärt som innan, självklart då jag i och för sig fått prioritera om. Koffein intar jag senast 16, senare än så blir ju sömnen lidande. Nu tränar jag 6 pass i veckan (Push pull legs).

Tror ni det är dags för mig att dra ner på antal träningspass i veckan istället? Eller varför tror ni jag är så trött? Hur handskas ni med långa dagar och sena gympass?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 18:01   #3167
gilbert25
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Hur får jag ihop vardagen med jobb, plugg och träning? Nu har jag valt att prioritera plugget upp emot 3-4 timmar dagligen efter jobbet. Nu jobbar jag 80% och slutar allt mellan 2-3 tiden på eftermiddagen (dragit ner från 100). Efter min arbetstid väljer jag att sitta kvar allt mellan 3-4 timmar och oftast pluggar jag fram till klockan 6 på kvällen. Därefter hem direkt, äter dvs kolhydratsladdar inför mitt styrkepass. Brukar kunna vara på gymmet lite innan 7 och därefter tränar jag fram till 9 på kvällen.

Problemet är att sedan jag började plugga ännu mer efter jobbet och mot kvällen har gympassen varit lidande, allmänt orklös och väldigt seg. Kan inte prestera likvärt som innan, självklart då jag i och för sig fått prioritera om. Koffein intar jag senast 16, senare än så blir ju sömnen lidande. Nu tränar jag 6 pass i veckan (Push pull legs).

Tror ni det är dags för mig att dra ner på antal träningspass i veckan istället? Eller varför tror ni jag är så trött? Hur handskas ni med långa dagar och sena gympass?
Träna innan jobb och plugg?
gilbert25 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 18:10   #3168
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Det tråkiga svaret är att det handlar om prioriteringar. Det vet du ju redan. Jag tänker inte lista hur mina veckor ser ut (igen), men det är alltid val man måste göra. Hur mycket tid ägnas åt ”onödigt”? Mao slösurf, spelande och dötittande på tv? Kan/orkar du omvandla den tiden till kvalitetstid - alltså i ditt fall till träning, plugg, sovande eller annat givande? Jag har lyckats stryka bort (nästan) all ”dönicketid” och kan jobba (minst) 50 timmar i veckan, träna 4-5 gympass och minst 5 pass kampsport i veckan. Fru, fyra barn, trädgård, sjuklig svärmor mm. Det går, men kräver planering och prioriteringar. Familjetid framför någon skitfilm kanske är helt bortkastad tid för mig, men knappast för mina barn. Då blir det mer ok för dem att pappan åker till gymet på morgonen på lördagen när de ändå knappt har vaknat. Exempelvis...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 11:55   #3169
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Tror ni det är dags för mig att dra ner på antal träningspass i veckan istället? Eller varför tror ni jag är så trött? Hur handskas ni med långa dagar och sena gympass?
Du skriver ju själv att du prioriterar pluggandet, tror att du kan dra ner från 6 till 4 pass i veckan utan större muskelförlust.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 19:54   #3170
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag har kört mycket underarmscurls senaste veckorna, och trots hög volym och tunga vikter klarar jag av det ganska bra. Varför är man mer tålig i den övningen jämfört med, säg, gripperträning? Är det olika muskler som ansträngs, och i så fall, var kan jag ta reda på vilka muskler som tränas av vilka övningar?

Vilka underarmsmuskler är viktigast för ren greppstyrka i t.ex. marklyft?

Hur ska jag träna för att ta 100 kg i press bakom nacken? Finns det några bra assistansövningar?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 11:02   #3171
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Hur får jag ihop vardagen med jobb, plugg och träning? Nu har jag valt att prioritera plugget upp emot 3-4 timmar dagligen efter jobbet. Nu jobbar jag 80% och slutar allt mellan 2-3 tiden på eftermiddagen (dragit ner från 100). Efter min arbetstid väljer jag att sitta kvar allt mellan 3-4 timmar och oftast pluggar jag fram till klockan 6 på kvällen. Därefter hem direkt, äter dvs kolhydratsladdar inför mitt styrkepass. Brukar kunna vara på gymmet lite innan 7 och därefter tränar jag fram till 9 på kvällen.

Problemet är att sedan jag började plugga ännu mer efter jobbet och mot kvällen har gympassen varit lidande, allmänt orklös och väldigt seg. Kan inte prestera likvärt som innan, självklart då jag i och för sig fått prioritera om. Koffein intar jag senast 16, senare än så blir ju sömnen lidande. Nu tränar jag 6 pass i veckan (Push pull legs).

Tror ni det är dags för mig att dra ner på antal träningspass i veckan istället? Eller varför tror ni jag är så trött? Hur handskas ni med långa dagar och sena gympass?
Har du provat att träna på morgonen innan jobbet? Då kan du trycka hur mycket koffein du vill utan att det lär påverka sömnen på kvällen. Ganska skön start på dagen också, plus att du kan slappna av när du pluggar och inte känna dig stressad att hinna till gymmet.

Tillräckligt med sömn och mat är A och O för hur man känner sig och presterar tycker jag.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2020-01-28 klockan 11:03.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 02:18   #3172
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Vid stångrodd, när man släpper ned stången emellan repsen, att helt och hållet låta ryggen stretcha ut sig, låta skulderblad och allt dra isär och sedan kontrahera

yay or nay?

Borde väl bara vara bra va?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 08:00   #3173
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vid stångrodd, när man släpper ned stången emellan repsen, att helt och hållet låta ryggen stretcha ut sig, låta skulderblad och allt dra isär och sedan kontrahera

yay or nay?

Borde väl bara vara bra va?
Beror på vad man är ute efter. Är det time under tension och pump kanske det är bättre att köra utan paus men annars låter det vettigt. Pendlay rows och sälrodd brukar man ofta stanna med död start mellan varje repetition.

80% av alla som kör stångrodd på gymmet har usel teknik (för mycket vikt och kör typ shrugs) så alltid positivt när folk vill göra det ordentligt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 09:58   #3174
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vid stångrodd, när man släpper ned stången emellan repsen, att helt och hållet låta ryggen stretcha ut sig, låta skulderblad och allt dra isär och sedan kontrahera

yay or nay?

Borde väl bara vara bra va?
https://youtu.be/djKXLt7kv7Q




Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2020-01-29 klockan 10:00.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 10:14   #3175
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 15:05   #3176
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Prisvärda dragremmar? Tack på förhand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 15:39   #3177
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Använder Ironminds. Håller en livstid verkar det som och kostade 250 bagare.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 11:36   #3178
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Prisvärda dragremmar? Tack på förhand.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.wahlanders.se/webbutik/ka...products_id=95
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 10:39   #3179
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Varför ser mina ben små ut i jeans när jag sitter ned? Ser nästintill otränade ut, men ser bra ut när jag står upp utan jeans
Relativt stark i benen också. Lagrar inte mycket fett där, har det en påverkan?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 14:48   #3180
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Är det "dåligt" eller "farligt" att träna med muskelspasmer i en muskel?

Utförde en stretchövning igår och fick spasmer i min ena axel, fortsatte kvällen ut, vaknade upp idag och har fortfarande spasmer i högeraxeln. Har druckit mycket vatten, tagit magnesiumtillskott och ätit men inte gett med sig. Hade behövt utföra träning som innehåller axelaktivering idag. Har ingen smärta eller nåt överhuvudtaget.. men aldrig haft spasmer på det här viset tidigare
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)