Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-24, 00:03   #286
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Audin har inte "rätt" att köra rakt fram i rondellen helt utan vidare. Han måste lämna företräde till bilen i ytterfilen om han ska korsa filen eller byta fil. Finns ju inte minsta lilla tveksamhet kring detta.

Han har inte "rätt" att anta att bilisten i ytterfilen ska bete sig som han önskar. Speciellt inte då bilisten i ytterfilen kör helt lagligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 00:05   #287
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
suck... så om majoriten säger "kör så här" men en liten regel säger "du kan göra så här" så är det bra att göra så? Låter som ett bra trafikvett. Det är sådana personer som brukar räcka långfinger osv "för att de har rätt" istället för att visa hänsyn i trafiken och skapa ett bra trafikflöde. gg.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 00:07   #288
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag sa fortfarande inget om att Audin gjorde rätt, läs om och läs rätt, jag sa att rondellen som sådan var utformad på ett sätt som 99% av våra rondeller INTE är och att praxis är att ska du svänga vänster så ska du ligga i vänster fil. Jag vet en liten fältstudie vi kan göra; prova att ligga i höger fil i alla dina vänstersvängar och posta på kolo hur bra det gick sedan.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 00:23   #289
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag sa fortfarande inget om att Audin gjorde rätt, läs om och läs rätt, jag sa att rondellen som sådan var utformad på ett sätt som 99% av våra rondeller INTE är och att praxis är att ska du svänga vänster så ska du ligga i vänster fil. Jag vet en liten fältstudie vi kan göra; prova att ligga i höger fil i alla dina vänstersvängar och posta på kolo hur bra det gick sedan.
Citat:
Alla är inte paragrafrytryttar och stannar för att googla utan kör som man brukar köra, vilket i audins fall var helt korrekt om inte skyltningen hade varit emotsägande.
Hur ska man tolka detta på nåt annat sätt än att du tycker att ifall rondellen inte haft de där skyltarna så hade Audin kört helt korrekt?

I övrigt kan du gärna lägga ner halmgubberetoriken och sluta få det att låta som att jag förespråkar att man ska ligga i högerfilen då man svänger vänster.

Du är väl medveten om att jag skrivit att man bör ligga i vänsterfil.

Det jag motsätter mig är att det skulle vara okej att bara köra tvärt över ytterfilen bara för att man inte orkar göra rätt.

Men om vi är inne på fältstudier så kan du ju testa att köra som Audin i en "vanlig" rondell och hamna i en likadan olycka för att föraren i ytterfilen inte svänger höger som du tycker han borde göra. Sen kan du ju posta på kolo om hur orättvist det är att domstolen fann dig vållande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 06:59   #290
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ja vad som är tillåtet är faktum A.
Vad man lär ut på körskolor är faktum B.
Vad man går ut med i media och i social media är faktum C.
I detta fall är det glasklart att B och C är det man proklamerar och B och C är också det som folk kör efter.

I detta fall var det en rondell med helt avvikande skyltning vilket gör att ser man inte det så är B och C körda.
Men bilister ligger ju jämt i högerfilen och kör åt "vänster", hela tiden liksom. I Umeå skulle jag vilja påstå att det är minst lika vanligt om inte vanligare att folk kör så. Vad man bör göra hör inte till saken om man krockar, då är det bilen som ligger innerst som är vållande vad man än tycker om saken.

Sen att jag håller med dig om hur det borde gå till är en annan femma.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 09:02   #291
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Grejen är den att audin i vänsterfil byter fil, byter du fil ska du alltid väja för trafik som redan befinner sig där.
Det skapar problem att man får köra vänster i högerfil, allting vore lättare att förstå om kravet för att ligga i högerfilen var att du ska ut ur rondellen nästa avfart men så ser det inte ut pga trafiksituationen så man får helt enkelt se rondellen som en vanlig tvåfilig väg som svänger.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 10:02   #292
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
Grejen är den att audin i vänsterfil byter fil, byter du fil ska du alltid väja för trafik som redan befinner sig där.
Det skapar problem att man får köra vänster i högerfil, allting vore lättare att förstå om kravet för att ligga i högerfilen var att du ska ut ur rondellen nästa avfart men så ser det inte ut pga trafiksituationen så man får helt enkelt se rondellen som en vanlig tvåfilig väg som svänger.
+1
Och det hela är alltså väldigt enkelt att förstå om man tänker sig rondellen som en enkelriktad gata med dubbla filer och inte en korsning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 14:04   #293
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
+1
Och det hela är alltså väldigt enkelt att förstå om man tänker sig rondellen som en enkelriktad gata med dubbla filer och inte en korsning.
Bara ett tillägg.
Finns många fällande domar i dessa scenario så ganska glasklart.

***

För övrigt hade jag gärna tryckt till Audin i sidan med min skrutt, sen kliva ur bilen och applådera blåsmongot.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath

Senast redigerad av r1kkie den 2018-05-24 klockan 14:06.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 14:36   #294
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vad har ni för åsikter om cyklister och övergångsställen? Jag är rejält trött på att cykla till och från jobbet då jag vid enkel resa måste korsa bilväg åtta gånger på fyra km. Känns som att man är ivägen hela tiden. I början så stannade jag och ledde över cykeln men nu, i.o.m. att bilarna stannar oavsett om jag är av eller på cykeln, så cyklar jag över då det sparar tid både för mig och bilisterna.

Vara nitisk och leda över cykeln eller cykla över? Vad jag vet så behöver bilarna egentligen inte stanna om jag sitter på cykeln och ska korsa ett övergångsställe.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 14:46   #295
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Tar det ifrån situation till situation

Cyklar över när man ser det passar med trafiken och man har kontakt med närmsta bil.

Är det mycket trafik och man ser att de som kör inte är uppmärksamma går jag av och inväntar att de ser en innan man går ut
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 15:51   #296
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad har ni för åsikter om cyklister och övergångsställen? Jag är rejält trött på att cykla till och från jobbet då jag vid enkel resa måste korsa bilväg åtta gånger på fyra km. Känns som att man är ivägen hela tiden. I början så stannade jag och ledde över cykeln men nu, i.o.m. att bilarna stannar oavsett om jag är av eller på cykeln, så cyklar jag över då det sparar tid både för mig och bilisterna.

Vara nitisk och leda över cykeln eller cykla över? Vad jag vet så behöver bilarna egentligen inte stanna om jag sitter på cykeln och ska korsa ett övergångsställe.
Jag tycker det är okej att cyklister cyklar över då det som sagt går fortare än att kliva av och leda cykeln. Men jag kan störa mig på de som tar det för givet och bara viker ut på övergångsstället som om det vore självklart. Stannar de upp lite och visar hänsyn släpper jag gärna förbi dem.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 19:36   #297
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Men bilister ligger ju jämt i högerfilen och kör åt "vänster", hela tiden liksom. I Umeå skulle jag vilja påstå att det är minst lika vanligt om inte vanligare att folk kör så. Vad man bör göra hör inte till saken om man krockar, då är det bilen som ligger innerst som är vållande vad man än tycker om saken.

Sen att jag håller med dig om hur det borde gå till är en annan femma.
hoho, jag har faktiskt inte sett en enda rondellkörning ännu där någon legat i högerfil och kört vänster (nu kommer det väl säkert bara för att jag säger så). Jag kör ändå 5k mil/året varav en del är i vårt lands näst största stad, men tack och lov tycker jag att folk generellt lägger sig i rätt fil i rondellerna (mycket har nog underlättats med målade pilar i vägen som komplement till skyltarna). I Borås har de i ett par rondeller dragit linjer som visar att nu bör du byta fil från inner till ytterfil innan avfart etc.

Låter som att man kör rondellkörning lite annorlunda i Ume :P .. annat trafikförfarande också kan jag tänka mig. Trafikbeteenden som jag lärde mig i hembyn utanför Sundsvall och efter E14 mellan Östersund och Sundsvall är inte ens applicerbara här i Götet. Därav smått ironiskt när mina vänner hemöver kritiserar hur Göteborgarna kör vintertid, medan precis alla förutsättningar är annorlunda, allt från salt till trafikmängd till vana av vinterväglag mm.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 19:40   #298
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag tycker det är okej att cyklister cyklar över då det som sagt går fortare än att kliva av och leda cykeln. Men jag kan störa mig på de som tar det för givet och bara viker ut på övergångsstället som om det vore självklart. Stannar de upp lite och visar hänsyn släpper jag gärna förbi dem.
+1, en cyklist som bromsar in, söker ögonkontakt osv, där släpper jag förbi... dock blir jag lite nervös när det är tvåfiligt och man inte vet om bilist i ytterfil kommer tänka eller göra detsamma och cyklisten börjar trampa på.

Det värsta som finns är ett par korsningar här i götet där jag kommer från samma håll som cyklisten (som kommer på cykelbana) och så ska jag svänga höger och skära cykelbanan. Nu har de faktiskt gjort om på Göteborgsvägen så de har äntligen gett cyklister rödljus vid det korset, men innan var det grönt ljus (och en lång raksträcka innan). Jag som bilist hade inte en suck att se en cyklist med tempohjälm trampandes i 45-knyck, då cyklisten såg "grönt ljus" och "rakt fram" och bara trampade på, samtidigt som jag påbörjade min sväng. Sjukt farligt. Om folk hade cyklat som pensionärer så hade det aldrig blivit en situation, men numera är det cykeltävlingar tillvardags på cykelbanorna.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 19:45   #299
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
För den som är osäker på rondellkörning så har Transportstyrelsen producerat en video som förklarar vad som gäller:
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 19:52   #300
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
För den som är osäker på rondellkörning så har Transportstyrelsen producerat en video som förklarar vad som gäller:
Jepp, den tar dock inte det exemplet som Agitator tog, för den rondellen finns inte grafiskt utformad i materialet (däremot står det i text vad man måste tänka på även där). Ser man inte upp med skyltningen i den rondellen - och kör som materialet som Transportstyrelsen t.ex. tagit fram - så är det hög risk för kollision (hänger på hur förarna uppmärksammar varandra med blinkers, ögonkontakt, koll omkring osv). Man borde ta med exakt den rondellen som exempel grafiskt och påvisa att ibland kan det råda andra påbud.

Jag såg för övrigt att den rondellen som Agitator tog har varit uppe på tapeten flera gånger, blivit omskyltad mm och att flera bilister har kolliderat där. Tittar man i YT-fältet så ser man folk som befunnit sig i andra sitsen, dvs kört som audin och krockat.

Ingen bra rondell överlag, gör man 99 rondeller lika i landet så är det tokigt att göra nr 100 lite annorlunda och hoppas att det räcker om folk kollar skyltarna. Kör jag genom Partille och hemåt kan jag passera med lätthet 20-25 rondeller, att en av dem skulle vara annorlunda hade jag lätt kunnat missa rent mänskligt.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2018-05-24 klockan 19:53.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)