Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vad anser du om Systembolagets monopol?
Det är positivt. 57 48.31%
Det är negativt. 61 51.69%
Antal röster: 118. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-16, 08:38   #136
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Så jävla dumt att man inte får sälja starköl i livsmedelsbutikerna. Nu tvingas man gå till bolaget för att få sig några öl. Och där vet jag att det är många som tänker att "nu är man ändå här" och så köper de med sig en del annat just för att slippa gå dit igen om det skulle vara så. Det leder till ökad konsumtion...
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 09:46   #137
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Så jävla dumt att man inte får sälja starköl i livsmedelsbutikerna. Nu tvingas man gå till bolaget för att få sig några öl. Och där vet jag att det är många som tänker att "nu är man ändå här" och så köper de med sig en del annat just för att slippa gå dit igen om det skulle vara så. Det leder till ökad konsumtion...
Eller tvärtom, att man rycker med sig några bira när man shoppar frysta morötter trots att man inte tänkt sig.
Precis som det gärna slinker ner en japp när man står vid kassan, de står där av en anledning.
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 09:49   #138
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Eller tvärtom, att man rycker med sig några bira när man shoppar frysta morötter trots att man inte tänkt sig.
Precis som det gärna slinker ner en japp när man står vid kassan, de står där av en anledning.
Håller med dig. Det känns betydligt värre.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 10:48   #139
smeander
Registered User
 
smeanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 518
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Så jävla dumt att man inte får sälja starköl i livsmedelsbutikerna. Nu tvingas man gå till bolaget för att få sig några öl. Och där vet jag att det är många som tänker att "nu är man ändå här" och så köper de med sig en del annat just för att slippa gå dit igen om det skulle vara så. Det leder till ökad konsumtion...
You went full retard. Never go full retard...

Det du just skrev är helt och hållet fel.
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 11:37   #140
Sir Anselm
Registered User
 
Sir Anselms avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Norrköping
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av smeander Visa inlägg
Systembolaget har tillräckligt utbud för alla i Sverige.
Det kan man bara tycka ifall man inte har koll på utbudet utanför monopolet.
__________________
Le blogg
Sir Anselm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 11:52   #141
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Upplever ni också att fler människor är mer positiva till systembolagets monopol (Samt andra förmyndarsosserier) idag än för kanske bara fem år sedan?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 12:58   #142
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Upplever ni också att fler människor är mer positiva till systembolagets monopol (Samt andra förmyndarsosserier) idag än för kanske bara fem år sedan?
Ja. Om debatten handlar om att hålla nere konsumtionen så vill jag fortfarande höra vad folk tycker om nattöppna barer, det började väl runt Stureplan i Stockholm, sedan öppnades det fler runt om, på Söder t ex. Det var debatter och klagomål då på 90 talet med. Nu tror jag alla tar nattöppna barer för givet, ungefär som byggnaderna av betong och sten de ligger i. Tycker att det är svårt att debattera Systemet utan att röra dessa, om det handlar om fylla, bråk och brott.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 13:10   #143
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Så jävla dumt att man inte får sälja starköl i livsmedelsbutikerna. Nu tvingas man gå till bolaget för att få sig några öl. Och där vet jag att det är många som tänker att "nu är man ändå här" och så köper de med sig en del annat just för att slippa gå dit igen om det skulle vara så. Det leder till ökad konsumtion...
Det var väl dock helt felaktigt resonemang där man slår krokben på sig själv. Det är väl det motsatta som skulle få stor effekt, när man ändå går förbi ölen på väg till frukten.

Många som är negativa till systemet verkar enbart fundera över sin egen situation eller bekanta där man utan problem kan hantera alkohol och endast dricker årgångsviner för smaken till den fina middagen eller i solnedgången i en solstol vid sommarhuset. Man verkar glömma den stora grupp människor som tyvärr inte kan hantera alkohol utan skulle springa intervaller mellan soffan och butiken oavsett dag eller tid på dygnet för att köpa lite till osv. visst det är möjligt att vissa "passar på" när de ändå är på systemet men den andelen är nog betydligt färre än motsatta och hur jobbigt är det seriöst att ta sig till ett bolag och hur ofta dricker man som "ordnad" människa. Märker att många gärna ta en öl eller grogg/drink mitt i veckan numera och det är väl möjligen de som ogillar monopolet men då kanske de skulle fundera över sin konsumtion istället.

Som tillägg är jag dock ideologiskt starkt emot monopol!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 13:20   #144
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Det var väl dock helt felaktigt resonemang där man slår krokben på sig själv. Det är väl det motsatta som skulle få stor effekt, när man ändå går förbi ölen på väg till frukten.

Många som är negativa till systemet verkar enbart fundera över sin egen situation eller bekanta där man utan problem kan hantera alkohol och endast dricker årgångsviner för smaken till den fina middagen eller i solnedgången i en solstol vid sommarhuset. Man verkar glömma den stora grupp människor som tyvärr inte kan hantera alkohol utan skulle springa intervaller mellan soffan och butiken oavsett dag eller tid på dygnet för att köpa lite till osv. visst det är möjligt att vissa "passar på" när de ändå är på systemet men den andelen är nog betydligt färre än motsatta och hur jobbigt är det seriöst att ta sig till ett bolag och hur ofta dricker man som "ordnad" människa. Märker att många gärna ta en öl eller grogg/drink mitt i veckan numera och det är väl möjligen de som ogillar monopolet men då kanske de skulle fundera över sin konsumtion istället.

Som tillägg är jag dock ideologiskt starkt emot monopol!
Öppettider är inget som hindrar en alkoholist som planerar dagar och veckor runt att maximera sitt drickande.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 13:20   #145
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Anselm Visa inlägg
Det kan man bara tycka ifall man inte har koll på utbudet utanför monopolet.
Du har ju stora katalogen där du kan beställa rätt mycket. Sen kan du alltid prata med dem för att få dem att söka upp specifika sorter utanför katalogen.
Lyckades få dem att hitta ett vin från Bandol årgång 2001.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 13:32   #146
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Anselm Visa inlägg
Det kan man bara tycka ifall man inte har koll på utbudet utanför monopolet.
+1. Dessutom så driver den nuvarande sortimentsmodellen dessutom utbudet mot kommersiell likriktning.

Jag är ändå positiv till monopolet på det stora hela, Sverige har ändå mindre alkoholkonsumption och alkoholskador än jämförbara länder utan monopol.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 14:14   #147
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Upplever ni också att fler människor är mer positiva till systembolagets monopol (Samt andra förmyndarsosserier) idag än för kanske bara fem år sedan?
Ja, vi brukade vara ett EU kritiskt land.
Som inte gillade för mycket överförmyndare. Men idag står svenska politiker på rad för att suga av EU-parlamentet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 14:28   #148
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Öppettider är inget som hindrar en alkoholist som planerar dagar och veckor runt att maximera sitt drickande.
Nej det har det inte mer än att det kan hindra i vissa fall sena kvällar och helger när man "planerat" dåligt. Vilket kan vara nog så viktigt.

Men de ger inte heller samma impulser till människor med mindre bra alkoholkaraktär om man lätt kan slänga ner 5-6 öl när man är och middagshandlar. Om det krävs en aktiv handling att söka sig till en annan butik så är det lite mer motstånd. Sen har jag svårt att se vilka gånger jag man verkligen MÅSTE ha sprit utanför de tider systemet har öppet, är det när abstinensen slår till på söndagsmorgonen eller är det när allt är slut på lördagskvällen eller när begäret efter en shot gör sig påmint efter 18-19 en random onsdag?

Som sagt för min del kvittar det men jag tror att kostnaden för samhället skulle öka om man tog bort monopolet samt tror jag att utbudet faktiskt skulle bli mycket sämre i många städer utanför typ Stockholm, Malmö och GBG vilket också är negativt då jag och många andra inte bor där

Däremot kan jag tycka att det skulle vara möjligt med gårdsförsäljning i större utsträckning m.m
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 14:32   #149
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Nej det har det inte mer än att det kan hindra i vissa fall sena kvällar och helger när man "planerat" dåligt. Vilket kan vara nog så viktigt.

Men de ger inte heller samma impulser till människor med mindre bra alkoholkaraktär om man lätt kan slänga ner 5-6 öl när man är och middagshandlar. Om det krävs en aktiv handling att söka sig till en annan butik så är det lite mer motstånd. Sen har jag svårt att se vilka gånger jag man verkligen MÅSTE ha sprit utanför de tider systemet har öppet, är det när abstinensen slår till på söndagsmorgonen eller är det när allt är slut på lördagskvällen eller när begäret efter en shot gör sig påmint efter 18-19 en random onsdag?

Som sagt för min del kvittar det men jag tror att kostnaden för samhället skulle öka om man tog bort monopolet samt tror jag att utbudet faktiskt skulle bli mycket sämre i många städer utanför typ Stockholm, Malmö och GBG vilket också är negativt då jag och många andra inte bor där

Däremot kan jag tycka att det skulle vara möjligt med gårdsförsäljning i större utsträckning m.m
Jag dricker inte alkohol själv så öppettider och utbud intresserar mig inte, jag är mest bara fientlig till att staten ska styra alkoholkulturen och marknaden runt denna. Ifall öppettiderna blir sämre och utbudet krymper med en fri marknad så skulle jag fortfarande vara positiv till det, kanske i ännu högre grad då jag personligen ogillar allt negativt alkohol för med sig.

Jag är mer inne på Sverkers linje där att vi som inte dricker måste erbjuda positiva alternativ och agera föredömen, jag ser ingen motsättning mellan det och en fri marknad. Oavsett vem som kränger alkoholen så är det fortfarande samma motpol som behövs.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2018-01-16 klockan 14:35.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 14:36   #150
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag kan tycka det är nog så irriterande när jag bestämmer mig för någon god mat att laga och sen inte kunna köpa vin för att bolaget har stängt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)