Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-19, 19:43   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Kolla sitt blodsocker hemma?

Har köpt mig en blodsockermätare (inte för att jag är rädd för att jag har diabetes) tycker bara det kan var intressant. Min fråga är när man ska mäta sitt blodsocker, fastande? Efter en måltid, isåfall vilken tid? Osv... Samt vad för värden är bra/hälsosamma?
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 20:21   #2
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Har köpt mig en blodsockermätare (inte för att jag är rädd för att jag har diabetes) tycker bara det kan var intressant. Min fråga är när man ska mäta sitt blodsocker, fastande? Efter en måltid, isåfall vilken tid? Osv... Samt vad för värden är bra/hälsosamma?
För diabetiker:

Citat:
What is a normal glucose level

The Canadian Diabetes Association (CDA) recommends an A1C of less than 7 per cent.1 For blood glucose, the recommended target ranges are 4-7 mmol/L before meals and 5-10 mmol/L two hours after a meal. It’s a good idea to sit down with your healthcare professional and discuss what target ranges are right for you. Things like your age, medications and time of day can impact your levels.

If you start the day with a fasting test

A fasting blood glucose test sets a “benchmark” for the day. It tells you how you did through the night, and also reveals how well your liver is working – which is responsible for releasing glucose as you sleep.

If you test 2 hours after meals

This is an immediate way to know how your meal plan might be affecting your blood glucose levels. The CDA recommends an after-meal target of 5-10 mmol/L.1 Your results will tell you if you need to adjust what you eat or by how much.
Understand Your Blood Glucose Test Results

Typ 1 sedan 34 år tillbaka.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 20:21   #3
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Du är hälsosam om du snittar 4-6 på 3 månader.

Det kan du dock inte mäta själv. Mät fastande på morgonen (blodsockret höjs ibland på morgonen för att det hjälper dig vakna). Testa sen att mäta innan måltid och 20-30 minuter efter måltid tills det slutar gå upp(om du ätit kolhydrater, äter du bara fett och kött händer inte så mycket utan det ligger rätt plant över hela dygnet) sen fortsätter du mäta tills det inte går ner längre. Det ger dig en bild av hur du känner dig när du har högt blodsocker, du vet hur högt det är innan insulinet tar ner det(googla glukosbelastning test) och du vet hur hungrig du känner dig när det är lågt.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 20:49   #4
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Om du har fastat och ditt P-Glukos är 7,0 mmol/L eller högre flera gånger kan läkaren ställa diagnosen diabetes.

Om du inte har fastat och ditt P-Glukos är 12,2 mmol/L eller högre är det sannolikt att du har diabetes.

Får du värden mellan 6,1 och 6,9 mmol/L vid flera tillfällen, trots att du har fastat, kan du få göra andra undersökningar.
Källa: https://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-...s--blodsocker/
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)