Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-02, 22:53   #7171
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Med 37km kvar kom nästa bakslag. Krampkänning i ena låret.
Fick sänka tempot rejält och sikta in mig på nästa depå Enervitdepå i Väskan. Den kom lyckligtvis redan efter en knapp km och där fick jag både en tablett och en liquid gel. Det var ett kort stopp, men det kändes bättre nästan direkt.
Efter alla utförskörningar så hade tempot kommit ner till 5:06. Jag låg alltså på rätt sida om tidsmålet och behövde bara hålla ihop sista 30km.
Såg några enstaka vurpor men lyckades alltid hålla mig ifrån dem. Kramperna kom tillbaka och var nu även i det högra låret.
Stundtals kändes det som jag knappt hade styrfart när jag hasade mig fram och ibland kunde jag trotsa smärtan i axeln och staka på ganska kraftfullt.
Varje gång som det blev som värst så hade jag en depå i närheten och kunde fylla på med dricka.
Tempot var kanske inte så imponerande, men jag tappade inte och började räkna på hur det skulle gå. Det var verkligen på minuten, och då visste jag dessutom inte exakt hur mycket tid jag missade när klockan var pausad.

För att få något annat att tänka på så började jag prata lite med folk runt omkring mig när jag hade mina kramper. Många blev förvånade, men alla svarade.
Inte bara jag som var stel i ryggen och hade kramper

Sista Enervitdepån låg i Läde och där fick jag återigen både liquid gel och en tablett. 14km kvar till Mora!
Lite nya krafter och enligt mina beräkningar så låg jag kvar på rätt tempo.
Hela vägen in till Eldris som är den sista depån är som en enda lång minneslucka. Tror det var där man passerade "Volvospåret" och sedan fick en film på mail. Men är högst osäker.

Minns tydligt själva depån i Eldris då jag kände mig stressad, men ändå inte vågade skippa energi. Tryckte snabbt i mig den sista halvan av min bar som legat i fickan och gled fram mot en tjej som serverade dryck. Hon frågade om jag ville ha kaffe. Men i farten så högg jag en mugg och svarade: Nej jag tar sportdryck!
Hon hann bara säga något om att det där inte var... Medans jag svepte muggen. Det var buljong ropade jag tillbaka. Men det går också bra!
Då skrattade hon bara. Jag högg sedan en mugg till på väg ut från depån och i den var det sportdryck.

Ingen speciell händelse egentligen, men det var ändå ett avbrott som fick mig på andra tankar.

Tankarna gick annars hela tiden på hur jag låg till. Det är merparten ganska lättåkt hela sista biten och spåren var fortsatt i bra skick.
I en av backarna när det var 6-7km kvar låg det en stor röd mössa. Mitt i ena spåret! Det hade legat allt möjligt hela vägen från Sälen, men inte något så stort och inte mitt i spåret.
Det fanns inte mycket mer att göra än att försöka lyfta upp ena benet i farten utan att ramla. Vet inte hur det gick till, men jag klarade det. Killen som låg bakom mig lyckades också och vi konstaterade att den låg verkligen inte bra där.
Efter att ha klarat den lilla händelsen så började jag känna mig mer och mer säker på att jag skulle klara mitt tidsmål. Räknade minuterna vid varje km passering och när det var 5km så var jag övertygad. Det skulle gå vägen. Kostade på mig en liten segergest mitt ute i skogen.
Nu låg fokus helt och hållet på att hålla mig på benen och inte få något krampanfall. Såg inte mycket av omgivningen eller folket runt omkring utan allt fokus var på att komma in i Moraparken.

2km kvar och de sista små stigningarna skulle klaras av innan upploppet. Blev omkörd av någon då och då, men ville verkligen inte riskera något.

1km kvar och jag stakade nästan hela tiden. Det gjorde riktigt ont i axeln, men höll kramperna borta.

Målrakan har jag upplevt flera gånger nu och med olika känslor varje gång.

Första gången var jag mest förbannad över att hela dagen varit skit. Svor på att aldrig mer köra Vasaloppet

Andra gången hade jag så vidriga kramper under cyklingen att jag inte visste var jag skulle ta vägen.

Tredje gången var jag ganska utmattad och undrade varför jag fått idén att springa 90km.

Den här gången var det mycket mer glädje. Jag hade övervunnit alla demoner, jobbiga tankar, tvivel och genomfört det så gott jag kunde.

Jag klarade det, och har därmed genomfört En Svensk Klassiker igen. Dessutom slagit rejäla PB:n i alla moment, och på så sätt lyckats få en totaltid som jag är stolt över.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 00:04   #7172
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Härlig läsning! Riktigt starkt jobbat i den kylan.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 10:03   #7173
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Kul läsning. Känner igen otroligt mycket från den gången jag åkte. Stakade i princip hela loppet men totalt utan glid. Något demoraliserande. Gelén jag hade med mig var frusen och några stationer för annat än blåbärssoppa syntes inte (detta var på 1800-talet).
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 11:00   #7174
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Bra återgett

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 11:17   #7175
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Det är kul att ni tar er tid att skriva så även vi latmaskar får följa med i spåret. Det är iaf så det känns när man läser din text!

Grymt jobbat!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 15:13   #7176
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Tack ska ni ha!

Hoppas det inte är avskräckande att läsa om 90km självplågeri
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 16:56   #7177
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Tack ska ni ha!

Hoppas det inte är avskräckande att läsa om 90km självplågeri
Tvärtom! Blir frestad av att testa själv

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 22:23   #7178
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Tvärtom! Blir frestad av att testa själv

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
hehe, vi med samma diagnos
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 22:33   #7179
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Fantastisk läsning, nu har jag läst alla tre delrapporterna. Du är på riktigt galen min vän.
Vad var det för tabletter du fick i depåerna? Gissar på salt/elektrolyt av något slag?

Inte en enda skrivelse om att magen rasade heller och att du fick sitta på bajamaja med längdskidorna i taket.

Hög igenkänningsfaktor på bryderiet runt klädval. För varmt klädd = massor med svett efter en halvtimme = frusen efter en timme. För kallt klädd = massor med energi åt skogen på att frysa i väntan på att få upp värmen som man aldrig får.

Riktigt bra jobbat!!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 23:10   #7180
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Jag är djupt imponerad över din beslutsamhet vad det gäller detta lopp.
Du har lagt ner en massa tid på att träna något som du inte tycker är jättekul för att åka 90km av ett apjobbigt lopp...

Starkt jobbat!! Blev lite sugen på att åka igen fast då blir det nattvasan!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 14:09   #7181
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Jag är djupt imponerad över din beslutsamhet vad det gäller detta lopp.
Du har lagt ner en massa tid på att träna något som du inte tycker är jättekul för att åka 90km av ett apjobbigt lopp...

Starkt jobbat!! Blev lite sugen på att åka igen fast då blir det nattvasan!
Precis det här!

(Förutom det om Natttvasan)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 20:03   #7182
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Tvärtom! Blir frestad av att testa själv


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Härligt, känns annars som fokus lätt hamnar på det negativa. Och det är inte det som jag vill förmedla.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
hehe, vi med samma diagnos
Du har en hel del störda diagnoser!

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Fantastisk läsning, nu har jag läst alla tre delrapporterna. Du är på riktigt galen min vän.
Vad var det för tabletter du fick i depåerna? Gissar på salt/elektrolyt av något slag?

Inte en enda skrivelse om att magen rasade heller och att du fick sitta på bajamaja med längdskidorna i taket.

Hög igenkänningsfaktor på bryderiet runt klädval. För varmt klädd = massor med svett efter en halvtimme = frusen efter en timme. För kallt klädd = massor med energi åt skogen på att frysa i väntan på att få upp värmen som man aldrig får.

Riktigt bra jobbat!!
Det var Enervits elektrolyt tabletter. Ganska liten mängd kolhydrater. Smakar gott

Har sällan haft problem med magen under skidåkningen vad jag kan minnas. Nervösbajsa minst 2ggr innan måste jag dock alltid göra.
Mitt försök med att äta betydligt mindre vetemjöl, lök, kål, bönor och laktos innan loppet spelade kanske mindre roll. Men försämrade i alla fall inget.

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Jag är djupt imponerad över din beslutsamhet vad det gäller detta lopp.
Du har lagt ner en massa tid på att träna något som du inte tycker är jättekul för att åka 90km av ett apjobbigt lopp...

Starkt jobbat!! Blev lite sugen på att åka igen fast då blir det nattvasan!
Det har inte varit mer än 3 pass på skidorna i år som känts meningslösa. Du har bara råkat vara med på 2 av dem
Men visst har jag känt att det varit mycket jobb för bara ett lopp. Körde förvisso 2 i år, men Engelbrektsloppet var bara som ett träningspass.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Precis det här!

(Förutom det om Natttvasan)

Haha, klart du är sugen på Nattvasan. Tror du och Peter kan bli ett underhållande team!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/

Senast redigerad av 944RS den 2018-03-04 klockan 20:05.
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 09:30   #7183
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Efter en härlig löptur med Jonas och Peter igår förmiddag på 100% snö så kände jag att snön inte behöver ha så bråttom iväg. Men idag när jag cyklade till jobbet så önskade jag att det kunde smälta bort ordentligt. Som det är just nu så kommer det inte gå att sopa bort gruset.

Lyckades få tid över till ett besök i gymmet på eftermiddagen. Känns i kroppen idag att det var ett tag sedan
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 08:16   #7184
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Cyklingen hem från jobbet igår var med snön piskandes i ansiktet och lurigt underlag. Påminde en aning om hur skidåkning kan vara.
Därför blir det lite absurt när jag fått frågan om att köra Nattvasan nästa år, och jag överväger att anta utmaningen.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 08:31   #7185
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Cyklingen hem från jobbet igår var med snön piskandes i ansiktet och lurigt underlag. Påminde en aning om hur skidåkning kan vara.
Därför blir det lite absurt när jag fått frågan om att köra Nattvasan nästa år, och jag överväger att anta utmaningen.


Det är kul hur man fungerar. Direkt efter målgång så gick det knappt att hålla tillbaka tårarna vid insikten om att det var över. Nu behövde man aldrig mer åka skidor! Några dagar senare har man ju ändå tänkt tanken på att träna ordentligt och fixa en bra tid. Lär inte bli av, men tanken har man haft
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)