Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-04-08, 12:07   #211
pazzion
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: "Bortom Vaksala Torg"
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av 421 Visa inlägg
En US Gallon (fluid) är 3.78L.
Det är mycket riktigt. Jag vet inte riktigt vart jag fick 4,2 liter ifrån. Tack!
__________________
Yes: "Uppfattningen jag fått är att killar har mer av ett konstant driv, medan tjejer klarar sig rätt bra på shopping och att hänga upp nya gardiner. Fast det är svårt att veta sånt här, om man inte är tjej. De brukar ju liksom vara lite mer kåta i smyg. "
pazzion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-17, 18:34   #212
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Åkte till Kista grossen (mat är alltid billigare i orten) och handlade mat. Blev totalt 19 kg á 550 kronor. Hittade massa som inte finns på typ, ICA. Liksom, vad är rosa bönor? Och varför vägrar Hemköp sälja gula linser?

Det bästa: SOYA CHUNKS. En påse på 500 gram med något som ser ut som gigantiska krutonger för 25 kronor. De måste kokas, pressas på vatten och marineras innan stekning.

Näringsvärde per 100 gram
Kalorier: 267
Fett: 1g
Kolhydrater: 13 g
Protein: 51,5 g

Jämförelse med det animaliska alternativet det är mest likt:
Kyckling, bröstfilé
Näringsvärde per 100 gram
Kalorier: 90
Fett: 1 g
Kolhydrater: 1 g
Protein: 19 g

Har ingen koll på vad kycklingfilé kostar per kilo. 100? 150? Jaja, sojabitar kostar 50 kronor kilot och jag e amazed. Gott blev det också! Sen köpte jag sojagranulat. Stod tyvärr inga näringsvärden på paketet så får leta online, men gissar på nåt liknande.

Protein per krona kycklingfilé vs. sojabitar:
Kyckling netto (enligt proteinperkrona.se): 4
Sojabitar: 10,3

Tillägg: 52 g protein per 100 g är i torkat tillstånd. Efter kokning sväller bitarna eftersom de suger åt sig vatten. Jag pallade käka hälften till middag (alltså, 50 g i torkat tillstånd), så det blev 25,8 gram protein. Visst blir det billigare, men det är inte alltför stor skillnad mellan 19 och 25,8 gram.

__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 22:21   #213
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Gymmade 13:e, 15:e och 17:e, men pallade ej skriva. Slog PB i knäböj: 72,5x5 kg. Lallat omkring en massa, typ kastat in good mornings, utfall och äntligen: chins. Varför har jag hoppat chins? Det är ju fett kul.

Marklyft
50x5
70x4
90x6
95x4 (Har insett att jag inte blivit svagare i mark. Jag kan lyfta både 90 och 95 mer kontrollerat än tidigare. Utan att krumma och dunsa ner vikterna. Tänker att 105 kg kanske inte är så långt bort)

Bänk
20x5
30x5
35x4
40x4x2 (tråkigt)

Knäböj
30x5
40x5
60x5
72,5x3
65x5
67,5x3
60x5 (Testade att knäböja med bälte första gången idag, i sista setet. Fattar inte grejen)

Dagens gymhändelse:
Hämtar vikter för att värma upp inför marklyft. En machodude anmärker att det är "alldeles för tungt". Jag skrattar och säger "skojar du?" Inte för att vara dryg, utan för att jag är uppriktigt road av hans kommentar; klart jag klarar 50 kg. Han ser skeptisk ut och fortsätter med sina hantelnågonting. Jag lyfter, och när jag avslutat mitt sista set så kommer han fram och utbrister "wow, du är ju stark!". "Tack" säger jag, brer på lite extra och beklagar mig över att "jag var starkare förut". Då viskar han fram "trycker du?". Jag fattar inte slangen och ber honom förtydliga. Anabola menar han. Snälla, jag har alldeles för gäll röst för att ta anabola, men tack för komplimangen.

Han tränade biceps med sin gigantiska kompis i 60 minuter, och jag tjuvlyssnade på deras samtal. Smakprov: "Etiopiska tjejer är precis som svenska. Går inte att lita på. Man skickar ett mess och så svarar de inte." Looool. Det var lite Timon & Pumba över dem; den lilla killen kläckte ur sig pantade saker och den stora sa saker som "generalisera inte så mycket" när plutten försökte sig på att prata politik.

Chins med 19 kg hjälpvikt
8 stycken
Chins med 12 kg hjälpvikt
3 stycken
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 22:31   #214
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
"Etiopiska tjejer är precis som svenska. Går inte att lita på. Man skickar ett mess och så svarar de inte."
Nästa gång du ser honom, kan du be honom berätta för mig i vilka länder tjejerna svarar på SMS? Vore bra att veta...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 14:22   #215
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Gymmat lite halvdant, inte uppdaterat journalen ordentligt. Slutfasen i en tentaperiod, återkommer snart.

Däckade igår eftermiddag efter allt runtspringande och skrikande. Låg vaken halva natten och kollade upp olika atletklubbar. Verkar fett trevligt. Bra standardknep: omge sig av folk som är smartare/starkare/mer pålästa/trevligare/osv osv än en själv. Ska dra och provträna nästa vecka. Det väger mellan Södra TK och Stockholms Atletklubb.

Shout out till pazzion, tack! Ordentligt svar när jag har tid.

En brud jag e ytligt bekant med la upp ett klipp där hon marklyfte i SM på fb. Nu är hon ganska mycket starkare än jag, men jag blev ändå taggad. Borde väl passa på när jag är ung.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nästa gång du ser honom, kan du be honom berätta för mig i vilka länder tjejerna svarar på SMS? Vore bra att veta...
I will. Men är inte säker på om det är just tjejerna som är problemet...
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 16:08   #216
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Citat:
Ursprungligen postat av pazzion Visa inlägg
Bra böj! Det enda jag egentligen har att säga (förutom att de sista två repsen verkligen är på håret om huruvida de är tillräckligt djupa eller inte) är att jag skulle rekommendera att du

1. flyttar in hälarna lite, så att du pekar ut mer med tårna, och sedan pressar ut knäna att peka åt samma håll som tårna, och

2. sitter bak (tänk verkligen "sitt bak" eller "pressa bak rumpan") mer efter ungefär halva vägen ned.

Det kommer förhoppningsvis att göra dig lite stabilare, ge dig mer hip drive samt göra att stången håller sig över mitten av foten även i bottenläget. Just nu ser det nämligen ut som att den åker fram över tårna i botten. Så bak med rumpan och våga luta fram ryggen lite djupare.

Sen ser du verkligen inte vek ut heller. Det finns många kg kvar på den stången innan det börjar bli för tungt!
Återigen, tack för din expertis! Har tänkt på det när jag lyfter nu och förhoppningsvis har det blivit bättre! Testade ett par lyftarskor och är frälst; så mycket stabilare och dessutom bättre djup! Ny film när jag har sällskap på gymmet.

Citat:
Ursprungligen postat av pazzion Visa inlägg
1 gallon är till och med 4,2 liter. Men ja, han är lite besatt av det. Vilket jag kan förstå, för det är ett mycket enkelt sätt att få människor som "absolut inte kan gå upp i vikt" att faktiskt gå upp i vikt. Men ok. 2600 kcal med tillräckligt med protein (vad tycker du är tillräckligt?) låter ju som en bra nivå. Testa att öka ytterligare (kanske 3000 kcal) på träningsdagar och dra ned lite (säg 2200 kcal) på vilodagar? Jag tyckte det gjorde stor nytta för mig under förra sommaren (jag låg inte på de nivåerna, men körde den taktiken).

Och eller hur! Rippetoe känns som en mysfarbror. En otrevlig mysfarbror. Det är precis så jag vill uppfattas av min omgivning när jag blir äldre.
Nu var det ett tag sedan, så har sämre koll på maten nu! Hunnit med en halvdan deff, vilket var så sjukt onödigt, mer om det sen!

Det känns verkligen som att man har frikort att vara lite bitter när man blir äldre! Unga som är bittra stämplas snarare som otacksamma. Jag skulle vilja vara lite mer harmonisk när jag e gammal. Bara sitta på en massa visdom.
Citat:
Ursprungligen postat av 421 Visa inlägg
En US Gallon (fluid) är 3.78L.
Bra med någon med koll! Det enda jag kan utantill är inches!
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 16:15   #217
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Hej dagbok, long time no see!

Tappat asmycket i bänk, tyckte 37,5 x 5 var tungt Men e glad så länge jag vinner i armbrytning på fyllan

JAG E KÄR!!! 😍 Världens snyggaste kille på gymmet idag! Han såg ut som en mer vältränad version av en kille jag dejtade 2013. Han frågade om vi kunde turas om att marklyfta, jag sa ja. Hade egentligen bara tänkt lyfta till 100, men ville dra ut på det, så la på 102,5 och sedan 105 kg - PB! Sen gjorde jag chins. Bara massa chins, prick framför honom. Skulle egentligen ha gjort dips också, men jag e inte lika snygg då.

Ska gymma varje dag från och med nu. OBS! Ser potential i allt som har puls, kan ha göra med att mitt KK dumpade mig i helgen.

Blev alldeles knäsvag och självmedveten så gick hem utan att knäböja.
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 16:17   #218
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Lol sick journal
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 18:44   #219
pazzion
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: "Bortom Vaksala Torg"
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Återigen, tack för din expertis! Har tänkt på det när jag lyfter nu och förhoppningsvis har det blivit bättre! Testade ett par lyftarskor och är frälst; så mycket stabilare och dessutom bättre djup! Ny film när jag har sällskap på gymmet.


Nu var det ett tag sedan, så har sämre koll på maten nu! Hunnit med en halvdan deff, vilket var så sjukt onödigt, mer om det sen!

Det känns verkligen som att man har frikort att vara lite bitter när man blir äldre! Unga som är bittra stämplas snarare som otacksamma. Jag skulle vilja vara lite mer harmonisk när jag e gammal. Bara sitta på en massa visdom.

Bra med någon med koll! Det enda jag kan utantill är inches!
Det låter bra! Det ska bli kul att se en ny video. Och kul med skor! Jag gick över från Vibram FiveFingers till Adidas Adipower, och skillnaden är monumental. Först använde jag dem till både böj och mark, men har nu gått tillbaka till strumplästen för mark. Jag älskar de dock för böj!

Hehe. Det är väldigt sant att man uppfattas som otacksam om man är bitter som ung. Eller pretto. Visdom vill jag också ha. Men jag ska vara bitter på alla som är en femtedel så gamla som jag som inte har lika mycket visdom.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Hej dagbok, long time no see!

Tappat asmycket i bänk, tyckte 37,5 x 5 var tungt Men e glad så länge jag vinner i armbrytning på fyllan

JAG E KÄR!!! 😍 Världens snyggaste kille på gymmet idag! Han såg ut som en mer vältränad version av en kille jag dejtade 2013. Han frågade om vi kunde turas om att marklyfta, jag sa ja. Hade egentligen bara tänkt lyfta till 100, men ville dra ut på det, så la på 102,5 och sedan 105 kg - PB! Sen gjorde jag chins. Bara massa chins, prick framför honom. Skulle egentligen ha gjort dips också, men jag e inte lika snygg då.

Ska gymma varje dag från och med nu. OBS! Ser potential i allt som har puls, kan ha göra med att mitt KK dumpade mig i helgen.

Blev alldeles knäsvag och självmedveten så gick hem utan att knäböja.
Det är alltid bra med motivation. Och HELVETE vilken bra mark! Se vad lite hormoner kan ställa till med. Och som sagt: sjukt bra jobbat!

Nu ser jag fram emot lite mer konsekvent träning och uppdatering av loggen.
__________________
Yes: "Uppfattningen jag fått är att killar har mer av ett konstant driv, medan tjejer klarar sig rätt bra på shopping och att hänga upp nya gardiner. Fast det är svårt att veta sånt här, om man inte är tjej. De brukar ju liksom vara lite mer kåta i smyg. "
pazzion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-16, 18:56   #220
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
14:e maj, lite nyss.
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Lol sick journal
Tack! Utgår från att det var en komplimang!

Citat:
Ursprungligen postat av pazzion Visa inlägg
Det låter bra! Det ska bli kul att se en ny video. Och kul med skor! Jag gick över från Vibram FiveFingers till Adidas Adipower, och skillnaden är monumental. Först använde jag dem till både böj och mark, men har nu gått tillbaka till strumplästen för mark. Jag älskar de dock för böj!

Hehe. Det är väldigt sant att man uppfattas som otacksam om man är bitter som ung. Eller pretto. Visdom vill jag också ha. Men jag ska vara bitter på alla som är en femtedel så gamla som jag som inte har lika mycket visdom.

Det är alltid bra med motivation. Och HELVETE vilken bra mark! Se vad lite hormoner kan ställa till med. Och som sagt: sjukt bra jobbat!

Nu ser jag fram emot lite mer konsekvent träning och uppdatering av loggen.
Haha, kul att du nämnde adipowers! Hade lovat mig själv att köpa något överflödigt när skatteåterbäringen kommer, men missade att deklarera (kaosdag; deadline, jobbintervjuer och något sorts försök till socialt liv). Blev så sad att jag bestämde att jag skulle unna mig något just eftersom det är så synd om mig. Sååå... Läst tonvis med recensioner, och beställde slutligen ett par röda adipowers till nedsatt pris på postförskott igår! 💸💸💸 Vägde mellan dem och Power Perfect II, men de senare kändes inte alls lika nice. Ska ha dem till böj, och kanske olympiska om jag vågar mig på det.

Jag trivs ganska bra med otacksam-stämpeln. Kan vältra mig i punk och har frikort att gnälla på precis allt. Det låter som en utmärkt livsplan! 👴

Tack så sjukt mycket!!! Kändes så jävla bra, fattar inte att jag inte vågat innan! Skadar ju inte att försöka liksom.

Utlovar bättre uppdatering!
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-16, 21:15   #221
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Festat tre dagar i sträck, så borde ju ha fattat att kroppen inte är på topp. Hade planerat att dra till kåken ikv, men känner varken behov av att dansa, skratta eller hångla. Är bara sugen på sojakorv och ärtor.

Drog ner till gymmet.
Sprang lite på band. Tråkigt.

Knäböj
20 x 5
40 x 5
60 x 5
Här ringde ett ragg som utlovat rehab ikväll och sa att han inte kunde pga farmor.

Marklyft
40 x 5
70 x 5
Här snodde en brud med flashiga tights mina vikter.
90 x 2

Inte alls kul

Hänt på dansgolvet:
Var på spyan, och de släpper in så skevt folk. En kvinna som dansade som om hon var bakgrundsdansare i Melodifestivalen och gång på gång upprepade att hon var 46 kom fram till mig, smekte mig mage och sa "du är fit". Blev mer ställd än arg, men känner framför allt intensiv lycka över att det är magtröjesäsong. 🙏👼
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 15:07   #222
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Back on track! Kul pass! Allt är fantastisk. Aptiten är på topp! Just nu: äter klyftpotatis med vegoschnitzlar, sojakorv, gröna sojabönor, gröna ärtor och örtsås gjord på havre-créme fraîche! 😍 NOM NOM NOM!

Knäböj
20 x 5 x 2
40 x 5
60 x 5
65 x 5 x 3

Bänkpress
20 x 5 x 2
25 x 5
30 x 5
35 x 5
37,5 x 5 x 4 (kändes lätt! Här spelade de Falcos "Der Kommissar", vilket kan vara världens sämsta låt, men jag blev glad ändå. Funderar på att flytta till Österrike så måste vänja mig vid österrikisk tyska)
Stekarnas urfader:


Marklyft
50 x 5 x 2
70 x 3
90 x 2 (jaja)

Höftlyft
5 kg x 10 x 2

Benlyft
10 x 2
9 x 1 (dog här. Sagt att jag saknar magmuskler?)

[b]Roddmaskin
25 x 8
31.5 x 8
38.5 x 8
45 x 8 (gjorde mest för att slå ihjäl tid)

Benpress
103.5 x 8
112.5 x 8
Ett ben i taget:
49.5 x 8
58.5 x 8
67.5 x 8
(Det här var helt amazing! Är märkbart starkare i höger ben men har inte hittat någon övning jag trivs med där jag kan träna benen unilateralt. Utfall: vingligt och tråkigt. Pistolsquats: svårt som fan, klarar ej.)

Chins med hjälpvikt
16.5 x 3
12.5 kg x 3
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 15:13   #223
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Juste:
Bläddrade igenom min journal och blev irriterad på mig själv. Ska sluta gnälla över att det går dåligt på gymmet när jag druckit. Vafan, det vet jag ju, och det är inte en godtagbar ursäkt. Så. Förlåt.

Eller vänta... Dumt att lova saker en inte kan hålla. Jag måste inte sluta helt, men iaf dra ner på det rejält.
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 15:37   #224
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Juste:
Bläddrade igenom min journal och blev irriterad på mig själv. Ska sluta gnälla över att det går dåligt på gymmet när jag druckit. Vafan, det vet jag ju, och det är inte en godtagbar ursäkt. Så. Förlåt.

Eller vänta... Dumt att lova saker en inte kan hålla. Jag måste inte sluta helt, men iaf dra ner på det rejält.
Att dricka är inte så illa för träningen som folk vill tro.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 15:42   #225
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Att dricka är inte så illa för träningen som folk vill tro.
Jag säger inte att det är det värsta som finns för alla, men vet att det pajar för mig eftersom det resulterar att jag går och lägger mig vid 5, sover dåligt och vaknar med tequilatorr mun och kass aptit. Alkoholen i sig kanske inte är så illa, men kost och vila är hursomhelst viktigt.
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)