Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-23, 19:14   #20581
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vilken fåntratt till kvinna i England som bestämde sig för att försöka köra igenom ett halvmarathon och skylla på att hon hade en workshop att passa. Förstår att många blir upprörda över när stadsdelar stängs av för motortrafik pga t.ex. löpning- eller cyklingsevent, men ffs.. :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 21:18   #20582
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Vid normal användning är det mer teori än praktik kring det där med bromsvätska. Om du Svensson-kör ska det bromsvätskan vara bra sunkig innan det blir problem.
Kör du däremot som en biltjuv eller bor i Alperna är det en annan femma.

Det är ju dock inte jättesvårt att byta, men jag skulle rekommendera verktyg för ändamålet.
Fast om man bara vardagskör och inte byter bromsvätskan upptäcker man problemet först när man verkligen behöver bromsarna... vilket möjligen har obehagliga konsekvenser.

Att serviceintervallen är tilltagna med god marginal är såklart en annan sak. Men bromsvätska är billigt.

Givetvis måste man alltid ha rätt verktyg.(?)
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 18:38   #20583
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Ju mer jag ser av G30 och G31, desto mer förälskad blir jag. Förbaskat snygg kärra.



__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 20:23   #20584
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ju mer jag ser av G30 och G31, desto mer förälskad blir jag. Förbaskat snygg kärra.



Vilken är snyggast, 5-serien eller nya A6?
Det blir intressant att läsa tester mellan alla premiumsedaner framöver.

__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 22:44   #20585
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Fast om man bara vardagskör och inte byter bromsvätskan upptäcker man problemet först när man verkligen behöver bromsarna... vilket möjligen har obehagliga konsekvenser.

Att serviceintervallen är tilltagna med god marginal är såklart en annan sak. Men bromsvätska är billigt.

Givetvis måste man alltid ha rätt verktyg.(?)
Vad jag menar är att det ska bra sunkig bromsvätska till för att bli ett problem vid kraftiga inbromsningar i hyfsat lagliga hastigheter. Bromsvätska är förstås inget att slarva med till dumhetens gräns, men så länge systemet är helt i övrigt klarar man sig långt.
Börjar vi däremot snacka inbromsningar från 200km/h eller buskörning med upprepade inbromsningar (ännu värre om du nöter på bromsen i onödan), då kan det bli jävligt jobbigt.

Jag menar förstås att det är bra med ett bromsluftningsverktyg istället för att pumpa på bromsen och släppa ut luften genom ventilen i oket.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 23:21   #20586
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Vilken är snyggast, 5-serien eller nya A6?
Det blir intressant att läsa tester mellan alla premiumsedaner framöver.
Jag gillar Audis design överlag. Hårda raka linjer, råhet, ursäkta all regnbågar men lite maskulinitet osv, nyaste designen de har tycker jag är sjukt brutal. BMW har lite mjukare design, men med rätt utrustning så ser kärrorna bra ut då med... Audi har dock den mest råa och vassaste designen IMO.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 05:15   #20587
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Vad jag menar är att det ska bra sunkig bromsvätska till för att bli ett problem vid kraftiga inbromsningar i hyfsat lagliga hastigheter. Bromsvätska är förstås inget att slarva med till dumhetens gräns, men så länge systemet är helt i övrigt klarar man sig långt.
Börjar vi däremot snacka inbromsningar från 200km/h eller buskörning med upprepade inbromsningar (ännu värre om du nöter på bromsen i onödan), då kan det bli jävligt jobbigt.

Jag menar förstås att det är bra med ett bromsluftningsverktyg istället för att pumpa på bromsen och släppa ut luften genom ventilen i oket.
Haha då är vi i praktiken helt eniga.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 17:11   #20588
saigon
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Södra Sverige
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag gillar Audis design överlag. Hårda raka linjer, råhet, ursäkta all regnbågar men lite maskulinitet osv, nyaste designen de har tycker jag är sjukt brutal. BMW har lite mjukare design, men med rätt utrustning så ser kärrorna bra ut då med... Audi har dock den mest råa och vassaste designen IMO.
Håller med att dom har fin design, men tycker också att dom "misslyckats" lite med nya. Påminner om Seat av någon anledning, tror det är ändringarna av fram och baklyktorna som gör det. Av den anledningen tycker också att A4 B8 kan vara snyggare än nya generationen. Kanske är en sak som ändrar sig med tiden iofs?
saigon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 17:29   #20589
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av tobiass Visa inlägg
Någon som har lite tips på vilka bilar som är de billigaste att äga? Jag har en bit till jobbet men vill komma billigt undan utan större krav på något annat än att det just är billigt. Antar det är mindre bilar som drar mindre, men någon som har några tips på vilka modeller man ska kika efter på blocket?

Franska bilar är billiga. Av en anledning.

Hur stor är budget? Kan du skruva nått själv?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 20:32   #20590
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
R klass tillverkades i USA, så den kastar vi.

Vad tror ni om en skida kodiaq med 3000 mil mot en q7 4,2 bensin med 22.000 mil på mätaren?
Halva priset på q7an så den kan man renovera för 150.000

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 20:45   #20591
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
Håller med att dom har fin design, men tycker också att dom "misslyckats" lite med nya. Påminner om Seat av någon anledning, tror det är ändringarna av fram och baklyktorna som gör det. Av den anledningen tycker också att A4 B8 kan vara snyggare än nya generationen. Kanske är en sak som ändrar sig med tiden iofs?
Lämnar strax in bettan. 300 mil till, så byte i juli, men får inte välja audi längre.
I och för sig så har jag inte varit helt nöjd, varken med göteborgs ÅF/verkstad eller med bilen i sig... detta är andra bilen som jag får missljud på kullager på mm.

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 20:46   #20592
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Min saab 9-5 04a fifflar sig med ACn. Den funkar på förarsidan, blåser kallt och ok. På passagerarsidan och mittfläkten bak så kommer varmluft trots att den står på lägsta temperaturen.
Jag har kört den där diagnostikgrejen med off/auto och den hittar enligt den 0 felkoder. Vad kan vara fuffens?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 20:56   #20593
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Det kan möjligtvis vara ett spjäll som inte fungerar, dom brukar vakumstyrda och dom slangarna kan torka ut.
__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 21:21   #20594
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Ye min ena mek sa samma sak och rekommenderade mig att göra testet först, som visade 0 fel. Han får in och böka lite
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 23:05   #20595
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Min saab 9-5 04a fifflar sig med ACn. Den funkar på förarsidan, blåser kallt och ok. På passagerarsidan och mittfläkten bak så kommer varmluft trots att den står på lägsta temperaturen.
Jag har kört den där diagnostikgrejen med off/auto och den hittar enligt den 0 felkoder. Vad kan vara fuffens?
Det är ett klassiskt Saab 9-5 -fel i alla fall. Vill minnas att en polare fixade det billigt på något sätt. Om du frågar på ett Saab-forum så får du säkert bra tips.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)