Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-22, 11:39   #1
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Varför Kolozzeum har till en del dött ut och hur man kan vända trenden

Del 1: En jämförelse till dataspel

Om man jämför mina två favoritspel i världen, Warcraft 3 samt League of Legends, ser man vissa enorma skillnader i sociala aspekter, när det kommer till följder av vad man tillåts säga och göra. I Warcraft 3 kunde man närsomhelst lämna ett spel, vilket i en 1v1-situation gjorde att ens motståndare omedelbart vann, och det här var ren praxis och man ansågs vara en dålig förlorare om man inte lämnade spelet när det uppenbarligen var förlorat.

I lagmatcher, 2v2, 3v3, 4v4, så satte man sina lagkamrater i ett uppenbart sämre läge för att vinna matchen om man lämnade den, de kunde fortfarande kontrollera ens karaktärer men det blir förstås svårare att kontrollera en till spelare, förutom ens egna karaktärer. Trots det så var det aldrig mer än möjligtvis lite irritation från de som blev kvar, det fanns ju ingen anledning att flippa ur på någon som inte var där för att motta ens vrede.

I WC3 kunde man säga precis vad som helst till de i andra laget eller även de i ens eget lag, det fanns ingen moderation mot rasism, nazism, dödsönskningar eller hot. Det förekom dock nästan aldrig, för om någon var elak mot en hade man en mängd alternativ; man kunde skriva in /squelch, så såg man inte längre deras meddelanden, eller så kunde man förstöra deras bas även om de var på ens eget lag, eller så kunde man helt enkelt lämna matchen, (efter att ha teleporterat till deras huvudbyggnad och förstört den förstås). Det var dock inte så farligt, man kunde svara något liknande som de sa till en och skratta bort det. I de tusentals matcher jag spelade så var det aldrig något på riktigt allvarligt, trots att det inte fanns någon moderation. Alltså; inga hot eller så. I dagens samhälle är det ju extremt allvarligt att säga "go f*** ur mom f****** f*****", det var vardagsmat då och det var innan man med flit tog illa vid sig av saker man egentligen inte brydde sig om. De få som var riktigt jobbiga blev public-shameade på brädan och hamnade sen på team-kill-listor. Det ville man inte, för man var rädd om sitt konto och sitt namn. Typ som i verkliga livet

I League of Legends är det en helt annan historia. Där får man inte lämna matcher, för det anses förstöra spelets integritet och förstöra de andra 9 spelarnas upplevelse. Men det är ett bakvänt tankesätt då man, uppgiven och frustrerad, istället blir förbannad och vrång av att inte kunna lämna matchen och påbörja en ny, blir tvingad att vara kvar för att inte bli bannad, och även om man skulle lämna matchen kan man inte starta en ny förrän den man "är i" är avslutad. Det gör att de här personerna som egentligen skulle viljat lämna matchen, blir tvingade att vara kvar och sitter där, tokarga som en vuxen person bara kan bli av dataspel och sitter och "flamear" sina lagkamrater, alltså säger att de är kassa osv på de mest fantasifulla sätten de kan för att verkligen försöka såra dem och göra dem arga, eller till och med dö med flit för att verkligen sätta spiken i kistan. Efter att ha varit i matchen i 15 minuter längre än de skulle velat, är de såpass arga att de tar med sig det i nästa match, och där blir det med stor sannolikhet samma historia.

Förutom att man inte får lämna matcher får man inte heller vara otrevlig, man kan inte teamkilla, och som sagt får man inte lämna matchen. Man kan förvisso ignorera ens lagkamrater på samma sätt som i WC3, men p.g.a. den otroliga frustration som växer fram finns det oändliga möjligheter för en arg spelare att sabba för en spelare som stört honom, ta hans grejer (farm), osv. Det finns oändligt många sätt att sabba matchen eller att vara otrevlig utan att detta upptäcks av de automatiska systemen som finns i plats för att banna dessa spelare. Om de blir rapporterade tillräckligt mycket så kan de bli bannade, men det är en mycket klen tröst i matchens gång.

På så vis fanns ingen giftighet alls i den sociala biten i WC3, genom att ingen alls brydde sig om vad folk skrev, ignorera puckot liksom, i värsta fall så hamnade han på någon slags lista.

LoL, som kämpade allt de kunde för att ingen skulle lämna matcher, ingen skulle vara otrevlig, har den allra mest giftiga sociala biten i hela gaming-världen, när de som lämnade matcher för ofta på ett naturligt sätt skulle hamna längst ner i botten medans de som försökte allt de kunde för att vinna skulle klättra förbi dem.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:46   #2
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Fast, har du spelat dota 1 så kommer man ihåg battle.net, det gick 1 av 20 matcher att spela en hel match och det förutsatte att det var en otroligt jämn match, för annars lämnade ALLTID någon eller flera stycken efter firstblood eller 5 min in i spelet. Gick inte att få ett bra game. Försökte ha olika banlistor men var ju bara att skapa ett nytt acc. Sen kom Garena men ungefär samma skit. Inhouse league fungerade bättre men förutsatte att man hade kompisar etc.

Så, i dota 2 t.ex. har man low prio, där toxic-spelare till slut måste spela med andra toxic. Samma sak gäller om du blir anmäld ofta, då får du en lägre poäng, vilket gör att du hamnar med andra, liknande personer, vilket gör att alla är toxic. För att komma ur det krävs att inte bli anmäld eller få commends, vilket är svårt för dessa personer, vilket gör att de kvarstannar i denna kategori.

Vill inte ha tillbaka "det gamla"
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:53   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Del 2: Motsvarande på Kolozzeum

"Förr i tiden" fick man kalla någon en idiot, om de var en idiot. Skumt va?
Det funkade ganska bra för att få person A att sluta snacka en massa korkad skit, om person B, C, D, E, och F förklarade att du är fanemig pantad, sluta argumentera för det är way off. Däremot om bara person B sa det, och sen sa C, D, E, F, G; nej, B, A har helt rätt och det är du som är en idiot, då tänkte B till lite.

Allt eftersom PK smög sig in sociala medier och i vårt liv, långsamt och logiskt till en början; jag tycker det är elakt av dig att kalla mig för en jävla bög, men snart så blev det att viktigpettrar påpekade att "hörru, så kan du inte säga för det är okänsligt", även om varken de själva eller någon annan tog illa upp, men det lät ju rimligt liksom. Det är ju okänsligt mot förståndshandikappade att kalla någon för en efterbliven jävla idiot, även om det inte sitter någon förståndshandikappad på brädan och läser. Någon kanske har en släkting som är förståndshandikappad. Men är inte det själva poängen, att likna någon med ett förståndshandikapp när de säger något otroligt korkat?

De personer som brydde sig mest, som var inne och kämpade i varje tråd för att upplysa och för att motkämpa idioti och kunskap, de fick nu bakbundna händer när de var tvungen att på ett mycket tid- och energi-krävande sätt bekämpa varenda ny person som var bombsäker på att de kunde en massa om träning, kost, feminism, ja allt som vi har diskuterat här på forumet, när de i själva verket spydde ur sig ren goja. Dessa överdrivet självsäkra personer, som så många av oss var ifrån början, kunde man inte längre som grupp ge en verbal käftsmäll så de satte sig ner och lyssnade. Det enda man fick göra var att diskutera, vädja till deras förstånd, som förstås är fullkomligt omöjligt hos en arrogant nybörjade på internet inom vilket område som helst. Ni vet precis vilken sorts person jag pratar om, när forumet var aktivt hade vi en ny varje månad. Det känns bra på ett vis att vi kunde lära upp såpass många, inte bara om de ämnen vi behandlat här på forumet men även att lära folk lite ödmjukhet.

Dessa personer tröttnade förstås, det fanns inget sätt att komma igenom de tre tum tjocka pannbenen. Man kunde inte längre säga vad man ville, som på ett effektivt sätt hade funkat, det man däremot fortfarande kunde göra, som man alltid kunnat, är att lämna matchen. Då vinner ens motståndare omedelbart. Tyvärr innebär detta att de som brydde sig mest, de som var kärnan och hjärtat på forumet, en efter en blev de bannade för att ha varit så okänsliga att de kallat någon för korkad (gudars, vilken ärokränkning och skymf!), eller så gjorde de den allra mest logiska saken och lämnade forumet. Frustrationen över att försöka fortsätta vara hjälpsam på forumet när man bredvid sig har en dåre med en megafon som skriker att månen är en grönmögelost, för en person som faktiskt bryr sig, är outhärdlig.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:56   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Fast, har du spelat dota 1 så kommer man ihåg battle.net, det gick 1 av 20 matcher att spela en hel match och det förutsatte att det var en otroligt jämn match, för annars lämnade ALLTID någon eller flera stycken efter firstblood eller 5 min in i spelet. Gick inte att få ett bra game. Försökte ha olika banlistor men var ju bara att skapa ett nytt acc. Sen kom Garena men ungefär samma skit. Inhouse league fungerade bättre men förutsatte att man hade kompisar etc.

Så, i dota 2 t.ex. har man low prio, där toxic-spelare till slut måste spela med andra toxic. Samma sak gäller om du blir anmäld ofta, då får du en lägre poäng, vilket gör att du hamnar med andra, liknande personer, vilket gör att alla är toxic. För att komma ur det krävs att inte bli anmäld eller få commends, vilket är svårt för dessa personer, vilket gör att de kvarstannar i denna kategori.

Vill inte ha tillbaka "det gamla"
Ja, det är jag helt med på, men det hade iallafall gått att lösa i nutid med att dessa personer hamnar i low-prio que, 5 min väntetid innan man sätts i kö, samt att de hamnar i såpass låg ELO att man kan vara värdelös och bara försöka vinna för att klättra förbi dem (Du har 4 teammates i ditt lag, och 5 motståndare, om du aldrig leavar, aldrig flamear, alltid är positiv så kommer du klättra även om 50% av spelarbasen är vansinnigt toxic, då har du 2.5 AFK-spelare på andra sidan och bara 2 på din sida)

Om man är toxic och hamnar där, då är det inte synd om en om det är svårt att ta sig ur, vilket det ändå inte vore
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:56   #5
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Du är en idiot om du tror att det skulle vara ett effektivt sätt att kalla någon idiot för att föra fram sina argument. (Fungerade det?)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 12:00   #6
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Lösningen är alltså: sluta PK-moderera forumet och låt folk säga vad de vill, och lita på att den stora massan läxar upp de som begår grova tankefel. Låt folk säga att de tycker kvinnor är uteslutande värdelösa och pantade, så att vi andra kan försöka korrigera vad det nu är som gått snett. Om någon tycker att alla muslimer borde utrotas, så kanske det är en bra idé att den personen får säga det, så att folk kan prata med den här personen, kanske få honom på andra tankar, istället för att dessa idéer ligger och gror i tystnad?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 12:01   #7
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Du är en idiot om du tror att det skulle vara ett effektivt sätt att kalla någon idiot för att föra fram sina argument. (Fungerade det?)
För mig funkar det, men det värsta är att du hamnar i samma kategori själv om du formulerar det så
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 12:04   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är inga problem med att angripa andras åsikter. Man får kalla dessa idiotiska. Räcker inte det? Måste man även få kalla personen idiot? Jag tycker det känns mer som bristande argumentationsteknik om man anser att personangrepp är ett krav för att få fram det man vill säga.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 12:10   #9
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Exempel:

Person A: Det allra bästa för att öka i knäböj är att köra knäböj direkt på morgonen, tre maxtunga treor, varje tisdag.

Person B: Nja, maxtung knäböj direkt på morgonen är ju lite riskabelt för ryggen och så. Sen om man kör för att öka i knäböj kan det vara vettigt att höja frekvensen lite.

Person A: Nej, det finns inga studier på att knäböj är riskabelt för ryggen, och tror nog att min morbror vet LITE mer om frekvens i knäböj än vad du gör.

Hurril: Men för helvetet, är du pantad eller är jag solbränd? Person A har dubbelt svensk rekord i knäböj och jag har en ryggskada från att ha böjt tidigt på morgonen, dessutom har du kört knäböj exakt ett enda pass det här året och det var på en onsdag?

Förr:
Person C: +1 på hurril
Person D: +2, jag har också haft brutala känningar i ryggen om jag böjt för tidigt
Person E: +3, TS är puckad

Person A: (Hmm, jag kanske har fel)

Senare:
Person C: Meh! Det spelar väl ingen roll att du har skadat ryggen på morgonen, det är ju *nåt slags jävla argumentationsfel* samt att person B har enorm erfarenhet och så vidare, det är även det *samma jävla argumentationsfel*, vart är dina källor???
Person D: jag tycker det är väldigt otrevligt att du svänger dig med ord som pantad, och solbränd! Jag har en vän som är en fjärdedels persier och det här är mycket upprörande.
Person A: Haha, ja det är ju lustigt av dig att behöva gå till personangrepp för att du inte kan motbevisa mig!

__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 12:14   #10
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är inga problem med att angripa andras åsikter. Man får kalla dessa idiotiska. Räcker inte det? Måste man även få kalla personen idiot? Jag tycker det känns mer som bristande argumentationsteknik om man anser att personangrepp är ett krav för att få fram det man vill säga.
Ja, om bara åsikterna är idiotiska, och personen i övrigt inte är en idiot så räcker ju det. Någon vilseledd inom något ämne som i övrigt är vettigt. Om någon är en arrogant idiot, som så ofta (av någon anledning) nya inom träning är, då behöver de få höra att de behöver tona ner kaxigheten, och det gör de aldrig om man inte har några som begår några argumentationsfel för att nå ett gott ändamål.

Allt det här är ju förstås min åsikt och mina idéer, och det här för mig 100% fritt fram att såga dem på bästa och värsta möjliga sätt, men det här är iallafall vad jag tror orsakat att folk emigrerat från forumet.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 13:38   #11
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Exempel:

Person A: Det allra bästa för att öka i knäböj är att köra knäböj direkt på morgonen, tre maxtunga treor, varje tisdag.

Person B: Nja, maxtung knäböj direkt på morgonen är ju lite riskabelt för ryggen och så. Sen om man kör för att öka i knäböj kan det vara vettigt att höja frekvensen lite.

Person A: Nej, det finns inga studier på att knäböj är riskabelt för ryggen, och tror nog att min morbror vet LITE mer om frekvens i knäböj än vad du gör.

Hurril: Men för helvetet, är du pantad eller är jag solbränd? Person A har dubbelt svensk rekord i knäböj och jag har en ryggskada från att ha böjt tidigt på morgonen, dessutom har du kört knäböj exakt ett enda pass det här året och det var på en onsdag?

Förr:
Person C: +1 på hurril
Person D: +2, jag har också haft brutala känningar i ryggen om jag böjt för tidigt
Person E: +3, TS är puckad

Person A: (Hmm, jag kanske har fel)

Senare:
Person C: Meh! Det spelar väl ingen roll att du har skadat ryggen på morgonen, det är ju *nåt slags jävla argumentationsfel* samt att person B har enorm erfarenhet och så vidare, det är även det *samma jävla argumentationsfel*, vart är dina källor???
Person D: jag tycker det är väldigt otrevligt att du svänger dig med ord som pantad, och solbränd! Jag har en vän som är en fjärdedels persier och det här är mycket upprörande.
Person A: Haha, ja det är ju lustigt av dig att behöva gå till personangrepp för att du inte kan motbevisa mig!

Tack för denna!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 15:04   #12
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är inga problem med att angripa andras åsikter. Man får kalla dessa idiotiska. Räcker inte det? Måste man även få kalla personen idiot? Jag tycker det känns mer som bristande argumentationsteknik om man anser att personangrepp är ett krav för att få fram det man vill säga.
Du menar typ så här, ett personangrepp blir nog inte mer kreativitetsförlamat än detta.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Med smicker kommer du inte långt. Argumentationsteknik där man blandar in dåligt förtäckt hån tyder på bristande intellektuell kapacitet, så man får ta till det man kan i stället. Det har jag märkt en längre tid i dina inlägg, och jag är föga imponerad.
För övrigt dör forumet då de enda som orkar posta sitt drev dag efter dag är foliehattar/rasister och invandringsfientliga. Kolla ämnena idag jämfört med 10 år sedan, nuförtiden är det bara massa hat, klart att de lite mer normala tröttnar.
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 15:10   #13
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Det har inte pga forumet gör eller gjort något fel i sig som att det kommit upp alternativa plattformar. Kvar blir mest personer som inte hävdar sig väl på dessa plattformar vilket också till viss del är personer som då är "mindre intressanta" och då blir det en ond cirkel.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 15:11   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag gillar "Hurrils" direkta tillgrep av auktoritetsargument. Jag upplever att auktoritetsargument förlorade sitt värde som argument någon gång (På gott och ont), men jag vet inte när det kan ha vart.

Gissningsvis så blev det ett par "Jaha du tycker så. Men vad har du åstadkommit?"* för mycket, åtminstone var det så för mig.

(* Underförstått: Du har inte tagit några medaljer i en idrott eller ens kroppsbyggning, så din åsikt om något träningsrelaterat är därför ointressant, oönskad och värdelös. )
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 15:14   #15
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Är det inte en generationsfråga? Kommunikation mellan parter ska ske med minsta möjliga motstånd ala Facebook, insta eller snapchat.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)