Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vad anser du om Systembolagets monopol?
Det är positivt. 57 48.31%
Det är negativt. 61 51.69%
Antal röster: 118. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-13, 18:22   #91
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast vänta lite nu... Jag använde det inte alls som argument för att förbjuda alkohol. Gå tillbaka och kolla om du inte tror mig. Det började med att jag sa emot Bärsärk när han sa att alkohol inte har någon nytta, då jag sa att man blir full av det, och sen började du säga emot att man dricker det för att bli full.
Du har helt rätt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 18:25   #92
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Intressant, när det gäller systembolaget är många vänsterpartister.

Eller tror ni att det är gratis för staten att sätta upp ett system som har ett brett sortiment, byggnader och stor personaltäthet. Istället för att privata företag själva tar den kostnaden.
Vad jag vet generar systembolaget vinst. Att alkohol är en nettoförlust för staten råder det ingen fråga om. Frågan är väl snarare vad som blir störst förlust för staten, statligt monopol eller fri marknad för alkohol.
Där vet jag varken bu eller bä, men jag skulle våga chansa på att konsumtionen skulle öka med en fri marknad -> större förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Systembolaget minskar i omsättning 2-3% årligen senaste åren. Hur tror du ett statligt monopol hanterar nedgång? Inte på ett sätt jag skulle kalla ekonomiskt hållbart eller naturligt, snarare med beskattning. Omsättningen ökar knappt, men kostnaderna ökar konstant.

Men i slutändan, jag tycker inte att det ska vara staten som kränger droger och berusningmedel till folk. Det känns väldigt konstigt.
Det är väl rätt givet att omsättningen minskar för systembolaget när alkoholkonsumtionen minskar. Och med tanke på att minskad alkoholkonsumtion är målet med systembolaget från första början är det en lite unik situation där minskad omsättning inte alls måste vara dåligt. Systembolaget bör inte vilja ha stor omsättning, sas.
Det skeva där är ju att systembolaget gör reklam vilket får mig att undra om det inte råder lite delade meningar inom organisationen. Om målet bara är att tjäna pengar genom att kränga sprit vore det bättre / mindre hycklande med fri marknad.
Om målet är kontrollerad / minskad alkoholkonsumtion så ser det ut att barka åt rätt håll, tycker jag.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2018-01-13 klockan 18:26.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 18:59   #93
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, där får jag hålla med. Alkohol har i allra högsta grad ett syfte, nämligen att bli full.
Varken alkohol eller socker har nåt inneboende syfte.

Den som använder det har kanske ett syfte. Men det syftet är inte nödvändigtvis samma från person till person.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:08   #94
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Du har helt rätt


Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varken alkohol eller socker har nåt inneboende syfte.

Den som använder det har kanske ett syfte. Men det syftet är inte nödvändigtvis samma från person till person.
Vissa hävdar att både alkohol och kaffe har syftet att folk ska orka jobba 40-timmarsveckor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:09   #95
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Vad jag vet generar systembolaget vinst. Att alkohol är en nettoförlust för staten råder det ingen fråga om. Frågan är väl snarare vad som blir störst förlust för staten, statligt monopol eller fri marknad för alkohol.
Där vet jag varken bu eller bä, men jag skulle våga chansa på att konsumtionen skulle öka med en fri marknad -> större förlust.

Det är väl rätt givet att omsättningen minskar för systembolaget när alkoholkonsumtionen minskar. Och med tanke på att minskad alkoholkonsumtion är målet med systembolaget från första början är det en lite unik situation där minskad omsättning inte alls måste vara dåligt. Systembolaget bör inte vilja ha stor omsättning, sas.
Det skeva där är ju att systembolaget gör reklam vilket får mig att undra om det inte råder lite delade meningar inom organisationen. Om målet bara är att tjäna pengar genom att kränga sprit vore det bättre / mindre hycklande med fri marknad.
Om målet är kontrollerad / minskad alkoholkonsumtion så ser det ut att barka åt rätt håll, tycker jag.
Preliminärt, så för mig handlar det om att Staten ska inte vara landets största försäljare av alkohol.

Om Systembolaget genererar vinst är tekniskt knepigt, eftersom det enda sätt ett statligt monopol kan justera vinster är genom skatt och avgifter. Blir då problematiskt om folk gör som i Skåne, handlar från andra håll. I slutändan spelar det ingen roll om bolaget genererar vinst, eftersom existensen är garanterad av staten. Då blir också intäkter och effektivisering konstiga eftersom det handlar om en artificiell marknad i form av ett monopol. Vi har inget sätt att kontrollera om bolagsformen är effektiv eller inte.

Ungdomars alkoholkonsumtion ser ut att variera mellan generationer väldigt mycket. Vilket borde betyda att för konsumtion är systembolaget egentligen oväsentligt. Vi har fortfarande alkoholister och uteliggare som står i kö varje morgon och köper en kasse full, och vad är då poängen? Problemen är inte borta.

Tanken i grunden var uppfostran av ett nyktert folk, där skatten skulle gå till rehabilitering och information. Vad det nuvarande systemet går ut på vet jag inte, och jag har svårt att kolla upp det.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:11   #96
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg


Vissa hävdar att både alkohol och kaffe har syftet att folk ska orka jobba 40-timmarsveckor.
Samma personer brukar hävda att skolans syfte är att drilla folk i meningslöshet för att senare kunna uthärda meningslösa jobb.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:12   #97
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg




Vissa hävdar att både alkohol och kaffe har syftet att folk ska orka jobba 40-timmarsveckor.
Det verkar vara svårt för dig att greppa skillnaden här. Jag tror du får grubbla över detta på egen hand.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:17   #98
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Samma personer brukar hävda att skolans syfte är att drilla folk i meningslöshet för att senare kunna uthärda meningslösa jobb.
Ja, jag skulle tro att det är stort överlapp. Kan även tänka mig att samma personer kallar religion opium för folket.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det verkar vara svårt för dig att greppa skillnaden här. Jag tror du får grubbla över detta på egen hand.
Ok.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:17   #99
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast vänta lite nu... Jag använde det inte alls som argument för att förbjuda alkohol. Gå tillbaka och kolla om du inte tror mig. Det började med att jag sa emot Bärsärk när han sa att alkohol inte har någon nytta, då jag sa att man blir full av det, och sen började du säga emot att man dricker det för att bli full.
Vad har att bli full för nytta då?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:18   #100
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vad har att bli full för nytta då?
Många (de flesta?) blir gladare och mer socialt kompetenta på fyllan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:28   #101
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Bara n00bs köper något annat än 6-pack med 2,8% öl från sin lokala livsmedelsbutik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:28   #102
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 034
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vad har att bli full för nytta då?
Träffa sin framtida fru på ett oblygt vis och få henne full och sätta på henne?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:29   #103
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Det där med utbud känner jag igen, drycker med hög APK prioriteras ofta i andra länder när det säljs hos motsvarigheten till Coop eller Ica.

Frågan är hur mycket "bättre" alkoholutbudet skulle bli ifall det släpptes fritt. Det finns andra produkttyper som säljs fritt i Sverige men få specialbutiker finns eftersom att folk nöjer sig utbudet som finns i matvarubutiken.

Då jag inte dricker så är frågan mer principiell för mig, jag ogillar tanken på att staten ska styra med hela handen.
Nej, butikernas utbud reflekterar snarare ländernas alkoholkultur. Det är inte så att du får hyllmeter med billig fulsprit om du ramlar in i en butik i Toscana. Istället lär du hitta ett brett utbud av bra viner.

Nu har ju Systembolaget ett brett utbud och antagligen skulle endast ett fåtal aktörer ha lika brett utbud samlat på ett ställe om man släppte monopolet. Hela marknaden begränsas dock av bolagets utbud. Det som inte ingår i det vanliga sortimentet blir svårare att få tag på och det slår ut mindre producenter.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:31   #104
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
I Hongkong såldes det alkohol överallt, men tonåringar köpte ändå aldrig det, för i Hongkong var det inte coolt att vara full.

Fast svenskar kommer aldrig bli lika bra som Hongkongeser, detta ädla släkte, så här får vi ta till andra metoder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:32   #105
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Många (de flesta?) blir gladare och mer socialt kompetenta på fyllan.
Ja, det är ett bra socialt smörjmedel och i rimliga mängder ökar det välmåendet.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)