Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-24, 09:41   #31
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Finns många tjejlag och träningsmöjligheter i framförallt STHLM. Men wessmans inlägg täckte det du kan göra själv,.

(Nicklas Lidström började som 15-åring)
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 13:48   #32
ekmanc
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
(Nicklas Lidström började som 15-åring)
Nej det gjorde han verkligen inte... idioti
ekmanc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 07:56   #33
Agnes2002
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 0
16 år och vill spela hockey

Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?
Agnes2002 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 08:20   #34
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av Agnes2002 Visa inlägg
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?
Övriga posts i den här tråden är från 2010 och 2011, således är de 16 åriga tjejer som innan skrivit här nu 23-24 år nånting.

Men jag kanske missförstod, du kanske söker folk rent generellt. Hur som helst, dina föräldrar borde ha full förståelse för att du vill börja med hockey, så det behöver du nog inte vara orolig för.

Däremot är det ju alltid läskigt att börja med något nytt, men våga prova säger jag bara (: Det värsta som händer är att du gör bort dig inför några personer du i så fall aldrig någonsin kommer träffa igen. Medans det bästa är att du hittar en ny favorithobby, som dessutom leder till bra träning!

Kör bara kör!
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 09:06   #35
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Agnes2002 Visa inlägg
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?
Det absolut viktigaste måste ju vara att man snabbt lär sig åka skridskor riktigt bra. Det är ju ett riktigt högt inträdeshinder måste man nog säga.

Själv började jag spela fotboll i ett lag när jag var 23 men då hade jag spelat i lag när jag var 9-12 år samt spelat på skoj och med klasslaget etc. Dessutom var jag snudd på elitnivå i tennis som ung. Då var det ändå en del taktiska saker, markering av motståndare etc som jag hade noll koll på. Det lärde man sig dock snabbt. Spelade dock inte på särskilt hög nivå (div. 5) men på den nivån klarade jag mig iaf.

I fotboll åker man dock inte skridskor vilket ju som sagt är tekniskt riktigt svårt att lära sig i sen ålder för att det ska fungera i seriespel. Detta gäller förstås även på damsidan där konkurrensen är svagare.

Som kille hade det varit omöjligt att börja spela i ett lag så sent skulle jag säga. Hockey-bockey med generösa lagkamrater möjligtvis.

Blev nobbad av Hammarby Hockey som 10-åring för att jag var "för gammal" f.ö...
Och då spelade jag ändå i ett annat lag så jag var absolut inte en rookie.

Senast redigerad av Macroman den 2018-05-23 klockan 09:09.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 12:53   #36
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
LOL!

Är du tjej!?

Tjejen, du kan börja med majoriteten av de olika idrotter som finns att välja mellan som 16-åring och nå elitklass ganska fort. Damidrott är inte på en särskilt hög nivå med undantag som t.ex. handboll, friidrott, konståkning.

Hockey är definitivt en sport du kan börja som 16 åring och platsa i ett vanligt lag innan du är 18 och är du seriös och ser till att få istid varje dag vare sig det är träning med damer, 12-åriga pojkar eller om det är allmänhetens åkning så kommer du utvecklas fort.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 13:31   #37
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Agnes2002 Visa inlägg
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?
Åker du någon inlines? Det har bra överföring till skridskor. Tycker t.o.m det är svårare att åka inlines än skridskor.

Fel *årstid nu att börja med hockey. Åk massa inlines i sommar och spela innebandy (inlinehockey? Kanske finns någon klubb/gäng om du bor i storstad) och börja i höst.

*Vi hade aldrig isträning under sommaren, när jag spelade (ålder 4-16). Kanske är ändrat nu? Känns väldigt färdighetstappande för hockeyeliten att vara av isträning i flera månader. Hur långa uppehåll har NHL-spelarna från isträning, under sommaren?
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 13:58   #38
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Värt att kolla upp är också sommar hockeyskolor i närheten där du bor. Brukar finnas även för nybörjare + tjejhockey.

Som folk sagt, åka inlines i sommar och spela street hockey med grabbarna i klassen.

Köp även en riktig hockeyklubba och en puck, säg till farsan å fixa en bit plywood med blank yta och stå och dribbla hela sommaren. Kan även ställa upp en gammal skottkärra och träna skott på. Det brukade jag alltid göra på sommaren.
Att dribbla med puck är helt annorlunda jämfört med boll.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 15:40   #39
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
*Vi hade aldrig isträning under sommaren, när jag spelade (ålder 4-16). Kanske är ändrat nu? Känns väldigt färdighetstappande för hockeyeliten att vara av isträning i flera månader. Hur långa uppehåll har NHL-spelarna från isträning, under sommaren?
Typ en månad utan is, har du 82 (eller mer) matcher om året och träningar på det så tappar du inget på en månad.

Idag finns det syntetisk is som funkar bra för skillsträning. Jag tränade året runt på is, men bara 1gg i veckan under sommaren. Åkte inlines och sköt på ramp under den tiden.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 19:21   #40
Agnes2002
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 0
Oj missade det haha! Men då kanske det är någon annan som besöker här som är 16 år och vill börja spela hockey. Har inlines (dock inte bra), en klubba som är lite för liten och i fel flex men den funkar, några blå och svarta puckar, handskar och en skottbräda, ska köpa en större platta med mer utrymme men det är delen med att börja spela i lag. Vet att de tjejerna i min ålder runt mitt område är bra spelare och därför känns det lite extra jobbigt. Tips? Och vad ska man träna i sommar?
Agnes2002 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 20:36   #41
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Agnes2002 Visa inlägg
Oj missade det haha! Men då kanske det är någon annan som besöker här som är 16 år och vill börja spela hockey. Har inlines (dock inte bra), en klubba som är lite för liten och i fel flex men den funkar, några blå och svarta puckar, handskar och en skottbräda, ska köpa en större platta med mer utrymme men det är delen med att börja spela i lag. Vet att de tjejerna i min ålder runt mitt område är bra spelare och därför känns det lite extra jobbigt. Tips? Och vad ska man träna i sommar?
Kontakta dina lokala föreningar inom hockey och hör med dem först. Har du tur kan du få hjälp med att utvecklas om det finns ett lag med en satsning i området.

Du spelar innebandy så du har någorlunda uppfattning om dina styrkor och svagheter. Hittar du en öppen ishall och tar dig dit varje vecka så kan du utvecklas mycket. Youtube brukar ha mycket videos där dom visar teknik övningar du kan testa.

Men jag skulle första kontakta föreningar så du vet vilka alternativ du har.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 16:45   #42
vishy11
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Agnes2002 Visa inlägg
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?
Några månader sent men vad heter du på Instagram? Jag känner igen mig exakt i vad du skriver!
vishy11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 18:31   #43
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Klart du kan börja spela hockey när du är 16! Du kan börja spela hockey när du är 35 med!
Beror på vad du vill, är det att platsa i landslaget så är det kanske kärvare, men långt ifrån omöjligt. Vill du så gör du!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)