Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-19, 19:11   #46
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Svårt att skilja på talang och färdighet bland dessa, men några saker jag haft med mig sen barnsben.

- Klockrent lokalsinne, även i nya städer, tex på semester utomlands

- Kan läsa otroligt snabbt och minnas tillräckligt för att förstå sammanhang och svara på frågor kring det jag läst, under nationella prov i läsförståelse och liknande har jag hamnat på top 3% i Sverige och mina lärare trodde att jag lämnade in tomt papper då jag var klar innan de andra ens hunnit läsa texterna. Detaljer kan dock försvinna när det går för fort typ att en bil var röd eller att katten var långhårig, det viktiga är att det var en bil och en katt jag läste om.

- Har en förmåga att få folk att lyssna på mig och övertyga dom att det jag säger är vettigt och att jag är att lita på. Detta tror jag dock är inövat, men väldigt användbart i jobbet


Sen har jag samma fenomen som Patriarch K, jag är bra på allt jag gör, inte superbra men alltid över medel så pass att jag kan glänsa om jag ställs mot vanliga "svenssons".
Det enda undantaget är nog när det gäller saker som att spela musik eller rita fint, där är jag totalt värdelös istället, kan knappt rita en streckgubbe eller härma en simpel ton.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 19:29   #47
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
I princip all musik som jag hör, fastnar i minnet. Vinner därmed all typer av tävlingar där man ska gissa artist eller låttitel. Oavsett musikstil.

I övrigt har jag kasst minne.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 22:03   #48
HMS Laestander
Registered User
 
HMS Laestanders avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 7 298
Har en extrem förmåga att komma ihåg namn; både för- och efternamn och saker som folk säger. Gott "läsförståelseminne" och snabbläst. Ingenting jag någonsin övat på utan det har alltid bara funnits. Tämligen lätt för språk, men då har jag ju börjat med att öva på språk tidigare och bygger grunden därifrån - inte så att jag är flytande men kan förstå vardagskonversationer i alla stora Europeiska språk utom franska.

Det är till den grad att jag kan komma ihåg vad kleti eller pleti sagt till mig för 7 månader sen, och för att inte verka creepy så får jag undanhålla att jag redan är medveten om informationen. Spelar ingen roll om det är på fyllan eller om det är klart i skallen, allt sitter.
__________________
Drömmen om att bli Bäst

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145

Senast redigerad av HMS Laestander den 2018-05-19 klockan 22:04.
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 21:54   #49
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Kunde spruta väldigt långt, 2-3 meter minst med piercade mig och trycket försvann.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 21:55   #50
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
nog tvärtom, jag tror att jag är bra på något som jag inte övat mig till
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 22:22   #51
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av HMS Laestander Visa inlägg
Har en extrem förmåga att komma ihåg namn; både för- och efternamn och saker som folk säger. Gott "läsförståelseminne" och snabbläst. Ingenting jag någonsin övat på utan det har alltid bara funnits. Tämligen lätt för språk, men då har jag ju börjat med att öva på språk tidigare och bygger grunden därifrån - inte så att jag är flytande men kan förstå vardagskonversationer i alla stora Europeiska språk utom franska.

Det är till den grad att jag kan komma ihåg vad kleti eller pleti sagt till mig för 7 månader sen, och för att inte verka creepy så får jag undanhålla att jag redan är medveten om informationen. Spelar ingen roll om det är på fyllan eller om det är klart i skallen, allt sitter.
Kommer också nästan alltid ihåg både för- och efternamn. Det blir som en musikalisk enhet. Namnets prosodi helt enkelt. Tror dock man får tillskriva sånt här en slags riktad uppmärksamhet. Någon minns en typ av detaljer i ett sammanhang, någon annan har fokuserat på något annat. När jag vandrar med en kompis minns jag alltid namnen på gatorna vi passerat men glömmer ofta hur vi har gått eller befinner oss i förhållande till utgångspunkten, medan kompisen alltid har "koll på kartan" men aldrig minns gatunamnen. Går jag ensam i stan har jag dock inga problem att navigera mig så kanske är det mest att vi har fått outtalade uppgifter efter allt knallande. Något som dock måste haft sitt ursprung i olika läggningar för vad man fokuserar sin uppmärksamhet på.

Just namnval har jag ett påtagligt intresse av. Föräldrar väljer ju ibland förnamn för att det ska ljuda snyggt tillsammans med efternamnet eller för att bokstavsbilden ska se trevlig ut. Ofta undermedvetet. Jag läste en artikel om det där när jag pluggade. Även fast föräldrarna inte alls behöver ha tänkt i prosodiska banor när barnet fått sitt namn, finns det oftare än slumpmässigt mer klang mellan för- och efternamn än om förnamnet skulle ha valts helt godtyckligt. Sen är det förstås problematiskt att i efterhand försöka undersöka föräldrars tankebanor och överläggningar vid stunderna för namnval.

Råkade ut för namnminnet alldeles nyss. Såg GWs mord och ett offer hette Pigge. Det första jag associerade till var "Werkelin" och så kom jag att tänka på den tjommen och händelsen.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-05-21 klockan 22:26.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 15:24   #52
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Kunde spruta väldigt långt, 2-3 meter minst med piercade mig och trycket försvann.
haha, jag vet inte vad det är med det men om jag lyckas "skjuta" långt eller med högt tryck så känner jag mig väldigt stolt av någon anledning. Det gör inte själva "skjut-sekunderna" bättre utan att just vetskapen att det var lång distans eller kunde vart lång distans utan hinder är själva grejen.

Kanske är ett slags komplex jag fått efter vasektomin, då mängden som åker ut minskat betydligt blir det en slags kompensation om det istället åker långt?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 15:52   #53
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Har väldigt stabil inbyggd väckarklocka. Riktigt praktiskt i mitt yrke då man inte alltid kan / får ha alarm när man sover någon på uppdrag / terräng

Det har en säkerhet på ungefär 5 minuter. Fungerar trots stor sömnbrist dessutom. Först senaste åren jag har börjat uppskatta detta.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 16:19   #54
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Jag kan slicka mig själv i näsan.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 01:55   #55
sailaways
Registered User
 
sailawayss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 150
Jag kan skriva snabbt på tangentbordet? Vann över alla i högstadiet.
sailaways är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:50   #56
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Kunde spruta väldigt långt, 2-3 meter minst med piercade mig och trycket försvann.
Min PA minskade också mitt tryck....
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 13:11   #57
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Idrott.

Ytterst lätt för att lära mig allt som har med kroppslig koordination att göra. Men jag har ju alltid varit intresserad av sport och därför övat på det hela mitt liv, så det är svårt att avgöra helt vad som är medfött och vad som är inövat.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 21:09   #58
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Min PA minskade också mitt tryck....
Hade ett kors
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 21:43   #59
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Idrott.

Ytterst lätt för att lära mig allt som har med kroppslig koordination att göra. Men jag har ju alltid varit intresserad av sport och därför övat på det hela mitt liv, så det är svårt att avgöra helt vad som är medfött och vad som är inövat.
Du kan ju testa dig själv med sporter/aktiviteter du aldrig normalt skulle få för dig att göra. Kanske fäktning, bouldering, frisbeegolf och salsa (som exempel) är du inte helt lost och lär dig snabbare än dina okoordinerade polare du tvingat med så har du "det".
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 10:20   #60
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Du kan ju testa dig själv med sporter/aktiviteter du aldrig normalt skulle få för dig att göra. Kanske fäktning, bouldering, frisbeegolf och salsa (som exempel) är du inte helt lost och lär dig snabbare än dina okoordinerade polare du tvingat med så har du "det".
Ja, men jag har sedan barnsben övat väldigt mycket på allmän koordination genom att konstant hoppa, klättra, springa, simma, hjula, och experimentera med massvis med olika rörelser konstant - då förbättras ju även förmågan att senare ta till sig en sport man aldrig prövat.

På lång sikt kan alltså intresse förstärka det som sedan uppfattas som "talang". Med intresset kommer den där skärpan och gnistan som gör att man hela tiden utvecklas.

Men det finns ju de som älskar allt som har med koordination att göra men ändå är dåliga på det, så givetvis har jag generna också.

Senast redigerad av xan den 2018-05-25 klockan 10:21.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)