Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-06, 21:19   #31
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av lagerrensning Visa inlägg
Använd armarna om du gillar det, nästa vecka kommer en ny studie som visar det motsatta.
Det är väl ingen som sagt att man inte ska använda armarna? Och vill man förbättra konditionen i armarna så bör man definitivt använda dem. Vill man bli hårdare och kör för kaloriförbrukning är ju mängden och intensiteten det som är viktigast och det går alldeles utmärkt att nå de nödvändiga nivåerna med bara benen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 21:19   #32
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Tacka vet jag Cybex Arc Trainer. My precious...

Jaa, det är en sådan det finns på gymmet. Till vänster kan man ju ställa in något som ser ut som lutning och till höger själva motståndet. Vad brukar du ha där till vänster? Symbolen ser ut som gubben som visas till vänster på skärmen.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2016-11-06 klockan 21:23.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 21:24   #33
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jaa, det är en sådan det finns på gymmet. Till vänster kan man ju ställa in något som ser ut som lutning och till höger själva motståndet. Vad brukar du ha där till vänster?
Precis, lutning till vänster och motståndet till höger. Jag kör f.n. 12 på lutning och 30 på motstånd, 90 minuter per dag. Med armar. Jag föredrar att få cirkulationen i överkroppen som armanvändningen bidrar med samt att det helt enkelt känns skönt att låta dem följa med i rörelsen.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 22:00   #34
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Precis, lutning till vänster och motståndet till höger. Jag kör f.n. 12 på lutning och 30 på motstånd, 90 minuter per dag. Med armar. Jag föredrar att få cirkulationen i överkroppen som armanvändningen bidrar med samt att det helt enkelt känns skönt att låta dem följa med i rörelsen.
Det lät ju tungt får mixtra med det där om det blir att köra mer framöver, testade bara 10 min idag eftersom att jag inte kan springa för tillfället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 07:51   #35
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det lät ju tungt får mixtra med det där om det blir att köra mer framöver, testade bara 10 min idag eftersom att jag inte kan springa för tillfället.
Man får vänja sig gradvis. Ska man köra varje dag är det ju en god idé att inte ta ut sig maximalt. Jag styckar upp det i 4 set, 2 st innan styrketräningen på morgonen samt 2 efter jobbet.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 08:22   #36
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Kassa knän för närvarande så det har blivit Cybex Arc Trainer i några veckor nu. Det enda jag märker är att vid samma pulsnivå som vid utomhuslöpning så orkar jag inte hålla tempot alls lika länge pga värmen... Mer än 45 minuter blir sällan särskilt produktivt om jag håller en puls över 65-70%.

Uppskattad kaloriförbrukning verkar ju vara helt uppåt väggarna för övrigt. Känns väl rimligt att det förbrukar 10-15% mer om man nyttjar armarna, men om man bara kör med benen borde det väl bli väldigt likt löpning?

Tänker testa idag om jag kan hitta god ergonomi utan att lägga in armarna. Tycker annars rörelsen blir väldigt följsam om man är kring 160 rpm som jag varit.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 08:37   #37
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Bulta Visa inlägg
Kassa knän för närvarande så det har blivit Cybex Arc Trainer i några veckor nu. Det enda jag märker är att vid samma pulsnivå som vid utomhuslöpning så orkar jag inte hålla tempot alls lika länge pga värmen... Mer än 45 minuter blir sällan särskilt produktivt om jag håller en puls över 65-70%.

Uppskattad kaloriförbrukning verkar ju vara helt uppåt väggarna för övrigt. Känns väl rimligt att det förbrukar 10-15% mer om man nyttjar armarna, men om man bara kör med benen borde det väl bli väldigt likt löpning?

Tänker testa idag om jag kan hitta god ergonomi utan att lägga in armarna. Tycker annars rörelsen blir väldigt följsam om man är kring 160 rpm som jag varit.
Absolut påverkar temperaturen ens prestation men det går inte att jämföra puls och prestation på två olika motionsformer. Vill man träna efter puls är det bra att undersöka ens förutsättningar i respektive träningsform.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 09:43   #38
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag tycker personligen att det är svårt att få upp pulsen i arc trainer jfr med t.ex. jogging. Nu kör jag iofs inte tunga intervaller eller dylikt utan mer för generell måttlig kondition/uthållighet och kaloriförbränning. Ca 1250-1300 kcal/timma i intensitet, vilket jag tycker stämmer ganska väl med totalförbränningen på en dag kontra mitt kaloriintag för att stå still på ungefär samma vikt.

Däremot tycker jag att överförbarheten är ganska stor till uthållighetsgraden i lår och säte. Innan jag började med cross/arctrainer brukade jag jogga intervaller upp för en jobbig skidbacke. När jag började igen nu efter 2 års paus från all jogging så var det lättare än var det var när jag höll på med det. Pulsen gick upp lika högt som innan, eller mer, men ingen direkt mjölksyra i låren.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 09:51   #39
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag tycker personligen att det är svårt att få upp pulsen i arc trainer jfr med t.ex. jogging. Nu kör jag iofs inte tunga intervaller eller dylikt utan mer för generell måttlig kondition/uthållighet och kaloriförbränning. Ca 1250-1300 kcal/timma i intensitet, vilket jag tycker stämmer ganska väl med totalförbränningen på en dag kontra mitt kaloriintag för att stå still på ungefär samma vikt.

Däremot tycker jag att överförbarheten är ganska stor till uthållighetsgraden i lår och säte. Innan jag började med cross/arctrainer brukade jag jogga intervaller upp för en jobbig skidbacke. När jag började igen nu efter 2 års paus från all jogging så var det lättare än var det var när jag höll på med det. Pulsen gick upp lika högt som innan, eller mer, men ingen direkt mjölksyra i låren.
Man brukar kunna utgå från att löpning bränner ca 1 kcal per kilo kroppsvikt och kilometer vilket innebär att en som väger 65 kg behöver springa 2 mil per timma för att förbränna 1300 kcal/h. Så jag gissar att antingen väger du mer än jag gör, är "aningen mer" vältränad eller så luras kalorieräkningen på din crosstrainer.

Och ja, 65 kg väger jag nog om jag får lägga upp magen på rollatorn.. .

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 10:49   #40
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Väger kring 77 kg. Jag tvivlar inte på att viss felmarginal finns på crosstrainern, men som sagt, utifrån min egen uppskattade totalförbränning på ca 4500kcal/dag (+-) och motsvarande matintag så tycker jag det stämmer ganska väl.

Hade jag kört långdistans löpträning eller dylikt hade jag nog inte känt mig speciellt vältränad, men det hade varken mina knän eller min rygg klarat av. Crosstrainer har jag kört i princip dagligen sedan 2+ år tillbaka nu och arbetat upp en uthållighet att klara 1,5-2 timmar per dag. För mig känns det som rena livselixiret
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 11:05   #41
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Väger kring 77 kg. Jag tvivlar inte på att viss felmarginal finns på crosstrainern, men som sagt, utifrån min egen uppskattade totalförbränning på ca 4500kcal/dag (+-) och motsvarande matintag så tycker jag det stämmer ganska väl.

Hade jag kört långdistans löpträning eller dylikt hade jag nog inte känt mig speciellt vältränad, men det hade varken mina knän eller min rygg klarat av. Crosstrainer har jag kört i princip dagligen sedan 2+ år tillbaka nu och arbetat upp en uthållighet att klara 1,5-2 timmar per dag. För mig känns det som rena livselixiret
Gör du av med 1300 kcal/timme så motsvarar det cirka 4,3 liter/min i syreupptagningsförmåga (1 liter/min motsvarar cirka 5 kcal/min). Är det då måttlig konditionsträning så innebär det att du har över 5 liter/min i VO2Max. Ingen omöjlighet såklart men då bör 5 km löpning på cirka 16 min vara en möjlighet.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 11:25   #42
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Gör du av med 1300 kcal/timme så motsvarar det cirka 4,3 liter/min i syreupptagningsförmåga (1 liter/min motsvarar cirka 5 kcal/min). Är det då måttlig konditionsträning så innebär det att du har över 5 liter/min i VO2Max. Ingen omöjlighet såklart men då bör 5 km löpning på cirka 16 min vara en möjlighet.
Du kan nog mer än jag vad gäller konditionsträning. Vilken formel använder du för uträkningen där? Jag tycker i alla fall att pulsen betydligt lättare går upp när jag kör joggingintervaller i uppförsbacke. Löpning 5km på någon tid överhuvudtaget kan jag inte direkt uttala mig om då jag ej kör eller har planer på att testa det, då jag började med crosstraining från början pga att den var mest skonsam efter mitt diskbråck (+ en gammal knäskada). När jag började med crosstraining så var det dock jobbigt nog att bara köra 20 minuter utan lutning på en vanlig crosstrainer, så träningseffekten har nog byggts upp ganska rejält över dessa två år.

Någon annan som kör både crosstraining och löpning intensivt kanske kan bidra med personliga erfarenheter där?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 11:27   #43
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Väger kring 77 kg. Jag tvivlar inte på att viss felmarginal finns på crosstrainern, men som sagt, utifrån min egen uppskattade totalförbränning på ca 4500kcal/dag (+-) och motsvarande matintag så tycker jag det stämmer ganska väl.

Hade jag kört långdistans löpträning eller dylikt hade jag nog inte känt mig speciellt vältränad, men det hade varken mina knän eller min rygg klarat av. Crosstrainer har jag kört i princip dagligen sedan 2+ år tillbaka nu och arbetat upp en uthållighet att klara 1,5-2 timmar per dag. För mig känns det som rena livselixiret
Ifrågasätter inte din kapacitet på crosstrainern men rent generellt så är det svårt att förbränna lika mycket på en crosstrainer som vid löpning och det är för många exeptionellt svårt att vid medelintensiv intensitet klara 1200-1300 kcal/h vid måttlig konditionsträning med längre träningstid.

När jag var som bäst konditionstränad kunde jag inte hålla förbränningen på 1200 kcal/h under en timma och då har jag under sprungit milen som bäst i spannet 30 till 35 min. Endast de bästa herrlöparna i Sverige kan klara av att hålla så hög förbränning under en timma. Då tänker jag mig visserligen deras kroppsvikt lite lägre än 77 kg men det spelar ingen större roll. Det kräver samma träningsmängd, dedikation och gener för att klara det.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 12:35   #44
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det beror ju förstås på hur man definierar måttlig intensitet. Just konditionsmässigt tycker jag som sagt att det är svårt att få upp pulsen bra, i alla fall på den intensitet jag kör nu. Hade jag kört mer intervaller kanske det hade gått lättare. Det jag känner mest blir till slut en trötthet, främst i lårmuskulaturen. Jag definierar väl den som måttlig utifrån det att jag siktar på att köra det 90 minuter per dag, förvisso med lite lägre tidsmängd någon dag då och då.

Finns det data som visar på att löpning skulle förbränna mer än crosstraining? Har för mig att det finns studier på det (ska kika mer när jag kommer hem), men minns inte vad de visar För mig låter det snarare som att crosstrainern skulle förbränna lite mer pga att man arbetar med hela kroppen lite mer.

Hade jag kört i en timme i sträck som i ditt exempel så vet jag inte om jag hade pallat att hålla samma intensitet heller, men jag delar som sagt upp det på 4 set just för att kunna återhämta mig bättre, så att jag kan köra det varje dag.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 12:40   #45
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
http://journals.lww.com/nsca-jscr/pa...&type=abstract
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)