Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-07, 10:12   #46
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Sluta trolla i en seriös tråd.
Kolla pubmed med author-sökning.
Akademiker som går utanför sitt kompetensområde och skriver ovetenskaplig dynga blir inte seriösa för att de har skrivit en massa skit om annat.
Exempel; Linus Pauling som fick nobelpriset till och med.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 15:21   #47
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg

Cisordinol-acutard används ännu, vet inte om det är vad du menar? Kanske är olika på olika kliniker.


?
Jo, men väldigt lite, många som skulle behöva Cisordinol får istället Zyprexa, och Zyprexa är kass. Från min synvinkel sett: Psykiatrikerna fick kanske två gratisluncher och en penna, sedan (med väldigt få undantag) verkade de bli helsålda på att ge den (skiten) istället för Cisordinol. Skall man sälja ut sig själv, sin personal och psykotiska människor i behov av Cisordinol kan man väl åtminstone sälja sig lite dyrare än så?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 06:21   #48
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Akademiker som går utanför sitt kompetensområde och skriver ovetenskaplig dynga blir inte seriösa för att de har skrivit en massa skit om annat.
Exempel; Linus Pauling som fick nobelpriset till och med.
Så hans professur inom "försöksdesign och analys" är irrelevant för hans kritik över forskningmetodiken inom psykiatrisk forskning?
Att hävda att bevisat jäv påverkar slutresultatet?
Att vedertagna riktlinjer för signifikans inte följs?

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Så när en patient som är tvångsintagen pga sucididförsök börjar dunka huvudet i en vägg så ska man ringa polisen och vänta, eller? Vad ska sen polisen göra?
De lär sig snabbt att inte dunka huvudet i väggen, alternativt gör sig sjäv medvetslösa -> säkra luftväg, DT-hjärna.
Du vet att vi låter skyldiga gå fri för att inte döma för många oskyldiga? Samma princip här. Vi låter folk dö i trafiken för att vi ska ha högre hastigheter - samma princip. Ditt ständiga nirvana-tänk blir lite svårt att förstå...


En liknelse: ditt ivrande om nära fri användning av tvångsåtgärder är ungefär som att säga "men hur skulle vi göra om vi inte fick våldta kvinnor?" - dvs. det rätta är att inte våldta ("tvångsåtgärda"), och resultatet av att sluta våldta ("tvångsåtgärda") är positivt för de flesta, och för samhället i stort, men det är förstås en stor förlust för ett litet obetydligt fåtal.

Senast redigerad av Aryt den 2018-04-08 klockan 06:23.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 08:52   #49
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
^ Jag har inte velat låta Aryts propaganda stå oemotsagd. Nu gör den inte det.

Orkar inte mata trollet mer. Ser bra ut Aryt, kör hårt osv..
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 09:05   #50
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Många psyksjuka blir väldigt tacksamma (inte direkt efter, tvärtom, men med perspektiv) att man förhindrat dem att göra stolligheter. Att ligga fastspänd i bältessäng och få cisordinol injicerat i skinkan är kanske inte världens roligaste, men kanske hellre det än att misshandla (eller värre) andra patienter och personal?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 10:57   #51
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Många psyksjuka blir väldigt tacksamma (inte direkt efter, tvärtom, men med perspektiv) att man förhindrat dem att göra stolligheter. Att ligga fastspänd i bältessäng och få cisordinol injicerat i skinkan är kanske inte världens roligaste, men kanske hellre det än att misshandla (eller värre) andra patienter och personal?
Eller om man hindrats från att säga några riktiga okvädesord / varit oförskämd!

Minns också att det är smart att vara snäll mot dem som bokstavligen kan låsa in dig (eller värre!) om du inte gör som de säger... Patientnöjdheten för psykiatrin är ju inte imponerande..
För vanliga rättegångar accepterar vi att skyldiga får fria för att inte straffa oskyldiga, här verkar vi acceptera att skada flertalet för att inte enstaka ytterst tillfälligt inte ska försämras (med en nära utsiktslös långtidsprognos)..


Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
^ Jag har inte velat låta Aryts propaganda stå oemotsagd. Nu gör den inte det.

Orkar inte mata trollet mer. Ser bra ut Aryt, kör hårt osv..
"Propaganda" -dvs grundläggande mänskliga rättigheter?
Ifrågasättande av tveksamt/obefintligt evidensläge?

Måste ändå applådera er vilja att ta besluten åt andra! Stort av er att våga skicka andra till döden!
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 12:53   #52
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Så hans professur inom "försöksdesign och analys" är irrelevant för hans kritik över forskningmetodiken inom psykiatrisk forskning?
Att hävda att bevisat jäv påverkar slutresultatet?
Att vedertagna riktlinjer för signifikans inte följs?
Han stannar inte där utan rabblar upp den vanliga KMR/ Efva Kärfve dyngan.
Annars får han ju inte sälja böcker och sitta i tv 4 soffan och han får inga fanboys i scientolog nätaktivisterna.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 18:04   #53
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Han stannar inte där utan rabblar upp den vanliga KMR/ Efva Kärfve dyngan.
Annars får han ju inte sälja böcker och sitta i tv 4 soffan och han får inga fanboys i scientolog nätaktivisterna.
Har läst flera av hans debattinlägg i läkartidningen och tycker att han framstår som sansad, smart, och framförallt, påläst.


Minns när han kritiserade evidensen för mammografi - och blev uthängd som kättare då också..
Citat:
Gøtzsche's book tells of personal attacks on him and on other researchers by the pro-screening lobby, some of whom had financial interests in the continuation of screening programmes, he alleges.
Citat:
He compares screening advocates to religious believers and argues that their hostile attitudes are harmful to scientific progress. A lot of false evidence has been put forward to claim that the screening effect was large, he writes. Those who tried to expose the errors came under personal attack, as if they were blasphemers.

"I cannot help wonder why many people shrug their shoulders when they learn of scientific misconduct and why many scientists don't care that they deceive their readers repeatedly and betray the confidence society has bestowed on them, whether for a political gain, for fame, for money, for getting research funding or for any other reason. People may keep on being dishonest, may get away with it and may publish in the same journals time and again, to the hurrahs of like-minded people who are often editors of the same journals," he writes.
https://www.theguardian.com/science/...-not-justified

Inte direkt som att han ser ut att börja klättra på väggarna, men kanske borde han bältesläggas ändå

Senast redigerad av Aryt den 2018-04-10 klockan 18:07.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 18:39   #54
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Fan vad jag älskade psykiatrin som den var förr. (Lillhagens sjukhus: sent 90- tidigt 2000). Det var världens roligaste arbetsplats. mögelskador i hela sjukhuset, klotter på väggarna, rökrum som var helt inpyrda av rök med enorma gula kladdiga oljiga nikotinfläckar. LRV, LPT och HSL i en enda röra på samma avdelningar. Ångesten liksom svettades ur själva väggarna på sjukhuset, kännbart 200 meter ifrån. Alltid överbelagt, nästan alltid över "taket" belagt (vi hade tex. 18 platser på en avdelning, med plats för 2 överbeläggningar vilket gav ett "tak" på 20, men ändå 22 patienter), mycket personal, varav hälften var lika skruvade som patienterna, tom. flertalet av läkarna var skruvade och själva i påtagligt stort behov av psykiatrisk vård.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 19:02   #55
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Fan vad jag älskade psykiatrin som den var förr. (Lillhagens sjukhus: sent 90- tidigt 2000). Det var världens roligaste arbetsplats. mögelskador i hela sjukhuset, klotter på väggarna, rökrum som var helt inpyrda av rök med enorma gula kladdiga oljiga nikotinfläckar. LRV, LPT och HSL i en enda röra på samma avdelningar. Ångesten liksom svettades ur själva väggarna på sjukhuset, kännbart 200 meter ifrån. Alltid överbelagt, nästan alltid över "taket" belagt (vi hade tex. 18 platser på en avdelning, med plats för 2 överbeläggningar vilket gav ett "tak" på 20, men ändå 22 patienter), mycket personal, varav hälften var lika skruvade som patienterna, tom. flertalet av läkarna var skruvade och själva i påtagligt stort behov av psykiatrisk vård.
Blev folk friska där då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 19:25   #56
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Alltid överbelagt, nästan alltid över "taket" belagt (vi hade tex. 18 platser på en avdelning, med plats för 2 överbeläggningar vilket gav ett "tak" på 20, men ändå 22 patienter),
*skrattar i internmedicinska*
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 19:30   #57
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Blev folk friska där då?
Ja, då många av det klientelet behöver komma bort från samhället till en någorlunda skyddad och trygg miljö och medicineras när de är som sjukast. Dettar några veckor, sedan relativt fungerande i några månader, blir sjukare, repeat until döden.

Med tiden vet många av dessa själva när de är dags att söka vård, vilket gör att de absolut värsta tosserierna inte hinner inträffa.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 19:32   #58
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ja, då många av det klientelet behöver komma bort från samhället till en någorlunda skyddad och trygg miljö och medicineras när de är som sjukast. Dettar några veckor, sedan relativt fungerande i några månader, blir sjukare, repeat until döden.

Med tiden vet många av dessa själva när de är dags att söka vård, vilket gör att de absolut värsta tosserierna inte hinner inträffa.
Kändes som att du mest var sarkastisk i det förra inlägget, men modellen som du beskriver nu verkar ju faktiskt funka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 19:52   #59
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kändes som att du mest var sarkastisk i det förra inlägget, men modellen som du beskriver nu verkar ju faktiskt funka.
Nej jag var ärlig. Så såg miljön ut, och det var riktigt roligt att jobba där. Jag har enormt många roliga minnen därifrån.

Jag var inte ens sarkastisk när jag sa att ångesten kunde kännas 200meter bort. Lillhagen var närmast symboliskt för galenskap lokalt. Ett ställe man skämtade om. "Fan jag borde lägga in mig på Lillhagen!" "ha, jag jobbar där!" "som patient då eller höhöhöh". Ett riktigt klassiskt "dårhus", med lång historia, med en helt annan känsla än dagens tråkiga moderna psykiatriska kliniker.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 19:54   #60
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nej jag var ärlig. Så såg miljön ut, och det var riktigt roligt att jobba där. Jag har enormt många roliga minnen därifrån.

Jag var inte ens sarkastisk när jag sa att ångesten kunde kännas 200meter bort. Lillhagen var närmast symboliskt för galenskap lokalt. Ett ställe man skämtade om. "Fan jag borde lägga in mig på Lillhagen!" "ha, jag jobbar där!" "som patient då eller höhöhöh". Ett riktigt klassiskt "dårhus", med lång historia, med en helt annan känsla än dagens tråkiga moderna psykiatriska kliniker.
Fast upplevde patienterna det som roligt och trevligt då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)