Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-30, 18:19   #1
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Smile Hur märka om magstyrka begränsar bakböj?

Hej!

Vill gärna ha hjälp av er med att fundera ut hur magen skulle kunna påverka böjen eftersom det känns lite icke-intuitivt för mig hur de två skulle kunna hänga ihop om man inte märker det genom att man wobblar omkring i sidled eller är allmänt instabil? Har själv aldrig tänkt på att magstyrkan skulle kunna vara begränsande i annat än frontböj.

Är det inte nästan alltid rörlighetsproblem det handlar om ifall magen är begränsande, typ förkortade höftböjare som gör att man tappar ländryggen osv?

Vilka symptom känner ni till och i vilka delar av böjen märks de? Länka gärna en artikel om ni har någon på lager!

Vilka av följande magövningar (dvs de minst tråkiga) har bäst carry-over till bakböj enligt er erfarenhet?
1. Dragon flags
2. Hängande benlyft
3. Utrullningar/Evil wheel
(4. Plankan - får ej väljas)

MVH
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 19:15   #2
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed
 
Hackenschmidts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Katrineholm
Inlägg: 341
Lugnt om jag halv-kapar din tråd lite?
Ok schysst, angående magövningar så rekommenderar Johnny Candito stående cable crunches för "athletic performance" och vad jag antar menas carryover till knäböj.
Jag tycker den känns riktigt bra, vad tror ni andra?

Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 19:37   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag tycker det känns när man failar; om man faller mycket framåt eller tappar höften mer än vanligt, så kan det vara magen. Om benen är problemet tycker jag att det känns som om knäna viker sig.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 20:26   #4
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Hackenschmidt: Du fick bara välja en av de övningarna jag listade, så du får ställa om din fråga om du ska låna tråden! :-)

Killen i videon, vem är det? Kan jag lita på hans råd bara för att han är asstark redan vid 16 års ålder?

Scratch89: Faller framåt, än inte det vekhet nånstans i posterior chain? Hur menar du med tappa höften?

Har som sagt inte fattat hur magen arbetar i böj, så du får gärna förklara om du kan!
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 20:41   #5
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Magen stabiliserar allt ovanför höften så du inte tippar fram eller bak, håller allting stabilt.

Mycket viktigt med en stark mage vid böj, något som jag själv skulle behöva träna upp lite mer styrka i. Låren har jag saftigt med kraft i, men nu börjar magen bli den 'svaga länken'. Tror dock lyften själva gör sitt för magens styrka (böj, mark).
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2013-08-30 klockan 20:44.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 21:00   #6
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Magen stabiliserar allt ovanför höften så du inte tippar fram eller bak, håller allting stabilt.

Mycket viktigt med en stark mage vid böj, något som jag själv skulle behöva träna upp lite mer styrka i. Låren har jag saftigt med kraft i, men nu börjar magen bli den 'svaga länken'. Tror dock lyften själva gör sitt för magens styrka (böj, mark).
På vilket sätt hindrar magen dig från att tippa fram? Varför skulle du behöva hjälp för att inte tippa bak i en knäböj?

Jag menar, att bara upprepa mantrat "stabilitet" övertygar inte mig. Soleus är säkert också jätteviktig för att skapa stabilitet i knäböjar, men inte behöver man träna den för det.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 21:06   #7
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
På vilket sätt hindrar magen dig från att tippa fram? Varför skulle du behöva hjälp för att inte tippa bak i en knäböj?

Jag menar, att bara upprepa mantrat "stabilitet" övertygar inte mig. Soleus är säkert också jätteviktig för att skapa stabilitet i knäböjar, men inte behöver man träna den för det.
Det undrar jag också, sedan så går tankarna till hur man utför raka mark och good morning. Där är det fullt tryck i buken och ändå "faller man fram". Borde vara samma muskler som styr den rörelsen.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 21:29   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
benlyft med vikt skulle jag tro
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 21:50   #9
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
dmoller: Kan du motivera eller är det mer tips efter vad som funkat för dig?
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 21:56   #10
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Om magen är den svaga länken kommer bålen vika ihop sig under lyftet. Att man tippar kan vara en konsekvens av dåliga vinklar, men en svag bål kollapsar allting.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 22:06   #11
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Om magen är den svaga länken kommer bålen vika ihop sig under lyftet. Att man tippar kan vara en konsekvens av dåliga vinklar, men en svag bål kollapsar allting.
Hur skiljer man i så fall på svaga magmuskler och svag erektor spinae, latissimus dorsi, etc?
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 22:09   #12
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag talar bara av egen erfarenhet, men mage i sig är inget jag fokuserar på när det gäller stabilitet, snarare bål. Hur proportionerna och allt ska vara är ointressant, man ska jobba på allt. Bästa källan där är nog styrkelyftarna, eftersom det är fokus för dem.

Viktigt att påpeka: Jag har en försvagad rygg p.g.a. tråkiga omständigheter, men det hindrar mig inte från att försöka bygga upp stabilitet längs hela bålen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 22:11   #13
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av Aping Visa inlägg
dmoller: Kan du motivera eller är det mer tips efter vad som funkat för dig?
nja mest för att det är den lättaste övningen att belasta med extra vikt. tror på tunga magövningar om man vill ha nytta av dom till knäböj. utrullningar går väl också att belasta, vet dock inte hur bra det är iom att man tränar musklerna statiskt eller i väldigt begränsad ROM.

BARA teorier och har ingen som helst vetenskaplig grund
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 22:12   #14
Birkharju
Registered User
 
Birkharjus avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 502
Fokusera på övningar där du tränar statisk styrka. Det har mycket bättre överföring än vad dynamisk magövningar kommer ha. Varianter av böj, t.ex. frontböj med paus, viktad planka osv.
Birkharju är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 22:14   #15
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av Birkharju Visa inlägg
Fokusera på övningar där du tränar statisk styrka. Det har mycket bättre överföring än vad dynamisk magövningar kommer ha. Varianter av böj, t.ex. frontböj med paus, viktad planka osv.
där gick min teori :P
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)